“S týmto smiešnym návrhom sa členské štáty EÚ znova snažia zmierniť právne predpisy EÚ za strašnú cenu pre ľudské zdravie,” podotkol Bas Eickhout z Výboru pre životné prostredie a vyšetrovanie dieselgate v Európskom parlamente, ktorý zabezpečuje, aby došlo k riadnemu poučeniu sa z VW škandálu a nenastalo znova niečo podobné.
Britský denník The Guardian zistil, že výrobcovia automobilov sa snažia o “diery v zákone a legislatívne oneskorenie” namiesto toho, aby skôr presadzovali jednoduchý 25-eurový filter, ktorý by mohol výrazne znížiť znečistenie. Hoci výfukové plyny z dieselových a benzínových motorov sú jedným z najväčších zdrojov emisií, väčšina členských štátov EÚ podporuje zvyšovanie emisných štandardov EÚ o 50 % nad zákonný limit stanovený v nariadení Euro 6. V zákulisí údajne výrobcovia automobilov silne tlačia na zvýšenie o neuveriteľných 300 %.
Florent Grelier, jeden z vývojárov “čistých vozidiel” z kampane Transport and Environment (T&E), vyjadril obavy, že snahy EÚ o lepšiu kvalitu ovzdušia “sa ohýbajú vôli automobilového priemyslu”. Je za to, aby “Európska komisia a vlády zavádzali prísne testovacie postupy na ochranu priemyslu” a nenechali sa vyviesť z cesty.
Podľa právnych predpisov EÚ, autovýrobcovia sú už povinní použiť filtre pre vznetové dieselové motory, ale ešte nie pre rýchlo rastúci (o 40 %) trh s benzínovým motorom, ktorý uvoľňuje ešte väčšie množstvo emisií. Preto T&E podporuje benzínové filtre, ale výrobcovia automobilov argumentovali, že tým by bola porušená zásada technologickej neutrality.