Ako informovala Miroslava Šurková z Inštitútu aplikovanej ekológie – Daphne, Živá učebnica je názov originálneho vzdelávacieho projektu. Tvorí systém príbehového vzdelávania s prvkami edukačného LARP – u (z angl. termínu Live Action Role – Playing), ktorý deťom pútavou a nenásilnou formou podáva klasickú učebnú látku.
„Popri zažívaní Červenákových príbehov odovzdávame deťom vybraný tematický obsah vzdelávania hravo a nebadane. V postupnom odkrývaní príbehov v rôznych významových a vedomostných rovinách, v nich prebúdzame aktívnu motiváciu pri učení sa,” vysvetľuje Viera Lasáková, programová manažérka projektu.
Ako ďalej uviedla, žiaci sa ocitajú na štúdiách v alchymistickej dielni, s vedmou a bylinkárkou vyrábajú hojivé maste, v podzemí s permoníkmi zažívajú geológiu. V celodennej hre zachraňujú uväznenú vodníčku, varia liečivý odvar a nadobúdajú duchovnú silu. Metodika príbehového vzdelávania je podľa jej slov originálna, ale rozvíja sa pod patronátom originálnej švajčiarskej školy PRIMARIA.
Autor knihy Juraj Červenák, najpredávanejší slovenský autor žánru historické fantasy, o svojej knihe povedal: „Práca na Legendách Zlatého mesta bola veľmi radostná skúsenosť, pretože mi umožnila ponoriť sa do minulosti rodnej Banskej Štiavnice a vytvoriť akési nové povesti okorenené fantastikou a dobrodružstvom.“
Tvorí ju päť príbehov, v ktorých sú zakomponované učebné osnovy pre žiakov 6. ročníka. Na banskoštiavnických reáliách ožíva bronzová doba, Slovania alebo protiturecké vojny v 17. storočí. Ako píše Juraj Malíček v recenzii knihy: „Červenákovi sa podarilo celkom prirodzene text významovo zaťažiť až do tej miery, že vôbec nie je jasné, kedy čitateľa zabáva a kedy vzdeláva, čo je vzhľadom na potenciálne didaktický účel knihy vôbec to najzásadnejšie.“
Príbehy z knihy tvoria mytologický rámec pre projekt Banská Štiavnica – Živá Učebnica príbehového vzdelávania neziskovej organizácie DAPHNE podporený v rámci Blokového grantu švajčiarsko–slovenskej spolupráce Nadácie Ekopolis.