“Najviac hovorili o tom, že kvitujú, že táto pozícia sa vytvorila a majú kontakt s rodičmi. Mnohokrát aj riaditelia materských škôl vyzdvihli, že dochádzka rómskych detí sa s príchodom asistenta zlepšila. Jeho úlohou je odbúrať akékoľvek bariéry medzi učiteľom a dieťaťom. Čiže, jednoznačne pozícia je opodstatnená a som veľmi rád, že sme týmto projektom dali šancu takmer 2500 rómskym deťom na lepšiu budúcnosť,” povedal po stretnutí Pollák.
Podľa neho bude potrebné vzdelávať a pracovať aj so samotným pedagogickým zborom, aby aj učitelia zlepšili komunikáciu s deťmi či ich rodičmi. Asistenti hovorili o praktických riešeniach, napríklad problémov pri výskyte vší alebo bĺch, o organizovaní výletov pre rómske deti, ale aj o svojich pracovno-právnych vzťahoch či ohodnotení.
Splnomocnenec vlády uviedol, že výsledok práce týchto pracovníkov bude merateľný v septembri, kedy sa ukáže, koľko z týchto detí nastúpilo do prvých ročníkov a ako sú do školy pripravené. “Uvidíme ale aj to, koľko z detí pôjde do nultého ročníka či do drahých špeciálnych tried. V budúcnosti by mohol štát ušetriť na tom, že nebude potrebný nultý ročník a financovanie drahých špeciálnych škôl,” poznamenal Pollák.
Terénny sociálny pracovník Ján Zubaj z obce Bystré vo Vranovskom okrese povedal, že ak deti chodia do materskej školy, nemusia absolvovať nultý ročník, čo sa u nich v obci aj potvrdzuje a nultý ročník idú zrušiť.
Celkovo sa do projektu zapojilo 110 materských škôl a 2500 rómskych detí. Školy boli vyberané podľa záujmu. Škola okrem asistentov získala učebné pomôcky a iné prostriedky na aktivity. Projekt je hradený z európskych zdrojov.
jf