Vážený pán predseda vlády,
obyvatelia Jaroviec prichádzame s vážnou informáciou o nečestnom úsilí zasiahnuť do pomaly sa rozbiehajúcej výstavby obchvatu hlavného mesta, známeho aj ako diaľnica D4/R7. So stavbou bol spojený celý rad problémov od samého začiatku, a ich terajšie pokračovanie „iným spôsobom“ vedie k pocitu neistoty či dokonca ohrozenia kvality života občanov, ktorí sa objektívne nemôžu vyznať ani v spleti byrokratických a podnikateľských „pravidiel“ stavby, a nie sú ani dostatočne informovaní o meniacich sa zámeroch tých, ktorí do výstavby majú „čo povedať“.
Vieme, že 27 kilometrový úsek diaľnice D4 a 32 kilometrov rýchlostnej cesty R4 vysúťažilo združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. A vieme, že tender za pôvodných 4,3 miliardy eur nakoniec vyhralo konzorcium až s neuveriteľne nízkou ponukou 1,7 miliardy eur, čo je menej ako 40% očakávaných nákladov zo strany štátu. Ale šidlo z vreca sa už vykľulo: konzorcium nejde (zatiaľ?) cestou zvyšovania ceny, ale prichádza s populárnou schémou „ekonomickej optimalizácie“, teda šetrenia na kvalite diela. A tak sa výstavba poriadne ani len nerozbehla, už je na stole žiadosť o „začatie konania o zmene stavby pred jej dokončením“, o začatí takéhoto konania informovalo zainteresovaných Ministerstvo dopravy a výstavby listom zo dňa 15. mája t. r.
Má ísť o rozsiahly zásah do pôvodného zámeru výstavby, pričom sa obyvateľov Jaroviec najviac dotýka zmena pri stavbe približne 400 metrového úseku cesty pri Jarovciach, kde sa na rozdiel od pôvodného zámeru vybudovať nadjazd nad terajšou cestou spájajúcou Jarovce s Petržalkou na pylónoch (premostiť dve cesty i Dunaj s jeho ramenami) majú pri Jarovciach vybudovať už len sedem až desať metrov vysoké betónové múry, a priestor medzi nimi sa vyplní zeminou. Nepôjde len o problém estetický, ale aj praktický: pretne sa terajšia prístupová cesta z Jaroviec do Petržalky, čím sa vážne obmedzí životný priestor a porušia sa ľudské práva starobných dôchodcov, chorých s najnižšími dôchodkami, ako aj študentov, zamedzí sa vybudovaniu cyklochodníka do Jaroviec a hrozia aj dopady na ekológiu. Ako sa dozvedáme, toto riešenie by totiž malo byť súčasťou biznisu s odpadom – do Jaroviec sa má doviezť až 100-tisíc ton, približne teda 10-tisíc nákladných áut recyklovaného kameniva, ktorého súčasťou je aj škvara, ktorá obsahuje rádioaktívny radón s možným negatívnym dopadom na kvalitu najväčšej zásobárne pitnej vody v neďalekom Čunove. Takýto krok považujeme za neprípustný a vylúčený!
Na základe viacerých stanovísk dotknutých subjektov, rozhodnutím z 25. júna 2018 spomínané ministerstvo konanie o zmene stavby pred dokončením prerušilo, práce však naďalej prebiehajú tak, ako by už boli tieto závažné zmeny odklepnuté: pripravuje sa výstavba hlboko zapustených múrov. A okrem toho hovorkyňa ministerstva vyzvala obce na kompromisy, lebo vraj „starostovia nemôžu donekonečna blokovať stavbu odvolaniami, pretože ľudia v regióne túto cestu potrebujú“. Samozrejme, že ľudia túto cestu potrebujú, ale prečo ju nemôžu dostať v takej kvalite, v akej bola naprojektovaná za 4,3 miliardy eur a víťazným konzorciom ocenená na 1,7 mld. eur? Prečo na záhadné výberové konanie majú „ľudia v regióne“ doplatiť?
Neznamená v tomto prípade „ekonomická optimalizácia“, teda šetrenie, priznanie zlyhania pri výberovom konaní dodávateľa stavby? Ak sú teda príčinou požadovaných vážnych zmien „len“ zle vysúťažené peniaze, žiadame, aby sa vecou zaoberali príslušné štátne orgány s vyvodením dôsledkov.
Je zrejmé, že požadované zmeny majú zásadný charakter s vážnymi dôsledkami nielen na životné prostredie, ale aj na budúcu dopravnú situáciu v okolí Jaroviec. Už teraz, pri začiatku stavby, sme svedkami sťažovania spojenia Jaroviec s Petržalkou. V dotknutých obciach žijú tisíce občanov väčšinou na hranici hmotnej núdze. Bude týmto ľuďom Diaľničná spoločnosť Slovensko alebo slovenská vláda kompenzovať ich zvýšené náklady na dopravu vo výške stoviek eur mesačne?
Pán predseda vlády, žiadame Vás o osobnú pozornosť tomuto konaniu aj preto, že vo verejnosti sa začína objavovať aj otázka, či tu nejde o ďalekosiahle, takmer strategické zámery „sťažiť“ cestu z troch dedín, dnes mestských častí Jarovce, Rusovce a Čunovo do Bratislavy. Tie tri obce boli totiž k Slovensku (vtedy ČSR) pričlenené v roku 1947 na základe mierovej zmluvy s Maďarskom, ktorú druhá strana neprijala s porozumením. Budú musieť Jarovčania, ale aj Rusovčania a Čunovčania chodiť do Bratislavy iba cez diaľnicu poza Petržalku, či dokonca cez rakúske Kitsee?
Samozrejme, že treba bratislavský obchvat urýchlene dokončiť, je to v záujme obyvateľov celého dotknutého regiónu, vrátane Jaroviec. Záujmom nás všetkých by však mal byť aj poriadok a prehľadnosť obstarávacích konaní pri stavbách takéhoto rozsahu. Evidentné defekty a „podliezanie“ pri súťažení o dodávateľa obchvatu, rovnajúce sa takmer trestnoprávnemu obchádzaniu princípov seriózneho podnikania, by v nijakom prípade nemali byť príčinou na obmedzovanie kvality života dotknutých občanov, a ani na predlžovanie lehoty výstavby obchvatu.
Ak sa nebude nášmu otvorenému listu venovať primeraná pozornosť, využijeme ďalšie legálne možnosti zabrániť neférovému konaniu s dopadom na obyvateľov regiónu.
Za obyvateľov Jaroviec:
Ing. Marián Tkáč, PhD., 85110 Bratislava. Zeleninová 13
JUDr. Ján Mravec, 85110 Bratislava, Zeleninová 17
List okrem predsedu vlády zasielame:
1) predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky
2) predsedom poslaneckých klubov NRSR
3) Diaľničnej spoločnosti Slovensko
4) starostom obcí Jarovce, Rusovce, Čunovo
5) TASR a verejnoprávnej RTVS
6) ďalším médiám
7) Transparency International
8) Amnesty International