M. SLÁDEK: Človek musí v sebe zachovať pocit hravosti

Bratislava 23. septembra (TASR) – Profesionálnej divadelnej činnosti sa venuje už vyše polstoročie. Svoj pantomimický príbeh otvoril v Prahe postavou Kefka, ktorú divákom predstavil aj na bratislavskej Malej scéne. V roku 1968 sa rozhodol odísť z Československa. Druhý domov našiel v Kolíne nad Rýnom. Tam premenil starú tlačiareň na divadlo a založil aj medzinárodný festival pantomímy, s Kaukliarom napokon prišiel aj na Slovensko.

Umenie svetoznámeho míma, ktorý sa narodil v Streženiciach pri Púchove, obdivovali diváci v 55 krajinách sveta. Choreograf, režisér, pedagóg, ale aj výtvarník sa nebráni žiadnym témam. Ochotne hovorí o svojich začiatkoch, 21. auguste 68, emigrácii, vypredaných divadlách či Krížovej ceste. "Naučil som sa Slovensko milovať. Mal som možnosť pocítiť, že aj my Slováci nemusíme stále byť zodpovední niekomu inému za to, čo robíme. Môžeme si zobrať zodpovednosť do svojich vlastných rúk," uviedol okrem iného v exkluzívnom rozhovore pre TASR v rámci projektu Osobnosti: tváre, myšlienky Milan Sládek.

-Dráhu profesionálneho míma ste odštartovali v debutovej pantomíme Boule (Hrča), ktorá mala premiéru v Prahe 11. marca 1960. To je vyše polstoročie! Máte dobré spomienky na svoje začiatky?-

Tá premiéra a celá jej predpríprava bola spojená s úžasným entuziazmom a radosťou, že sa človek môže dostať na preslávené javisko s umením, ktoré bolo vtedy ešte veľmi neznáme a s predstavením, ktoré malo u obecenstva, ale aj kritiky, veľmi veľký úspech. Bolo to pre mňa o to vzácnejšie, že som bol v podstate veľmi neskúsený mladý človek, ktorý mal ešte plno všelijakých komplexov a ešte nedoriešených problémov, čo sa týka ďalšieho vývoja tohto umenia a mňa v ňom. Ale mal som pocit, že vedenie divadla aj herci, ktorí so mnou spolupracovali, ktorí neboli mnohokrát mímami, ale boli buď tanečníkmi, dokonca jedna operná speváčka tam robila, že všetci mi dávali najavo, áno, my stojíme za tebou, podporíme ťa.

-Kritika vás v tom čase hodnotila a dala na jednu úroveň s vtedajším českým mímom Ladislavom Fialkom…-

To ma najviac potešilo. Dokonca mnohí písali, že začínam novú cestu, úplne nový spôsob. Skutočne to bola nová cesta, pretože Fialka, ale aj mnohí, povedzme vo Francúzsku žijúci mímovia, robili hlavne krátke javiskové tvary. Ja som sa pustil do celovečernej pantomímy a v podstate som touto formou inšpiroval aj mnohých iných mímov vo svete.

-Písal sa rok 1960, bolo v tom čase ťažké preraziť s pantomímou?-

Samozrejme, ľahká doba nebola. To sme si mnohokrát neuvedomovali, človek v tom žije ako také zvieratko a prispôsobuje sa, ale postupne sa to ukazovalo, najmä keď som sa potom dostal naspäť do Bratislavy. Tá situácia bola omnoho uzavretejšia ako v Prahe. To, čo v Prahe robilo divadelné Studio, hlavná organizácia, ktorá pod sebou zastrešovala malé divadelné skupiny, takéto niečo v Bratislave neexistovalo. Tu bol hlavne ten monolit – národné divadlo, potom Nová scéna a tým to aj končilo. Keď sme sem prišli, pocítili sme, čo to je, prísť na pole neorané, museli sme hľadať ľudí, ktorí na nás začali veriť. A po prvej premiére v roku 1962, ktorú sme robili na Vajnorskej ulici v divadle Horizont, sme si začali budovať svoje obecenstvo.

-Vyštudovali ste sa drevorezbárstvo, hlásite sa k tomu aj v životopise, ale napokon ste sa predsa dostali k tichému umeniu míma. Údajne pri tom asistovala istá kniha…-

Ako chlapec som chcel strašne byť hercom. Chodil som do kina, díval som sa na deti, ktoré hrali roly a strašne som závidel. Potom som začal kresliť, od švagra som dokonca dostal olejové farby, tak som aj maľoval. Chodil som na kurzy, ktoré kedysi dával v Považskej Bystrici pán Vincent Hložník a neskôr akademický maliar Fero Kráľ. On mi práve hovoril, bolo mi asi 14, prihlás sa na talentové skúšky na Umeleckú priemyslovku v Bratislave, čo som urobil a bol som prijatý. Tá plastika, modeloval som tam ležiacu kravu, tak tá bola asi silnejšia ako moje farebné cítenie, tak som sa dostal na rezbárske oddelenie. Bol som z toho trošku smutný, lebo všetci sme chceli byť grafici a maliari, ale neskôr som zistil, že nič lepšieho sa mi nemohlo stať.

-Rezbárske umenie zrejme teda využívate aj vo svojej profesii míma…-

Ako sochár využívam cítenie v priestore, ako maliar cítenie v priestore rámu javiska. Vybudoval som si vlastnú cestu pantomímy od realistického vnímania k štylizovanému. Keď to môžem porovnať s tým, čo sa teraz deje, to sú v podstate veľké školy, ktoré vyučujú svoje vlastné kópie a tým pádom sa pantomíma stratila trošku z povedomia ľudí, pretože keď poznáte Picassa, nepotrebujete vidieť jeho desať kópií. Za to, že stále existujem, môžem vďačiť práve tým svojim skúsenostiam.

-A ako to bolo s tou knižkou Františka Kožíka Najväčší z pierotov?-

Bolo to šťastie, že som vstúpil do malej školskej knižnice, vytiahol som ju z regálu a tým pádom som bol stratený (smiech). To už som vedel, že nič iného robiť nemôžem, iba pantomímu. Je to krásne napísaná biografia Jeana Gasparda Deburaua, ktorý bol po matke Čech. A veľmi znalecky popísaný spôsob hry, akým Deburau hrával svojho Pierota. To bola pre mňa skutočne biblia.

-Ďalšie informácie o pantomíme v tej dobe bolo zrejme ťažké nájsť, keďže bola neznáma…-

Preto mi neostávalo nič iné, ako sa prihlásiť na VŠMU na herectvo. Myslel som si, áno, pantomíma je herecké umenie. A je to tak. Dodnes som presvedčený o tom, že je to najčistejšie herecké umenie. Bol som prijatý medzi prvými a rok som bol v triede u pána Júliusa Pántika. Takého velikána ako bol pán Záborský, som mal ako pedagóga na javiskovú reč. Nebol so mnou spokojný (smiech). On hovoril nádherne, ja som mal trošku sykavky, ale on si so mnou dal prácu, naučil ma, kde mám posadiť zvuk, púšťať vzduch a tým sa mi to dalo do poriadku. Dokonca som hrával. Pán Zachar ma mal rád, obsadzoval ma do niektorých svojich slovenských írečitých hier. Bol som ním dokonca neskôr obsadený do jeho televíznej inscenácie Drotár. Mohol som tak poznať osobnosti, ktoré dnes pre SND veľa znamenajú.

-A kedy prišlo rozhodnutie vytvoriť so spolužiakmi prvé pantomimické predstavenie?-

Bolo to niekedy v apríli v roku 1958 v Klube v Dimitrovke. Milan Lasica bol mojím spoluhráčom, Darinka Poldaufová, Eva Mária Chalupová hrala Kolumbínku. Tajne sme spravili premiéru s nejakými dvoma reprízami. Navštívilo to vtedy takých 400-500 ľudí, čo bolo veľmi pekné. Dúfal som, že sa to nedostane na verejnosť, lenže náhodou tam bol kritik Emil Lehuta, ktorý o tom napísal pekné články do Večerníka. Samozrejme, že som bol pozvaný pánom Pántikom a hovoril mi – takto to nerob, to je buržoázne umenie (smiech), to sa do našej spoločnosti nehodí. Lenže on ma nepresvedčil.

-Dôležitú úlohu vo vašom živote zohral aj český režisér Emil František Burian a jeho divadlo…-

Práve pán Lehuta na jednom festivale pražského divadla D34 oslovil jeho riaditeľa pána E. F. Buriana, že či by ma nezobral do jeho novootvorenej školy, ktorá vychovávala nielen hercov, dramaturgov, ale aj režisérov. Zobral ma bez toho, že by som musel robiť nejaké skúšky s tým, že však je Slovák. Preložil som tam do pantomimickej formy Čechovovu poviedku Smrť úradníka a na semestrálnych skúškach bol aj pán Burian, zobral ma nabok a hovoril mi: "Starý, keď máš nejaký nápad, ja ti ho pomôžem dostať na javisko". To ma tak pozdvihlo, celé leto som sa zaoberal libretom, pracoval som na ňom s tanečníkom z divadla D34 Eduardom Žlábkom. Keď sme sa vrátili po divadelných prázdninách naspäť do Prahy, pán Burian zomrel. Takže všetky tieto veľké plány sa zdali byť pochované. Ale jeho manželka, pani Zuzana Kočová nám potom dovolila, aby sa predstavenie spravilo. Pracovali sme na tom od novembra do februára, český skladateľ Alois Palouček nám k tomu robil veľmi peknú hudbu a premiéra bola veľmi, veľmi dobre prijatá od obecenstva. Divadlo bolo vypredané, tých 700 miest bolo plných, no krajší začiatok si neviem predstaviť.

-Potom vaše kroky smerovali do Bratislavy, priniesli ste so sebou aj predstavenie Hadrář, uvádzalo sa na Malej scéne pod názvom Starinár. Práve na Malej scéne ste vytrvali až do roku 1968. Potom ste z Československa odišli. Čo vás čakalo vo Švédsku a prečo ste napokon skončili v nemeckom Kolíne nad Rýnom?-

Rok a pol som bol vo Švédsku. Bolo dobré, že som tam mohol vyučovať, robiť predstavenia. Mal som kontakt s jednou štátnou agentúrou, ktorá ma s mojím malým súborom prehnala po celom Švédsku. To som urobil asi trikrát, ale mal som pocit, že Kolín nad Rýnom mi viac charakterovo vyhovuje. Neskôr som zistil, že ten pocit bol správny. Kolínčania majú niečo z Talianov, ostalo tam niečo zo Starého Ríma, Francúzi ich trošku ovplyvnili. Je to taký omnoho voľnejší, veľmi humorom obdarovaný národ. Po ľudskej stránke som tam bol veľmi spokojný, ale stále som si nemohol nájsť miesto. Síce som robil po Európe predstavenia, dokonca som robil v jednom televíznom belgickom seriáli, chodil som po festivaloch vo Francúzsku, Švajčiarsku, ale chýbalo mi divadlo. V roku 1973 som objavil opustenú tlačiareň a rozhodol som sa to divadlo tam urobiť.

-Tak vznikol Theater Kefka…Vôbec ste nemali strach, že o pantomímu nebude záujem?-

Skoro všetci si za mojím chrbtom ťukali na čelo, Kolín má jednak karneval, dodnes ním Kolínčania žijú, a opera mala a stále má dobrú úroveň a veľkú popularitu. Vyzeralo to tak, že naozaj mám mať strach, že o toto umenie nebude záujem. A skutočne to tak bolo. Po tých prvých otváracích predstavenia ešte v starej sezóne v roku 1974, v tej novej sezóne tam nikto nechodil. Keď sme mali už päť ľudí, tak sme hrali. Povedal som si, my to musíme presadiť. Keď ľudia nepoznajú trošku inú formu, oni poznali Marcela Marceaua, musíte ich presvedčiť o tom, akým spôsobom sa ešte dá pantomíma robiť. Postupne sme sa stávali známejšími, ľudia ostávali po predstavení a ospravedlňovali sa za iných, čo neprišli (smiech) a hovorili o tom ďalej. Robil som ešte jednu vec, ktorá je veľmi dôležitá. Chodieval som do škôl, rozprával som o pantomíme, hral som, takže k nám začali chodiť mladí ľudia a potom sa rodičia čudovali, že kam tie deti chodia, tak chodili tiež (smiech).

-K úspechu určite pomohol aj prvý medzinárodný festival umenia pantomímy Gaukler, ktorého tradíciu ste v divadle Kefka začali v roku 1976. Znamenal veľa pre spopularizovanie pantomímy?-

Hneď prvý rok mal nesmierny úspech. To bol absolútny zlom v popularite. Divadlo malo 86 miest a tri mesiace dopredu sme boli vypredaní. Veľmi rýchlo sme sa stali známi v Nemecku. Divadlo ma postavilo na nohy a dalo mi silu. Myslím si, že som mal šťastie v tom, že doba po roku 1968 mala iný charakter v západných krajinách ako u nás. Išlo tam o zmenu spoločnosti, spoločenského cítenia, zodpovednosti. Boli tam témy ako emancipácia žien, pacifistické demonštrácie, rovnoprávnosť sexuálnych minorít. Prekvapovalo ma, že sa o nich tak otvorene diskutovalo. Znamenalo to, že aj mladí ľudia boli otvorení pre všetko, čo je nové.

-Ostaňme ešte pri vašom festivale pantomímy, ktorý sa 20 rokov po tom, čo ste ho iniciovali v Nemecku, stal aj súčasťou Slovenska. Ako napokon skončil Kaukliar?-

Zanikol. Ten posledný nebol vôbec podporovaný verejnými orgánmi, je to veľká škoda. Dodnes by tu mohlo byť centrum európskej pantomímy. Na to tá Aréna má, aj Bratislava má na to. Za to by sa mali tí ľudia, ktorí kvázi zastupovali kultúru, ale ju nezastupovali, za to by sa mali hanbiť. Tu nejde o moju osobu, či sa cítim byť urazený alebo nie. Ide o to, že zodpovední nevedeli rozpoznať kvality slovenských umelcov. A v tej dobe nevedeli povedať – dobre, podporíme to. Neboli to žiadne veľké peniaze, čo som dostal. Dokonca som mal reálnu možnosť dostať na ten projekt peniaze od EÚ, aby som tento inštitút tu založil, ale nikto to nepodporil.

-Počas tej viac ako polstoročnej umeleckej dráhy ste vytvorili takmer 50 autorských inscenácií, účinkovali ste v 55 krajinách sveta, v mnohých, pravdaže, viackrát… Máte svoje obľúbené miesto, krajinu, kde si vy a pantomíma užívate čistý vzduch? Kde na svete sa umenie mímov cení najviac?-

Keď ma začal Goetheho inštitút preháňať po svete, zistil som, že pantomíma v tom období – koncom 70. a 80. rokov prevalcovala celý svet. Hrával som v divadlách s kapacitou najmenej 500 miest. Všade kde sme prišli, boli divadlá skutočne vypredané a mal som pocit, že ľudia veľmi dobre rozumejú, čo robím. Potom neskôr ma pozývali do Japonska, vystupoval som tam niekoľkokrát, dokonca som tam režíroval Žobrácku operu s jedným japonským súborom, ale hlavne to bola Indonézia. Tam som bol asi dvadsaťkrát, vyučoval som na akadémii. Povedali mi, že som ich inšpiroval k vlastnej ceste k pantomíme, tým že som ich nenútil robiť formy, ako stenu vytvárať a chodiť namieste, podporoval som ich kreativitu, nerobil som z nich svoje kópie.

-V ostatnom predstavení Krížová cesta ste si vybrali za hracie prostredie ozaj netradičné miesto – predstavili ste sa v kostoloch… Bolo to zatiaľ to najpôsobivejšie miesto, na ktorom ste predviedli svoje umenie?-

To nebolo moje rozhodnutie, k tej spolupráci v kostole som bol pozvaný, bolo to v Düsseldorfe, je to asi 4-5 rokov. Najprv som povedal, že nie, že sa neodvážim takúto strašne ťažkú tému znázorniť, ale keď som počul hudbu Marcela Duprého, tak mi dokonca ponúkala obrazy. Robím to dodnes veľmi rád, aj teraz som hral vo Frankfurte. Keď hrám v kostole, mám pocit, že sa vraciam ku koreňom umenia.

-Ste vo skvelej fyzickej kondícii, ťažko by vám niekto hádal váš vek. Dáte svojim rovesníkom recept na večnú mladosť?-

Ja si myslím, že v prvom rade musí byť človek strelený, ináč sa nedá nič iného robiť. To detské v sebe musí človek určitým spôsobom zachovať, ten pocit hravosti…

-Veríte v náhody, osud? Spomeniete si na tú vašu kľúčovú náhodu?-

Náhoda patrí k životu, nemôžete si všetko iba pripraviť, niečo vás prekvapí. Dôležité je, aby bol človek pripravený tú náhodu nejakým spôsobom uchytiť a ísť ďalej. Nepríjemná náhoda bol pre mňa 21. august 1968, ktorý pre mňa možno znamenal aj záchranu seba samého, aj toho, čo robím. Rozmýšľal som nad tým, čo by sa stalo, keby som tu zostal…

-A k čomu ste dospeli?-

Som vďačný za to, že som mohol zažiť to, čo som zažil. O to šťastnejší som sa vracal aj domov. Naučil som sa Slovensko milovať, spoznať ho viac, ako som ho poznal predtým, aj diferencovanejšie. Mal som možnosť pocítiť, že aj my Slováci nemusíme stále byť zodpovední niekomu inému za to, čo robíme, môžeme si zobrať zodpovednosť do svojich vlastných rúk.

-Na Slovensko chodíte sporadicky. Slovenky a Slovákov vidíte a vnímate len pri určitých príležitostiach. Predsa však môžete asi najlepšie posúdiť, či sa menia, či sú iní, ako boli v roku 1968, či sa zmenili v 1992, potom o 10 rokov neskôr a či sa menia aj teraz…-

Ja mám pocit, že áno. Prídete do reštaurácie a čašník sa s vami rozpráva, dokonca zažartuje a dokonca vás aj výborne obslúži, čo pred ôsmimi či desiatimi rokmi nebolo. Jedlo sa zlepšilo v reštauráciách. Cítiť, že je tu taká väčšia sebaistota, tí ľudia sú suverénnejší. To sa predtým nedalo, všetko bolo na jedno brdo robené. Teraz sú tu reštaurácie, ktoré majú vynikajúcu kvalitu, radi sa tam vraciate. Prešiel som si Slovensko a vidím, že sa to zlepšilo. Mestečká sa skrášľujú, cítiť v nich iný duch. Videl som to vlani v Medzilaborciach, keď som hral v Múzeu Andyho Warhola, Košice aké sú krásne. Aj keď nechápem, však Slovensko má jednu z najväčších nezamestnaností v EÚ… Najhorší šok pre mňa bol, keď som sa v tom 89-tom vrátil a bol som na Michalskej ulici. Okná boli porozbíjané, polootvorené, lata trčala. Pripadal som si ako v nejakom zlom sne. Hovoril som si, ako si môže jeden národ dovoliť svoje hlavné mesto takto nechať zdevastovať, ako tá Bratislava bola zdevastovaná, teraz sa to nedá porovnať.

-Situáciu na Slovensku teda vnímate pozitívne…-

Absolútne, nesmierne verím v mladých ľudí, ktorí už sú otvorenejší, ovládajú reči, už vidia aj to, čo sa deje u susedov. Slovensko je odsúdené k úspechu. Bude sa ďalej veľmi pozitívne vyvíjať, aj suverénnejšie bude. Ešte by som si predstavoval, aby sme sa s takou samozrejmou suverenitou vedeli postaviť medzi tie ostatné národy.

-Na budúci rok vo februári oslávite významné životné jubileum, Milan Sládek bude mať neuveriteľných 75 rokov. Čo by ste si priali k výročiu?-

Aby som mal takú silu, ako mal človek, ktorého dodnes strašne obdivujem, ktorý ma totálne šokoval a inšpiroval. Keď som letel na polročný pobyt do Tokia, v jednom časopise som našiel fotografiu japonského tanečníka butoh Kazua Ohna, ktorý začal svoju svetovú kariéru ako 72-ročný. Moja manželka je Japonka, navštívili sme ho, ona mi prekladala. Keď som videl tú fotku v novinách, myslel som si, božemôj, to bude nejaký… bude mať fialovú kúpeľňu a čierny baret… Bol to normálny starček, ktorý sa tešil, varil nám, rozprával, ukazoval nám svoje filmy. Pracoval ako učiteľ na dievčenskom gymnáziu a keď mal 60, musel ísť do dôchodku, tak si spravil kurz kuriča a kúril v tej škole, ale stále sa zaoberal pohybom a tancovaním. Prvé predstavenie spravil La Argentina a pobehal s tým celý svet. Bol to neuveriteľný starec. Pozval som ho na festival, mal 84 a bol ešte lepší ako predtým. Zomrel vlani ako 103-ročný. Mal som to šťastie, že som ho mohol tak zblízka spoznať.

-Aké inšpirácie ešte vo vás driemu? K tomu životnému jubileu by ste mohli venovať nejaký darček aj svojim fanúšikom a priaznivcom pantomímy…-

Bojím sa o tom hovoriť, dúfam, že to dobre dopadne (smiech). Už od 60. rokov mám nápad inscenovať Antigonu, ale tak, ako to robili v Starom Ríme, že budem hrať všetky postavy. Také dva – tri roky tento projekt pripravujeme na Malte, hudba je už skoro hotová. Dúfam, že by to mohla byť taká moja labutia pieseň. Bude to odvážne spojenie pantomímy so spievaným textom. Bol by som veľmi rád, keby sa tento neobvyklý projekt podarilo urobiť.

Rozhovor s Milanom Sládkom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

icon NAJČÍTANEJŠIE

iconNAJNOVŠIE

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

icon FOTO DŇA

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Vybrali sme

Švajčiari v referende odmietli návrh zelených „talibancov“, čím vyrazili európskym slniečkarom dekel. Aký odkaz nám tým poslali?

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (HSP/Foto:SITA/AP-Markus Schreibe, TASR-Martin Baumann, Pixabay)   Viac ako inokedy je aktuálna diskusia o tom, či európske národy a štáty majú mať právo rozhodovať o svojich veciach samy, alebo majú odovzdať svoje právo veta do Bruselu. Zaujímavou inšpiráciou nám pri týchto úvahách môže byť nedávne švajčiarske referendum…

Komentované udalosti týždňa: Čaputová chce Slovensko zbaviť suverenity. Lengvarský uvažuje o povinnom očkovaní. Paludov senát vracia Kočnera špecializovanému súdu. Slovenský parlament odmietol zvrátenú správu Matić + udalosti zo sveta

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák, Martin Baumann, Pavel Neubauer, TASR/AP-Alexander Zemlianichenko, Sputnik-Thierry Charlier)   Prinášame vám komentované top udalosti toho týždňa nielen zo Slovenska Čaputová chce Slovensko zbaviť suverenity Niežeby bolo Slovensko v súčasnosti nejako extra suverénne. Už len vstupom do Európskej únie sme stratili časť svojej suverenity. Mnohé…

Prezidentka: Politická kríza spolu s pandémiou bola nesmierne zlá kombinácia. Celé rodiny žijú bez úspor, prakticky len z ruky do úst

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Politická kríza spolu s pandémiou bola nesmierne zlá kombinácia. Rekonštrukcia vlády bola v danom čase nevyhnutnosťou, spory pripravovali o energiu a motiváciu nielen predstaviteľov koaličných strán, ale celú verejnosť. Prezidentka SR Zuzana Čaputová to uviedla v rozhovore pre TASR pri príležitosti dvoch rokov…

Jaroslav Naď poďakoval vojakom v Rožňave za nasadenie v boji s pandémiou

0 icon

Rožňava 19. júna 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák)   Minister obrany Jaroslav Naď (OĽANO) poďakoval vojakom v Rožňave za ich nasadenie v boji proti pandémii nového koronavírusu. Pri návšteve miestnych kasární tiež prisľúbil investície do vojenskej techniky a infraštruktúry. TASR o tom informovala hovorkyňa Ministerstva obrany (MO) SR Martina Kovaľ Kakaščíková „V…

Slováci doplatili na druhopolčasovú pasivitu, Tarkovič verí v malý zázrak proti Španielom

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)   Ani na šiesty pokus v ére samostatnosti nezvíťazili slovenskí futbaloví reprezentanti nad mužstvom Švédska. V piatkovom druhom vystúpení na majstrovstvách Európy nenadviazali na triumf proti Poliakom (2:1) a podľahli tímu "Blaagult" najtesnejším rozdielom 0:1. Rozhodnutie priniesla 77. min. Brankár Martin Dúbravka sa dopustil…

Politológ: Sulík potreboval navnadiť svojich spolustraníkov. Nepredpokladám, že Pellegrini by bol takým babrákom, aby si nechal vyfúknuť víťazstvo v ďalších parlamentných voľbách

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian, SITA-Branislav Bibel)   Predseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík počas minulého víkendu na straníckom kongrese povedal, že Peter Pellegrini (Hlas-SD) raketovo vyletel hore, ale predpokladá, že bude pozvoľna klesať. Politológ Radoslav Štefančík z Fakulty aplikovaných jazykov Ekonomickej univerzity v Bratislave v tejto…

Na Slovensku odhalili 49 prípadov nového koronavírusu, pribudlo osem obetí

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:Pixabay)   Prostredníctvom 5671 vykonaných RT-PCR testov odhalili v piatok (18. 6.) na Slovensku 49 prípadov nákazy novým koronavírusom. Pribudlo osem obetí. Informuje o tom Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na webovej stránke covid-19.nczisk.sk Pribudlo tiež 39 pozitívne testovaných antigénovými testami z celkového počtu 46.938…

Konečne začínajú priznávať nedokonalosť korona-vakcín aj niektorí systémoví virológovia

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (HSP/Roman Bednár/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)   Samozrejme robia to takpovediac veľmi diplomaticky „zašifrovane“. STIKO (Stála očkovacia komisia) priznáva, že organizmus „niektorých“ (mnohých? počty sa pre istotu neudávajú) ľudí napriek kompletnému (dvojnásobnému) očkovaniu nie je schopný zareagovať adekvátnou imunitnou odpoveďou voči korone Publikoval som celú radu kritických článkov o…

Súdna rada pozastavila výkon funkcie sudcu Dalibora Miľana, ktorý odmieta nosiť rúško. Mazák: Toto veľmi zaujme zahraničie

0 icon

Bratislava 18. júna 2021 AKTUALIZOVANÉ (SITA/HSP/Foto:Screenshot noviny.sk,TASR-Jaroslav Novák)   Súdna rada SR dočasne pozastavila výkonu funkcie sudcovi Okresného súdu Zvolen Daliborovi Miľanovi. Návrh predložil predseda Súdnej rady SR Ján Mazák a vysvetlil, že sudca Miľan sa dlhodobo odmieta podrobiť protiepidemickým opatreniam proti šíreniu ochorenia COVID-19. Podľa predsedu súdnej rady Dalibor…

Obvinený poslanec Ján Herák sa vzdá mandátu k 30. júnu, zvyšný čas chce využiť na komunikáciu s partnermi

0 icon

Bratislava 19. júna 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)   Ján Herák, ktorý bol do Národnej rady (NR) SR zvolený ako poslanec za hnutie OĽANO, trvá na záväzku vzdať sa mandátu poslanca. Národná rada zatiaľ podľa slov odboru komunikácie s médiami a verejnosťou Kancelárie NR SR zatiaľ nemá vedomosť o tom, že by…

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Pavol Lazar

Slovenské dôchodky v ohrození?

0icon

Dôchodky na Slovensku v ohrození! Kotlebovci od roku 2016 neustále upozorňujú na potrebný vyrovnaný štátny rozpočet a zásadnú obozretnosť pri akomkoľvek zadlžovaní. 👉 Varujú pravidelne pred tým, čo všetko spôsobí veľké zadĺženie Slovenska. 👉 Ich nespočetné upozornenia, že sociálny systém musí byť založený aj na princípe zásluhovosti, aby mohol motivovať tých,…

Ivan Štubňa

„Arbeit macht frei“ alebo „Vakcína je sloboda“

0icon

„Arbeit macht frei“ – smutne známy nápis z koncentračných táborov nacistov, známy v preklade ako prácou k slobode, práca oslobodzuje alebo práca Vás urobí slobodným. Týkalo sa to koncentrákov a cynizmus nacistov sa prejavil v tom, že keď ste neboli schopní pracovať, skončili ste v plynovej komore ako odpad. Čiže ste boli „oslobodení“ - smrťou... Dnes…

Štefan Harabin

Výzva občanov Slovenskej republiky parlamentu na okamžite odvolanie náčelníka podvodných pyramídových hier, Jána Mazáka, z členstva v Súdnej rade.

0icon

Ťažký kriminálnik Mazák sa pre Sorošovské ultraliberálne, fašistické média vyslovil, že je nehorázne u sudcu Mgr. Dalibora Miľana, ak si v súvislosti s rozhodovacím procesom viažucim aj k protipandemickým opatreniam Mikasa a vlády dovolil vykladať Ústavu. Treba mu preto okamžite zastaviť výkonu funkcie sudcu. Mazák bez najmenších pochybnosti na politickú…

Boris Mesár

Chazarská mafia už takmer zničila Ukrajinu .

0icon

Pád až na samé dno ! Ucro-stad vydal štatistiku za rok 2020 , z ktorej stávajú vlasy dupkom ! Keď som to videl prvý krát , nemohol som veriť ,že sa odvážili toto zverejniť. Demografia, priemysel, medicína, poľnohospodárstvo ... Tu sú len tie najpôsobivejšie body: V porovnaní s rokom 2013.…

Ivan Holek

Testovaním zlomené posledné zbytky hrdosti

0icon

Na Slovensku existuje rádio, ktoré o sebe tvrdí, že ako jediné má guráž. Je to hlavne preto, lebo hrá iba rockovú muziku. O rockových interpretoch je známe, že sú značne nekonvenční, alebo až rebeli. A to isté platí aj o ich fanúšikoch. Nektorí z nich sú otvorení rebeli, či už…

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

TopDesať

Francúzsky umelec premieňa ulice svojimi 3D grafikami

0 icon

Bez ohľadu na to, ako si zaneprázdnený alebo do akej miery sa ponáhľaš, nie je možné si nevšimnúť prácu pouličného umelca Grafodeca . Francúzsky umelec vytvára 3D pouličné obrazy, ktoré sú také skutočné, že sa budeš musieť zastaviť a lepšie sa pozrieť, aby si sa uistil, že ten dinosaurus ťa nesleduje. Jeho graffiti sú také…

Psy sú darom z neba! Presvedč sa s nami...

0 icon

Mať psa znamená, že nikdy z teba nebude gaučový domased. Psy nás povzbudzujú, aby sme sa stýkali s ľuďmi a trávili viac času vonku, aj keď je zlé počasie a všetko, čo by si chcel, je ľahnúť si do postele a nevystrčiť von ani nos. Sú to tiež naši najlepší kamaráti na…

TOP10: Neskutočné architektonické diela

0 icon

Budova, ktorá sa roztápa pred tvojimi očami, dom otočený hore nohami alebo džungľa, ktorá je starostlivo udržiavaná vo vnútri letiska: nejde o zábery zo sci-fi filmu ale o diela, ktoré vytvorila ľudská ruka a fantázia. V skutočnosti všetky tieto architektonické diela naozaj existujú. A je toho ešte viac, pretože schopnosť niektorých talentovaných myslí…

Nacistické tajomstvá a Rusi v Československu: 4. časť

0 icon

Prinášame záverečný článok z mini série s názvom Nacistické tajomstvá a Rusi v Československu. Nebudeme vás viac napínať, poďme rovno naspäť do deja. Vossa v továrni poznalo niekoľko zamestnancov a tí ho pustili dovnútra. Vyhľadal istých pracovníkov a zistil, že väčšina významných dokumentov je naložená na nákladné auto. Preto zašiel za zodpovedným americkým dôstojníkom a vysvetlil mu, že…

Záhada nacistických pokladov: Presťahovanie rezerv. 3. časť

0 icon

Správa, že Američania uchmatli nacistické rezervy ríšskej banky v Merkerse, nacistickými pohlavármi riadne otriasla. Prezident banky Walther Frank naliehavo požiadal Hitlera, aby dal zvyšné rezervy previezť z Berlína niekam inam. Ruské vojsko neustále postupovalo, a tak Nemci nemali na záchranu ostávajúcich prostriedkov čas nazvyš. Pokračujeme treťou časťou série článkov s podtitulom Záhada nacistických pokladov.…

Vo svete IT

Microsoft prakticky potvrdil príchod Windowsu 11, ktorý je už na spadnutie

0 icon

Veľká aktualizácia Windowsu 10, ktorá je predo dvermi, zapĺňa plátky čoraz väčšieho množstva médií. Dôvodom je, že pôvodne sa očakávala „len“ väčšia aktualizácia operačného systému. Nakoniec to však vyzerá tak, že Microsoft predstaví ďalšiu veľkú verziu Windowsu s poradovým číslom 11. Prvé úvahy, ktoré naznačovali tento krok sa objavili potom,…

Záujem o 5G smartfóny skokovo rastie! Analytici hovoria o odhadoch predajov 5G telefónov v tomto roku. Číslo vás prekvapí!

0 icon

Trh so smartfónmi v tomto roku rastie najrýchlejšie od roku 2015. Analytici z IDC nedávno prišli s analýzou, ktorá hovorí, že v tomto roku bude predaných 1,38-miliardy smartfónov. To predstavuje medziročný rast predajov smartfónov na úrovni takmer 8%. Najnovšie Strategy Analytics sa pozreli na predaje 5G smartfónov, kde analyzovali nielen predaje 5G zariadení…

Toto sú najväčšie hrozby, ktoré číhajú na Android používateľov. S mnohými sa stretávame každý deň!

0 icon

Malware, vírusy, či iný škodlivý software je niečo, čomu sa všetci z nás chcú vyhnúť veľkým oblúkom. Nie je to však vždy možné. Napríklad nedávno sme vás upozorňovali o malwari TeaBot, ktorý sa schováva za logami známych spoločností, či iného populárneho softwaru. V našich končinách sa schovával za logom známej…

Opäť desiatky platených aplikácií a hier stiahnete z Google Play dočasne zadarmo! Ktoré si vyberiete?!

0 icon

Tak ako ste u nás zvyknutí, tak vám opäť prinášame nádielku softwaru z obchodu Google Play, za ktorý by ste za normálnych okolností museli platiť, avšak aktuálne je dostupný zadarmo. Nižšie na zozname nájdete 15 aplikácií, z ktorých vám extra do pozornosti dávame iEncrypto a ProShot. V prvom prípade ide…

Redmi Note 10T v európskej verzii predstavia už o pár dní: Príde však na Slovensko?

0 icon

Model Redmi Note 10T má už čoskoro doplniť úspešnú a populárnu sériu smartfónov predstavených tento rok. Označovanie písmenom T spoločnosť pritom začala už pri ôsmej generácii smartfónov, keď model Redmi Note 8T bol vylepšenou verziou základného modelu s NFC. Pri „deviatke“ však písmeno T značilo prítomnosť 5G konektivity a inak…

Armádny Magazín

Turecko chce v Azerbajdžane vojenskú základňu. Lavrov rázne odpovedal

0 icon

Turecko, 19. júna 2021 (AM) – Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan oznámil možnosť otvorenia vojenskej základne na území Azerbajdžanu, informuje NTV. Bolo by to možné v rámci rozvoja vzťahov medzi oboma krajinami, čo bolo potvrdené podpísaním príslušného dokumentu v Šuši. „Nešlo by to nad rámec ustanov

Izraelský vojenský expert Kedmi: Analýza stretnutia prezidentov v Ženeve a čo možno očakávať v budúcnosti

0 icon

Izrael, 18. júna 2021 (AM) – Samit sa skončil. Ženeva sa ochladzuje za silným prílivom významných politických osobností a odborníkov a rôznych veľvyslancov. Bolo to zaujímavé. Bolo to realistické a vôbec nie také, aké mnohí očakávali.   Liberáli a Ukrajinci bezpochyby zažívajú tragédiu, čo je celkom pochopiteľné. Pretože ako zaobch

USA ukázali útok ničiteľa raketových systémov ​​S-400 na nepriateľskom ostrove. video

0 icon

USA, 19. júna 2021 (AM) – Americká armáda ukázala video, ktoré ukazuje, ako sa bude používať raketa Precision Strike Missile (PrSM), ktorá sa považuje za potenciálneho ničiteľa ruských PVO systémov vrátane S-400. Podľa scenára sa zbrane použili na fiktívnom ostrove obsadenom nepriateľom.   Video ukazuje, ako na ostrov najskôr zosadnú tra

Irán náhle otočil svoje vojnové lode k pobrežiu Izraela. Hrozí ďalšia ofenzíva v Gaze?

0 icon

Irán, 19. júna 2021 (AM) – Skupina iránskych vojnových lodí nachádzajúcich sa v Atlantickom oceáne nečakane zmenila smer a smeruje do Stredozemného mora. Podľa sýrskych informačných zdrojov môžu iránske lode demonštrovať Izraelu svoju prítomnosť v blízkosti izraelských hraníc, pravdepodobne môžu vplávať aj do sýrskych prístavov.   Je pozoruhodné,

Alexander Rogers: FED privádza Američanov do nového poddanstva. Skončí to ako pražské defenestrácie?

0 icon

USA, 19. júna 2021 (AM) – Existuje čoraz viac informácií o tom, čo sa deje na trhu rezidenčných nehnuteľností v Spojených štátoch. A je príznačné, že sa to rovnako nepáči pravicovým konzervatívcom z radov Trumpových podporovateľov aj ľavému krídlu Demokratickej strany.   Najväčší svetový investičný fond „Black Rock“ (Black Rock), ktorý…

Svetlo sveta

Biskupi rozhodli o zrušení dišpenzu od povinnosti účasti na bohoslužbách

0 icon

Na 99. plenárnom zasadaní KBS v Badíne sa v dňoch 15. a 16. júna 2021 zúčastnili všetci slovenskí katolícki biskupi, členovia KBS. V rámci zasadania zvolili na nasledujúce obdobie 5 rokov generálneho sekretára KBS. Stal sa ním banskobystrický biskup Mons. Marián Chovanec. Za predsedu Liturgickej komisie bol zvolený rožňavský biskup Mons.…

Ako dlho je po prijatí Eucharistie prítomný Kristus v človeku?

0 icon

Eucharistia je najväčším pokladom Katolíckej Cirkvi. Ježiš pod spôsobom chleba je prítomný v Eucharistii a to svojím telom, dušou a božstvom. Prítomnosť Krista v Eucharistii nekončí v momente nášho prijatia, ale pretrváva do chvíle, kedy sa rozpustí posledná čiastočka konsekrovaného chleba. Ako príklad si môžeme uviesť príhodu zo života svätého…

Sv. Ján Nepomucký – mučeník spovedného tajomstva

0 icon

Ján z Pomuku sa narodil niekedy okolo roku 1340, v dedinke Pomuk.  Na mieste, kde dnes stojí barokový kostol sv. Jána Nepomuckého, stál podľa ústneho podania domček, kde sa Ján narodil. O jeho vzdelaní je málo známe. S istotou vieme, že študoval na pražskej univerzite. Vieme, že od roku 1369…

Medzinárodný modlitbový deň k úcte Panny Márii Matky všetkých národov

0 icon

The post Medzinárodný modlitbový deň k úcte Panny Márii Matky všetkých národov appeared first on Svetlo Sveta.

Je dovolené, aby katolík, ktorý je súčasťou inej sekty pristupoval k sviatostiam?

0 icon

Otázka: Je to v poriadku keď človek, ktorý je v sekte napr. scientológii prehlasuje, že každý kresťan katolík môže byt v sekte a pristupovať k sviatostiam? Odpoveď o. Gajdoš, predseda liturgickej komisie: V Kristovej cirkvi sa vždy považovalo zapretie viery za jedno z najvážnejších previnení – spolu s vraždou a…

icon FOTO DŇA

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali