Trasa nie je pre nervovo slabých
“Keď cestujete vlakom po Transibirskej magistrále, máte pocit, že zdolávate hory. Nemáte pocit, že po nich šplháte, ale neustála zmena scenérie za oknom, časové pásma, mestá a spolucestujúci vás nútia cítiť sa, ako by ste išli na Elbrus. Toto nie je cesta pre nervovo slabých, “hovorí autorka turistických programov na Transibirskej magistrále Veronika Kuzenková.
Takéto výlety nie sú pre každého. Napríklad náklady na 19-dňový zájazd s ohľadom vstupeniek, výletov, hotelov v mestách po ceste a spiatočný let dáva dokopy asi 200 tisíc rubľov. Otrasy vo vagóne a neustále premiestňovanie je podľa nej na prvý pohľad trochu pochybná radosť.
Ale tí, ktorí sa predsa len odváža realizovať túto cestu, zistia, že Transsibírska magistrála nie je len náročná cesta, je to sen.
“Výlet najdlhšou železnicou priťahuje práve tým, že prechádza veľkým priestorom. Táto trasa je zaujímavá, nielen ako trajektória medzi objektmi. Dokonca aj skutočnosť, že sa počas cesty za oknom obraz nemusí meniť celé hodiny, vytvára vnútorný stav, ktorý v tebe niečo zmení,” priznáva Tatiana Sobolová z Moskvy.
“Chceli sme, aby členovia skupiny uvideli Rusko, nielen z okna vlaku, ale uvideli ho viac, hlbšie. Aby uvideli najzaujímavejšie prírodné pamiatky – ostrov Svijažsk blízkosti Kazane, pohoria Ural, rieku Čusovaja neďaleko Jekaterinburgu, fascinujúce Krasnojarskej stĺpy, Sajany, mocný Jenisej u Krasnojarsku, Ussurijskú tajgu, aby sa prešli pozdĺž pobrežia Bajkalu a navštívili Ruský ostrov. Trasa je samozrejme dlhá, ale dojmy stoja za to,” hovorí Veronika Kuzenková.
Najdlhšie úseky sú medzi Čitou – Blagoveščenskom a Blagoveščenskom – Vladivostokom. Trasa trvá 30-35 hodín.
“Aby cesta nebola únavná, sprievodcovia sa striedajú v noci vo vlaku a v hoteloch. Prestriedajú dlhé cesty odpočinkom na jazere Bajkal a aktívnym programom, napríklad prechádzkou v prírodnom parku Stolby v Krasnojarsku alebo piknikom na kopcoch blízko Čity,” vysvetľuje riaditeľka cestovnej kancelárie Sofia Gavrilová.
Po Transsibírskej magistrále cisárskym vlakom
Dva pravidelné vlaky jazdia z Moskvy do Vladivostoku, ale je lepšie si zakúpiť cestovné lístky vopred.
Dĺžka cesty vo vlaku Moskva – Vladivostok je sedem dní. Cena vo vagóne s otvorenými oddielmi je o niečo viac ako 12 tisíc rubľov (vyše 4 000 Čk), v kupé 18,5 tisíc rubľov (takmer 7 000Čk).
Trochu rýchlejšie ide vlak Rusko (6 dní). Tu stojí miesto v otevorenom oddieli 18,5 tisíc rubľov, v kupé 26,5 tisíc rubľov (takmer 10 000 Čk).
Dokonca sa po Transibírskej magistrále môžete vydať turistickým vlakom Imperial Russia po trase Moskva – Vladivostok a Moskva – Peking.
V roku 2014 bol tento vlak uvedený do prevádzky, keď sa oslavovalo 400. výročie dynastie Romanovcov. Interiéry vozidiel sú navrhnuté v štýle cisárskeho vozňa, v ktorom cestoval Mikuláš II., v niektorých úsekoch pripájajú parnú lokomotívu z polovice minulého storočia. Cena tohto zájazdu sa pohybuje od šiestich do 18-tisíc eur (153 tisíc až 460 tisíc Čk), väčšina cestujúcich sú cudzinci.
Krása života vo vlaku
“Je to celý život. Nikam sa neponáhľaš, poznávaš spolucestujúcich, zvykneš si na akýsi život vo vozidle a vidíš, ako sa Rusko mení za oknom,” zdieľa svoje dojmy Vjačeslav Glazkov z Moskvy.
Pre zahraničných turistov je výlet Transsibírskou magistrálou špeciálnou exotikou. Domnievajú sa, že to je jediný spôsob, ako spoznať Rusko, jeho rozsah a charakter miestnych obyvateľov.
Julia Madžoniová z Kodane na sociálnej sieti napísala, že táto cesta úplne zmenila jej vnímanie. Vrátila sa domov, odišla z práce, presťahovala sa do iného mesta a začala sa venovať cestovania. Najviac ocenila, koľko veľa sa dozvedela o Rusoch. “Prekvapilo ma, ako atmosféra vo vlaku zbližuje ľudí. Rozprávali mi príbehy z osobného života, ukázali fotky príbuzných a pripravovali mi sibírske raňajky. Napriek našej neznalosti jazyka sme si navzájom dokonale porozumeli,” povedala.
Cudzinci si so sebou na cestu často berú ruské knihy. Sprievodcovia vlaku Rusko, napríklad videli, ako turisti zo Spojeného kráľovstva čítali Vojnu a mier od Leva Tolstého nahlas počas cesty.