Hodnotiaca správa mapuje kultúru, národnostné školstvo a používanie jazyka 13 národnostných menšín na Slovensku. Autori v nej zároveň uvádzajú najväčšie problémy a vytyčujú priority na nasledujúce obdobie. „Verím, že niektoré konkrétne postrehy autorov budú vhodným východiskom na ich konkrétne riešenie,“ konštatoval splnomocnenec vlády SR pre národnostné menšiny László Bukovszký.
Maďarská národnostná menšina má k dispozícii najviac vzdelávacích inštitúcií s vyučovaním v materinskej reči. V správe sa napriek tomu uvádza, že pretrváva nedostupnosť vzdelávania v maďarskom jazyku na určitých školách (gymnáziá, konzervatóriá, stredné odborné školy a praktické vyučovanie). Skoro jedna tretina (31,75 %) žiakov stredných škôl neštuduje vo svojom materinskom jazyku. Prvou najdôležitejšou úlohou na rok 2019 je preto podľa zástupcov maďarskej menšiny definovať a legislatívne upraviť oblasť tzv. „národnostného školstva“. Upozorňujú tiež, že pretrváva nedostupnosť informácií a odborných materiálov v maďarskom jazyku a stále neexistuje vedecko-výskumná činnosť zameraná na zisťovanie stavu a potrieb národnostného školstva na Slovensku.
Potrebu pripraviť analýzu súčasného stavu národnostného školstva a vypracovať návrh na jeho revitalizáciu vníma aj rusínska národnostná menšina. Koreňom väčšiny problémov spojených s používaním jej jazyka vo verejnom priestore je podľa nich priveľmi slabá sieť škôl s rusínskym vyučovacím jazykom alebo aspoň vyučovaním rusínskeho jazyka. „Školy s vyučovacím jazykom ukrajinským alebo s vyučovaním jazyka ukrajinského majú spravidla menší počet žiakov, a preto je nevyhnutné zvýšiť normatívy na žiaka a tiež ročný príspevok štátu na záujmovú a mimoškolskú činnosť,” konštatujú predstavitelia tejto menšiny v správe.
Na Slovensku neexistuje ani jedna škola s rómskym vyučovacím jazykom, no črtá sa riešenie. Prešovská univerzita otvorila študijný program zameraný na rómsky jazyk a literatúru. Jeho cieľom je pripraviť kvalifikovaných učiteľov a pokryť zvyšujúce sa potreby vzdelávania Rómov.
Bulharská národnostná menšina má možnosť vyučovania, no len na súkromných materských a základných školách a gymnáziách. Kľúčovou prioritou je udržanie a rozvíjanie týchto škôl. Židovské spoločenstvo má tiež len možnosť súkromného vzdelávania v materinskej reči a vyučovanie poľštiny zabezpečujú iba neziskové organizácie. Možnosť vzdelávať sa v materinskej rečí nemali ani príslušníci srbskej či chorvátskej menšiny. Za prioritu považujú zabezpečenie výučby aspoň prostredníctvom kurzov či seminárov. Pre nemeckú národnostnú menšinu sú problémom chýbajúce kvalitné učebnice a ich prípravu považuje za prioritu.
Tradičným problémom, ktorému čelia takmer všetky národnostné menšiny je podľa správy vysoká miera asimilácie s väčšinovým obyvateľstvom. Platí to najmä pre mladú generáciu ľudí, ktorí sa už narodili a vyrastali na Slovensku. Rada vlády pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť predmetný materiál uznesením schválila a odporučila vláde SR oboznámiť sa s jeho obsahom.