Berlín 5. septembra 2024 (HSP/unherd/Foto:TASR/AP-Jan Woitas/Zentralbild/Bildfunk)
Zatvorenie závodov Volkswagenu v Nemecku je priamym dôsledkom nemeckého prístupu, podľa ktorého sa krajina môže povýšiť na svetovú ekonomiku len prostredníctvom tvorby zákonov, píše UnHerd. Vodiči na túto hru nenaskočili. Toto je začiatok konca európskeho automobilového priemyslu, uvádza v svojom článku v UnHerd Ralph Schoellhammer
Spoločnosť Volkswagen (VW) bola založená v roku 1937 a odvtedy už 87 rokov jej montážne linky v Nemecku šliapu ako hodinky. To platilo až do nedávna, keď sa objavili informácie, že automobilový gigant môže zatvoriť niekoľko závodov vo svojej domovskej krajine v snahe zbaviť sa fosílnych palív.
Pre krajinu, ktorá bola dlho známa svojím priemyslom, by to bol prelomový moment. Vedenie spoločnosti označilo drastické opatrenia za nevyhnutné, pričom sa odvolávalo na súperenie s Čínou, vysoké náklady na energie a „náročné hospodárske prostredie“. Časť viny však nesie aj samotný VW: koncern určil Čínu za svoj prioritný trh a naopak zanedbal vytvorenie lepších hospodárskych podmienok v Nemecku.
Šéfovia v centrále spoločnosti vo Wolfsburgu zrejme úplne ignorovali prístup Pekingu, ktorý dokázal zdokonaľovať a zdokonaľovať. Jeho taktikou je prilákať západných výrobcov do Číny, pozorne študovať a kopírovať ich technológie a vyrábať lepšie a lacnejšie výrobky. Tento prístup už priniesol ovocie v oblasti solárnych článkov a elektromobilov a teraz by sa to isté mohlo zopakovať v prípade polovodičov.
Vyhliadky nemeckých a európskych výrobcov automobilov sú úprimne znepokojujúce. Ako poznamenáva agentúra Bloomberg, „po rokoch zanedbávania nadbytočných kapacít a poklesu konkurencieschopnosti budú kroky nemeckého automobilového gigantu určite budíčkom pre celé odvetvie. Dôvody sú zrejmé: pokusy Európy konkurovať čínskym rivalom a Tesle vo výrobe elektromobilov zlyhali.“
Tieto problémy nevznikli z ničoho nič. Sú priamym dôsledkom nemeckého (alebo v širšom zmysle celoeurópskeho) prístupu, podľa ktorého sa krajina môže povýšiť na ekonomiku svetovej úrovne len vďaka legislatíve, pričom zanedbáva inovácie a hospodársku súťaž. Autori toho istého článku v agentúre Bloomberg sa zamýšľajú nad tým, prečo predaj elektromobilov v Európe klesá: „Pomalý dopyt v tomto roku otriasol trhom s elektromobilmi – vo fáze, keď sa očakával jeho prudký rast“.
A to preto, že ten istý prudký rast, ktorý nikdy neprišiel, bol považovaný za priamy dôsledok regulácií a legislatívy. Predpokladalo sa, že motoristi budú môcť prejsť na elektrické vozidlá jednoducho tým, že sa obrátia proti spaľovacím motorom. Bohužiaľ, ak ich nebudú podnecovať štedré štátne dotácie, vodiči na tieto hry nepristúpia – a namiesto toho jednoducho odmietnu vymeniť svoje staré dobré benzínové autá. Nie je prekvapením, že hneď ako Nemecko zrušilo svoj program dotácií na elektromobily, predaj prudko klesol.
A tak vidíme, čo je spojené so snahou vlády dosiahnuť ideologické ciele za každú cenu, bez ohľadu na náklady. Takto to dopadá, keď spoločnosti prispôsobujú výrobu na základe efemérnych cieľov vlád namiesto skutočných preferencií spotrebiteľov. A na základe stále zjavnejšej novej krutej reality, čoraz viac spoločností okrem VW zvažuje odchod z Nemecka. Z prieskumu Nemeckej obchodnej a priemyselnej komory, ktorý sa uskutočnil medzi približne 3 300 národnými spoločnosťami, vyplynulo, že 37 % z nich uvažuje o presune výroby do zahraničia. V porovnaní s 31 percentami v minulom roku a 16 percentami v roku 2022. Podľa toho istého prieskumu 45 % energeticky náročných priemyselných podnikov zvažuje výrazné obmedzenie výroby alebo presun do zahraničia.
V súčasnej situácii je útek VW sám o sebe pozoruhodný, ale nebude posledný svojho druhu. Ak bude priemysel pokračovať v tomto duchu, čoskoro môžeme byť svedkami začiatku konca celého európskeho automobilového priemyslu.