Žilina 4. augusta 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP)
V rokoch 2005 až 2015 klesol v prímestskej autobusovej doprave v Žilinskom samosprávnom kraji (ŽSK) počet cestujúcich zo 48 miliónov na 27 miliónov. V roku 2005 bol doplatok ŽSK na jedného cestujúceho 14 centov, v súčasnosti je 53 centov. Na prímestskú autobusovú dopravu tak ŽSK vynakladá približne o 7,9 milióna eur viac ako v roku 2005. TASR o tom informovala hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková
Žilinský samosprávny kraj objednáva prímestskú autobusovú dopravu u dvoch dopravcov a financuje 218 liniek pre 313 obcí a miest. “Minulý rok sme v regiónoch horné Považie, Kysuce a Turiec dofinancovali 8,5 milióna eur (prepravca SAD Žilina) a v regiónoch Liptov a Orava 6 miliónov eur (prepravca ARRIVA LIORBUS). V tejto sume je však nielen financovanie cestovného, ale zároveň zvyšovanie kvality prepravy novými autobusmi, modernizácia, bezplatná wifi, klimatizácia,” uviedla Záteková.
Rast nákladov podľa nej spôsobil nielen pokles, ale aj zmena štruktúry cestujúcich. “Zľavnené cestovné využíva vyššie percento cestujúcich ako pred desiatimi rokmi. Ak v roku 2005 malo študentskú zľavu 35 percent cestujúcich, v roku 2015 to bolo už 39 percent. Dôchodcovské cestovné a cestovné pre ťažko zdravotne postihnutých využilo v minulom roku 12 percent cestujúcich, čo je o 3 percentá viac ako v roku 2005. Tým musíme zvýšiť výdavky na dofinancovanie týchto ‘sociálnych’ zliav ŽSK. V roku 2015 sme dofinancovali zľavy vo výške 6 miliónov eur, čo predstavuje 41 percent z celkovej sumy, ktorú sme poskytli dopravcom za služby vo verejnom záujme,” doplnila hovorkyňa ŽSK.
“Prímestská autobusová doprava je z ekonomického hľadiska stratová, jej objednávatelia financujú vzniknutú stratu dopravcov. Financujeme obyčajné cestovné, zľavnené cestovné pre študentov, dôchodcov a ťažko zdravotne postihnutých občanov, ktorí sú často odkázaní len na autobusovú dopravu. Bez dofinancovania zo strany ŽSK by bolo cestovné mnohonásobne vyššie. Zabezpečujeme teda obslužnosť nad rámec, ktorý by zabezpečovali súkromní dopravcovia iba ako vlastnú podnikateľskú činnosť,” upozornila Záteková.
ŽSK podľa nej musí prihliadať aj na potreby cestujúcich a nadväznosť spojov na železničnú a mestskú dopravu. “Pre cestujúcich, ktorí využívajú prímestskú autobusovú dopravu na dochádzanie do práce či školy a školských zariadení, vytvárame spoľahlivú možnosť prepravy. Ak spoj v roku 2005 využívalo napríklad 40 osôb a dnes len 30, stále je tento spoj pre tri desiatky ľudí potrebný a nie je možné ho zrušiť. Neustále sledujeme využiteľnosť spojov a v prípade, ak klesne pod únosnú mieru, snažíme sa o ich presun na miesta, kde si to obyvatelia vyžadujú, prípadne ich ďalej už neobjednáme,” podotkla hovorkyňa ŽSK.
Cieľom Žilinského samosprávneho kraja je prilákať ľudí do autobusov na moderné a kvalitné služby. “Od roku 2006 bolo zakúpených 335 nových vozidiel, už vo viac ako 70 autobusoch môžu cestujúci využiť bezplatné wifi pripojenie, viac ako polovica vozidiel je klimatizovaná a rovnako možno využívať bezhotovostnú formu platenia prostredníctvom čipových kariet, s ktorými sa cestujúcim zároveň aj zníži cestovné. Pracujeme tiež na zavedení integrovaného dopravného systému, ktorý by našim obyvateľom a návštevníkom uľahčil cestovanie. Súčasne spolupracujeme s Trenčianskym samosprávnym krajom, ktorý napríklad pri cestovnom pre seniorov poskytuje už rovnaké zľavy ako my,” dodala Záteková.