Agrorezort predstavil projekt na podporu poľnohospodárskej výroby na Slovensku s názvom Zelená nafta, od ktorého si sľubuje najmä zvýšenie konkurencieschopnosti slovenských farmárov a zvýšenie podielu domácich potravín na pultoch obchodov, ale tiež zvýšenie zamestnanosti v regiónoch, ako aj zvýšenie potravinovej sebestačnosti a bezpečnosti.
Predstavený projekt má spočívať v uplatňovaní vratky spotrebnej dane z minerálnych olejov, čo má vykompenzovať poľnohospodárom časť vynaložených nákladov na jeden liter nafty. Nemá ísť o automatickú celoplošnú dotáciu, ale o podporu odvetví poľnohospodárstva, ktoré sú náročné na pestovateľské postupy, ako je špeciálna a špecializovaná rastlinná výroba a živočíšna výroba. Celkovo je na projekt vyčlenených 30 miliónov eur, pričom výška štátnej pomoci konkrétnemu subjektu má byť vypočítaná ako súčin maximálnej spotreby motorovej nafty a maximálnej výšky kompenzácie sadzby spotrebnej dane z plynového oleja pre danú komoditu.
Člen predsedníctva Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala k tomu hovorí: „My doprajeme poľnohospodárom. Pomoc poľnohospodárskym dopravcom vo forme vrátenia spotrebnej dane z pohoných látok je pekná vec a poľnohospodárom určite pomôže. Lenže zvýhodňovanie jednej skupiny dopravcov je diskriminácia a robí z nás ostatných autodopravcov ľudí druhej kategórie. My pritom sme tiež nenahraditeľní v tom, že zabezpečujeme dôležitú medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu, rozvoz pečiva a najrôznejších ďalších druhov potravín v regiónoch. V tomto zmysle aj my sme účastníci tejto prvovýroby a myslíme si, že by sme nemali byť diskriminovaní a tiež by sme mali mať možnosť uplatiť si vratku zo spotrebnej dane tak, ako to majú iné krajiny, napríklad Slovinsko, Taliansko, Belgicko a ďalšie.“
„My sme za uplatňovanie vratky zo spotrebnej dane v poľnohospodárstve, ale navrhujeme aby bola spravodlivo rozdeľovaná. A keď ministerstvo chce zaviesť túto formu pomoci, bolo by vhodné, keby nejako postrážilo aj to, aby sa takto podporené produkty dostávali prednostne na náš trh a nie na trhy iných krajín EÚ – aby slovenskí daňoví poplatníci podporovali slovenskú ekonomiku, a nie cudziu,“ hovorí Skala.
„Navrhujeme situáciu riešiť plošným znížením spotrebnej dane z minerálnych olejov, ktorá patrí medzi najvyššie v Európskej únii. Zníženie spotrebnej dane bolo napokon avizované už v roku 2010 vtedajšou vládou, ale stále sa v tomto smere nič nedeje,“ uviedol Skala. „My už dlhší čas žiadame zástupcov ministerstva financií o stretnutie, aby sme sa pokúsili s nimi riešiť naše problémy, z ktorých niektoré sú naozaj neúnosné, a predložiť im naše návrhy k témam ako sú cestná daň, zvyšovanie poistného, vysoké pokuty a podobne. Treba si uvedomiť, že tieto rôzne formy daní a poplatkov prinášajú zvýšenie nákladov pre dopravcov a v konečnom výsledku ich platí spotrebiteľ. Niektoré z týchto poplatkov sú príliš vysoké aj v porovnaní so susednými krajinami. To je dôvod, prečo sa snažíme vytvárať tlak na ministerstvá, aby nám nezvyšovali náklady na dopravu a nezaťažovali obyvateľstvo neúmerne vysokými skrytými daňami.“
Únia autodopravcov Slovenska považuje zníženie spotrebnej dane s mechanizmom na zníženie koncovej ceny pohonných látok za jediné spravodlivé riešenie. „Žiadame Ministra financií SR, aby spustil proces zníženia spotrebnej dane z minerálnych olejov tak, aby tento proces mal zásadný dopad na koncovú cenu pohonných látok pre spotrebiteľa – občana Slovenskej republiky,“ formuloval stanovisko autodopravcov podpredseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.
Ivan Lehotský