Banditi zo Severného Kaukazu
V septembri Kyjev vydal Moskve Timura Tumgojeva, ktorého podozrievajú z účasti v bojoch na strane IS v Sýrii. Ukrajinské tajné služby ho zadržali v Charkove v roku 2016. Potom sa ale nejakým spôsobom ocitol na slobode a žiadal oficiálne Kyjev o azyl. Podľa veliteľa batalionu Mansura, sa Tumgojev zúčastnil bojov na Donbase. “Od novembra 2017 sa zúčastnil spolu s našimi chlapcami bojov v prvej línii.” Bojov 2014-2016 sa však nezúčastnil.
FSB nedávno zadržala vo Smolenskej oblasti bojovníka IS, ktorý pripravoval atentát jedného z lídrov DĽR podľa rozkazu SBU. Zadržaný prichádzal na Ukrajinu ako predstaviteľ organizácie bojovníkov Severného Kaukazu a zoznamoval sa s príslušníkmi ukrajinskej služby bezpečnosti a bojovníkmi Pravého sektora.
Podľa FSB v priebehu výsluchu zadržaný tvrdil, že “na území Ukrajiny národné tajné služby poskytujú aktívnu pomoc bojovníkom medzinárodnej teroristickej skupiny Islamský štát, zabezpečujú ich bezpečnosť, financovanie a dodávky zbraní aj výbušnín na prípravu teroristických útokov v Rusku.“
Na Ukrajine sa naozaj nachádzajú účastníci bojov na Kaukaze, vrátane Čečencov. Sú medzi nimi aj Movlu Timarov, na ktorého je vyhlásené medzinárodné pátranie kvôli obvineniu z obchodu s drogami. Pred desiatimi rokmi Timarov opustil Rusko, v 2015 sa stal bojovníkom batalionu šejka Mansura. V roku 2018 bol zadržaný v Nikolajeve podľa otázky Moskvy, ukrajinská vláda ho však pustila na slobodu. Zablahoželať mu k oslobodeniu prišiel dokonca aj prokurátor Nikolajevskej oblasti.
Dali im rozkaz hlásiť sa k islamu
Pred štyri rokmi v Rusku zadržali skupinu Ukrajincov, ktorí sa podľa FSB chystali vykonať diverzie v Rostovskej, Volgogradskej, Tverskej, Orlovskej a Belgorodská oblasti, Kalmycku a Tatarstanu. Medzi nimi boli aktivisti Pravého sektora a člen Ukrajinského národného zväzu, účastník euromajdanu Vitalij Krivošeev.
Jeden z lídrov ukrajinských nacionalistov, Krivošeev sa snažil vytvoriť Pravý internacionál. V 2013 ho podozrievali z prípravy teroristického útoku v Charkove. Po euromajdane nа tо vláda zabudla. Keď Krivošeeva zadržali v Rusku, objavili sa informácie o jeho priznaní v tom, že podľa rozkazu SBU sa hlásil k islamu. Potom ho deportovali na Ukrajinu.
V rozhovore pre ruské médiá sa Krivošeev priznal, že sa stal moslimom na základe vlastného presvedčenia. “To bolo moje riešenie. Nechápem ani otázku. Ako by mi mohli nariadiť hlásiť k islamu?” uviedol.
Podľa Krivošeeva je celá špička Ukrajinského národného zväzu zložená z moslimov, ale každý vraj na to prišiel samostatne, tvrdí. Ukrajinský nacionalista ako každý pravoverný, chce rozšíriť islam.
Stará slovanská viera len na oko
Obyvateľov Kyjeva Vlad, účastník skoro všetkých ukrajinských nacionalistických skupín, povedal o strane Národný zbor, ktorej sa zúčastňuje, že táto strana bola založená na základe Azova.
Podľa Vlada hlásenie sa ukrajinských nacionalistov k islamu podnecovala SBU, aby pre nich bolo jednoduchšie nadväzovať vzťahy s uzavretými skupinami moslimov.
“V Kyjeve, Charkove a ďalších mestách sú skupiny etnických moslimov. Chodia do rôznych mešít, niekto má miesto pre modlitby doma. Príslušníci SBU žiadali, aby sa zblížili s moslimami. Ale je zložité povedať, čo v SBU chceli od moslimov-nacionalistov,” povedal Vlad.
Tvrdí tiež, že v rôznych skupinách nacionalistov vyznávajú rôzne formy viery. “V skupine Patriot Ukrajiny sú” jazykovedci”, “rodnoverci” a tak ďalej … V pluku Azov postavili chrám, klanňajú sa Perúnovi a prinášajú mu obete. Je to ale len na oko. Strácajú popularitu, a preto (hlava ukrajinského ministerstva vnútra Arsen – pozn. red.) Avakov a jeho zástancovia sa snažia niečo zmeniť. Ukazujú blbcom “pozrite sa na nacionalistov, majú vytetované svastiky a prinášajú krvavé obete slovanským bohom,” dodal.
V strane Sloboda sú väčšinou podľa Vlada gréckokatolíci. Majú zástancov na západe Ukrajiny. “V skutočnosti veria len v peniaze a silu,” zdôraznil.
Medzi ukrajinskými nacionalistami je veľa príkladov sporných vier. Napríklad Bielorus Daniil Ljašuk bol spočiatku neonacista, a 2014 sa stal bojovníkom roty Tornádo, ktorá je známa obzvlášť krutosťou voči obyvateľom Donbasu. Ministerstvo vnútra Ukrajiny bolo nútené rozpustiť túto rotu, a bojovníkov hľadať po celej krajine. Ljašuk sa v tú dobu hlásil k islamu, vzal si meno Modžahed a vyhlásil, že podporuje IS.
V roku 2015 hlavný vojenský prokurátor Anatolij Matios povedal, že “Modžahed (Ljašuk) vykonával najkrutejšie mučenia obyvateľstva Luhanskej oblasti, organizoval a zúčastňoval sa znásilnenia zadržaných.“
Bývalý vojak VSU Sergej povedal, že rota dobrovoľníkov Krym, ktorá bojovala na Donbase, bola zložená zo salafistov. “Po ukončení horúcej fázy konfliktu Ukrajinci-moslimovia si každý šiel svojou cestou, vytvárať kalifát.“
Náboženstvo mučeníkov a náboženská mobilizácia
Ruský odborník na islam, expert Inštitútu národnej stratégie Rais Sulejmanov vysvetľuje výber islamu ukrajinskými nacionalistami. “Nepáči sa im kresťanstvo, pretože to vnímajú ako náboženstvo mučeníkov a slabochov. V radikálnom islame ich priťahuje bojovnosť a agresivita. Považujú radikálny islam za mobilizačné silu, ktorá dovoľuje postaviť podľa nich správny štát, ozdraviť národ,” zdôraznil expert.
Po Majdane sa ukrajinská vláda snažila používať moslimské komunity v občianskej vojne.
“Keď sa Krym stal súčasťou Ruska, z polostrova sa do Ľvovskej oblasti presťahovali mnohí príslušníci Hizb ut-Tahrir z Krymských Tatárov. Spočiatku sa k nim správali zhovievavo, ale potom začali konflikty s miestnym obyvateľstvom. Ukázalo sa, že Krymskí islamisti nie sú zástancovia ukrajinského národného štátu, ale chalifátu. Väčšina z nich vôbec nechcela ísť na Donbas a bojovať za “jedinú a nedeliteľnú Ukrajinu”. Navyše ukrajinská armáda strácala v boji, domnievali sa, že je to hlúpe ísť do “pekla” kvôli niečím záujmom,” uvádza Sulejmanov.
Nie je možné však hovoriť o masovom prechode ukrajinských nacionalistov k islamu. Nie sú presné údaje, radikáli sa snažia nadsadiť počet zástancov, aby si tak pridali väčší význam..
“Okrem toho ukrajinskí nacionalisti niekedy menia náboženstvo. Ľudia sú v stálom stave náboženského kolísania a akoby hľadajú najlepšie náboženstvo. Nerobia to kvôli tajným službám, ale kvôli syndrómu neofytov. Spočiatku je tu náboženský zápal pri prihlásení sa k novému náboženstvu, ale potom príde oslabenie, ľudia chcú nové objavy, inú sebaidentifikáciu, preto menia náboženstvo,” zdôraznil expert.