Všeobecne sa tvrdí, že západná civilizácia stratila Boha po svetových vojnách. Keď sa ľudia pozerali na skazu po vojne či obrovskú nenávisť a násilie, mnoho z nich opustilo vieru. Mary Eberstadtová, autorka knihy How the West Lost God (Ako svet stratil Boha) však tvrdí, že príčina je komplikovanejšia.
Eberstadtová v podcaste Jonathona Van Marena diskutuje o strate viery v západnej civilizácii a o tom, ako sa z tejto situácie vieme poučiť.
Eberstadtová zdôrazňuje nedostatky v teórii, že práve vojny môžu za pokles viery a poznamenáva, že sekulárne spoločnosti v súčasnosti zažívali po vojne rozmach náboženstva. Rovnako môžeme povedať, že sekularizmus zasiahol všetky krajiny – tie čo vo vojne vyhrali i prehrali.
Eberstadtová však považuje úpadok životaschopných rodín za dôvod následnej sekularizácie západu. Bez silnej rodiny plnej života sa viera neprenáša z rodičov na deti. A preto nie sekularizácia spoločnosti viedla k smrti rodiny, ale rozpad rodiny mal za následok sekularizáciu spoločnosti.
„Myslím si, že vojna zničením bežného fungovania rodiny narušila aj prenášanie viery,“ uvádza Eberstadtová.
Avšak smrť rodiny nebola spontánna. Sexuálna revolúcia podnietila úpadok rodiny, ktorého sme svedkom v súčasnosti.
V 70. rokoch nastal obrovský rozmach antikoncepcie a sexuálnej revolúcie. Mnoho ľudí začalo akceptovať sexuálne vzťahy mimo manželstva, aj keď ich sami nepraktizovali. Práve tento ľahostajný postoj rodičov, spoločnosti a dokonca aj niektorých cirkví je z veľkej miery zodpovedný za výrazný vzostup sexuálnej revolúcie.
Väčšina spoločnosti si neuvedomovala silu tohto hnutia a jeho rozsiahly dopad na budúcnosť.
Sexuálna revolúcia priniesla ostrý nárast rozbitých rodín a detí, ktoré sa narodili mimo manželstva. Klesol počet manželstiev a narástol počet rozvodov. Výsledkom bola degradácia rodiny.
Eberstadtová a Van Maren sa zhodli na tom, že narodenie dieťaťa všeobecne ľudí privádza späť k viere. Narodenie dieťaťa človeka presahuje a dotkne sa ho spôsobom ako iba málo udalostí v živote. Ak aj necíti potrebu viery vo vlastnom živote, chce odovzdať dieťaťu zmysel a význam.
Rovnako pohreby v rámci rodiny predstavujú podstatný bod, v ktorom sa ľudia navrátia k viere. Keď čelia myšlienke na smrť, začnú si uvedomovať dôležitosť hľadania zmyslu života.
Eberstadtová rovnako poukazuje na fakt, že nielenže máme rozvrátené blízke rodiny, ale putá so vzdialenou rodinou často ani neexistujú. Málokedy ľudia chodia na pohreby tety či strýka, a ešte menej na pohreb pratety.
Rovnako sa ťažko praktizuje viera keď sú deti týždeň u otca a týždeň u mamy. Otec ho privedie do jedného kostola a mama do druhého. Otec môže vyučovať hodnoty jednej viery, matka druhej.
Niektoré vlády si uvedomujú široký sociálny dôsledok úpadku rodinnej štruktúry a pokúšajú sa o pro-rodinné opatrenia. Maďarsko v týchto aktivitách vedie, keď dáva do popredia politiku a daňové zákony, ktoré motivujú a obohacujú rodiny. Maďarsko poskytuje rodinám daňové úľavy, štipendiá, výhodnejšie študentské pôžičky či úvery a ďalšie pozitívne opatrenia podľa počtu detí, ktoré rodina vychováva.
Navyše, jeden z dôsledkov tejto priaznivej politiky neočakávala ani maďarská vláda – a to výrazný pokles potratov.
Preklad Viktória Dandárová
Viac článkov s náboženskou tématikou nájdete v kategórii Svetonázor.
Pošlite nám svoj príbeh s Bohom.