NAŽIVO

O rozsvietenie vianočného stromčeka na Námestí SNP v Banskej Bystrici sa aj tento rok postará Mikuláš. Jeho príchod do centra mesta je naplánovaný v sobotu o 17.00 h. V sprievodnom programe nebudú chýbať vystúpenia detí či jazda vianočným vláčikom.
Ako informovala hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková, na námestie zavíta anjel na chodúľoch, ktorý bude všetkým návštevníkom rozdávať rolničky. „Práve rolničkami privoláme Mikuláša a jeho pomocníkov, ktorí sa následne spolu s primátorom postarajú o rozsvietenie vianočného stromčeka,“ uviedla.
O program sa postarajú žiaci z tanečného odboru Základnej umeleckej školy J. Cikkera. V sobotu večer bude podľa jej slov možné nasadnúť aj na vianočný vláčik, ktorý bude jazdiť od pobočky Slovenskej pošty na Hornej ulici.

12:24

Sobotná prechádzka mestom Trenčín so sprievodkyňou Zuzanou Novodvorskou priblíži predvianočné a vianočné zvyky a tradície. Informovala o tom trenčianska hovorkyňa Erika Ságová.
Účastníci prechádzky sa dozvedia, kto postavil prvý betlehem, odkedy sa v domácnostiach ozdobuje vianočný stromček, prečo pred štedrou večerou rozkrajujeme jabĺčko a hádžeme orechy do kútov či prečo sa má na Nový rok konzumovať najmä bravčové mäso.
Prechádzka sa začne od 16.00 h pred Kultúrno-informačným centrom na Mierovom námestí v Trenčíne, potrvá asi 90 minút a je bezbariérová.

12:20

V oblasti Plášťovce (okres Levice) došlo k prekročeniu informačného prahu pre PM10, nenastali však podmienky pre vydanie upozornenia na smogovú situáciu. V najbližších 24 hodinách sa očakáva zlepšenie rozptylovej situácie. Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) o tom informoval na svojom webe. Naďalej platia aj výstrahy pred hmlou a povodňou.
Pre celý Banskobystrický, Prešovský a Žilinský kraj stále platí výstraha prvého stupňa pred hmlou, a to do 12.00 h. Takisto pre okresy Ilava, Považská Bystrica, Púchov, Gelnica, Rožňava a Spišská Nová Ves.
Do 12.00 h platí aj výstraha prvého stupňa pred povodňou v okrese Pezinok.

12:15

Polícia začala trestné stíhanie pre požiar auta na Kopčianskej ulici v Bratislave, ku ktorému došlo v sobotu ráno. Zisťovateľ príčin vzniku požiarov nevylúčil cudzie zavinenie. TASR o tom informovala hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Katarína Bartošová.
„Dnes v skorých ranných hodinách pri vykonávaní hliadkovej služby na Kopčianskej ulici si policajti Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave V všimli, že na parkovisku pred obytným domom horí zadná časť osobného motorového vozidla značky Fiat, a to konkrétne zadná pneumatika na strane vodiča,“ opísala Bartošová.
Hasičom sa požiar vozidla podarilo uhasiť. Presná výška spôsobenej škody, ako aj presné okolnosti, za ktorých k požiaru došlo, sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

12:04

Na ceste I/14 na horskom priechode (HP) Šturec od šiesteho po 13. kilometer padajú na vozovku skaly. Miestami sa na cestách vyskytuje i hmla. Slovenská správa ciest (SSC) na to upozornila na svojom webe zjazdnost.sk.
„Na značnej časti najmä stredného a východného Slovenska sa vyskytuje hmla s dohľadnosťou do 200 metrov, hmla s dohľadnosťou do 100 metrov sa vyskytuje na Orave v oblasti Tvrdošína a na Spiši v okolí Spišskej Novej Vsi,“ priblížila SSC.
Všetky sledované diaľničné úseky a rýchlostné cesty na území SR sú zjazdné, povrch vozoviek je prevažne vlhký až mokrý, miestami suchý. Rovnako zjazdné sú cesty prvej, druhej a tretej triedy a horské priechody. Povrch vozoviek je prevažne vlhký až mokrý, miestami suchý.

11:58

Federálny sudca na Floride nariadil zverejnenie niektorých dokumentov súvisiacich s vyšetrovaním zosnulého amerického finančníka Jeffreyho Epsteina. Medzi dokumentami, na ktoré sa rozhodnutie vzťahuje, sa nachádzajú zápisy veľkej poroty z federálneho konania proti Epsteinovi a jeho komplicke Ghislaine Maxwellovej.

08:37

Ochranný štít Černobyľskej jadrovej elektrárne na Ukrajine už nemôže plniť svoju hlavnú bezpečnostnú funkciu pre poškodenie dronom, uviedla v piatok Medzinárodná agentúra pre atómovú energiu (MAAE).

08:36

Predstavitelia Islamabadu a Kábulu oznámili, že v piatok došlo k stretom medzi pakistanskými a afganskými pohraničnými silami. Agentúra DPA pripomína, že pred približne dvomi mesiacmi zahynuli desiatky osôb počas najhorších cezhraničných zrážok za posledné desaťročia.

08:26

Vo veku 75 rokov zomrel po mŕtvici vo štvrtok v kalifornskej Santa Barbare americký herec japonského pôvodu Cary-Hiroyuki Tagawa. Zahral si vo filmoch ako Mortal Kombat, Pearl Harbor alebo Posledný cisár.

06:34

Hlavný zahraničnopolitický poradca Kremľa v piatok povedal, že ruský prezident Vladimir Putin a vyslanec USA Steve Witkoff dosiahli úroveň porozumenia, pri ktorej sa ich rozhovory stali „skutočne priateľské“.

06:33

Frank O. Gehry, jeden z najvýznamnejších a najoriginálnejších architektov v dejinách americkej architektúry, zomrel v piatok vo veku 96 rokov vo svojom dome v Santa Monice v Kalifornii. Gehry bol okrem iného spoluautorom návrhu pražského Tancujúceho domu. Informáciu o jeho úmrtí potvrdila šéfka jeho kancelárie.

06:32

Kadyrov oznámil, že budovu v meste Groznyj zasiahol ukrajinský dron. Pri útoku podľa neho vznikli škody, nevyžiadal si však civilné obete.

Včera 20:01

Rubio kritizoval EÚ za uloženie pokuty 120 miliónov eur pre spoločnosť X. „Pokuta vo výške 140 miliónov dolárov od Európskej komisie nie je len útokom na X, je to útok na všetky americké technologické platformy a amerických občanov zo strany zahraničných vlád,“ napísal Rubio na X.

Včera 19:56

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa v piatok o 18.48 h SEČ predával po 60,28 USD. To bolo o 61 centov alebo 1,02 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 68 centov alebo 1,06 % na 63,94 USD za barel.

Včera 19:43

Americká poradná komisia hlasovala za zrušenie odporúčania, aby všetci novorodenci boli zaočkovaní proti hepatitíde B. Po odložení hlasovania o jeden deň ACIP schválil svoje nové odporúčanie v pomere osem hlasov k trom.

Včera 19:42

Meloniová a lídri Poľska, Česka, Slovenska, Bulharska a Maďarska napísali lídrom EÚ list, v ktorom uviedli, že blok sa musí otvoriť hybridným automobilom a biopalivám.

Včera 19:30

Dvaja prokurátori Medzinárodného trestného súdu uviedli, že medzinárodné zatykače vydané na Putina a piatich ďalších ruských predstaviteľov zostanú v platnosti aj v prípade, ak by im bola udelená amnestia počas mierových rokovaní vedených USA.

Včera 19:29

Premiérka Litvy Inga Ruginien oznámila, že jej vláda kvôli opakovaným incidentom s bieloruskými pašeráckymi balónmi plánuje vyhlásiť celoštátnu núdzovú situáciu.

Včera 18:36
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

.
.
.

Utajená skupina, ktorá rozhoduje o budúcnosti nášho súkromia

V Bruseli sa rodí legislatíva, ktorá môže umožniť štátu vidieť do našich mobilov aj súkromných dát. Kto ju pripravuje? A…

06. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Dotýkať sa zmrazených ruských aktív je nebezpečné a môže vyvolať odvetné kroky Moskvy

Takto sa vyjadrila Valerie Urbenová, generálna riaditeľka belgického fondu Euroclear, v ktorom sú uložené ruské aktíva

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Druov vyjadril kritiku voči cenzúre, akú presadzuje EÚ. Muska sa zastal

Zakladateľ Telegramu Pavel Durov kritizoval Európsku úniu za pokus o cenzúru internetu. Nepriamo sa zastal aj svojho konkurenta Elona Muska 

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Dvojitý liberálny meter v praxi

Krajský súd v Bratislave 2. decembra zakázal Matejovi Drličkovi, odvolanému riaditeľovi SND, akokoľvek sa verejne vyjadrovať o súčasnej ministerke kultúry Martine…

06. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rubio upriamil pozornosť na Venezuelu, Ukrajinu považuje za prehratú tému

Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio sa odkláňa od témy Ukrajiny a sústredí sa na Venezuelu, píše Daily Mail s…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Európou otriasa škandál za škandálom. Ako z toho von? Generál navrhuje riešenia

Korupcia na Ukrajine, korupcia v európskych štruktúrach a korupcia všade okolo nás – aj toto je obrázok dnešného sveta. Generál…

06. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Delegácie USA a Ukrajiny sa stretnú aj dnes. K žiadnemu “vážnemu prelomu” nedošlo

Vyjednávači z Bieleho domu a Ukrajiny sa dohodli na „rámcových bezpečnostných opatreniach“ a diskutovali o „možnostiach odstrašenia“ s cieľom ukončiť…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Naď sľubuje hlbokú orbu, namiesto toho iba mulčuje

Predseda Demokratov vo štvrtok na sociálnej sieti oznámil, že na generálnej prokuratúre podávajú trestné oznámenie pre kauzu Voderady. Na prípad…

06. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rozpory v Merzovej koalícii narastajú. Ako ďalej Nemecko?

Hlasovanie o dôchodkovej reforme, ktoré sa uskutočnilo v piatok  v Nemecku, vyvolalo ideologické rozpory vnútri vládnej koalície Friedricha Merza. Situácia, ktorú…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
.

Dvojitá zrada: Koniec koalície môže byť znovu témou dňa

Pamätáte na štvoricu rebelov HLASu okolo Jána Ferečnáka? Jeden z nich sa „pichol” do ministerského kresla a na stranu nemá…

06. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tretinu ruskej ropy prepravujú západné tankery. Chcú to zakázať

EÚ a G7 chcú úplne zakázať prepravu ruskej ropy západnými loďami, informovala agentúra Reuters s odvolaním sa na šesť zdrojov

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ak sa Slovensko dostane na MS 2026, v D-skupine si zmeria sily s výbermi Austrálie, Paraguaja a USA

 Ak sa slovenská futbalová reprezentácia prebojuje na budúcoročné majstrovstvá sveta, predstaví sa v základnej D-skupine proti výberom Austrálie, Paraguaja a…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

Nemecká mládež štrajkuje proti novým pravidlám vojenskej služby

Nemecký parlament schválil nové pravidlá pre nábor do armády, informuje BBC

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Kickl zo strany FPÖ požaduje ústavnú záruku hotovosti v Rakúsku

Rakúsky politik Herbert Kickl, líder strany Slobodná strana Rakúska privítal nedávnu ústavnú reformu Slovinska ako prelom v oblasti finančnej slobody…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Takmer každá krajina sveta má zlaté rezervy. Kto ich vlastní: štát, alebo „páni peňazí“?

Rusko, 5. decembra 2025 - Európska centrálna banka rýchlo usadila talianskych poslancov na ich miesto - konštatuje ruský analytik Valentin…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

Ľavicová opozícia by Maďarom ukradla peniaze

Program strany Tisza obsahuje presne to, čo ľavica vždy robila: škrty - vyhlásil Antal Rogán, minister vedúci kanceláriu predsedu vlády…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

Garantuje EÚ dôstojný život našim deťom?

Ak ste zachytili letákovú akciu progresívcov, potom viete, že volajú po moci pod zámienkou, že Slovensko sa stáva akousi čiernou…

06. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Strelec s gólom pri výhre Middlesbrough 4:1. Pozrite sa ako skóroval

Slovenský útočník David Strelec prelomil dva a pol mesačnú pasáž bez streleného gólu v anglickej Championship, keď v piatok večer…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Mocenské boje na Ukrajine eskalujú. Došlo k prestrelke medzi vojakmi a tajnou službou. Prsty v tom má elita

Ukrajinou otriasla prestrelka medzi tajnou službou a armádou. Incident jasne poukazuje na vnútorné boje o moc uprostred prebiehajúcej vojny. Ktoré…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Dokážete vyriešiť tento matematický príklad za 9 sekúnd?

Tento rýchly matematický príklad preverí vašu schopnosť logického uvažovania, rýchlosti myslenia a rozpoznávania vzorcov - a ak ho zvládnete do…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Slovinsko sa stalo tretím štátom Európskej únie, ktorý chráni platby v hotovosti

Slovinsko sa stalo treťou krajinou Európskej únie, ktorá ústavne chráni právo platiť v hotovosti, po Maďarsku a Slovensku, informuje online…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

FIFA udelila Trumpovi prvú "cenu mieru" v histórii

Svetový šampionát vo futbale FIFA 2026 budú v lete budúceho roka spoločne hostiť Kanada, Mexiko a Spojené štáty Americkému prezidentovi…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

Francúzsko chcelo zostreliť drony nad svojou jadrovou základňou. Nedokázalo to

Vo Francúzsku sa pokúsili zostreliť bezpilotné lietadlá nad námornou základňou Île Longue, kde sú umiestnené jadrové ponorky s balistickými raketami,…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ruské útoky na ciele po celej Ukrajine začali po neúspešných rokovaniach v USA

Ukrajina, 6. decembra 2025 - Režim raketového nebezpečenstva bol zavedený skoro ráno 6. decembra po celej Ukrajine. Ukrajinské zdroje tvrdia,…

06. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Historické fotografie so zaujímavým príbehom na pozadí

Historické fotografie nám ponúkajú jedinečný pohľad do sveta, ktorý existoval dávno pred nami. Nezachytávajú len tváre a miesta, ale aj…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Najnovší prieskum: PS vedie. Demokrati pred KDH

Ak by sa parlamentné voľby konali na prelome novembra a decembra, zvíťazilo by v nich hnutie Progresívne Slovensko . Volilo…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Brusel čaká historicky najväčší protest

V centre európskej politiky sa očakáva masová účasť poľnohospodárov a potravinárov z celej Európskej únie. 18. decembra má do Bruselu…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trump odhalil, čo si praje pre svet

Americký prezident predstavil dôležitý dokument – Národnú bezpečnostnú stratégiu . Stratégia menuje priority na západnej pologuli, okrajovo sa dotkne vojny…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

O rozsvietenie vianočného stromčeka na Námestí SNP v Banskej Bystrici sa aj tento rok postará Mikuláš. Jeho príchod do centra mesta je naplánovaný v sobotu o 17.00 h. V sprievodnom programe nebudú chýbať vystúpenia detí či jazda vianočným vláčikom.
Ako informovala hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková, na námestie zavíta anjel na chodúľoch, ktorý bude všetkým návštevníkom rozdávať rolničky. „Práve rolničkami privoláme Mikuláša a jeho pomocníkov, ktorí sa následne spolu s primátorom postarajú o rozsvietenie vianočného stromčeka,“ uviedla.
O program sa postarajú žiaci z tanečného odboru Základnej umeleckej školy J. Cikkera. V sobotu večer bude podľa jej slov možné nasadnúť aj na vianočný vláčik, ktorý bude jazdiť od pobočky Slovenskej pošty na Hornej ulici.

12:24

Sobotná prechádzka mestom Trenčín so sprievodkyňou Zuzanou Novodvorskou priblíži predvianočné a vianočné zvyky a tradície. Informovala o tom trenčianska hovorkyňa Erika Ságová.
Účastníci prechádzky sa dozvedia, kto postavil prvý betlehem, odkedy sa v domácnostiach ozdobuje vianočný stromček, prečo pred štedrou večerou rozkrajujeme jabĺčko a hádžeme orechy do kútov či prečo sa má na Nový rok konzumovať najmä bravčové mäso.
Prechádzka sa začne od 16.00 h pred Kultúrno-informačným centrom na Mierovom námestí v Trenčíne, potrvá asi 90 minút a je bezbariérová.

12:20

V oblasti Plášťovce (okres Levice) došlo k prekročeniu informačného prahu pre PM10, nenastali však podmienky pre vydanie upozornenia na smogovú situáciu. V najbližších 24 hodinách sa očakáva zlepšenie rozptylovej situácie. Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) o tom informoval na svojom webe. Naďalej platia aj výstrahy pred hmlou a povodňou.
Pre celý Banskobystrický, Prešovský a Žilinský kraj stále platí výstraha prvého stupňa pred hmlou, a to do 12.00 h. Takisto pre okresy Ilava, Považská Bystrica, Púchov, Gelnica, Rožňava a Spišská Nová Ves.
Do 12.00 h platí aj výstraha prvého stupňa pred povodňou v okrese Pezinok.

12:15

Polícia začala trestné stíhanie pre požiar auta na Kopčianskej ulici v Bratislave, ku ktorému došlo v sobotu ráno. Zisťovateľ príčin vzniku požiarov nevylúčil cudzie zavinenie. TASR o tom informovala hovorkyňa bratislavskej krajskej polície Katarína Bartošová.
„Dnes v skorých ranných hodinách pri vykonávaní hliadkovej služby na Kopčianskej ulici si policajti Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave V všimli, že na parkovisku pred obytným domom horí zadná časť osobného motorového vozidla značky Fiat, a to konkrétne zadná pneumatika na strane vodiča,“ opísala Bartošová.
Hasičom sa požiar vozidla podarilo uhasiť. Presná výška spôsobenej škody, ako aj presné okolnosti, za ktorých k požiaru došlo, sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

12:04

Na ceste I/14 na horskom priechode (HP) Šturec od šiesteho po 13. kilometer padajú na vozovku skaly. Miestami sa na cestách vyskytuje i hmla. Slovenská správa ciest (SSC) na to upozornila na svojom webe zjazdnost.sk.
„Na značnej časti najmä stredného a východného Slovenska sa vyskytuje hmla s dohľadnosťou do 200 metrov, hmla s dohľadnosťou do 100 metrov sa vyskytuje na Orave v oblasti Tvrdošína a na Spiši v okolí Spišskej Novej Vsi,“ priblížila SSC.
Všetky sledované diaľničné úseky a rýchlostné cesty na území SR sú zjazdné, povrch vozoviek je prevažne vlhký až mokrý, miestami suchý. Rovnako zjazdné sú cesty prvej, druhej a tretej triedy a horské priechody. Povrch vozoviek je prevažne vlhký až mokrý, miestami suchý.

11:58

.

Diplomatické zlyhanie alebo kríza vlastnej autonómie? Posúva sa Japonsko späť k militarizmu?

Vzťahy medzi Čínou a Japonskom prechádzajú najvážnejším otrasom za poslednú dekádu. Pritom ešte v roku 2024 po uvoľnení pandemických obmedzení…

05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Pohár trpezlivosti nad Matovičom pretiekol. Rozdávanie handier bude mať dohru

Pohár trpezlivosti nad vyčíňaním poslanca Igora Matoviča počas parlamentných zasadnutí pretiekol. Jeho pondelkové rozdávanie handier poslancom strany HLAS-SD bude mať…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Všetko vzácne a krehké

Matka a dcéra sa zúfalo pokúšajú zmieriť práve vo chvíli, keď ich vzťah môže navždy zničiť desaťročné tajomstvo – silný…

05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident. Najviac si pohoršili Matovič a Majerský

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident Peter Pellegrini. Dôveruje mu 40 percent Slovákov. Ukazujú to výsledky prieskumu agentúry Focus pre…

05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Európska únia reparačným úverom pre Ukrajinu vzdoruje USA aj Putinovi. Alebo si sama pod sebou píli konár?

Európska únia sa snaží odolať tlaku zo strany Washingtonu a Moskvy, má totiž ambiciózne ciele. Chce si opäť získať plnohodnotné miesto…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov