Nórsko je podielom elektromobilov svetový unikát – nikde na svete totiž nejazdí také percento elektromobilov a plug-in hybridov, ako práve v tejto severskej krajine. Znie to dobre, nie? Má to však háčik. Rozmach elektromobilov v Nórsku sa totiž nestal prirodzene, ale s masívnou podporou nielen od vlády. A to je kameň úrazu.
Aby mohli po cestách jazdiť milióny elektromobilov, ako si to predovšetkým nórski politici želajú, je potrebné masívne upraviť infraštruktúru. Problém však nie je len v nabíjacích staniciach a ich strategickom rozmiestnení, ktoré by umožňovali dlhšiu jazdu pre elektromobily, čím by nadobro stratili status mestského auta s pár kilometrami denne. Jednoducho v súčasnej dobe nie je možné vyrobiť toľko elekktriny, koľko by potrebovalo také množstvo elektromobilov.
V Osle sa v súčasnosti nachádza približne 50-tisíc elektromobilov, ako Tesla model S alebo model X, Nissan Leaf a podobne, a asi 30-tisíc plug-in hybridov. To je celkovo 80-tisíc automobilov, ktoré sa potrebujú dobíjať na staniciach. Problémom je, že v Osle je aktuálne 1.300 verejných dobíjacích staníc. Ak to porovnáme s čerpacími stanicami, tak je len ťažké si predstaviť, že sa ich v Osle nachádza viac ako 1.300. Avšak automobil so spaľovacím motorom je možné natankovať za 5 minút. S elektromobilom je to v tomto omnoho horšie.
„Každý rok zvyšujeme počet dobíjacích staníc o 26 %, ale počet elektromobilov ročne rastie o viac ako 100 %. Nožnice sa roztvárajú viac a viac,“ hovorí Sture Portvik z vedenia hlavného mesta Nórska, informuje český auto-moto portál autoforum.cz. Situácia je taká vážna, že Nórska asociácia elektrických vozidiel dokonca neodporúča nákup elektromobilu, ak jeho majiteľovi nestačí domáce nabíjanie.
Dotácia nórskej vlády na nákup elektromobilov je skutočne viac než štedrá. Pre porovnanie uvádza autoforum.cz Volkswagen e-Golf na elektrický pohon, ktorý stojí v Nórsku 250-tisíc nórskych korún, čo znamená necelých 27-tisíc eur. Porovnateľný Golf s benzínovým motorom ale stojí 300-tisíc nórskych korún, teda približne 32-tisíc eur. Ak k tomu zarátame „palivo zdarma“ v porovnaní s benzínom, ktorý v Nórsku stojí v priemere 1,7 € za liter, nemôžeme sa Nórom čudovať.
Vláda severskej krajiny podporuje nákup elektromobilov oslobodením od dane pri registrácii, oslobodením od DPH, mýtneho, parkovacích poplatkov a pri verejných nabíjačkách tiež aj od platieb za elektrinu. Donedávna mali majitelia elektromobilov aj možnosť využívať pruhy vyhradené pre autobusy, no tie sa zaplnili tak rýchlo, že toto privilégium muselo byť majiteľom elektromobilov zrušené.