Nemecko 13. augusta 2015 (HSP/Foto:mobile.de)
Na zahraničných autobazároch sa z času na čas objavia veľmi zaujímavé kúsky. Predstavíme si jeden z nich, ktorý vo vás vyvolá nostalgické spomienky
Kto by nepoznal Trabant. Či už generácie, ktoré ho priamo zažili alebo generácie, ktoré ho spoznali len z rozprávania. Tomuto vozidlu sa jednoznačne nedá uprieť status legendy. Avšak je otázne, či si ho zaslúžil z pozitívneho alebo negatívneho hľadiska.
Ak by sme usporiadali akýsi rebríček najpopulárnejších vozidiel v našom regióne v minulom storoči, je dosť možné, že Trabant by sa ocitol v prvej trojke. Za úspech vďačil najmä (alebo možno len) svojej cenovej dostupnosti, pomocou ktorej plnil množstvo snov o mobilite. S trochou “nadsázky” môžeme povedať, že bol akýmsi medzikusom medzi motorkou a skutočným automobilom.
Trabant sa vyrábal v nemeckom meste Zwickau. Prvým modelom masového Trabantu, ktorý zišiel z výrobných liniek automobilky, bol oblý typ 600. Názov vychádzal z objemu motora – 600 centimetrov kubických. Vďaka tomuto vzduchom chladenému dvojtaktnému dvojvalcu s výkonom 26 koní, ktorý neuznával ekológiu a “revolučnej” duroplastovej karosérii si Trabant vyslúžil mnoho prezývok: BMV – Bakelitové Motorové Vozidlo, vysávač, malý smraďoch, PVC jaguár, bakeliťák a mnoho iných. Ďalším typickým prvkom Trabantu bola benzínová nádrž umiestnená priamo nad motorom.
Nástupcom šesťstovky bol typ 601, ktorý bol značne hranatejší. Išlo v podstate o facelift v porovnaní s jeho predchodcom. Pre bežných ľudí sa vyrábal v dvoch karosárskych verziách – Limousine a Universal (kombi). Obe karosárske verzie boli vybavené len dvojicou dverí a boli určené pre 4 osoby. Vyrábala sa aj verzia s plátenou strechou Tramp, ktorá spočiatku slúžila najmä pre armádu a políciu, no automobilka sa neskôr rozhodla sprístupniť ju aj civilnému obyvateľstvu.
Spomínanému motoru sekundovala 4 stupňová manuálna prevodovka s voľnobežkou. K dispozícii bola aj špeciálna verzia Hykomat určená primárne pre invalidov, ktorá mala poloautomatickú spojku pre uľahčenie ovládania. Trabant dosiahol rýchlosť 100 kilometrov za hodinu za 21 sekúnd. Jeho najvyššia rýchlosť bola práve 100 kilometrov za hodinu. Ak sa na to pozriete pozitívne, máloktoré auto dokáže za 21 sekúnd dosiahnuť svoju maximálnu rýchlosť. Menej pozitívna bola však spotreba – Trabi si na 100 kilometrov nezriedka vypýtal viac ako 6 litrov benzínu. A keďže išlo o dvojtakt, bolo ho potrebné riediť olejom.
Posledný Trabant opustil továreň v roku 1990. Automobilka skrachovala najmä kvôli nedostatočnému záujmu, ktorý bol podmienený zastaranou technikou. A to aj napriek tomu, že posledné trabanty mali moderné štvortaktné VW motory (ktoré sa neskôr ocitli v modeli Polo) a nádrž sa z nebezpečného miesta nad motorom presťahovala do zadnej časti.
Ak ste skalným fanúšikom značky alebo máte k “vysávačom” hlboký vnútorný vzťah, prinášame vám jeden pôvodný kúsok. Tento rok oslavuje 35 narodeniny a za celý tento čas prešiel len 50 kilometrov. Presne tak, pôvodných 50 kilometrov. Majiteľ zdôrazňuje, že automobil nebol reštaurovaný, ale je v takom stave, v akom opustil výrobnú linku. Ide o najvyššiu výbavu de Luxe, čiže sa môžete tešiť z interiéru v kombinácii koženky a semišu. Predávajúci vám k cene 11.900 € prihodí aj pôvodné dokumenty, vrátane pôvodnej registrácie a užívateľského manuálu.
A ako ste prezývali Trabanty vy? 🙂