Profesor Finnis je jedným z popredných svetových mysliteľov filozofie prirodzeného práva a vraví sa, že jeho stopy nasleduje americký sudca Neil Gorsuch, vymenovaný do Najvyššieho súdu USA prezidentom Donaldom Trumpom v roku 2017.
Podľa Daily Mail sa v študentskej kampani tvrdí, že Finnisova prítomnosť na pôde univerzity je ale hrozbou pre homosexuálov. Študenti už zriadili aj petíciu požadujúcu Finnisov odchod z akademickej pozície, ktorá má už vyše 500 podpisov.
Petícia uviedla, že Finnis je “obrovsky zaujatý muž v pozícii zodpovednosti a autority”. Je obzvlášť “homofóbne a transfobicky zaujatý”, ktorý sa mnohokrát vyjadril “extrémne diskriminačne proti mnohým skupinám znevýhodnených ľudí”.
Vo svojich esejach publikovaných v rokoch 1994 a 2011 prirovnal homosexualitu k beštialite (pohlavnému styku so zvieratami) vyjadrením, že “zaobchádza s ľudským telesným životom v jednej z jeho najintenzívnejších aktivít, primerane žijúcim len ako zviera”, dodávajúc: “Závažné genitálne spájanie osôb rovnakého pohlavia je z veľmi podobného dôvodu odmietnuté.”
Podľa Finnisa, homosexualita je “zlá” a “deštruktívna”, takže vlády a spoločnosti by jej mali zabraňovať a na druhej strane podporovať anti-gay vzdelávacie programy, napríklad konverznú terapiu. Finnis vystupoval aj proti “kultúrnej rozmanitosti”, ktorá vedie k “utrpeniu, nenávisti, krviprelievaniu a politickej paralýze”, a moderné prisťahovalectvo je podľa neho druhom “reverznej kolonizácie”.
Profesor Finnis, ktorý dokonca radil aj americkej štátnej vláde, aby neposkytovala právnu ochranu skupinám LGBTQ, na svoju obhajobu pre noviny Oxford Student povedal, že “si stojí za tým, čo uviedol vo všetkých svojich spisoch a nie je v nich žiadna fobická veta”.
Ide najmä o jeho esej z roku 1994, kde zastáva podľa neho “klasickú a striktne filozoficky morálnu kritiku všetkých sexuálnych aktov, ktoré nie sú vykonávané manželmi”.
Vedenie Oxfordskej univerzity však podporilo právo na akademickú slobodu: “Silná akademická diskusia nepredstavuje obťažovanie, keď sa vykonáva s úctou a bez porušenia dôstojnosti druhých.”