Oznámenie prišlo deň po tom, ako inzeráty platené zo zahraničia zakázal pred írskym referendom aj Facebook, a to v čase celosvetového znepokojenia zo údajného zasahovania do volebných procesov a úlohy internetových inzerátov pri ovplyvňovaní voličov. Jednoducho “ruskí hackeri” sa stali zámienkou aj pre bránenie aktivitám, ktoré chcú zabezpečiť ochranu života.
Google uvádza, že v snahe “ochrániť hlasovanie a zabezpečiť jeho čestnosť” nebude v internetovom vyhladávači ako aj v službe YouTube zobrazovať reklamy súvisiace s nadchádzajúcim írskym referendom o otázke potratov. Informovala o tom agentúra AP.
Vo všeobecnom ľudovom hlasovaní majú Íri 25. mája rozhodnúť o tom, či zrušiť dodatok ústavy, ktorý až na výnimku v prípade ohrozenia života matky zabitie plodu zakazuje. Zákonná úprava interrupcií v Írsku patrí k najprísnejším v Európe. Interrupciu nemôžu lekári v krajine, kde sa k rímskokatolíckej cirkvi hlási takmer 80 percent obyvateľov, vykonať ani v prípade tehotenstva po znásilnení, inceste, ani pri vážnom poškodení plodu.
Po vyhlásení spoločnosti Google sa k podobnému kroku odhodlal aj Facebook, ktorý nebude zobrazovať v Írsku reklamy týkajúce sa referenda, ktoré boli objednané v zahraničí. Podľa AP je za rozhodnutím Facebooku predovšetkým obava z vplyvu konzervatívnych severoamerických skupín na írske ľudové hlasovanie.
Portál LifeNews dodáva, že proti referendu o zrovnoprávnení narodených a nenarodených detí bojujú aj irske liberálne médiá a rôzne organizácie, írska pobočka Amnesty International a iné.
Úloha internetových inzerátov vo voľbách je predmetom podrobného skúmania po odhalení, že ruské skupiny v snahe ovplyvniť prezidentské voľby v USA z roku 2016 platili za zverejňovanie inzerátov popredným poskytovateľom internetových reklamných služieb, ako sú Google a Facebook. Mnohé z týchto inzerátov boli zamerané na šírenie neistoty, hnevu a nezhôd medzi Američanmi odkazmi o politických témach, píše AP.
V Írsku je zakázané politické sponzorstvo zo zahraničia, príslušný zákon však neuplatňujú na reklamy v sociálnych médiách. K organizáciám, ktoré platili za internetové reklamy počas kampane pred referendom, pritom patrili aj protiinterrupčné skupiny z USA.