Generácia X nevidí žiadny dôvod, prečo by mali zarábať peniaze na starobu a strácať tak tie najlepšie roky.
Práca počká
25-ročná newyorská pracovníčka PR Sarah Solomonová a 29-ročný obchodný riaditeľ Tim Mason z New Jersey sa zoznámili v hosteli pre surfistov v Nikarague. Predtým obaja opustili pohodlné pracovné pozície, pretože sa ocitli v slepej životné uličke.
“S prácou bolo všetko v poriadku – skvelá spoločnosť, veľmi dobré peniaze. Ale pomyslel som si, prečo by som mal stráviť tie najlepšie roky prácou v kancelárii? Do dôchodku sa chodí v 67 rokoch a táto veková hranica sa neustále zvyšuje. Kto vie, kedy pôjdem do dôchodku ja – možno v 70? Povedal som si, že by bolo hlúpe odtiaľ neodísť. Počas troch rokov som sa stal tým najlepším obchodníkom a urobil som presne to, čo urobil Michael Jordan – odišiel som na vrchole svojej kariéry,” uviedol Tim.
V priebehu troch rokov precestoval 30 krajín. Na živobytie si zarába výučbou prístrojového potápania. Je samozrejmé, že jeho súčasné príjmy sú o veľa menšie, ale sloboda je pre Tima cennejšia.
Drahá sloboda
Podľa výskumu Deloitte, ktorý bol venovaný postoji mileniálom ku korporatívnemu svetu, celkovo 43% respondentov plánuje, že v priebehu dvoch rokov opustia svoju prácu v kancelárii. Mnohí z nich však netušia, čo budú robiť potom.
Opustiť prestížnu pracovnú pozíciu, aby sme žili zaujímavejšie a slobodnejšie, je krásne gesto a úvahy o nereálnom dôchodku majú tiež svoju logiku. Avšak nie každý z odporcov režimu “od 9 do 6” je schopný zarobiť si aj mimo kancelárie – ak sa taký šťastlivec objaví, ide skôr o radostnú výnimku. Generáciu milénia to však netrápi. Niektorí zástupcovia tejto generácie sú pripravení odísť “nevedno kam” a nemajú ani úspory, ani plán, ako naplniť peňaženku bez pomoci stáleho zamestnávateľa.
Cestovanie ako priorita
Sloboda pohybu a cestovania má pre túto generáciu obrovský význam. Dokazuje to aj celosvetový prieskum, ktorý uskutočnili obchodníci spoločnosti GfK a služba sprostredkujúce ubytovanie Airnb.
Pre 70% predstaviteľov tejto generácie je cestovanie súčasťou ich identity. Pre túto generáciu je zaujímavé putovanie tou najvyššou prioritou a predčilo dokonca aj potrebu šetriť na vlastné bývanie, auto či platiť úroky z pôžičky.
Hovorí sa, že táto generácia nevie ušetriť peniaze. Vie, a to dokonca veľmi dobre, ak sa jedná o cestu do vysnívanej krajiny. V správe Merrill Edge sa uvádza, že táto generácia šetrí o 36% viac ako iné generácie. Hlavným cieľom ale sú “nedôležité veci”: cestovanie, reštaurácie a fitness.
Kde nás naučia byť dospelými?
Je možné, že vzťah mileniálom k rutine je dôsledkom ich neštandardného pohľade na všeobecne uznávané spoločenské povinnosti a svetový poriadok. Sociológovia sa domnievajú, že pre generáciu je typický nonkonformizmus a globálne myslenie – v neposlednom rade preto, že generácia dospievala počas digitálneho boomu.
Mileniáli sa okrem iného preslávili detinskosťou, a nie nadarmo ich sociológovia označujú za generáciu Petra Pana. Možnože nechuť k povinnostiam je dôsledkom toho, že mladí rovesníci sa necítia byť dospelými. Prečo si napríklad mnohí mileniáli nebudujú kariéru tak, ako sa patrí a ak budujú, prečo teda nie sú šťastní?
Príliš mladí na rodičovstvo
Nič nás nenaučí zodpovednosti lepšie ako otcovstvo a materstvo. Ďalším možným dôvodom, prečo miléniáli ľahko opúšťajú svoju prácu a celkovo nežijú skutočným “dospeláckym životom”, je, že rodinu zakladajú oveľa neskôr a v menších počtoch než predchádzajúce generácie. To všetko len preto, že deti údajne stoja veľa peňazí. A s každým desaťročím je založenie rodiny kvôli vyšším nárokom oveľa nákladnejšie.