NAŽIVO

V Madride sa začal proces s katalánskym politikom Jordim Pujolom, ktorý je obvinený z korupcie. Proces sa sústreďuje na pôvod majetku Jordiho Pujola.

Včera 20:15

Sudánske polovojenské Sily rýchlej podpory vyhlásili jednostranné trojmesačné prímerie. Urobili tak po tom, čo šéf sudánskej armády Abdal Fattáh Burhán v nedeľu odmietol americký návrh na humanitárne prímerie v občianskej vojne s RSF.

Včera 20:08

Server 24.hu uviedol, že chorvátska prokuratúra zverejnila výsledky vyšetrovania nehody maďarského vojenského vrtuľníka z 21. júna 2023, pri ktorej zahynuli traja príslušníci maďarských ozbrojených síl.

Včera 20:05

Cena ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 19.15 h SEČ 63,12 USD za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená rast o 56 centov (0,90 %). Cena ropy WTI, rovnako s januárovým kontraktom, dosiahla 58,60 USD/barel. V porovnaní s predchádzajúcou uzávierkou to predstavuje rast o 54 centov (0,90 %).

Včera 20:03

V Istanbule bude v budúcnosti kŕmenie pouličných psov zakázané a psy budú mať zakázaný vstup do verejných priestorov v tejto tureckej metropole, rozhodli o tom v pondelok orgány v provincii Istanbul.

Včera 19:30

Trump v apríli navštívi Čínu, čo oznámil na svojej sociálnej sieti.

„Práve som mal veľmi dobrý telefonický rozhovor s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom. Diskutovali sme o mnohých témach, vrátane Ukrajiny/Ruska, fentanylu, sóje a iných poľnohospodárskych produktoch. Dosiahli sme dobrú a veľmi dôležitú dohodu pre našich skvelých farmárov – a situácia sa bude len zlepšovať… Teraz sa môžeme sústrediť na celkový obraz. V tejto súvislosti ma prezident Si pozval na návštevu Pekingu v apríli, s čím som súhlasil, a ja som ho pozval na recipročnú štátnu návštevu USA neskôr v tomto roku. Dohodli sme sa, že je dôležité udržiavať častý kontakt, na čo sa veľmi teším,“ uviedol Trump.

Včera 19:10

Izraelská mimovládna organizácia na ochranu kultúrneho dedičstva Emek Šaveh odsúdila zámer izraelských úradov, ktoré chcú v blízkosti archeologickej lokality Sebastia na okupovanom Západnom brehu Jordánu vyvlastniť súkromné palestínske pozemky.

Včera 19:04

Humanitárna nadácia pre Gazu oficiálne ukončila svoje operácie v Pásme Gazy po tom, čo minulý mesiac po začiatku prímeria pozastavila svoju činnosť.

Včera 18:40

Trump telefonoval s Si Ťin-pchingom a diskutovali okrem iného aj o ukončení vojny na Ukrajine.

Čína po rozhovore vyhlásila, že dúfa v čo najskoršie dosiahnutie „spravodlivej dohody, ktorá odstráni príčiny“ vojny.

Včera 18:38

Akcie spoločností v oblasti vojenského priemyslu klesajú na pozadí mierových rokovaní o Ukrajine, informuje The Wall Street Journal.

Konkrétne akcie nemeckej spoločnosti Rheinmetall klesli za posledných 5 dní o 14 % na 1460 eur.

Včera 18:35

Senát Najvyššieho súdu v Brazílii jednomyseľne hlasoval za ponechanie Bolsonara v policajnej väzbe. Bolsonarovo umiestnenie do väzby nariadil sudca Alexandre de Moraes, podľa ktorého by exprezident mohol utiecť z domáceho väzenia.

Včera 18:29

Sikorski oznámil, že si predvolal izraelského veľvyslanca v Poľsku v súvislosti s tým, že jeruzalemský inštitút Jad Vašem neopravil podľa neho zavádzajúci príspevok o Poľsku a dejinách holokaustu.

Včera 18:27

Súd s predstaviteľmi holandského lodiarskeho a priemyselného konglomerátu Damen Shipyards, ktorý je podozrivý z porušenia sankcií uvalených EÚ na Rusko, sa v pondelok začal v meste Zwolle. Spoločnosť je obvinená z toho, že napriek sankciám pokračovala v dodávkach tovaru a technológií do Ruska.

Včera 18:27

Putin uviedol, že verzia amerického návrhu na ukončenie vojny na Ukrajine, s ktorou sa Rusko oboznámilo, by v zásade mohla tvoriť základ konečného mierového urovnania.

Včera 17:56

Spoločnosti eustream a jej maďarský partner FGSZ sa dohodli na zvýšení pevnej kapacity plynovodu na prepojovacom uzle Veľké Zlievce – Balážske Ďarmoty zo súčasných 3,5 na 4,38 miliardy kubických metrov ročne.

Včera 17:34
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.

Kaliňák: Transformácia Úradu na ochranu oznamovateľov je potrebná, pretože nerešpektuje legislatívu

Zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov a jeho transformácia na nový úrad je potrebná pre objektivitu jeho fungovania. Po rokovaní koaličnej…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Posledná ponuka na výpredaj Black Friday! Microsoft Office 2021 Pro len za 29,28 €! Zaplaťte raz a používajte ho navždy!

Výpredaj Black Friday je ideálnou príležitosťou na obrovské úspory – ide o najvyššie zľavy, aké ste mohli vidieť počas roka!…

25. 11. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Opäť sa pletú do našich záležitostí. Eurokomisia bude od Slovenska žiadať vysvetlenie

Európska komisia bude od Slovenska žiadať vysvetlenie vo veci vládou schváleného návrhu zákona, ktorý počíta so zrušením Úradu na ochranu…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov mierový plán pre Ukrajinu „už neexistuje“

Trumpov mierový plán pre Ukrajinu pozostávajúci z 28 bodov „už neexistuje“, vyhlásil účastník rokovaní v Ženeve, poradca úradu prezidenta Alexander…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Fico: O návrhu Európskej komisie o zmrazených ruských aktívach by mal rokovať aj parlament

Návrh Európskej komisie na „konfiškáciu“ ruských zmrazených aktív a ich použitie na vojenské potreby Ukrajiny je podľa predsedu vlády SR…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Spoveď rakúskej učiteľky: „Učím 4 triedy, dokopy 100 žiakov. Len jedno dieťa hovorí nemecky…“

Christine je učiteľkou na základnej škole vo Viedni. Učí približne 100 žiakov. Takmer žiadne dieťa nepoužíva nemčinu ako materinský jazyk

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pre milovníkov Poirota prichádza trojitá dávka: Elegancia, logika a záhady

Piaty výber z diela Agathy Christie poteší všetkých milovníkov klasickej detektívky, ako aj fanúšikov najslávnejšieho literárneho detektíva na svete Hercula…

24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Všetko smeruje k tomu, aby mierové dohody už nepodpisoval Zelenskyj

Z frakcie „Sluha ľudu“ plánuje vystúpiť viac ako 10 poslancov, a Arachamia sa môže stať novým predsedom Rady, informuje bývalý…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Huliak chce k zákonu o hazarde rokovať s SNS, podľa Michelka SNS názor nemení

O podpore vetovanej novely zákona o hazardných hrách bude minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak rokovať s poslancami za…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Šimkovičová: Fond na podporu umenia funguje, máme v rukách fakty

Fond na podporu umenia funguje. Na pondelkovej tlačovej konferencii o tom ubezpečila ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS) a predstavitelia…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Správy o možnom ukončení vojny “veľmi negatívne ovplyvňujú ukrajinské ozbrojené sily”

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 14 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 14 min. čítania | 0 komentárov

Aké sú mierové podmienky „koalície ochotných“ – protinávrh amerického mierového plánu?

Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko prepracovali americký mierový plán bod po bode. Text vykazuje výrazné odchýlky v témach týkajúcich sa…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

NKÚ zistil porušenia pri prideľovaní dotácií na ministerstve obrany

Najvyšší kontrolný úrad SR zistil porušenia zákona pri prideľovaní dotácií občianskym združeniam či samosprávam na ministerstve obrany. V kontrolovaných rokoch…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Gašpar: Dohoda je, že Hlas nebude hlasovať s opozíciou pri odvolávaní ministra

Koaličný Hlas-SD nebude narúšať koaličnú zmluvu tým, že by hlasoval s opozíciou pri odvolávaní ministra. Povedal to novinárom podpredseda Národnej…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pri nehode električiek v Košiciach utrpelo zranenia osem ľudí

Pri pondelkovej zrážke dvoch električiek v košickej mestskej časti Západ utrpelo zranenia nateraz nezisteného rozsahu osem ľudí. TASR o tom…

24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Aktualizované 24. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dezifnormátori pod hlavičkou “nezávislej žurnalistiky” úradujú stále tvrdšie

Povedzme si priamo: bežné médiá, sponzorované zo zahraničia, nemajú záujem vykresliť realitu o veciach verejných ani medzinárodných vzťahoch v jej…

24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

“Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.” Zverejnili text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA

„Pripravili sme aktualizovaný dokument o mieri.“ Jermak zverejnil text spoločného vyhlásenia Ukrajiny a USA po stretnutí v Ženeve o Trumpovom…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Rubio o mierovom pláne:„Je zrejmé, že aj Rusi majú v tejto veci čo povedať“

Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio je veľmi optimistický, pokiaľ ide o vyhliadky na mier v blízkej budúcnosti. Po rokovaniach…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Mladý slovenský futbalista mal onedlho prestúpiť inam. Športovec však nečakane zomrel

Futbalový klub OFK Krtovce na sociálnej sieti oznámil smutnú správu o úmrtí svojho len 20-ročného hráča Nikolasa Drzika \"Včera večer…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Čo bude s STVR a médiami celkovo?

Predstavitelia Progresívneho Slovenska v utorok na tlačovej konferencii informovali, že majú obavy o smerovanie verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Ich kritika…

24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa história opakuje: Matica v ohni médií v roku 1875 aj dnes

Koncom 19. storočia sa Matica slovenská nestala terčom len politickej moci, ale aj sústredenej mediálnej kampane. Maďarské denníky Hon a…

24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Za zločinný útok na Irak sa neskôr ospravedlnili Blair, Clintonová dokonca aj Šimečka, len „humanista“ Havel mlčal

Slovensko, 24. novembra 2025 - Václav Havel bol svetovými médiami pod kuratelou západných tajných služieb maľovaný ako vzorný humanista. Lenže…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Bober: Podpis Základnej zmluvy medzi cirkvou a Slovenskou republikou bol významným krokom

Podpísanie Základnej zmluvy medzi SR a Svätou stolicou bolo pre Slovensko významným krokom k uznaniu a stabilizácii vzťahu medzi štátom…

24. 11. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európa si opakovane strieľa do nohy… Zaplatia za to aj Slováci?

Európa chce dosiahnuť technologickú nezávislosť od Číny a USA, čo je v princípe dobrý a chvályhodný úmysel, hoci prichádza už zjavne s krížikom po…

24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Ekonomika | 9 min. čítania | 0 komentárov

V Belgicku odbory odštartovali trojdňový štrajk proti vládnym škrtom a reformám

V Belgicku sa od pondelka začína trojdňový štrajk, ktorý vyhlásili odbory na protest proti vládnym škrtom a plánovaným zmenám v…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

„Európske gestapo“. Prečo postupne strácame demokratické slobody?

Nemecko, 24. novembra 2025 - Prízraky Tretej ríše ožívajú z temnoty. Prednedávnom, keď komentoval situáciu vo väčšine krajín Európskej únie,…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Smrť zdravého rozumu: „teplí” barani pre progresívcov

Podľa denníka The Washington Post iniciatíva s názvom Rainbow Wool vyrába luxusné produkty výhradne z vlny baranov, ktorí „prejavujú záujem…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Zastavme to, kým nie je neskoro

Pred pár dňami sa v Prahe odohral krvavý útok. 17- ročné dievča zaútočilo nožom na 81- ročného dôchodcu. Uviedla v…

24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa z obyčajných vecí stanú nečakané poklady

Poklady môžu byť ukryté na miestach, kde by sme ich najmenej čakali, a často o ich hodnote netušíme, kým ich…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

V Madride sa začal proces s katalánskym politikom Jordim Pujolom, ktorý je obvinený z korupcie. Proces sa sústreďuje na pôvod majetku Jordiho Pujola.

Včera 20:15

Sudánske polovojenské Sily rýchlej podpory vyhlásili jednostranné trojmesačné prímerie. Urobili tak po tom, čo šéf sudánskej armády Abdal Fattáh Burhán v nedeľu odmietol americký návrh na humanitárne prímerie v občianskej vojne s RSF.

Včera 20:08

Server 24.hu uviedol, že chorvátska prokuratúra zverejnila výsledky vyšetrovania nehody maďarského vojenského vrtuľníka z 21. júna 2023, pri ktorej zahynuli traja príslušníci maďarských ozbrojených síl.

Včera 20:05

Cena ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 19.15 h SEČ 63,12 USD za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená rast o 56 centov (0,90 %). Cena ropy WTI, rovnako s januárovým kontraktom, dosiahla 58,60 USD/barel. V porovnaní s predchádzajúcou uzávierkou to predstavuje rast o 54 centov (0,90 %).

Včera 20:03

.

91-ročná profesorka Katarína Horáková. Stále učí ľudí, ako sa dožiť dlhovekosti v zdraví

Čo jesť a čo nejesť aby sme boli zdraví? Žijeme v dobe stresovej, a rýchlej. Veľa ľudí sa stravuje zle. Mnohí…

24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Superpočítač vypočítal šancu Slovenska dostať sa na MS 2026. Dostane sa cez náročnú baráž?

Slovenskí futbalisti si po 2. mieste v kvalifikačnej skupine A o postup na majstrovstvá sveta v roku 2026 zahrajú v…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Slovinci referendom odmietli asistovanú samovraždu

Slovinci v nedeľňajšom referende odmietli zákon, ktorý by umožňoval nevyliečiteľne chorým pacientom ukončiť svoj život, píše agentúra AP

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kyjev presunul "pluk smrti" do Vovčanska, aby udržal pozície

Ukrajina, 24. novembra 2025 - Obrana Ozbrojených síl Ukrajiny v smere Vovčansk naďalej slabne, velenie naliehavo presúva ďalšie jednotky do…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Toto boli tie najdlhšie vojny v dejinách sveta

Najdlhšie vojny v histórii ľudstva odhaľujú, aké hlboké a pretrvávajúce môžu byť mocenské, náboženské či územné spory. Tieto konflikty sa…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Uhrík v Budapešti: „Naším cieľom je poraziť systém, ktorý momentálne vládne v Bruseli, ktorý ničí Slovensko“

Delegácia europarlamentnej frakcie ESN navštívila maďarský parlament. Jeden z jej zakladateľov, europoslanec Milan Uhrík , tam odovzdal dôležitý odkaz

24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Dominik Greif vychytal penaltu a čisté konto

Greifov Olympique Lyon v nedeľu uhral na pôde AJ Auxerre bezgólovú remízu 0:0 len vďaka výbornému výkonu bývalého brankára Slovana…

24. 11. 2025 | 0 komentárov

Cenzúra za dverami. Sloboda slova opäť v ohrození

Európske regulačné orgány čelia kritike – pri prebiehajúcej revízii Zákona o digitálnych službách ignorujú obavy týkajúce sa cenzúry a slobody…

24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov