Bratislava 8. februára (TASR) – Hneď dve premiéry pripravila počas tohto víkendu naša prvá divadelná scéna. Opera SND uvedie v historickej budove 8. a 9. februára premiéru komickej opery Barbier zo Sevilly talianskeho skladateľa Gioacchina Rossiniho. Činoherný súbor uvádza 9. a 10. februára premiéru inscenácie nemeckého dramatika Bertolta Brechta Malomeštiakova svadba.
Režisérom opery Barbier zo Sevilly je Roman Polák, v postave Rosiny účinkujú Jana Kurucová v alternácii s Teréziou Kružliakovou, v úlohe Figara Pavol Remenár v alternácii s Alešom Jenisom, v ďalších úlohách Otokar Klein, Juraj Holý, Gustáv Beláček, Jozef Benci, Martin Malachovský, Peter Mikuláš, Katarína Flórová, Katarína Polakovičová, František Ďuriač, Martin Mikuš, Martin Gyimesi, Ivan Ožvát a Roman Krško. Spoluúčinkuje orchester a zbor Opery SND. Barbier zo Sevilly je jedným z najvýznamnejších diel talianskej opery buffy, ktoré dobylo celý operný svet ešte počas autorovho života. Skladateľ v ňom s neopakovateľnou ľahkosťou "mieša" talianske bel canto so svojou geniálnou invenciou a s neopakovateľným hudobno-dramatickým inštinktom.
"Chceli sme, aby táto inscenácia bola vtipná, aby mala v sebe humor, na druhej strane, aby si zachovala aj svoje posolstvo. Tak prišiel nápad urobiť túto operu ako divadlo v divadle, takže v tejto inscenácii sledujeme to, že opera je urobená v rokokovom divadle, kde okrem divákov v hľadisku máme aj hercov – divákov na javisku, ktorí predstavujú akúsi high-society," uviedol režisér pri stretnutí s médiami.
Režisérom Brechtovej Malomeštiakovej svadby je hosť zo Slovenska Diego de Brea, v jednotlivých postavách účinkujú Dušan Jamrich (otec nevesty), Anna Javorková (matka ženícha), Petra Vajdová (nevesta), Judit Bárdos (jej sestra), Richard Stanke (ženích), Milan Ondrík (priateľ ženícha), Gabriela Dzuríková (žena), Ivan Vojtek (jej manžel) a Peter Brajerčík (mladý muž). Groteskný príbeh má najbližšie k fraške, v ktorej sa všetko kopí, láme, ničí. Vzťahmi počnúc, nábytkom končiac, charaktery nevynímajúc. Problém je iba v tom, že tento rozpad zachváti svadobčanov počas oslavy. Usporiadaná, dokonalá, krásna rodina, v ktorej a ktorej nič nechýba, sa pomaličky ukazuje v tom "najkrajšom" svetle.
"Zdá sa mi, že Brechta niekedy veľmi etablujeme, a vlastne ide o obyčajného spisovateľa zo začiatku 20. storočia, ktorý písal vo špecifickom čase, v čase nemeckého expresionizmu, v čase predvojnovej psychózy, v kríze ducha, morálky, etiky. Ako keď už nemáme viac priestoru pre krásu, keď jedinou hodnotou je kapitál, je tento Brechtov text úžasne aktuálny. Svojím spôsobom ukazuje to, čo je najhoršie v nás," povedal o inscenácii režisér de Brea.