Bratislava 6. júna (TASR/HSP/Foto:TASR)
Duálny systém sa bude dotýkať najmä škôl s trojročnými odbormi
Zamestnávatelia si budú môcť vybrať školy, s ktorými budú spolupracovať v rámci odborného vzdelávania žiakov. Umožniť to má tzv. model duálneho vzdelávania, ktorý sa do roku 2015 zavedie v pilotných školách a do roku 2020 celoplošne. V rámci konferencie o odbornom vzdelávaní, ktorá sa dnes konala v Bratislave, to uviedol koordinátor zamestnávateľov v projekte odborného vzdelávania Július Hron.
Ako priblížil, duálny systém bude nastavený tak, že celá odborná prax žiakov bude prebiehať u zamestnávateľov a teóriu sa žiaci budú učiť v škole. Zamestnávateľ a škola v tejto súvislosti uzavrú učebnú zmluvu. “Chceme dosiahnuť to, aby v duálnom systéme žiaci boli určitým spôsobom odmeňovaní aj finančne, tak aby sa v duálnom systéme naozaj pripravovali na reálnu prácu,” dodal Hron. Prax žiakov budú hodnotiť inštruktori zo strany zamestnávateľa. Na konci podľa úspešnosti budú žiaci pripustení k záverečnej skúške. “Princíp duálneho vzdelávania je ten, že zamestnávateľ si vyberie, s ktorou školou ide spolupracovať, aké študijné odbory sa budú preňho pripravovať a na to sa urobí učebná zmluva a cez to vznikne systémová spolupráca,” dodal Hron. Duálny systém sa bude dotýkať najmä škôl s trojročnými odbormi.
Právna norma, ktorá má umožniť firmám vstúpiť do procesu vzdelávania, má byť prijatá do konca tohto roka. “Zákon sa pripravuje a finalizuje, radi by sme ho cez leto dali na verejnú diskusiu odborníkom,” uviedol štátny tajomník ministerstva školstva Štefan Chudoba s tým, že ním sa zmenia podmienky na to, aby zo škôl vychádzali ľudia, ktorí vo firme môžu hneď pracovať. Ako dodal, zmení sa aj zákon o celoživotnom vzdelávaní. “Dnes máme na 44 nedostatkových procesií v priemysle pripravené rekvalifikačné kurzy a chceme s nimi začať od septembra tohto roku,” priblížil štátny tajomník.
Model duálneho vzdelávania budú od septembra testovať v 21 školách. “Je naším želaním a cieľom, aby sme presvedčili a motivovali zamestnávateľov k vstupu do odborného vzdelávania. Iba tak dokážeme zvýšiť jeho kvalitu a uplatniteľnosť absolventov,” dodal Hron. Projekt reformy odborného školstva iniciovali v júni 2012 zamestnávatelia v spolupráci so štátnou správou, vyššími územnými celkami, odborovými zväzmi a školami.
mž