Približne 40% respondentov uviedlo, že očakávajú silný negatívny dopad na ich podnikanie v dôsledku nedávneho oznámenia zvýšenia cla na čínsky tovar americkým prezidentom Donaldom Trumpom.
Ďalšia tretina dúfa, že zostrenie obchodnej vojny medzi Washingtonom a Pekingom neovplyvní ich príjmy, 35% si našlo cestu v podobe reštrukturalizácie podnikov takým spôsobom, aby väčšina z nich fungovala “v Číne a pre Čínu“.
Na tomto pozadí nálada európskych firiem prítomných na čínskom trhu vyzerá oveľa pozitívnejšie. Iba niekoľko firiem uvažuje o možnosti sťahovania.
Zároveň úplne odlišne vyzerá situácia s ďalším aspektom obchodnej vojny. Ide o ochranu duševného vlastníctva. V minulom roku Washington obvinil Peking zo skutočnosti, že zahraničné spoločnosti sú pri vstupe na čínsky trh povinné zriadiť spoločné podniky s miestnymi spoločnosťami a odovzdať im svoje unikátne technológie. Strácajú tak budúce zisky a posilňujú konkurentov.
Iba jedna americká spoločnosť uviedla, že tento problém považuje za dôležitý. Zvyšok by radšej zachoval status quo v oblasti ciel a sadzieb, ktoré existovali pred vypuknutím konfliktu.
Naopak medzi európskymi podnikmi 20% respondentov informovalo o nátlaku na transfer technológií zo strany čínskych úradov (pred rokom ich bolo 10%).
Na začiatku mája Trump zvýšil clá na rad čínskeho tovaru v ročnom objeme 200 miliárd dolárov až na 25 percent. Stalo sa tak po zmarení rokovaní medzi oboma krajinami, ktoré mali skončiť podpisom dohody o prímerí.
Peking sľúbil, že odveta proti rozhodnutiu Washingtonu príde v najbližšej dobe. Neskôr Ministerstvo financií ČĽR oznámilo, že Čína 1. júna zavedie clá na export z USA na rôzne druhy tovaru vo výške 25%, 20% a 10% s celkovým objemom 60 miliárd dolárov. Obchodný spor medzi oboma krajinami sa už viac ako rok stupňuje, pretože Čína aj USA opakovane zaviedli clá a odvetné opatrenia v hodnote miliárd dolárov.
Predtým nemecké noviny Süddeutsche Zeitung uviedli, že obchodná vojna medzi Čínou a USA môže byť výhodná pre Ameriku, ale iba na krátku dobu a nakoniec to najviac poškodí amerických spotrebiteľov. Práve oni budú tými, ktorí budú nútení platiť za nové clá na zahraničný tovar.