„V tejto chvíli to nevyzerá ako priorita. Bohužiaľ nemám teraz 900 miliónov na tunel. Uvidíme, či sa objaví medzi zoznamom investičných priorít. Musíme sa naučiť, že nemôžme stavať všetko naraz. Nie sme tak bohatá krajina, aby sme stavali všetko naraz. Viem a vnímam problém starostov na R2, ale takisto sa poďme spýtať starostov z iných regiónov,“ povedal na utorňajšej tlačovej besede minister dopravy Andrej Doležal.
V neprospech plánovaného úseku R2 s tunelom Soroška podľa šéfa rezortu je oveľa nižšia predpokladaná dopravná intenzita zhruba 7 – 10-tisíc áut denne a navyše nie je súčasťou medzinárodného dopravného koridoru. Napríklad, rozostavaná diaľnica D3 na Kysuciach má podľa ministra dopravy očakávanú dennú intenzitu 60-tisíc vozidiel a je súčasťou medzinárodného koridoru. “Nehovorím, že na R2 nie je problém. Ako krajina musíme pristupovať k zvereným financiám zodpovedne a vnímať jej priority komplexne,” upozornil Doležal pri hodnotení sto dní vo funkcii. “Budeme mať čo robiť, aby sme dokázali financovať to, čo je teraz vo výstavbe,” dodal minister dopravy.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vyhlásila verejná súťaž na výstavbu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou v dĺžke vyše 14 kilometrov v polovičnom profile (z toho tunel Soroška 4 248 metrov) koncom roka 2019. Predpokladaná cena prác plánovaných na vyše päť rokov je viac ako 243 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Diaľničiari predĺžili lehotu na predkladanie ponúk štyrikrát, najnovšie na 15. júla.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR mal výhrady k uvedenému tendru. Bývalé vedenie NDS, resp. Ministerstva dopravy a výstavby SR podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií. Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako v prípade úseku R2 s tunelom Soroška. “Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,” upozornil ÚHP. Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali.
Na Slovensku sa chystá výrazná rekonštrukcia ciest prvej triedy
Slovenská správa ciest v súčasnosti finišuje verejné obstarávanie za 200 miliónov eur na rekonštrukciu ciest prvej triedy. Ako uviedol na utorňajšej tlačovej besede minister dopravy Andrej Doležal, už počas tohtoročných letných mesiacov by mala správa ciest spustiť výraznú rekonštrukciu ciest prvých tried vo všetkých regiónoch.
“Keď sa stretávam so županmi, s primátormi, prvá vec, ktorú vnímam, je infraštruktúra, cestná alebo železničná. Čo ich najviac trápi, sú cesty,” povedal Doležal pri bilancovaní prvých sto dní vo funkcii. “Preto sme iniciovali vznik pracovnej skupiny, ktorá sa zaoberá na ministerstve dopravy vznikom akéhosi dopravného fondu, ktorý by mal dlhodobo financovať strategické investície v oblasti cestnej a železničnej infraštruktúry,” poznamenal Doležal s tým, že niečo podobné majú v Českej republike.
Do budúcna sa chce minister zamerať na výstavbu nájomných bytov, na prevzatie mýtneho systému do rúk štátu a na dôsledné čerpanie eurofondov. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravuje súťaž na nový systém spoplatnenia cestnej infraštruktúry, vrátane mýtneho systému. “Nastavili sme nový mýtny systém tak, aby sme ho kúpili ako dielo a máme ambíciu si ho prevádzkovať sami,” podotkol Doležal. S Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) podľa neho diskutujú o nastavení novej súťaže na mýtny systém.
Jednou z priorít ministra je aj prioritizácia cestnej infraštruktúry. Budovať ju nechce na základe politickej príslušnosti k regiónom, starostom a primátorom. Spolu s ÚHP majú vo finále metodiku, pričom konkrétny zoznam investičných priorít zohľadňuje najmä dopravnú intenzitu, ale aj príslušnosť k medzinárodnému koridoru, pripravenosť stavby, ako aj istú spoločenskú, hospodárnu hodnotu, teda príspevok k regiónu a tiež stavebné kritériá. “Mám ambíciu predložiť tento zoznam investičných priorít na vládu a chcem, aby bol záväzný aj pre budúcich ministrov dopravy a menil sa iba vo výnimočných prípadoch,” priblížil Doležal.
Minister upozornil, že v prípade eurofondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra vyňali projekty, ktoré nemali zmysel a neboli prioritou. “Inicioval som na železniciach, diaľniciach a cestách, aby pripravovali projekty do zásobníku, lebo do konca roka 2023 musíme vyčerpať eurofondy. Preto chcem maximálne akcelerovať projekty, ktoré sú aspoň v niektorom štádiu rozpracované,” povedal Doležal. Ak to podľa neho nepôjde na infraštruktúru, tak sa budú snažiť tieto peniaze preinvestovať na obnovu vozidlového parku, teda na vlaky, električky, trolejbusy.