NAŽIVO

Historicky prvú ambasádu Alžírska na Slovensku dnes spoločne otvorili v Bratislave minister zahraničných vecí Alžírskej demokratickej ľudovej republiky Ahmed Attaf a šéf slovenskej diplomacie Juraj Blanár. Podľa oboch ide o významný míľnik budúcej spolupráce a zintenzívnenie vzťahov.

Blanár Ahmed Attaf
Na snímke sprava minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Juraj Blanár (SMER-SD) a štátny minister a minister zahraničných vecí, krajanov v zahraničí a afrických záležitostí Alžírskej demokratickej ľudovej republiky Ahmed Attaf / Foto: TASR-Jaroslav Novák
Čítať viac | 12:53

Policajný vyšetrovateľ z Nového Mesta nad Váhom obvinil 37-ročného muža zo zločinu neoprávnenej výroby a obchodovania s omamnou látkou a psychotropnou látkou. Našli u neho viac ako 650 gramov sušenej konopy. Informovala o tom trenčianska krajská policajná hovorkyňa Petra Klenková.
Policajti zasahovali v obci v okrese Nové Mesto nad Váhom na základe oznámenia o domácich nezhodách. V izbe obvineného našli 654 gramov rastliny rodu cannabis, ktoré prechovával bez povolenia. Sušinu si muž zaobstaral v októbri v Českej republike.
Obvinenému policajti obmedzili osobnú slobodu a umiestnili ho do cely policajného zaistenia. Vyšetrovateľ spracoval podnet na väzobné stíhanie.

11:46

Generálny prokurátor Maroš Žilinka plánuje zhodnotiť zákonnosť postupu orgánov činných v trestnom konaní (OČTK) vo všetkých trestných veciach korupcie, ktoré prešli po zrušení Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) do pôsobnosti krajských prokuratúr. Ide o jednu z úloh, ktoré zaradil do Plánu hlavných úloh prokuratúry SR na rok 2026. Informuje o tom na sociálnej sieti.
Do plánov na budúci rok zaradil taktiež zhodnotenie zákonnosti postupu OČTK vo veciach podplácania zahraničných verejných činiteľov.
Žilinka to uvádza pri príležitosti Medzinárodného dňa boja proti korupcii (9. 12.).

10:37

Grécka vláda sa v utorok snažila nastoliť poriadok na Kréte po tom, čo farmári zablokovali dve hlavné letiská ostrova, aby požadovali vyplatenie dotácií EÚ.

Grécko Kréta poľnohospodári protest
Na snímke poľnohospodári počas protestu proti oneskoreným poľnohospodárskym dotáciám EÚ v Chanii na Kréte v Grécku v pondelok 8. decembra 2025 / Foto: TASR/AP-Eurokinissi via AP
Čítať viac | 10:30

Počas celoslovenskej osobitnej kontroly, ktorú vykonala polícia v noci z soboty na nedeľu (6. – 7. 12.), odhalili viaceré porušenia dopravných predpisov. Išlo o viac ako 750 priestupkov, prevažne prekročenie rýchlosti (271) či nedostatky technického stavu vozidiel (102). TASR o tom informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru (PZ) Lea Vilhanová.
Počas akcie vykonala polícia takmer 8000 dychových skúšok, v 18 prípadoch zistila alkohol u vodičov. V tejto súvislosti zadržala 12 vodičských preukazov. „Vykonali sme viac ako 90 ‚drogtestov‘, pričom v desiatich prípadoch bola zistená ich prítomnosť,“ doplnila Vilhanová.
Do akcie sa zapojilo viac ako 600 policajtov.

10:04

Okresné riaditeľstvo Policajného zboru v Žiline odvolalo pátranie po nezvestnej 14-ročnej Diane Svrčkovej. TASR o tom v utorok informovala žilinská krajská policajná hovorkyňa Zuzana Šefčíková.
„Nezvestná bola vypátraná hliadkou obvodného oddelenia Policajného zboru Brezno živá a zdravá,“ uviedla Šefčíková.
Maloletá bola nezvestná od 8. decembra, keď odišla z Centra pre deti a rodiny v Bytči, ale do Základnej školy na Ulici mieru neprišla.

08:27

Podľa Wadephula už samotná ponuka Číny, že európskym podnikom umožní vývoz vzácnych zemín na základe všeobecných licencií, naznačuje možné zmiernenie obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.

Včera 20:18

Orbán oznámil, že Turecko zaručí pokračovanie dodávok ruského plynu do Maďarska.

Včera 20:03

Európska komisia uviedla, že Meta, ktorej patria sociálne siete Facebook a Instagram, poskytne užívateľom v EÚ väčšiu kontrolu nad svojimi údajmi a bude sa im zobrazovať menej personalizovaných reklám.

Včera 20:02

EÚ vyzvala Thajsko i Kambodžu, aby „prejavili maximálnu zdržanlivosť“ po obnovení bojov v ich spornom pohraničí a naliehavo vyzvala obe krajiny, aby sa vrátili k pozastavenej mierovej dohode.

Včera 19:48
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.

Putin bol pozvaný do Maďarska, nie však do Budapešti

Ruský prezident Vladimir Putin pravdepodobne navštívi Maďarsko, a to už o niekoľko týždňov. Prvýkrát však nebol pozvaný do Budapešti

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Žilinka odvolal Tomáša Balogha z funkcie krajského prokurátora v Žiline

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka po predchádzajúcom odporúčajúcom vyjadrení Rady prokurátorov SR odvolal Tomáša Balogha z funkcie krajského prokurátora v…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kto dnes vládne na Ukrajine?

Reálnu moc na Ukrajine už nemá v rukách ani prezident, ani parlament. Kto teda na Ukrajine vláde? A aký bol…

09. 12. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov mierový plán sa ocitol “na pokraji zrútenia”

Trumpov mierový plán sa ocitol „na pokraji zrútenia“ po vyhlásení Zelenského, že Ukrajina nie je povinná odstúpiť územia Rusku, píše…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

MMF varuje EÚ pred zámerom siahnuť na zmrazené ruské aktíva

Medzinárodný menový fond vyzval európskych lídrov, aby rešpektovali národné a medzinárodné právo vzhľadom na ich plány využiť ruské aktíva na…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Black Friday ponuky sú späť! Doživotné balíky Office za menej ako 30€ a ďalšie kľúče s 90% zľavou!

Pozor! Godeal24 Vám znovu prináša výpredaj Black Friday! Toto je posledný týždeň, kedy počítačový softvér s mimoriadnym výkonom bude zrazu stáť…

09. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Uzavretý ekosystém namiesto nezávislosti. Ako sa regulácia obsahu ocitla v rukách úradníkov a mimovládok

Slovensko sa môže ocitnúť v najhoršej verzii implementácie DSA: regulácia obsahu sa dostáva do rúk úradníkov a mimovládok, ktorých mená…

09. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

Pravdivý opis bitky pri Moháči

Bitka pri Moháči bola dôležitým medzníkom vo vývoji európskeho kontinentu. Osmanská armáda po dvojhodinovom zápase porazila uhorské vojská a predznamenala…

09. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Prezident Petr Pavel vymenoval Andreja Babiša za premiéra

Český prezident Petr Pavel v utorok na Pražskom hrade vymenoval predsedu hnutia ANO Andreja Babiša za premiéra. Babišovu tretiu vládu…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Slepá ulička. Čo sa deje ohľadne mierových rokovaní na Ukrajine?

Posledné vyhlásenia Trumpa a Zelenského naznačujú, že nezhody medzi Kyjevom a Washingtonom ohľadom plánu na ukončenie vojny pretrvávajú a zatiaľ…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Von der Leyenová si zvýšila plat, zatiaľ čo Európska únia sa ďalej zadlžuje

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová opäť zvýšila svoj plat, ako aj platy svojich kolegov z bruselských úradov, a…

09. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Stratégie národnej bezpečnosti USA je šokom pre európske elity

Piateho decembra bola zverejnená Stratégia národnej bezpečnosti USA. 29 strán textu odzrkadľuje víziu Donalda Trumpa a jeho stúpencov o nových…

09. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

S každým alebo s nikým?

Právnik a kontroverziami sprevádzaný podnikateľ Zoroslav Kollár sa v poslednom čase činil: okrem videí, v ktorých rozoberá osobnosti verejného života…

09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Čo sa na Ukrajinu pošle, to sa aj ukradne

Syn amerického prezidenta Donald Trump Jr. si nedáva servítku pred ústa a otvorene povedal, kam sa „tratia“ peniaze, ktoré na Ukrajinu…

09. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci nás zaplavujú nebezpečnými dezinformáciami

Podľa najnovšej analýzy maďarského Úradu na ochranu suverenity sa viac ako 56 percent maďarského obyvateľstva stretlo s vojnovou propagandou v…

09. 12. 2025 | 0 komentárov

Čoho sa bojí Zelenskyj, že pojednávania s Kolomojským sa už štvrtýkrát neuskutočnilo?

Advokáti Igora Kolomojského vyhlásili, že už štvrtý týždeň po sebe nebol podnikateľ predvedený na súdne pojednávania

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

KOMENTÁRE

Vzniká tretia sila v multipolárnom svete?

08. 12. 2025 | 0 komentárov
Putin Modi

Chránia progresívci korupčníkov?

08. 12. 2025 | 0 komentárov
Jermak a Zelenskyj

Bude RT India strategickým zlomom?

08. 12. 2025 | 0 komentárov
RT India

„Éra tzv. dúhovej liberálnej demokracie na Západe pomaly končí“

Europoslanec Milan Uhrík vo svojom príspevku na sociálnej sieti uvádza, že ľudia už nechcú „totalitu slniečkarov“ ale chcú „skutočnú demokraciu“

09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyšetrovanie korupcie odhaľuje dvojité štandardy Bruselu

Vysokopostavení predstavitelia členských štátov Európskej únie, ktorí sú už dlho terčom bruselského establišmentu pre údajné „porušovanie“ zásad právneho štátu, sú…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

V obľúbenom morskom kúpalisku na španielskom ostrove Tenerife zahynuli dvaja Slováci

Prírodné kúpalisko na Isla Cangrejo, na pobreží Los Gigantes na Tenerife, je podľa miestnych médií obľúbené u zahraničných turistov, informuje…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Meta po pokute z EÚ podniká prvé kroky. Môžeme čakať menej reklám?

Spoločnosť Meta, gigant v oblasti sociálnych médií, sa poddala tlaku Európskej únie a dáva používateľom jej platforiem na výber. Opatrenia spoločnosti budú…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Každý štvrtý Poliak chce „Polexit“

Podľa medzinárodného prieskumu dosiahla úroveň podpory pre vystúpenie Poľska z Európskej únie – „Polexit“ – historické maximum

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Hegseth obhajuje smrtiace útoky na údajné lode kartelu v Karibiku

V rámci protidrogovej kampane Pentagónu sa Spojené štáty zameriavajú na plavidlá v Karibiku, kde zasiahli desiatky lodí a zabili najmenej…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Niektoré rodiny budú mať skromnú štedrú večeru do 20 eur, päť zo sto rodín plánuje minúť viac ako 200 eur

Slováci sú ochotní za štedrú večeru zaplatiť 50 až 100 eur, za vianočné upratovanie si však oproti vlaňajšku priplatia. Okrem…

09. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fáze popírání…

Že je situace s Evropou vážná, došlo o víkendu i Milionu chvilek. Vydali svoji analýzu, ve které konstatovali, že Spojené…

09. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Kyberšikana medzi deťmi narastá vo všetkých európskych krajinách: Ktoré z nich trpia najviac?

Euronews Next spravodajského portálu Euronews sa podrobne zaoberá rastúcim fenoménom kyberšikany medzi adolescentmi v celej Európe. Odborníci vysvetľujú, prečo sa…

09. 12. 2025 | Zaujímavosti | 6 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zaujímavosti | 6 min. čítania | 0 komentárov

Tlak na boj proti drogám v Belgicku narastá

Za jediný týždeň boli v rámci niekoľkých veľkých operácií v Belgicku zadržaní užívatelia drog a pašeráci. Úrady spustili koordinované akcie…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Ambróz

Medový učiteľ a neochvejný stĺp Cirkvi

09. 12. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

Prístup Newcastlu ho šokoval. Dúbravka sa vrátil k rozhodnutiu neodísť do Saudskej Arábie

Bývalý brankár Newcastle United Martin Dúbravka prezradil, že sa počas posledných týždňov v klube zo St James\' Park hneval na…

09. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Historicky prvú ambasádu Alžírska na Slovensku dnes spoločne otvorili v Bratislave minister zahraničných vecí Alžírskej demokratickej ľudovej republiky Ahmed Attaf a šéf slovenskej diplomacie Juraj Blanár. Podľa oboch ide o významný míľnik budúcej spolupráce a zintenzívnenie vzťahov.

Blanár Ahmed Attaf
Na snímke sprava minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Juraj Blanár (SMER-SD) a štátny minister a minister zahraničných vecí, krajanov v zahraničí a afrických záležitostí Alžírskej demokratickej ľudovej republiky Ahmed Attaf / Foto: TASR-Jaroslav Novák
Čítať viac | 12:53

.

Európska únia vstúpila s USA do vojny ideológií

Rusko, 8.decembra 2025 - Európska komisia musí prísne dodržiavať svoje digitálne pravidlá. S takouto výzvou vystúpil Bas Eickhout, spolupredseda strany…

09. 12. 2025 | 0 komentárov

Rada STVR schválila návrh rozpočtu, v uznesení aj povinnosti pre Flašíkovú

STVR bude v roku 2026 hospodáriť s rozpočtom bežných výdavkov vo výške 189.375.099 eur, kapitálovými výdavkami vo výške 12.889.849 eur,…

08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nemec sa chystal na 3. svetovú vojnu namiesto toho musí desiatykrát vysvetľovať, prečo nebude Poliakom platiť za 2. svetovú vojnu

Nemecko, 8.decembra 2025 - Situácia, keď na konci roka 2025 priletí do Berlína poľský premiér s požiadavkou vyplatiť reparácie za…

09. 12. 2025 | 0 komentárov

Policajti z Varšavy odhalili skupinu ukrajinských hackerov. Mohla skupina operovať aj u nás?

Policajti z varšavského okresu Śródmieście zadržali troch ukrajinských občanov. Podozrivé osoby „cestovali po Európe“ v osobnom aute, ktoré bolo plné hackerského…

08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Nostalgia na kolesách: Tieto veci nám chýbajú na moderných autách

Nostalgia na kolesách sa začína vo chvíli, keď si spomenieme na roky, keď šoférovanie znamenalo slobodu a nie aktualizáciu softvéru…

09. 12. 2025 | 0 komentárov

Macron v snahe získať kontrolu nad médiami narazil. Vzoprela sa pravica aj médiá

Francúzsky prezident pred časom navrhol, aby médiá niesli označenie udelené odborníkmi, ktoré by ich odlišovalo od šíriteľov falošných alebo neoverených…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov