Bratislava 24. januára 2023 (HSP/FinancialTimes/Foto:Twitter)
Obmedzenia dovozu, ktoré začnú platiť v priebehu niekoľkých týždňov, by mohli zvýšiť ceny alebo viesť k nedostatku, varujú obchodníci
EÚ je na pokraji faktického prerušenia vzťahov so svojím najväčším externým dodávateľom nafty, keď začiatkom budúceho mesiaca začnú platiť sankcie na dovoz rafinovaného paliva z Ruska, píše Financial Times.
Tento krok, ktorý bude od 5. februára koordinovaný s globálnym cenovým stropom na predaj rafinovaných palív z Ruska podporovaným skupinou G7 – podobne ako opatrenia, ktoré sa už od decembra uplatňujú na ropu – môže vyvolať nové kolo turbulencií na svetových trhoch s ropou.
Zásoby nafty sú už teraz obmedzené, čo prispieva k tomu, že ceny na pumpách sú v mnohých regiónoch výrazne vyššie ako ceny benzínu. Európske krajiny patria v porovnaní s ostatnými motorovými palivami k najväčším používateľom nafty na svete a Rusko je už desaťročia hlavným zdrojom jej dovozu.
Jeden z vysokopostavených obchodníkov s ropou v európskom komoditnom dome uviedol, že v nasledujúcich týždňoch, keď sa očakáva, že opätovné otvorenie čínskej ekonomiky zvýši dopyt, sa na trhoch s ropou vzhľadom na logistické problémy môže vyvinúť „sračka“.
„Akýkoľvek výpadok vývozu ruských produktov by sa mohol prekrývať s vyšším dopytom v Číne, čo by ešte viac sprísnilo situáciu na trhoch a zvýšilo perspektívu prudkého nárastu cien, ktorý by obnovil inflačný tlak,“ povedal Henning Gloystein, analytik spoločnosti Eurasia Group.
V ropnom priemysle však panuje hlboký rozkol v otázke, či opatrenia povedú k prudkému nárastu cien a možno aj k nedostatku, pričom mnohí sa domnievajú, že odvetvie, ktoré si zvyklo na narušenie obchodných tokov – v dôsledku pandémií, sankcií alebo vojny – sa dokáže rýchlo prispôsobiť.
V hre je opätovný nárast cien ropy, ktorý by mohol vykompenzovať niektoré výhody, ktoré svetovému hospodárstvu prináša ochladenie cien zemného plynu, a prelomiť nádeje, že ceny pohonných hmôt dosiahli svoj vrchol, keďže sa blíži prvé výročie ruskej invázie na Ukrajinu.
Trh s ropou bol v posledných týždňoch už rozkolísaný. Ceny ropy Brent začali tento rok poklesom, keď sa počas prvých dvoch obchodných seáns v roku 2023 prepadli z 85 dolárov za barel na úroveň tesne nad 77 dolárov za barel, pričom ceny nafty tieto pohyby pozorne sledovali. Odvtedy sa však ceny ropy otočili, získali späť všetky tieto straty a ešte viac a koncom minulého týždňa sa obchodovali nad 87 USD za barel.
Jorge Leon z poradenskej spoločnosti Rystad si myslí, že trhy sú právom nervózne, ale je dostatočne presvedčený, že sankcie budú fungovať tak, ako sa zamýšľalo, a to skôr tak, že poškodia ruskú ekonomiku, než aby sa príliš agresívne odrazili na západných ekonomikách.
„Bude to mať vplyv na ceny, ale nebude to nič, čo by zmenilo pravidlá hry,“ povedal Leon. „Európski kupujúci si v posledných mesiacoch vytvárali zásoby nafty vrátane zvýšenia dovozu z Ruska, takže tento potenciálny šok pre systém začíname v pomerne dobrej pozícii.“
Podľa údajov o sledovaní lodí sa ruský vývoz nafty a leteckého paliva do Európy v posledných troch mesiacoch roku 2022 zvýšil o viac ako 25 % v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom. Analytici spoločnosti Redburn uviedli, že zásoby nafty v kľúčovom regióne Antverpy-Rotterdam-Amsterdam sú opäť na najvyššej úrovni od októbra 2021.
Benedict George, odborník na ceny rafinovaných produktov zo spoločnosti Argus, však uviedol, že po zavedení zákazu stále očakáva rast cien nafty.
„Dovoz z iných ako ruských zdrojov znamená konkurovať iným odberateľom, ktorí sú fyzicky bližšie k zdroju, napríklad Latinskej Amerike v prípade americkej nafty alebo Singapuru v prípade indickej nafty.“
Európa sa bude pri nahrádzaní ruských dodávok vo veľkej miere spoliehať na nové veľké rafinérie v Indii a na Blízkom východe, ako aj na zvýšenie vývozu z Číny. Čínsky náklad už dorazil do Lotyšska, čo svedčí o ochote aj najbližších geografických susedov Ruska začať si zabezpečovať alternatívy z ďalekých brehov.
Leon však povedal, že napriek obavám sa najviac treba obávať Ruska. Predchádzajúce kolo sankcií EÚ a cenové limity skupiny G7, ktoré sa v decembri zamerali na predaj ruskej ropy, umožnili ázijským kupujúcim požadovať veľké zľavy na svoju ropu. Očakáva, že tento model sa bude opakovať aj v prípade rafinovaných palív.
Ruská ropa primárnej exportnej triedy priťahuje zľavy vo výške približne 50 % – obchoduje sa na úrovni okolo 40 – 45 USD za barel -, čo zasahuje príjmy Moskvy tak, ako to západné opatrenia zamýšľali.
„Predpokladám, že Čína a India budú žiadať ešte väčšie zľavy, potenciálne až 60 %,“ povedal Leon a argumentoval tým, že preprava nafty na veľké vzdialenosti je komplikovanejšia ako preprava ropy.
Tankerové lode na prepravu rafinovaných produktov sú zvyčajne menšie a určené na krátke vzdialenosti, zatiaľ čo ruské barely, ktoré boli kedysi určené pre trhy s vysokými nárokmi v Európe, budú pravdepodobne musieť konkurovať lacnejším dieselom s vysokým obsahom síry na trhoch, ako je západná Afrika a Ázia.
Vývoz ropy z Ruska by sa mohol v nasledujúcich týždňoch skutočne zvýšiť, ak krajina bude mať problémy nájsť nových odberateľov pre svoju naftu a namiesto nej bude musieť posielať nerafinovanú ropu.
Pre niektorých obchodníkov a rafinérie by to mohlo predstavovať príležitosť, pretože vsádzajú na rast marží z nafty, ak ceny vstupov ropy klesnú pod ťarchou rastúcich dodávok, zatiaľ čo naftu podporia obmedzené dodávky.
Gloystein z Eurasia Group upozornil, že Rusko môže byť tiež ochotnejšie pokúsiť sa o odvetu na trhoch s rafinovanými palivami ako na trhoch s ropou, kde by akýkoľvek pokus o zbrojenie na vývoz ropy znamenal riziko, že si znepriatelí dôležitých spojencov, ako je Čína.
„Trh s ropnými produktmi je pravdepodobne jediným miestom, kde si Rusko zachováva významný vplyv, ak sa rozhodne použiť zbrane na vývoz,“ povedal Gloystein.
Ak by vývoz ruskej nafty príliš prudko klesol, Čína by mohla obmedziť svoj vlastný vývoz tohto paliva, aby izolovala svoje hospodárstvo od vplyvu – a stiahnuť z trhu barely, ktoré by podľa nádejí európskych kupujúcich pomohli nahradiť ruské dodávky.
Hoci výsledok zostáva neistý, priemysel sa nepochybne obáva obnovenia volatility na trhu s ropou.
„Je jasné, že dodávky nafty v Európe a na celom svete budú v nasledujúcich mesiacoch čeliť turbulenciám,“ povedal George zo spoločnosti Argus.