“Naším prvoradým cieľom je, aby sme širokú verejnosť oslovili tak, aby už vtedy, keď ľudia získavajú rôzne pracovné ponuky, vedeli, ako na ne reagovať,” vysvetlil riaditeľ odboru prevencie kriminality z Kancelárie ministra vnútra Jozef Halcin. Kampaň je zameraná na potenciálne obete obchodovania s ľuďmi, ktoré sú najmä z chudobnejších regiónov. GIFT box by sa v najbližších mesiacoch mal presúvať po ďalších slovenských mestách. “Táto škatuľa je unikátnym spôsobom, ako priblížiť širokej verejnosti problematiku obchodovania s ľuďmi a ukázať im, že ak niečo zvonka vyzerá lákavo a vábne, po vstupe dovnútra môžu zistiť, že boli podvedení,” doplnil generálny sekretár Slovenskej katolíckej charity Radovan Gumulák.
Obete obchodovania s ľuďmi sú podľa Halcina v zahraničí najčastejšie zneužívané sexuálne a zneužívané na nútenú prácu, z doterajších skúseností vyplýva, že najmä v poľnohospodárstve a stavebníctve. “Pokiaľ ide o obete nútenej práce, tak často sa to prejavuje najmä tým, že sú uzatvárané v nejakých priestoroch, sú nútení pracovať dlhšie, ako mali dohodnuté, prichádza tam k určitému násiliu,” povedal Halcin. Obetiam odporúča obrátiť sa na políciu, na mimovládne organizácie alebo na číslo Národnej linky pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi 0800 800 818.
Kampaň Ľudia nie sú na predaj – GIFT box Slovakia realizuje Ministerstvo vnútra SR a Slovenská katolícka charita v spolupráci s autormi kampane organizáciou STOP THE TRAFFIK a Globálnou iniciatívou OSN pre boj proti obchodovaniu s ľuďmi (UN.GIFT).
jf