Poslanec Národnej rady SR a garant demokratov pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že napriek stámiliónom eur, ktoré autodopravcovia zaplatili štátu formou daní, mýta a ďalších poplatkov, sa výstavba diaľnic takmer zastavila a výrazne sa zhoršil stav ciest prvej triedy. “Daňové zaťaženie autodopravcov formou cestnej dane je jedno z najvyšších v Európskej únii. Mnohí preto odchádzajú zo Slovenska a registrujú firmy v zahraničí. Vláda tiež nebola schopná za štyri roky urobiť čokoľvek s nastavením atraktívnejšej ceny za prístup na železničnú infraštruktúru, aby tak dostala čo najviac nákladnej dopravy na železnicu,” uviedol Ivan.
Vzhľadom na to, že súčasná vláda už nedokáže napraviť chyby a vynahradiť autodopravcom škody, ktoré im za posledné roky spôsobila, Demokratická strana ich protest chápe ako výzvu politickým stranám, aby sa situáciou vážne zaoberali vo svojich volebných programoch. “Musíme zatraktívniť podnikanie v autodoprave, aby sa na Slovensko vrátili tí, ktorí z neho pre zlé podmienky odišli. V našom programe okrem iného navrhujeme zníženie cestnej dane na najnižšiu úroveň v rámci krajín V4 s tým, že ju postupne treba ďalej znižovať na úroveň, aby sme našich dopravcov nediskvalifikovali voči ostatným v Európe,” poznamenal Ivan.
Autodopravcovia sú pre túto vládu len zdrojom príjmov, myslí si poslanec a volebný líder Demokratickej strany Jozef Rajtár. “Za svoje mýtne platby v sume dvesto miliónov eur ročne nedostávajú nič, čo by zlepšilo ich podnikanie a služby pre verejnosť. Vláda sa k ním správa nepriateľsky, pričom bez efektívnej nákladnej dopravy ekonomika nemôže fungovať,” upozornil. Nedávne zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) podľa demokratov preukázali, že mýtny systém je nastavený zle. Tvrdia, že veľkú časť výnosov si nespravodlivo berie jeho prevádzkovateľ a z toho mála, čo zostane štátu, sa dokopy nič nevracia do zlepšenia spoplatnenej cestnej infraštruktúry. Prevádzkové náklady na mýtny systém by podľa Rajtára mali byť do 15 % výnosov a nie takmer polovica ako v súčasnosti. “Peniaze vybraté z mýta pôjdu na opravy a údržby tých ciest, odkiaľ platby prišli, teda aj na cesty prvej triedy,” dodal poslanec. Obaja poslanci spolu s ďalšími pôsobia v Demokratickej strane po tom, čo odišli z parlamentného klubu strany Sloboda a Solidarita (SaS).
Autodopravcovia z UNAS by podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) namiesto už teraz preplnených ciest v Bratislave mali blokovať centrálu Smeru na Súmračnej. Tam sa podľa mimoparlamentného hnutia skrývajú tvorcovia ich problémov. “Sme radi, že svojím protestom aj autodopravcovia poukázali na problém neúmerne vysokých nákladov na výber mýta. Riešenie však nie je v zrušení výberu, ale vo výraznom znížení nákladov na prevádzku tohto systému, podobne ako je to v Českej republike,” povedal podpredseda KDH Pavol Zajac. Za problémy autodopravcov a ich nelichotivý stav podľa neho nesú zodpovednosť terajší a bývalí politici zo Smeru – Robert Fico, Ľubomír Vážny, Milan Mojš, Igor Choma, Ján Počiatek a Viktor Stromček. “Ak to predseda vlády a volebný líder Smeru Peter Pellegrini myslí so zodpovednou zmenou úprimne, tak by mal týchto pánov politikov odvolať z ich funkcií a hlavne stiahnuť z kandidačnej listiny strany,” podotkol Zajac.
KDH už v minulosti kritizovalo súťaž na prevádzku elektronického výberu mýta a poukazovalo na jeho predraženú cenu (863 miliónov eur). Súťaž na mýto bola počas prvej vlády Roberta Fica, keď bol ministrom dopravy Ľubomír Vážny, predsedom výberovej komisie bol štátny tajomník rezortu dopravy Milan Mojš a generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Ako KDH uviedlo, vtedy ešte netušili, že cena mýtneho systému počas druhej Ficovej vlády, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek, vzrastie na astronomických 1,377 miliardy eur. “V roku 2010 sme sa pokúšali odvolať pre pochybenia pri elektronickom mýte ministra dopravy Ľubomíra Vážneho a v roku 2014 aj ministra dopravy Jána Počiatka,” pripomenul Zajac s tým, že v roku 2015 spolu s europoslancom Ivanom Štefancom podali trestné oznámenie pre mýto. Vlani v júni poslanec Igor Janckulík a Zajac poukázali na to, že náklady na výber mýta sú na Slovensku viac ako dvojnásobné oproti nákladom v susednom Česku. “Až správa NKÚ zverejnená v novembri 2019 rozvírila verejnú debatu o tejto závažnej ekonomickej kauze,” dodal Zajac.