Bratislava 13. augusta (TASR/Foto:TASR)
Aj cena za Ficov PPP sa dodatkami navýšila
Bez dodatkov k zmluve sa podľa odborníkov nikdy nedala a ani nedá postaviť žiadna diaľnica či iná infraštruktúrna stavba. Zárukou nie je ani využitie takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov), ako to dnes vyhlásil premiér Robert Fico (Smer-SD). Na Slovensku je totiž dokončený jeden PPP projekt – rýchlostná cesta R1 pri Nitre a aj tam boli dodatky, ktoré cenu za diaľnicu zvýšili.
“Je to odborný nezmysel. Dodatky ako také budú vždy, nech sa bude stavať čokoľvek,” uviedol dopravný analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) Ondrej Matej. V zmluvách je totiž vždy uvádzaná klauzula o zásahu vyššej moci, ktorá môže vplývať na výstavbu. Pri budovaní diaľnice sa tak môžu objaviť napríklad archeologické nálezy či môže prísť povodeň a iné nepredvídateľné okolnosti, ktoré na cenu vplyv budú mať.
Bez dodatkov sa nepostavil ani jeden PPP
Stavbu bez dodatkov si nevie predstaviť ani analytik Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. “Nevidel som stavbu bez dodatkov, ani vlastný dom som tak nepostavil,” skonštatoval. Existujú pritom podľa jeho slov tri druhy dodatkov. Prvý, ktorý nemá vplyv na cenu výstavby. Môže sa dotýkať napríklad doby dostavby diaľnice. Druhý, ktorým sa môže cena za diaľnicu znížiť. To sa môže stať v prípade, že geológia stavby bude lepšia, než sa odhadovalo. A potom tretí, ktorým sa cena za diaľnicu navýši.
Bez dodatkov sa tiež nepostavil ani jediný PPP projekt, ktorý na Slovensku funguje – rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. “Povedať, že PPP projekty sú garanciou toho, že cena za diaľnice sa zvyšovať nebude, to môže len niekto, kto tomu nerozumie,” dodal Matej.
Premiér Fico na dnešnej tlačovej konferencii v súvislosti s tunelom Branisko vyhlásil, že ak to finančná situácia dovolí, štát by sa chcel vybrať cestou PPP projektov. “Pretože PPP projekty neumožňujú žiadne dodatky, neumožňujú navyšovanie,” vyhlásil Fico. Neumožňujú tak podľa neho to, aby sa opakoval prípad tunela Branisko, kde bolo 76 dodatkov k zmluve a pôvodná cena 5,6 miliardy korún sa navýšila na 7,7 miliardy korún.