Bratislava 28. novembra 2024 (HSP/Foto:Screenshot)
Kto je Petra FLACH? Prečo „cukla“ pri workshope s dietológom Bukovským? Čo zistil audit? Ako bude vyzerať Bibiana pod jej vedením? Do štúdia Hlavných správ prijala pozvanie súčasná riaditeľka Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana, pani Petra Flach
Kto je a prečo sa stala riaditeľkou Bibiany
„Udialo sa to tým, že na bývalú riaditeľku na ministerstve, pracovala som totiž na ministerstve kultúry a na bývalé vedenie, bolo na ministerstvo adresovaných viacero sťažností.“ začala riaditeľka Bibiany vysvetlenie prečo sa stala riaditeľkou tejto inštitúcie a doplnila, že ministerstvo dostalo viacero podnetov, že bývalé vedenie nezvláda riadenie tejto inštitúcie.
Ministerka dospela k záveru, že je inštitúcia riadená nekoncepčne, nekompetentne a že stabilizácia pomerov v Bibiane neznesie odklad, preto sa obrátila na človeka, ktorému dokázala plne dôverovať.
„Ministerke obzvlášť záleží na deťoch a ja ten vzťah k deťom mám, poznáme sa aj cez deti. Tak…prirodzene prišlo k tomu, že by ma tým poverila, aby sa tá inštitúcia zastabilizovala.“ dodala.
Viac vo videu
Stiahnite si alebo vypočujte audio záznam rozhovoru
Čo ste robili predtým?
„Mám vyštudované financie, odbor bankovníctva a investovania. Čiže pracovala som viac ako 10 rokov v nadnárodných spoločnostiach a rozpočtovanie. A potom som sa venovala najmä deťom.“ objasnila svoju predošlú profesijnú kariéru pani riaditeľka.
Neskúsenosť s riadením inštitúcie s kultúrnym pozadím za hendikep nepovažuje
Kritici jej vyčítajú, že nemá skúsenosti s riadením kultúrnej inštitúcie. Na mieste je otázka, či na manažérsky post je potrebné mať takéto skúsenosti, aby takáto inštitúcia správne fungovala.
„Myslím si, že je výhodou, ak vnímam, že narábanie s verejnými prostriedkami má veľmi prísne náležitosti. A my musíme zároveň vykazovať nejakú hospodárnosť. A to naozaj v tejto kultúrnej sfére trošku dosť absentuje.“
Naopak svoje skúsenosti vo finančnej oblasti považuje, na úkor toho, že nie je umelec, za svoju výhodu, nakoľko manažér musí stáť nohami pevne na zemi, kým umelec lieta v oblakoch: „prostriedky sú limitované a je naozaj potrebné s nimi narábať hospodárne. Myslím si, že je naozaj vhodné, ak má riadenie v rukách ekonóm.“ Doplnila Petra Flach.
Nepovažuje sa za prísneho ekonóma, nejde jej o to, že všetko musí vykazovať zisk. Ale poriadok a hlavne vo financiách, efektívnosť v riadení a súlad so zákonom musí byť. A toto je jej úloha v Bibiane.
Ak sa Petra Flach bude starať o riadny chod inštitúcie, kto jej bude dávať kultúrny charakter?
„Každá inštitúcia má svojich riaditeľov oddelení alebo teda vedúcich oddelení. Má rôzne podfunkcie, napríklad aj táto funkcia Bienále Ilustrácií, teda vlastne vlajková loď Bibiany má svojho komisára… Pani Jarošová je generálnym komisárom tohto podujatia“ objasnila pani riaditeľka, akým spôsobom bude zabezpečená odbornosť v inštitúcii a dodala „čiže každá inštitúcia má na oddeleniach svojho odborného riaditeľa.“
Výmenu riaditeľky bolo treba riešiť akútne. Prečo?
„Pretože… Už vlastne po veľmi krátkom pôsobení bývalej pani riaditeľky prišlo k medzinárodnému škandálu. Ja si myslím si, že toto bol podnet na okamžité odvolanie bývalej riaditeľky, pretože naozaj išlo o veľký precedens“ začala vysvetlenie, prečo bolo nutné konať rázne. A doplnila, že bývalá riaditeľka zmenila štatút Bienale Ilustrácií Bratislava (BIB), ktorým na seba prevzala všetky právomoci. Dokonca mohla toto pre Slovensko vysoko prestižné medzinárodné podujatie, zrušiť.
BIB, ktorého 30. ročník bude na prelome rokov 2025 a 2026, je medzinárodnou prezentáciou ilustrácií detských kníh a koná sa v Bratislave každé dva roky už od roku 1967. Záštitu nad ním má UNESCO a IBBY (Medzinárodná únia pre detskú knihu).
Štatút BIB je možné zmeniť len so súhlasom týchto medzinárodných inštitúcií. Konanie bývalej riaditeľky je podľa Petry Flach dôkazom, že ani nevedela, čo riadi. Neuvedomovala si, že podujatie má nejakú históriu, koncept a že tento sa nedá svojvoľne meniť.
„Vždy sa dá určite veľa vecí meniť vylepšovať, ale musíte vychádzať z histórie a musíte vedieť, čo chcete touto zmenou dosiahnuť. A toto bol naozaj chaos.“ dodala súčasná riaditeľka.
Podujatie je významné aj tým, že prežilo zmenu režimov na Slovensku a zachovalo si punc podujatia, na ktorom radi prezentujú svoje práce tí najlepší ilustrátori z celého sveta.
Zuzana Liptáková, bývalá riaditeľka Bibiany zmenila rovnako štatút podujatia s 30 ročnou tradíciou „Najkrajšia kniha Slovenska“, kde išlo o pestovanie vzťahu detí ku kráse knihy určenej pre ne ako takej, teda vizuál, nie obsah. Obsahu detskej knihy sa venuje Literárne centrum.
Na pozadí dizajnérskej súťaže, kde sa hodnotí estetický dojem sa podsúvala deťom škodlivá LGBTi ideológia.
„Zrazu sa do tejto súťaže dostali knižky s obsahom, ktoré chcú propagovať zmenu pohlavia, teda že deti by si mohli aj vyberať pohlavie. Takéto „zaujímavé“ ideologické témy sa dostali do súťaže, ktorá sa ani nemá obsahom zaoberať.“ doplnila Petra Flach výhrady, ktoré viedli k odvolaniu bývalej riaditeľky.
Uvedenie do funkcie vyvoláva otázky.
Ministerstvo kultúry počas uvedenia novej riaditeľky do funkcie po náhlom odvolaní Zuzany Liptákovej prekvapili otázky zamestnancov Bibiany: „je zarážajúce, že pri preberaní funkcie v inštitúcii, ktorej úlohou je venovať sa primárne deťom a mládeži, boli témami inklúzia, gender a homosexualita.“
Je riaditeľka Bibiany homofób?
Nie, vôbec nie, pozrite sa, každý má právo, každý má právo prežiť ten svoj život tak, ako chce, pokiaľ to nediskriminuje toho druhého. Pobavila moja otázka Petru Flach.
Na predchodcu Zuzany Liptákovej (Petra Tvrdoňa), ktorý bol vo funkcii 15 rokov, sa podľa vyjadrenia Petry Flach sťažovala nejaká kultúrna obec patriaca k LGBTI komunite, ktorého táto vyzvala, aby po covide zavesil na budovu Bibiany duhovú vlajku, pretože si táto komunita nemohla počas covidového obdobia usporadúvať svoje prajd pochody.
„Nehnevajte sa, ale počas covidového obdobia deti nemohli chodiť do školy. Deti nemohli chodiť na ihriska. A tu sa ide ako niekto byť do pŕs, že niekto si nemohol usporadúvať Prajd pochody? A čo stým má Bibiana? Prepáčte, toto nemá s homofóbiou nič spoločné. Ale toto už, toto je presne to presadzovanie sa na úkor druhých.“ doplnila pani riaditeľka k presadzovaniu práv sexuálnych menšín na úkor práv majority. Deti boli počas Covidu zatvorené doma, nemohli chodiť do školy. Učili sa na diaľku. Mnohé, bez online prístupu sa nevzdelávali vôbec. Deti toto obdobie poznamenalo na celý život.
Kauza Igor Bukovsky a jeho workshop v Bibiane
6. augusta sa na pôde Bibiany mala konať diskusia spojená s Workshopom dietológa Dr. Igora Bukovského. Tento v tom čase zastavili angažované médiá a samozvaná samozvaná skupina „Lovci šarlatánov“. Viac sme o tom písali (tu).
Prečo sa vedenie Bibiany podvolilo tomuto bezprecedentnému tlaku?
Workshop v tom čase presne pasoval do konceptu výstavy o jedle o kultúre stravovania detí. „Teda naozaj sme mali takýto pekný program, vymyslený pre rodičov s deťmi, ale po tlaku tých médií, ja to poviem tak, ako to je, zamestnanci sa zľakli a naozaj boli na pokraji, ako to mám povedať, nejakého zrútenia sa. Neboli schopní to dotiahnuť do konca, pretože sa báli. My vedieme detskú inštitúciu a teraz mali tam prísť deti s rodičmi a oni sa obávali nejakého ostrého konfliktu.“ vysvetlila dôvody ktoré viedli vedenie Bibiany k zrušeniu podujatia.
Podujatie sa bude podľa Petry Flach ťažko obnovovať, lebo bude náročné v programe Bibiany nájsť tematicky takú akciu, kde by mohol Dr. Bukovsky svoje dlhoročné poznatky o zdravej výžive (vrátene detí) prezentovať. V čase, keď 60 % populácie trpí obezitou, je vedenie detí k správnej kultúre stravovania, k správnemu životnému štýlu na mieste.
Bibiana pri nástupe na základe poverenia
Inštitúciu (Bibianu) prevzala vo veľmi chaotickom, nekoncepčnom stave. Inštitúcia fungovala, ale úplne neštandardne.
„Keď som sa pýtala, kde máte interné riadiace akty, tak tie tam ani neboli. Od začiatku bolo jasné, že tam ani nie sú, atď. Množstvo vecí bolo treba vôbec nastaviť, aby sme mohli fungovať transparentne a v súlade so zákonom“ zaspomínala si na obdobie svojho dočasného poverenia do funkcie riaditeľky Petra Flach.
Ako prebiehal konkurz? Prečo len jeden kandidát?
„Bolo vyhlásené výberové konanie. Mala som predložiť koncepciu riadenia a na výberovom konaní si ju obhájiť.“ uviedla k priebehu konkurzu Petra Flach a doplnila, že predtým ako mohla prezentovať samotnú koncepciu rozvoja Bibiany, absolvovala test z anglického jazyka.
Nevie prečo bola vo výberovom konaní jediným kandidátom. Bol ešte jeden protikandidát, ale ten ešte pre samotným konkurzom odstúpil.
Audit v Medzinárodnom dome umenia
Za predchádzajúceho vedenia bol opakovane porušovaný zákon o verejnom obstarávaní, vyplácané cestovné náhrady neoprávneným osobám, ktoré nemali s inštitúciou žiadny právny vzťah a preplácané faktúry bez akýchkoľvek objednávok a finančných kontrol.
Podľa Petry Flach sa v audite za rok 2023 identifikovalo 24 nedostatkov ohrozujúcich chod inštitúcie.
„Čo bolo úplne najhoršie je, že prostriedky pridelené na činnosti si zamestnanci používali podľa svojho uváženia. To nie je možné. Každá verejná inštitúcia musí zo zákona fungovať na základe finančnej kontroly. … Čiže minimálne je to zadefinované kontrolou štyroch očí, než sa vôbec niečo zaplatí, zazmluvní, či objedná. … A toto tam vôbec nebolo. Jednoducho to fungovalo tak, že kto si zmyslel, že si niečo objedná, tak si to objednal. Prišla faktúra a na základe iba objednávky, ktorá nebola podpísaná, neprešla základnou finančnou kontrolou, sa to platilo. To dneska v Bibiane nie je možné. .. Ja sa aj divím že vôbec to ekonomické oddelenie platilo tieto faktúry. Ale žiaľ, platilo.“ popísala správu financií v Bibiane v predošlom období súčasná riaditeľka.
Nehospodárne narábanie s verejným majetkom je trestnou činnosťou. Aj Petra Flach očakáva trestnoprávne vyústenie. Aj keď konkrétna zodpovednosť sa bude len veľmi ťažko identifikovať. Navyše veľa zamestnancov zodpovedných za zistený stav už z Bibiany odišlo.
Tvrdenia generálnej komisárky BIB počas TK k výsledkom auditu
Podľa Petry Flach tým, že Bibiana nevyužila bezodplatnú ponuku priestorov Rytierskeho sálu Bratislavského hradu, nič nezískala. Ušetrené náklady za inštaláciu osvetlenia vystavovaných exponátov a náklady na energie boli tak či onak minuté pri dočasnom prispôsobení priestorov Bibiany na účel prezentácie ilustrácií, ktoré po skončení podujatia museli byť demontované.
Argument bývalého vedenia, že sa presťahovaním výstavy do priestorov Bibiany podarilo zrekonštruovať samotné priestory Bibiany je falošný.
„Bibiana nie je galerijná inštitúcia, my nepotrebujeme vystavovať, tam sa museli inštalovať dodatočné kábliky do stien, aby sa osvetľovalo viete ako v galériách, máte osvetlený ten obraz. Esteticky to akože pomohlo. Ale nebolo to hospodárne, pretože tri mesiace na to, tým, že my sme interaktívny priestor, sa už na tieto steny maľovalo, vŕtalo. Takže ako to pomohlo na tie tri mesiace?“ pýta sa Petra Flach.
Lustrácie novinárov RTVS
Bývalý výkonný výbor sám v argumentácii, ktorými sa snažil tvrdenia generálnej komisárky Zuzany Jarošovej o lustrácií novinárov vyvrátiť uviedol, že „Novinári a novinárky v partnerskom vzťahu dostali katalóg v tlačenej podobe.“ K tomu Petra Flach uviedla, že výkonný výbor mal partnerský vzťah s novinármi denníka N. Čo je pri organizácií platenej z verejných zdrojov neakceptovateľné.
Modernizácia podujatí bývalou riaditeľkou
Bývalá riaditeľka Zuzana Liptáková sa snažila o modernizáciu Bienále ilustrácií Bratislava (BIB) aj Bienále animácie Bratislava a takisto ocenenie Najkrajšie knihy Slovenska – a teda umeleckú agendu Bibiany. V čom videla tieto modernizácie Petra Flach?
„No presne to je tá otázka, v čom bola? Ja vám neviem dneska povedať, lebo nebola v ničom. Ona nebola zmodernizovaná, ona bola zlikvidovaná. … Ja nevidím prínos v ničom. Ani zlepšenie, verte mi, že nie je.
Aj čo sa týka toho zmeneného štatútu, ktorým sa akože podarilo zmeniť Najkrajšiu knihu Slovenska, ani to neprebehlo, tak ako malo. Aj to bolo zbabrané. Keď to poviem jednoducho, doteraz to vyhodnocovala právnická kancelária, pretože tam chýbal ministerkin podpis.“
Pre objektívnosť treba dodať, že Zuzana Liptáková bola riaditeľkou inštitúcie len 1 a pol roka a teda nemala dostatočný časový priestor na realizáciu svojej modernizačnej vízie.
Nevhodné výstavy
Podľa informácie Petry Flach od bývalého vedenia, bola jedna výstava, ktorá musela byť upravená po intervencii detského ombudsmana. Deti mali počas výstavy písať svoje meno na náhrobný kameň.
„Tak ja neviem no pozrite sa, možno niektorým rodičom to príde smiešne a možno že niekto to pomenuje ako moderné, ale nemyslím si, že je to vhodné.“ vyjadrila sa ku vhodnosti/ nevhodnosti takejto výstavy pre deti Petra Flach.
Ako by mala Bibiana vyzerať pod vedením Petry Flach? Aká bude Bibiana, keď dostane dostatočný priestor na realizáciu svojej vízie?
Napriek bojkotu slovenských animátorov sa jej podarilo za 4 mesiace zabezpečiť Bienale animácií, ktoré malo medzinárodný úspech.
Jej cieľom je vniesť do riadenia inštitúcie koncepčnosť, aby ten chaos, ktorý tam po svojom príchode našla, skončil.
Rada by bola, ak by sa jej podarilo zvýšiť dosah podujatí Bibiany v rámci celého Slovenska. Chce to robiť zapojením škôl do prezentácií Bibiany po celom Slovensku.
Ministerka kultúry sa netají tým, že chce pozdvihnúť národné povedomie, vzťah k tomu národnému, slovenskému. Ako chcete na to nadviazať vy?
„Národ sa vždy prezentuje nejakou svojou identitou… Ilustrácia v postsocialistických krajinách mala vždy vyššiu úroveň ako na tom západe. Čiže v tom sme nejakým spôsobom rozpoznateľní v rámci medzinárodného pôsobenia.
Vždy vychádzame z niečoho, z nejakej tradície, ktorú vieme svojou unikátnosťou prezentovať. A mali by sme v tom zostať. Čiže mali by sme pokračovať v tom a nesnažiť sa na niekoho alebo na niečo podobať, lebo to nás robí jedinečnými.
A ja si myslím, že to je v poriadku že tým sa máme odlišovať. Tým, čo nás definuje. Tým, čo nás reprezentuje. Alebo tým, čím sa chceme prezentovať. Takže na tom treba stavať. Napríklad ilustrácia bola vždy aj v rámci Československa považovaná za vyššie umenie. Nebolo to také to úžitkové, ako to má ten západ.“ vysvetlila svoj postoj k národnej identite a jej prezentácii v umení, aj v rámci ilustrácií kníh pre deti riaditeľka Bibiany Petra Flach.
Prečítajte si tiež:
- Kontroverzné detské knihy v dome umenia Bibiana. Ministerka Šimkovičová reaguje
- Machala: Kultúrna inštitúcia Bibiana bude fungovať aj bez progresívnych aktivistov