Brusel 25. októbra 2016 (HSP/guardian/Foto:TASR/AP-Michael Probst)
Nové európske automobily s benzínovými motormi budú môcť prekročiť limit na toxické emisie o 50 % na základe návrhu nariadenia EÚ podporovaného viacerými členskými štátmi
“S týmto smiešnym návrhom sa členské štáty EÚ znova snažia zmierniť právne predpisy EÚ za strašnú cenu pre ľudské zdravie,” podotkol Bas Eickhout z Výboru pre životné prostredie a vyšetrovanie dieselgate v Európskom parlamente, ktorý zabezpečuje, aby došlo k riadnemu poučeniu sa z VW škandálu a nenastalo znova niečo podobné.
Britský denník The Guardian zistil, že výrobcovia automobilov sa snažia o “diery v zákone a legislatívne oneskorenie” namiesto toho, aby skôr presadzovali jednoduchý 25-eurový filter, ktorý by mohol výrazne znížiť znečistenie. Hoci výfukové plyny z dieselových a benzínových motorov sú jedným z najväčších zdrojov emisií, väčšina členských štátov EÚ podporuje zvyšovanie emisných štandardov EÚ o 50 % nad zákonný limit stanovený v nariadení Euro 6. V zákulisí údajne výrobcovia automobilov silne tlačia na zvýšenie o neuveriteľných 300 %.
Florent Grelier, jeden z vývojárov “čistých vozidiel” z kampane Transport and Environment (T&E), vyjadril obavy, že snahy EÚ o lepšiu kvalitu ovzdušia “sa ohýbajú vôli automobilového priemyslu”. Je za to, aby “Európska komisia a vlády zavádzali prísne testovacie postupy na ochranu priemyslu” a nenechali sa vyviesť z cesty.
Podľa právnych predpisov EÚ, autovýrobcovia sú už povinní použiť filtre pre vznetové dieselové motory, ale ešte nie pre rýchlo rastúci (o 40 %) trh s benzínovým motorom, ktorý uvoľňuje ešte väčšie množstvo emisií. Preto T&E podporuje benzínové filtre, ale výrobcovia automobilov argumentovali, že tým by bola porušená zásada technologickej neutrality.