Bern 08. septembra 2015 (HSP/Foto:screenshot z YouTube)
Dopravná nehoda je niečo, čo si nepraje zažiť žiaden vodič. Je preto veľmi dôležité, aby automobilky vyvíjali čoraz bezpečnejšie vozidlá. Ich bezpečnosť sa v Európe testuje pomocou crash-testov nezávislej organizácie EuroNCAP. Odrážajú však tieto testy reálnu bezpečnosť automobilov?
Ak sa orientujete v motorizme, organizácia EuroNCAP vám určite nie je neznáma. Je tu s nami už takmer 20 rokov a počas svojej pôsobnosti iste výrazne pomohla k zvýšeniu bezpečnosti vozidiel. EuroNCAP testuje autá v čelnom náraze so 40% prekrytím, bočnom náraze, či schopnosť ochrániť chodcov a detskú posádku. Problémom týchto testov však je jednak to, že sú štandardizované a teda autombilky vedia pripraviť svoje modely tak, aby vynikali práve v týchto testoch. Druhou nevýhodou je to, že pri skutočných nehodách to vyzerá inak: či už prekrytím pri čelnom náraze, deformovateľnosťou prekážky alebo rýchlosťou v čase nárazu.
Nedostatky s prekrytím odhalili najmä americké testy IIHS, keď proti stene poslali automobily len s 25% prekrytím. Výsledky boli ohromujúce – väčšina áut testom neprešla a to aj napriek tomu, že v testoch EuroNCAP dosahovali plný počet hviezdičiek! Náraz s menším, len 25% prekrytím pritom vôbec nie je nereálny.
Švajčiarska organizácia Dynamic Test Center (DTC) sa preto rozhodla simulovať úplne iné podmienky nárazu, ako sú štandardizované testy EuroNCAP. Výsledok ich testovania si môžete pozrieť na videách:
1. Škoda Octavia I. generácie – 25% prekrytie
Octavia bola prvým vozidlom novej éry českej automobilky Škoda. Octavia má na našich cestách pomerne rozsiahle zastúpenie. Čo sa ale stane pri náraze s 25% prekrytím pri štandardizovanej rýchlosti 64 km/h (rýchlosť, akou testuje aj EuroNCAP)?
2. VW Golf III. generácie – 25% prekrytie
Starší koncernový brat Octavie – Golf tretej generácie tiež podstúpil rovnaký test. A dopadlo to o poznanie horšie. A-stĺpik je značne deformovaný a môžeme prepokladať vážne zranenia posádky, najmä vodiča a spolujazdca.
3. Prednosť v jazde
Predstavte si situáciu, že idete štandardizovaných 64 kilometrov za hodinu a zrazu sa na vás z vedľajšej cesty vyrúti iné vozidlo. Do tejto skúšky boli zapojení aj záchranári, pretože je pravdepodobné, že dvere, ktoré zniesli náraz, nebude jednoduché otvoriť.
4. 112 km/h vs. betónová stena
Ide o najhorší možný scénar. Vysoká rýchlosť a nedeformovateľná prekážka. Test absolvoval starší Renault Laguna, ktorý bol po náraze v podstate vymrštený do vertikálnej polohy. Výsledok? Podvozok Laguny je úplne prelomený. Je však pozoruhodné, že kabína ostala pomerne neporušená. Renault Laguna patril k jedným z najbezpečnejších automobilov v testoch EuroNCAP.
5. 200 km/h vs. náraz do zadnej časti automobilu
Uznávame, tento scénar je v našich končinách pomerne nereálny, pretože najvyššia možná rýchlosť je 130 km/h. Avšak v takom Nemecku, kde na istých úsekoch diaľníc nie je obmedzená maximálna rýchlosť, môže takáto situácia nastať. Vodič ide rýchlosťou 200 km/h a zrazu sa nezadržateľne blíži k stojacemu automobilu. Výsledok:
6. 100 km/h a čelný náraz
Táto situácia je už o čosi reálnejšia aj na slovenských cestách. DTS sa rozhodlo proti sebe postaviť malé auto a rodinné MPV. Na prvý pohľad sa môže zdať, že autá nie sú výraznejšie poškodené, no na jednej strane stojí 100% prekrytie deformačných zón, ktoré vo veľkej miere chránia posádku a na druhej strane by pasažieri zažili masívne preťaženie, čo by mohlo v niektorých prípadoch spôsobiť vnútorné krvácanie.
7. Obytný automobil
Je všeobecne známe, že bezpečnosť nákladných vozidiel nie je oslnivá. Čo sa však stane, ak pošlete proti stene karavan, ktorého tuhosť a pevnosť karosérie je značne znížená chatrnou nadstavbou?
8. Zabezpečený a nezabezpečený náklad
Tak isto je všeobecne známe, že nezabezpečený náklad sa vo vozidle pri náraze mení na smrtiacu zbraň. Vystrelí ako projektil všetkými možnými smermi a len ťažko ho niečo zastaví. Nehovoriac o tom, že jeho váha sa pri veľkom preťažení niekoľkokrát znásobí. Preto je nutné dbať na bezpečné zaistenie všetkých vecí v automobile.
9. Osobné auto vs. príves traktoru
Ďalšia modelová situácia so zanedbaním prednosti v jazde. Traktor vychádza z poľa a keďže je pomalý, jeho vodič neodhadne správne čas potrebný na bezpečný manéver a osobné auto v plnej rýchlosti narazí do prívesu. Hlavným problémom v tomto teste je fakt, že náraz neznášajú deformačné zóny v prednej časti vozidla, ale A-stĺpiky približne vo výške vodičovej hlavy.
10. Nákladné auto vs. nákladné auto
Vodiči kamiónov môžu mať pocit bezpečia, pretože sedia vysoko nad osobnými autami. Čo sa však stane, ak vodič kamiónu v rýchlosti 80 km/h narazí do stojaceho nákladného vozidla? Výsledok je katastrofálny, čo je spôsobené najmä nákladom, ktorý zo zadnej časti vyrazí prudko dopredu a zdemoluje kabínu.
11. EuroNCAP vs. IIHS – Volvo S60/V60
Rovnaké vozidlo, rozdielne testy. EuroNCAP používa nárazy so 40% prekrytím, IIHS len 25%. Pozrite si rozdiel.