Bratislava 6. decembra 2023 (HSP/Euro News/ Foto:TASR )
Euro News podáva vysvetlenie, prečo poľskí vodiči kamiónov strávili už takmer mesiac blokovaním rôznych hraničných priechodov na hranici s Ukrajinou. Minulý piatok sa k protestu pridali aj slovenskí vodiči, čím sa spor zmenil na celoeurópsku krízu
V dôsledku nepretržitých obmedzení uviazli v Poľsku tisíce ukrajinských vodičov, ktorí celé dni čakajú, kým sa dostanú na druhú stranu. Miestne médiá hovoria o radoch, ktoré sa tiahnu viac ako 30 kilometrov na poľské územie.
Kyjev označil situáciu za katastrofálnu a dokonca informoval o núdzovom pláne na evakuáciu tých, ktorí zostali uviaznutí. Federácia zamestnávateľov Ukrajiny odhaduje, že národné hospodárstvo prišlo o najmenej 400 miliónov eur.
Európska komisia medzitým v Bruseli poslala Varšave odkaz s dôrazným nesúhlasom a pohrozila, že ak sa nebudú riadne uplatňovať pravidlá EÚ, začne právne kroky.
Prečo sú vodiči nákladných vozidiel takí nahnevaní?
Dôvodom protestu je otázka hospodárskej súťaže na trhu. V rámci mnohostrannej podpory Ukrajiny zo strany Európskej únie blok súhlasil s oslobodením ukrajinských cestných nákladných dopravcov od povinnosti mať pri sebe povolenia, ktoré sa tradične vyžadujú od dopravcov mimo EÚ. Vodičské preukazy a osvedčenia o odbornej spôsobilosti boli automaticky uznané za platné.
Toto opatrenie bolo zavedené v júni minulého roka s cieľom posilniť takzvané “solidárne cesty”, ktoré majú pomôcť Ukrajine udržať jej národné hospodárstvo a obchodné vzťahy. Čiastočná okupácia východnej Ukrajiny ruskými vojskami pripravila krajinu o prístup k Čiernemu moru, ktoré je jej hlavnou exportnou trasou.
Podľa Európskej komisie “solidárne cesty” umožnili Ukrajine v období od marca 2022 do novembra 2023 vyviezť 48 miliónov ton nepoľnohospodárskych tovarov a tiež viac ako 60 miliónov ton potravín, ako je obilie a olejniny.
Poľskí kamionisti však tvrdia, že ukrajinskí vodiči dostali príliš veľkú voľnosť a využívajú nové pravidlá na pokrytie prepravných trás medzi členskými štátmi, ktoré nezahŕňajú Ukrajinu.
Keďže ukrajinskí dopravcovia ponúkajú nižšie ceny za svoje služby a nie sú viazaní normami EÚ, poľskí autodopravcovia, ktorí mali dlhé roky vedúce postavenie v európskom sektore cestnej dopravy, sa domnievajú, že táto situácia predstavuje nekalú hospodársku súťaž, a požadujú okamžité opätovné zavedenie povinnosti mať povolenia. Chcú tiež, aby prázdne nákladné vozidlá vracajúce sa z Ukrajiny boli vylúčené z elektronického systému eCherha, ktorý zaviedol Kyjev a ktorý podľa protestujúcich spôsobuje nadmerné čakacie lehoty a vystavuje spoločnosti ekonomickým stratám.
Slovenskí vodiči majú rovnaké argumenty a chcú vrátiť predvojnové pravidlá.
Aký je rozsah protestov?
Protesty sa začali 6. novembra a postupne sa rozšírili na štyri kontrolné stanovištia pozdĺž poľsko-ukrajinskej hranice: Dorohusk-Jahodyn, Hrebenne-Rava-Ruska, Korczowa-Krakovec a od minulého týždňa Medyka-Šehyni. Poľsko má celkom osem hraničných priechodov s Ukrajinou pre cestnú nákladnú dopravu.
Protestujúci sľúbili, že umožnia prejazd vozidlám s humanitárnou pomocou a vojenským materiálom ale Kyjev tvrdí, že tento sľub sa neplní.
Slovenskí vodiči medzitým zablokovali hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod, ktorý je najvyťaženejšou hraničnou bránou Slovenska s Ukrajinou.
Súvisí to so sporom o ukrajinské obilie?
Prebiehajúce protesty súvisia s konkurenciou, ktorú predstavujú ukrajinskí kamionisti, ktorí teraz môžu ľahšie obsluhovať európskych klientov. Blokáda však so sporom o obilie súvisí. V reakcii na ruskú inváziu EÚ zrušila clá na ukrajinské poľnohospodárske výrobky, ktoré sa vyvážali z krajiny cez “solidárne cesty”.
Zrušenie ciel viedlo k prebytku lacného ukrajinského obilia na európskom trhu, najmä v piatich okrajových členských štátoch: Poľsko, Maďarsko, Slovensko, Rumunsko a Bulharsko.
Poľsko, ktoré čelilo hnevu poľnohospodárov, reagovalo jednostranným zákazom predaja alebo skladovania ukrajinského obilia na území krajiny. Zákaz navrhla a zaviedla vláda ako politické opatrenie.
Protestujúci kamionisti sú hnutím zdola, bez priameho podnetu zo strany štátu. Varšava však vyjadrila solidaritu s dotknutými vodičmi, podporila odôvodnenie ich požiadaviek a vyzvala Brusel, aby obnovil povolenia na prepravu.
Na zdôraznenie nespokojnosti protestujúcich slúžia údaje, ktoré zverejnilo poľské ministerstvo infraštruktúry: v roku 2021, teda rok pred začatím vojny s Ruskom, mali poľskí kamionisti 38 % podiel na trhu oproti 62 % ich ukrajinských konkurentov. Na konci októbra sa tieto čísla zmenili na 8 % a 92 %.
Čo hovorí Brusel?
Európska komisárka pre dopravu Adina Văleanová označila situáciu za absolútne neprijateľnú a vyzvala na rýchle riešenie. „Hoci podporujem právo ľudí na protest, celá EÚ – nehovoriac o Ukrajine, krajine, ktorá je v súčasnosti vo vojne – sa nemôže stať rukojemníkom blokovania našich vonkajších hraníc. Je to také jednoduché,“ povedala Văleanová minulý týždeň.
Văleanová pokarhala poľskú vládu za to, že nevykonáva svoju úlohu pri zmierňovaní konfliktu, a uviedla, že Komisia by mohla začať konanie o porušení právnych predpisov s cieľom zabezpečiť dodržiavanie práva EÚ.
„Neexistuje žiadna dobrá vôľa pri hľadaní riešenia. Poľské orgány sa takmer vôbec nezapájajú. To je moje dnešné hodnotenie,“povedala Văleanová. „Hovorím to preto, lebo poľské orgány sú tie, ktoré by mali presadzovať právo na tejto hranici,“ dodala.
Mohlo by existovať riešenie?
Rozhovory medzi jednotlivými stranami pokračujú, ale zatiaľ sa neobjavil žiadny plán trvalého riešenia.
Cez víkend Poľsko a Ukrajina uzavreli cielenú dohodu o umožnení pohybu prázdnych nákladných vozidiel otvorením kontrolného stanovišťa Dołhobyczów-Uhryniv a vytvorením samostatných priechodov na priechodoch Dorohusk-Jahodyn a Korczowa-Krakovec.
Poľská vláda oznámila prísnejšie kontroly kamiónov na hraniciach na žiadosť poľských dopravcov a vyzvala na urýchlené preskúmanie dohody o cestnej doprave medzi EÚ a Ukrajinou.
Európska komisia zohráva úlohu sprostredkovateľa a navrhla zoznam opatrení, ktoré možno zaviesť na zmiernenie napätia. Brusel však dal jasne najavo, že zrušenie dopravných povolení, ktoré sa stalo hlavným zdrojom znepokojenia, sa opatrení nebude dotýkať, pretože vyplýva z medzinárodnej dohody podpísanej s Ukrajinou a potvrdenej členskými štátmi.
Komisia, je podobne ako počas sporu o obilie proti tomu, aby sa robili akékoľvek významné zmeny v spôsoboch, ktorými blok podporuje Ukrajinu. Poľskí protestujúci medzitým uviedli, že blokáda by mohla trvať až do začiatku januára, ak nebudú splnené ich požiadavky.