NAŽIVO

Členské štáty EÚ sa dohodli, že Poľsko bude oslobodené od účasti na mechanizme solidarity v rámci paktu o migrácii a azyle.

17:01

Švédsky súd oslobodil šiestich environmentálnych aktivistov, ktorí sa zapojili do protestnej akcie, keď na sklo chrániace obraz Clauda Moneta rozotreli červenú farbu. Súd uznal, že aktivisti nemali úmysel poškodiť samotné dielo.

16:52

Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Vladimír Šimoňák uviedol, že rokovania Rady EÚ pre konkurencieschopnosť v Bruseli boli zamerané hlavne na konkurencieschopnosť priemyslu v Európe. Slovensko je na týchto zasadnutiach na strane iniciatív, ktoré chcú pomôcť priemyslu.

16:35

Erik Tomáš povedal, že novela zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch sa presunie na januárovú schôdzu NR SR.

16:34

Prezident charitatívnej organizácie Lekári bez hraníc Javid Abdelmoneim pre agentúru AFP uviedol, že podmienky pre lekárov a pacientov v Pásme Gazy sú napriek takmer dvojmesačnému prímeriu stále veľmi náročné.

16:33

Britská agentúra pre zdravotnú bezpečnosť oznámila, že v Anglicku identifikovala nový kmeň vírusu mpox u osoby, ktorá nedávno vycestovala do Ázie.

16:28

Japonská meteorologická agentúra oznámila, že Japonsko postihlo zemetrasenie s magnitúdou 7,6.

16:13

Ministri životného prostredia z celého sveta sa zišli v Nairobi na 7. zasadnutí Valného zhromaždenia OSN pre životné prostredie. Rokovania potrvajú do piatka 12. decembra.

15:57

Rutte v pondelok prijme Zelenského vo svojej rezidencii v Bruseli. Podľa oficiálnych informácií z Ríma sa Zelenskyj nasledujúci deň stretne s Meloniovou.

15:39

Nigérijská kresťanská asociácia oznámila, že na slobodu sa dostalo vyše 100 školákov unesených v novembri z katolíckej školy v meste Papiri. Viac ako 100 študentov školy je ešte stále v zajatí.

15:38

Trump vyhlásil, že tento týždeň podpíše výkonné nariadenie, ktoré sa týka sa procesu schvaľovania AI, aby sa predišlo rozdielnym pravidlám v každom z 50 štátov USA.

15:21

Súd v Pekingu oznámil, že nariadil spoločnosti Malaysia Airlines vyplatiť odškodné rodinám ôsmich pasažierov letu MH370.

15:11

Macron a Merz dorazili na Downing Street na rokovania so Zelenským a Starmerom, informuje BBC.

Vošli dovnútra bez toho, aby odpovedali na otázky novinárov.

Európski lídri a ukrajinský prezident budú rokovať o mierovom pláne navrhnutom Američanmi.

14:52

Filip Turek dúfa, že ešte dostane príležitosť vysvetliť svoje kauzy. Petr Pavel ho pre ne považuje za nevhodnú osobu na funkciu ministra. Verí tiež, že jeho indispozícia nebude zdržiavať vznik novej vlády.

14:41
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

Miroslav Urban

.
.
.

Snahy o dosiahnutie mierovej dohody na Ukrajine dostávajú do kľúčovej fázy. Peskov vydal zásadné vyhlásenie

Kremeľ ocenil najnovšiu stratégiu národnej bezpečnosti Donalda Trumpa, označujúc ju za povzbudzujúcu zmenu politiky, ktorá do veľkej miery korešponduje s…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Únia odmieta výzvy Elona Muska na jej rozpustenie

Európska únia v pondelok odmietla online útoky miliardára Elona Muska po tom, čo jeho sociálna sieť X dostala od Bruselu…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Macron v snahe získať kontrolu nad médiami narazil. Vzoprela sa pravica aj médiá

Francúzsky prezident pred časom navrhol, aby médiá niesli označenie udelené odborníkmi, ktoré by ich odlišovalo od šíriteľov falošných alebo neoverených…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Policajti z Varšavy odhalili skupinu ukrajinských hackerov. Mohla skupina operovať aj u nás?

Policajti z varšavského okresu Śródmieście zadržali troch ukrajinských občanov. Podozrivé osoby „cestovali po Európe“ v osobnom aute, ktoré bolo plné hackerského…

08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj „nie je pripravený“ podpísať mierovú dohodu podporovanú USA, vyhlásil Trump

Donald Trump vyhlásil, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nie je pripravený podpísať mierový návrh podporovaný USA, ktorého cieľom je ukončiť…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Vzniká tretia sila v multipolárnom svete?

Prezident Vladimír Putin a indický premiér Naréndra Módí prijali po stretnutí v Naí Dillí spoločné vyhlásenie, v ktorom stanovili priority…

08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Puci nevylučuje „menšiu” rekonštrukciu vlády

Po aktuálnych vyhláseniach šéfa poslaneckého klubu sa otvárajú nečakané alternatívy

08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Novinka od Julie Caplin si získava srdcia čitateľov v predvianočnom čase

Žeby bola predsa len pravda, že Vianoce sú časom zázrakov, keď sa plnia aj tie najtajnejšie priania? To sa dočítate…

08. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Reparačná pôžička pre Ukrajinu je „veľmi krehká“. Takúto nehoráznu sumu nás to môže stáť

Belgický depozitár Euroclear, správca zmrazených ruských aktív, kritizoval reparačnú pôžičku pre Ukrajinu ako krehkú, nepredvídateľnú a rizikovú. Použitie ruských suverénnych…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Máme spoločných nepriateľov? Šialený výrok Tuska

Sotva som otvoril oči a už som im nechcel veriť. Poľský premiér Donald Tusk vidí podľa všetkého budúcnosť svojej krajiny…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Generálna prokuratúra zistila rozsiahle nezákonnosti pri regulácii parkovania v samosprávach

Generálna prokuratúra SR zistila rozsiahle porušenia zákonnosti v oblasti právnej regulácie parkovania v mestách a obciach na úrovni 80 percent…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Vedenie Euroclear priamo vyhlásilo, že nemôže previesť aktíva Ruskej federácie na “reparačný úver” Ukrajine

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Chránia progresívci korupčníkov?

Kým slovenská domácnosť sa trasie, či jej vznikne nárok na energopomoc v hodnote pár eur, na Ukrajine utápame milióny v…

08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Propaganda liberálnych médií môže utopiť opozíciu

Na to, že medzi nebezpečenstvami, ktoré hrozia opozícii, zaujíma bezohľadná propaganda liberálnych médií popredné miesto, v poslednej dobe upozornilo už…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Čím Evropská komise zdůvodňuje drastickou pokutu pro síť X a proč je to absurdní

Evropská komise rozhodla minulý týden o historicky první pokutě pro provozovatele sociální sítě za nedodržování unijního nařízení DSA o digitálních…

08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Fehérváry na méte 10 bodov v sezóne, Thompson má 100 víťazstiev

Hokejista Martin Fehérváry má v tejto sezóne NHL na konte už 10 kanadských bodov. Slovenský obranca v službách Washingtonu mal…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Na zvyšovanie napätia v strednej Európe niekedy nie je potrebné odhodlanie, stačí hlúposť

Poslanci za Progresívne Slovensko prijali 20. novembra t. r. v Komárne vyhlásenie, v ktorom vyzývajú vládu, aby uznala, že v…

08. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Maďarsko a Slovensko sa spájajú a podajú žalobu na súde EÚ, oznámil Szijjártó

Maďarsko a Slovensko podajú na súde EÚ žalobu o zrušenie plánu RePowerEU, ktorý počíta s odmietnutím ruského plynu do roku…

08. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

To nevymyslíš. FIFA rozhodla, že na MS sa odohrá "pride zápas". Stretnú sa v ňom konzervatívne krajiny Egypt a Irán

Na Majstrovstvách sveta vo futbale 2026 bude jeden zo zápasov venovaný liberálnej agende vyzdvihovania práv sexuálnych menšín. Už skôr sa…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Chabé nádeje opozície sa nenaplnia. Črtá sa riešenie, tvrdí koaličný poslanec

Chabé nádeje opozície, že poslanec Ferenčák vyvolá koaličnú krízu sa nenaplnia. Ostáva síce faktom, že predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok…

08. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tranzice často neřeší to, co ji způsobilo. Co ukazuje analýza 82 příběhů trans lidí

Když se podíváte na pár jednotlivých příběhů trans lidí, může se zdát, že každý je úplně jiný a nejde nic…

08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Bude RT India strategickým zlomom?

A čoho sa boja európske elity? Širšie povedomie vo svete o nenahraditeľnej úlohe, ktorú Rusko a India zohrávajú v globálnej systémovej…

08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Trump si kopol do Zelenského. Najdôležitejší návrh nečítal

Trump vyhlásil, že je sklamaný z absencie reakcie Zelenského na návrh mierovej dohody. Podľa jeho slov návrh získal podporu Moskvy…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Šutaj Eštok ide do Bruselu s jasným odkazom: „Suverenita nie je na predaj. Pakt o migrácii odmietame“

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok dnes odlieta do Bruselu na rokovanie ministrov vnútra, ktorého prioritnou témou má byť nelegálna migrácia.…

08. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pôžičky, phishing aj falošné zľavy. Neviditeľné riziká, ktoré môžu pokaziť Vianoce

Vianoce 2025 prichádzajú v čase, keď slovenské domácnosti stále pociťujú dôsledky zvýšených cien potravín, energií aj služieb, no napriek tomu…

08. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Na tejto ilustrácii je schovaná ryba. Podarí sa vám ju nájsť?

Ryba je v tomto obrázku ukrytá tak šikovne, že ju väčšina ľudí prehliadne - a práve toto robí z tejto…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Trump trafil klinec po hlavičke. Europoslanec z AfD ocenil bezpečnostné ciele stratégie USA

Nová Trumpova Národná bezpečnostná stratégia znamená rozhodujúci zlom v transatlantickom partnerstve. Ako jeden z mála, europoslanec Petr Bystroň nezdráhal prehovoriť otvorene…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Čína zverejnila zoznam štátov, ktoré boli po druhej svetovej vojne bombardované Spojenými štátmi americkými

Peking, 8. decembra 2025 - Čínske veľvyslanectvo zverejnilo zoznam štátov, ktoré boli po druhej svetovej vojne bombardované Spojenými štátmi americkými.…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Syn prezidenta USA skritizoval ukrajinské orgány

Donald Trump ml., syn prezidenta USA, opäť skritizoval ukrajinské orgány, keď vyhlásil, že posielajú na front chudobných a pokračujú vo…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.


.

TOP5: Slovákov v AHL

V jednom z predchádzajúcich dielov TOP5 sme sa zamerali na najlepších Slovákov pôsobiacich v ruskej KHL, z ktorých by teoreticky…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Cenzúra, autoritárstvo, rusofóbia... Trumpova bezpečnostná stratégia naznačuje lídrom EÚ že sú nekompetentní

USA, 7.decembra 2025 - 5. decembra bola zverejnená Stratégia národnej bezpečnosti USA. 29 strán textu odráža víziu Donalda Trumpa a…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Verejný ochranca práv preverí incident zo Slovenskej Ľupče, pri ktorom mal policajt biť muža

Verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský preverí incident zo Slovenskej Ľupče v okrese Banská Bystrica, pri ktorom mal policajt bez služobného…

07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kňaz Šafárik pre HS: Deti dnes nevedia, čo je práca. A bez nej človek stráca dôstojnosť

Žijeme v konzumnej spoločnosti a odzrkadľuje sa to na všetkom, čo sa nás dotýka a je okolo nás… Dokonca už…

07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Bizárne fotografie, pri ktorých budete prevrácať oči

Bizarné fotografie zachytávajú situácie, ktoré sú tak absurdné, chaotické alebo hlúpe, že vám okamžite zdvihnú obočie a prinútia vás urobiť…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov, píše americký Inštitút pre štúdium vojny, citujúc Putina a šéfa „Rostechu“…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

Miroslav Urban

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov