Atentátnici z Paríža si údajne dohadovali prípravu a detaily útokov prostredníctvom chatu na hernej konzole PlayStation 4. Belgický minister vnútra Johan Jambon ešte pred útokmi upozornil, že monitorovanie tejto formy komunikácie predstavuje pre bezpečnostné agentúry obrovskú výzvu.
Užívatelia hernej konzoly PlayStation 4 môžu komunikovať prostredníctvom hlasového chatu v rôznych hrách v reálnom čase cez slúchadlá a mikrofóny. Technický základ tejto komunikácie je funkcia Voice over IP, pomocou ktorej môžu byť audio dáta prenášané cez internet v reálnom čase. Chat ponúka užívateľovi možnosť, aby súčasne komunikoval s jedným alebo viacerými hráčmi pri takzvaných multiplayerových alebo co-op hrách.
Sledovanie tohto spôsobu komunikácie je nesmierne ťažké jednoducho preto, že existuje vysoký počet rôznych multiplayerových hier, z ktorých každá ponúka svoje vlastné kanály chatu. Ďalšou prekážkou je forma hlasových chatov v rámci hry: ďalší užívateľ sa môže pripojiť len na pozvanie iného užívateľa. Podľa bezpečnostných expertov táto komunikácia ponúka celý rad možností zašifrovaných do hier pre viacerých hráčov, ako komunikovať aj bez priamej jazykovej výmeny. Neverbálnym spôsobom komunikácie môžu byť napríklad aj niektoré akcie, ktoré v hre vykonáva hráč.
Avšak sieťoví aktivisti považujú odôvodnenie orgánov za nepresvedčivé, ako hlási technologický magazín Motherboard. Tajné služby sa snažia využiť každú príležitosť, aby sa zabránilo šifrovanej komunikácii medzi občanmi a toto im poslúži ako ďalšia zámienka. Hovorca Chaos Computer Club Frank Garbsch kritizoval diskusiu o možnom využití herných konzol zo strany Islamského štátu: “Nebudeme schopní zabrániť teroristickej komunikácii. Jediným spôsobom, ako predísť teroristickým útokom, môže byť riešenie príčin. Monitorovanie všetkých možných kanálov nebude nikdy možné. Ak zrušíme komunikáciu cez herné konzoly, potom to možno bude USB kľúč, pohľadnice alebo dymové signály,” tvrdí Garbsch.