V pláne je aj podpis zmluvy o spolupráci medzi Slovenskými elektrárňami a spoločnosťou TVEL pri dodávkach jadrového paliva pre slovenské jadrové elektrárne na najmenej päť rokov. TVEL je ruská štátna firma, ktorá sídli v Moskve a vyrába palivo pre jadrové elektrárne, napríklad pre slovenské jadrové elektrárne v Mochovciach a Jaslovských Bohuniciach a pre české v Temelíne a Dukovanoch.
Partneri by sa počas rokovania mali dotknúť tém, akými sú dodávky plynu v súvislosti s dobudovaním plynovodu Severný prúd 2 (Nord Stream 2), dodávky ropy, riešenie projektu širokorozchodnej železnice a dodávky paliva pre slovenské jadrové elektrárne.
Medvedev vysvetlil, že Rusko neodmietlo predĺženie dohody o tranzite plynu s Ukrajinou, ale uviedol, že by takáto spolupráca mala byť vzájomne prospešná. Po stretnutí so slovenským náprotivkom Medvedev tiež poznamenal, že predĺženie tejto dohody bude možné, ak bude nové vedenie Ukrajiny pragmatické a ak budú ich pragmatické úvahy prevažovať nad politickými špekuláciami.
Premiér Pellegrini by sa rád zaoberal i nedávno medializovanou správou o záveroch okrúhleho stola, ktorý v ruskej Štátnej dume 30. mája organizovala frakcia komunistov. Jeho účastníci schválili vyhlásenie, ktorým apelujú na poslancov dolnej komory ruského parlamentu, aby podporili návrh zákona o udelení štatútu veterána aj príslušníkom ozbrojených síl Sovietskeho zväzu vyslaných v auguste 1968 do Československa v rámci invázie vojsk Varšavskej zmluvy.
Verí, že hlasovanie v ruskej Dume bude rovnako neúspešné, ako to bolo už v minulosti.
Kontrakt za 100 miliónov eur
Ruské médiá zverejnili informáciu, že Slovensko s Ruskom uzavrie dohodu v hodnote 100 miliónov eur na servis MiG–29.
“V nasledujúcich štyroch alebo piatich rokoch sa Ruská federácia a Ruská letecká korporácie MiG postarajú o bojaschopnosť našich lietadiel MiG 29, čo je stroj, ktorý chráni územie Slovenskej republiky. V najbližších dňoch bude táto zmluva podpísaná a jej hodnota bude predstavovať 100 miliónov eur,” povedal Pellegrini.
Je nutné poznamenať, že zmluva SR a RF na obsluhu 12 lietadiel MiG–29 je platná do jesene roku 2019. Za opravu stíhačiek platí Slovensko Rusku spolu 30 miliónov eur ročne.
V súčasnosti platíme za servis existujúcich MiG-29 30 miliónov eur ročne. Cena súčasného kontraktu je podstatne výhodnejšia, celkovo ušetríme 50 miliónov eur.
V roku 2023-2024 by sme už mali na Slovensku mať americké F-16. Do tej doby budú naše nebo strážiť ruské lietadlá.
Vo štvrtok by sa mal slovenský premiér stretnúť v Petrohrade s ruským prezidentom Vladimirom Putinom.
V piatok Pellegrini vystúpi spolu s Putinom, čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom a generálnym tajomníkom OSN Antóniom Guterresom v hlavnom paneli Petrohradského medzinárodného ekonomického fóra. Témou bude udržateľný rozvoj.
Dodávky plynu po novom roku by mali ostať zachované
Rokovania o energetickej bezpečnosti s ruskou stranou boli konštruktívne a pragmatické. Po rokovaní s premiérom Dmitrijom Medvedevom sa na tom zhodli premiér Pellegrini a minister hospodárstva Peter Žiga. Na otázku o odpore Slovenska k plynovodu Nord Stream 2 Medvedev zareagoval, že rozumie, že každý štát si musí chrániť svoje záujmy a chápe znepokojenie Slovenska. Pokiaľ ide o vypršanie dohody medzi Moskvou a Kyjevom o tranzite plynu cez Ukrajinu, Žiga má pocit, že Rusi sú pripravení hľadať konštruktívne riešenia. Dohoda vyprší koncom roka, dodávky plynu na Slovensko podľa neho ostanú zachované.
Premiér informoval, že chce hľadať možnosti, aby bola slovenská tranzitná infraštruktúra zapojená do tranzitu aj v prípade spustenia Nord Streamu 2. NS2 je plynovod, ktorý povedie z Ruska priamo do Nemecka popod Baltské more, Slovensko a Ukrajina tak prídu o poplatky za tranzit plynu. Pellegrini tvrdí, že by chcel nájsť spôsoby, ako sa zapojiť do ďalšieho plynovodu TurkStreamu. „Ak by sa podarilo nájsť možnosti spolupráce, významne by to zmiernilo ekonomické dopady v prípade úplného spustenia Nord Stream 2,“ povedal slovenský premiér.
„Každý štát si musí chrániť svoje ekonomické záujmy. Chápeme znepokojenie Slovenska nad tranzitom,“ povedal Medvedev. Deklaroval snahu nájsť riešenia výhodné pre Slovensko v prípade zapojenia sa do Nord Streamu 2 a TurkStreamu. Ruský premiér dodal, že Moskva sa ešte nevzdáva predĺženia dohody s Ukrajinou o tranzite plynu. Spolupráca s Kyjevom však musí byť pragmatická, vzájomne výhodná a tarify musia byť prijateľné. Dúfa, že nové ukrajinské vedenie bude mať pragmatickejší prístup. Prezidenta Petra Porošenka už nahradil Volodymyr Zelenskyj. Krajinu čakajú aj predčasné parlamentné voľby.
Žiga tvrdí, že ruská strana ich ubezpečila o tom, že dodávky plynu na Slovensko od 1. januára 2020 ohrozené nebudú. Technických možností je niekoľko, rokujú o nich aj SPP a Gazprom a príslušné firmy. Pokiaľ ide o rokovania s Ukrajinou, má pocit, že aj Rusi majú záujem na konštruktívnej spolupráci. „Rusi majú ekonomické záujmy v tomto zmysle veľmi jasné. Myslím si, že tie dodávky cez Ukrajinu nebudú ohrozené,“ povedal s tým, že konštruktívny prístup musí mať aj Kyjev. Slovensko by tak podľa neho nemalo pocítiť prípadnú krízu medzi Ruskom a Ukrajinou.
Projekt širokorozchodnej trate si nemôžeme nechať ujsť, tvrdí Pellegrini
Širokorozchodná železnica by bola pre Slovensko výhodná. Po rokovaní s Medvedevom to povedal premiér Pellegrini. Slovensko urýchlilo prípravy, momentálne sa posudzujú vplyvy na životné prostredie. O projekt prejavujú záujem aj Poľsko a Maďarsko, Slovensko si takúto príležitosť nesmie nechať ujsť, dodal premiér. Investičné náklady by podľa neho boli zhruba osem miliárd dolárov. „Chceme ostať strategickou tranzitnou krajinou. Dnes ňou sme pre ropu a plyn. Chceme, aby sa doprava stala našim tretím pilierom,“ povedal Pellegrini.
Ruská strana slovenskú delegáciu informovala, že narastá preprava tovarov po železnici do Európy z východnej časti sveta. „Prichádzame k bodu, keď budeme musieť vyčleniť značnú časť prostriedkov. Pôjde ale len o aktíva, netýka sa to ohrozenia deficitu,“ dodal premiér. Projekt podľa neho preukazuje dobrú mieru zisku a návratnosti. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie by sa mohlo skončiť do konca budúceho roka. Potom by sa mohlo začať s postupnou realizáciou, povedal na margo časového plánu. Pellegrini tvrdí, že už len samotná výstavba by mohla mať pozitívny dopad napríklad na zamestnanosť na Slovensku či stavebný priemysel.