Brusel 11. marca (TASR) – Európska komisia (EK) dnes určila princíp prístupnosti k železničnej doprave ako základnú požiadavku pre všetky nové, rekonštruované alebo modernizované železničné infraštruktúry v EÚ.
To podľa EK možno dosiahnuť tak, že sa predíde bariéram, alebo sa tie existujúce odstránia. Nové pravidlá sa vzťahujú na infraštruktúru (bezbariérové prístupové cesty, predaj cestovných lístkov, informačné miesta, toalety, vizuálne a akustické informácie, šírka a výška nástupísk a pomoc pri nastupovaní) a tiež na železničné vozne (dvere, toalety, miesta pre invalidné vozíky a informácie).
„Zlepšiť prístup k železničnej doprave pre všetkých je stredobodom našej stratégie vysokokvalitného a udržateľného dopravného systému v Európe", vyhlásil eurokomisár pre oblasť dopravy Siim Kallas.
Komisár spresnil, že nové predpisy predstavujú prvé z celého radu opatrení, ktoré EK plánuje vykonať tento rok s cieľom zlepšiť prístup k doprave pre ľudí so zdravotným postihnutím a osoby s obmedzenou mobilitou.
Nové predpisy priamo súvisia s technickými špecifikáciami na úrovni EÚ týkajúcimi sa prístupnosti železničnej dopravy, ktoré už existujú, a majú slúžiť ako príklad dobrej praxe pre iné spôsoby dopravy.
Podľa správy EK každý šiesty človek v Európskej únii – asi 80 miliónov ľudí – trpí istým druhom zdravotného postihnutia, od mierneho až po ťažké. Vyše jedna tretina ľudí vo veku nad 75 rokov má zdravotné ťažkosti, ktoré ich do určitej miery obmedzujú. Tieto čísla sa budú s postupným starnutím obyvateľstva EÚ pravdepodobne zvyšovať. Väčšina týchto ľudí veľmi často nemá možnosť sa plne zúčastňovať na spoločenskom a hospodárskom živote z dôvodu fyzických alebo iných bariér, ako aj z dôvodu diskriminácie.
EÚ podpísala a ratifikovala Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, čím sa zaviazala vytvoriť bezbariérovú Európu. Komisia v súlade s týmto dohovorom prijala v roku 2010 komplexnú stratégiu zameranú na vytvorenie bezbariérovej Európy pre ľudí so zdravotným postihnutím do roku 2020.