„Naša výcviková škola používa takzvaný rodinný model. Znamená to, že všetky naše psy, od chovných sučiek, cez šteniatka vo výchove až po psov vo výcviku sú umiestnené v domácnostiach našich dobrovoľníkov alebo tréneriek,“ vysvetľuje koordinátorka výchovy šteniat Katarína Kubišová. Dodáva, že tí učia zverených psov spoznávať svet, či spolupracovať s človekom. „Sú to práve naši dobrovoľníci – vychovávatelia, ktorí sú základným kameňom našej školy, práve oni umožnia prežiť psíkovi šťastné detstvo a formujú jeho osobnosť,“ zdôraznila.
Hoci to znie zložito, vychovávateľom šteňaťa sa podľa výcvikovej školy môže stať každý, kto je ochotný venovať mu svoj čas, lásku a prácu. „Hlavnou úlohou dobrovoľníkov je socializácia šteniatka – jeho postupné privykanie na rôzne prostredia a situácie, s ktorými sa bude neskôr ako psí pomocník stretávať. Nemenej dôležitou úlohou dobrovoľníka je aj naučiť šteniatko základy slušného správania. Vďaka systematickému vedeniu koordinátoriek výchovy z Výcvikovej školy pre vodiace a asistenčné psy to zvládnu aj ľudia bez predchádzajúcej kynologickej skúsenosti,“ podotkla Štulajterová. Všetky výdavky spojené s výchovou šteniatka hradí výcviková škola.
Vodiace či asistenčné psy musia byť priateľské, neagresívne voči ľuďom aj zvieratám, musia vedieť zostať pokojné v každom prostredí, musia byť schopné učiť sa, radi spolupracovať s človekom a byť ním ľahko ovládateľné. Aj keď základ týchto vlastností je daný geneticky, formujú sa práve v období dospievania a významne ich ovplyvňuje to, v akom prostredí a s kým šteňa toto obdobie trávi. Vychovávateľ je významnou súčasťou procesu, v ktorom dostane šteňa šancu sa stať dôstojným psím pomocníkom.