Paríž 17. decembra 2017 (HSP/Foto:Pexels)
Francúzsky týždenník Le Point zverejnil výsledky každoročného prieskumu inštitútu Ipsos, ktorý odkrýva znepokojujúcu situáciu vo francúzskom školstve
Z výsledkov vyplýva, že viac než polovica opýtaných učiteľov z druhého stupňa a stredných škôl sa stretla s nepriateľstvom žiakov pri výučbe tém, ktoré sú považované za „citlivé“ hlavne v moslimskom prostredí.
Až 56 % vyučujúcich uvádza ťažkosti so žiakmi pri výučbe dejepisu, hlavne pri náboženských témach, križiackych výpravách a dekolonizácii. Ta istá situácia vládne i pri výučbe ostatných predmetov. Až 51 % učiteľov uvádza problémy najmä vo výučbe biológie pri téme týkajúcej sa sexu a takisto pri výučbe evolučnej teórie. Tieto čísla sa zvyšujú až na 78 % a 70 % u učiteľov pôsobiacich v tzv. „citlivých zónach, čo znamená väčšinou problematické predmestia.
Týždenník Valeures actuelles uvádza, že časť učiteľov už rezignovala a snaží sa vyhnúť problémom. Až 33 % respondentov sa snaží minimalizovať výučbu týchto tém, alebo rovno odmietajú časti vyučovacích programov. V tzv. no-go zónach je to až 40 % učiteľov. Tretina učiteľov z týchto škôl verí, že medzi žiakmi je rozšírený antisemitizmus.
V októbri bol na vzorke 1014 Francúzov a 502 učiteľoch vykonaný prieskum, ktorý odhalil panujúce napätie v spoločnosti ohľadne menšín a obavy Francúzov v tvárou v tvár ostentatívnym moslimským symbolom. Až 54 % respondentov uviedlo, že cítia obavy alebo hnev, keď stretávajú ženy zahalené v moslimskej šatke, čo predstavuje nárast o 8 % v porovnaní s rokom 2016. Toto číslo sa zvyšuje až na 61 % pri mužoch nosiacich tradičný moslimský odev.
„Ako učiteľ nemôžem nič iné, iba potvrdiť toto konštatovanie, bohužial,“ uviedol k tejto téme jeden z čitateľov týždenníka Valeures actuelles.