Za nepriaznivý stav vzdelanosti má podľa ministra veľký vplyv rodinné zázemie a sociálno-ekonomický status. O tomto nepriaznivom vplyve hovorí aj učiteľ, pôsobiaci medzi deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia. „Príkladom je dieťa s potenciálom a prirodzenou inteligenciou dostávajúce sa do triedy so spolužiakmi, ktorí sú bez záujmu o učenie. V týchto prípadoch to končí častokrát premrhaním talentu a stagnáciou až stratou všetkých nerozvinutých schopností dieťaťa.“
Nízka motivácia a nezáujem žiakov vzdelávať sa taktiež prispeli podľa vyjadrenia ministra školstva,ale aj nami oslovených učiteľov k poklesu vedomostnej úrovne žiakov. Podľa ich vyjadrení, žiaci dávajú prednosť svojej pohodlnosti. Známku považujú iba za číslo a nevidia motiváciu učiť sa.
Kritike sa však nevyhli ani samotní učitelia. Podľa ich vlastného názoru postupné vyhorenie učiteľa u ktorého dochádza k absencii prezentácie učiva kreatívnych spôsobom prispieva negatívne k zlým výsledkom vzdelanosti na Slovensku. Nízka kvalita pedagogických dokumentov a neaktuálnosť učebníc patria medzi ďalšie príčiny. Podľa vyjadrenia učiteľky pôsobiacej na košickej základnej škole potreba dnešných vedomostí je iná ako pred niekoľkými rokmi, tým pádom vedomosti detí nespĺňajú požiadavky na vedomostnú úroveň dnešnej doby.
Medzi najčastejšie sa objavujúcou príčinou v odpovediach učiteľov patrí povrchnosť záujmu samotných rodičov o ich vlastné deti. Žiakom sa dáva z ich strany priveľká voľnosť. „Rodičia sa pod vplyvom svojej „pracovnej vyťaženosti“ nestihnú informovať o úspechoch či neúspechoch svojich detí ani telefonicky, nie to osobne.“ tvrdia viacerí učitelia. Často krát rodič nechápe úplne dostatočne svoju pozíciu pri vzdelávaní svojho dieťaťa. Ako nám potvrdil košický učiteľ „rodič je sponzor a my si potrebujeme udržať dieťa na škole. Má zlé známky, odchádza.“
pm