Minister obchodu USA Wilbur Ross po rozhovore s prezidentom Donaldom Trumpom oznámil v stredu, že začalo “dôkladné, spravodlivé a transparentné” skúmanie Sekcie 232 v oblasti automobilového obchodu, čo by poskytlo právny základ pre zavedenie sadzieb, ak by došlo k zisteniam, že dovozy ohrozujú vnútornú ekonomiku a americkú národnú bezpečnosť.
Tento krok by mal teda rozhodnúť o tom, či dovozy áut z EÚ zostanú oslobodené od cla, ktoré už bolo uvalené na oceľ a hliník. V samostatnom vyhlásení, ktoré vydal Biely dom, prezident povedal, že “hlavné priemyselné odvetvia, ako sú automobily a automobilové súčiastky, sú rozhodujúce pre našu silu ako národ”.
Noviny Wall Street Journal uviedli zámer Trumpa zaviesť dovozné tarify na vozidlá vo výške až 25%. Pritom čínsky prezident Si Ťin-pching nedávno ponúkol zníženie ciel z 25% na 15%.
Trumpova protekcionistická politika by mala chrániť americký automobilový priemysel. Špeciálne sa zameral na Nemecko tvrdením, že americké automobily sú vystavené vyšším sadzbám ako tie, ktoré boli uložené na európske autá. Na americké autá predávané v EÚ je daň 10%, zatiaľ čo USA zdaňujú automobily z EÚ len 2,5%. Ohlasovaná tarifa 25% by sa týkala európskych pick-upov a nákladných áut, ktoré však EÚ zdaňuje o 14% menej.
Nemecká federácia automobilového priemyslu (VDA) pritom poznamenala, že nemecké automobilové koncerny pôsobiace v USA (Daimler, Volkswagen a BMW) zamestnávajú približne 36 500 ľudí v USA a podieľajú sa na 30% produkcie, zdôrazňujúc významný príspevok k “americkej obchodnej automobilovej bilancii” v rámci ich vývozu do tretích krajín.
“Treba sa vyhnúť zvýšeniu colných bariér,” uviedla VDA, ktorá “vždy bola za vzájomné znižovanie taríf a za voľný obchod”. Pridal sa aj hovorca pre priemysel koncernu Volkswagen: “Jednoduchý protekcionizmus nikdy nikomu nepomohol, len slobodný a spravodlivý obchod prináša zvýšenú prosperitu.”
Nemeckí výrobcovia automobilov vyviezli v minulom roku do USA 494-tisíc vozidiel a podľa údajov Obchodnej a priemyselnej komory (DIHK) to predstavovalo 28,6 miliárd eur z celkového nemeckého exportu do USA vo výške 111,5 miliárd eur. Experti teda tvrdia, že by mohlo dôjsť “k značným ekonomickým škodám v dôsledku obchodného konfliktu”.
Podľa najnovších informácií rokovania USA s Kanadou a Mexikom o prepracovaní kontinentálnej dohody o voľnom obchode (NAFTA) sa zastavili práve pri automobiloch. Trump predtým obvinil amerických susedov na severe a na juhu z neochoty rokovať.
Zavedenie taríf na automobily zo strany USA sa však netýka len Nemecka, ale aj Číny či Japonska. Na nedávnej návšteve v Číne nemecká kancelárka Angela Merkelová povedala, že “Čína a Nemecko podporujú multilateralizmus a posilňujú voľný obchod”. Japonský minister obchodu Hirošige Seko uviedol, že tarify na automobily by mohli “zmrzačiť svetový trh” a byť “mimoriadne poľutovaniahodné”. Z celkového vývozu Japonska do USA tvoria automobily 30%. Tokio sa už skôr vyhrážalo Washingtonu s odplatami v Svetovej obchodnej organizácii (WTO) pre oceľové tarify.