Nové pravidlá majú nadobudnúť účinnosť približne za 18 mesiacov a sú považované za zdroj veľkých obáv u niektorých najväčších svetových výrobcov ropy.
1. januára 2020 totiž Medzinárodná námorná organizácia (IMO) začne presadzovať nové emisné normy určené na výrazné obmedzenie znečistenia spôsobeného zaoceánskymi loďami. Pôjde o zníženie emisií síry. Lode, ktoré používajú palivo s obsahom síry vyšším ako 0,5 %, sa zakáže plavba. V súčasnosti je to ešte 3,5 %, ak nie sú vybavené zariadením na čistenie emisií síry.
Síra je súčasťou kyslého dažďa, ktorý poškodzuje vegetáciu a voľne žijúce zvieratá. Očakáva sa, že nadchádzajúce opatrenia spôsobia nadmerné zásobovanie vykurovacím olejom s vysokým obsahom síry a zároveň môžu vyvolať dopyt po produktoch, ktoré vyhovujú požiadavkám IMO, čím sa zvýši tlak na rafinérske odvetvie na výrobu podstatne väčšieho množstva palív s novým zložením.
CNBC pripomína, že “týmto výrazne stratia výrobcovia z Blízkeho východu, pretože ich ropa máva veľmi vysoký obsah síry”. Na rozdiel od nich by mali USA lepšiu pozíciu na vysporiadanie sa s novými opatreniami IMO.
Pre ceny ropy to podľa analytikov Morgan Stanley môže znamenať, že globálna referenčná hodnota ropy Brent sa do roku 2020 zvýši na 90 dolárov za barel. “Očakávame, že trh s ropou bude nedostatočne zásobovaný a zásoby budú pokračovať v čerpaní, čo bude pravdepodobne podporovať ceny,” dodala banka.