NAŽIVO

Z jesennej hospodárskej prognózy Európskej komisie (EK) vyplýva, že ekonomický rast Európskej únie (EÚ) v prvých troch štvrťrokoch 2025 prekonal očakávania a že hospodárska aktivita bude počas rokov 2026 a 2027 rásť miernym tempom.

Jesenné prognózy predpokladajú, že reálny HDP v EÚ vzrastie v rokoch 2025 a 2026 o 1,4 % a v roku 2027 dosiahne 1,5 %.

12:40

Ukrajina podpísala v pondelok dohodu o zámere nakúpiť do 100 stíhačiek Rafale a ďalšieho vybavenia protivzdušnej obrany od Francúzska, oznámilo ukrajinské veľvyslanectvo v Paríži a úrad francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona. Informovala o tom správa agentúr AFP a AP.

Emmanuel Macron
Na snímke francúzsky prezident Emmanuel Macron / Foto: SITA/AP-Emma Da Silva
12:38

Viceprezident Európskej centrálnej banky (ECB) Luis de Guindos varuje pred rizikom korekcie na akciových trhoch, ktorá by mohla vyplynúť z vysokého ocenenia amerických technologických akcií a boomu umelej inteligencie (AI). Informovala o tom správa agentúry DPA.

12:11

Napriek tomu, že vojna na Ukrajine brzdí aj hospodársky rast Maďarska, vláda v Budapešti sa nevzdá svojich sociálnych cieľov vrátane daňových úľav, podpory nového bývania a 14. dôchodku. Na Facebooku to vyhlásil v pondelok predseda maďarskej vlády Viktor Orbán, ktorý avizoval prípravu akčného plánu podpory malých a stredných podnikateľov.

12:09

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj bude v utorok v Madride rokovať so španielskym premiérom Pedrom Sánchezom a absolvuje aj stretnutie s kráľom Filipom VI., oznámil v pondelok Sánchezov úrad. Informovala o tom správa agentúry AFP, ktorá pripomína, že návšteva sa koná v rámci Zelenského úsilia o získanie ďalšej podpory v boji proti Rusku.

12:07

Nemecko od 24. novembra zruší platnosť embarga na vývoz zbraní do Izraela, ktoré predtým na židovský štát uvalilo v dôsledku vojny v Pásme Gazy, potvrdil hovorca vlády v Berlíne Stefan Kornelius. Informovala o tom správa agentúry DPA.

11:31

Rast reálneho hrubého domáceho produktu (HDP) sa v roku 2025 na Slovensku spomalí na 0,8 %, v roku 2026 rast zostane tlmený na úrovni 1,0 % a v roku 2027 sa očakáva, že reálny HDP vzrastie na 1,4 %, keďže vývoz opäť získa na dynamike. Vyplýva to z jesenných hospodárskych prognóz, ktoré v pondelok zverejnila Európska komisia (EK).

11:29

Po extrémnych výkyvoch na komoditných trhoch sa situácia pri kakau v posledných mesiacoch výrazne mení. Ceny futures kontraktov kakaa v USA spadli na približne 5500 dolárov za tonu, čo je pokles o viac než polovicu oproti historickým rekordom v decembri minulého roka. Spotrebiteľské ceny čokolády sa však pred Mikulášom a Vianocami pravdepodobne nezmenia, informoval v pondelok analytik 365.bank Tomáš Boháček.

11:01

V obchode s Čínou musia existovať spravodlivé podmienky pre hospodársku súťaž. Vyhlásil to v pondelok nemecký minister financií Lars Klingbeil vo svojom úvodnom prejave na čínsko-nemeckom finančnom dialógu v Pekingu. Dodal, že dialóg je dôležitý.Informovala o tom správa agentúry Reuters.

11:00

Ľudia dnes podľa českého prezidenta Petra Pavla často nahrádzajú slobodu slova slobodou urážať, prekrúcať či klamať bez akejkoľvek zodpovednosti. Sloboda bez zodpovednosti však podľa neho nedáva zmysel a predstavuje anarchiu. Spoločnosť by si mala ujasniť, že sloboda znamená aj rešpekt a zodpovednosť k druhým. Povedal to po tom, ako pri Pamätníku Nežnej revolúcie na Národnej ulici v Prahe položil kvety a zapálil sviečku.

10:54

Osobitný tribunál v Bangladéši v pondelok odsúdil zosadenú premiérku Hasínu Vadžídovú na trest smrti za zločiny proti ľudskosti v súvislosti so zásahmi bezpečnostných zložiek počas hromadných protestov v roku 2024. Informovali o tom správy agentúr AFP, AP a Reuters.

10:52

Indická ambasáda v Saudskej Arábii v pondelok oznámila, že v noci došlo k tragickej nehode autobusu s moslimskými pútnikmi neďaleko mesta Medina. Úrady dosiaľ neuviedli počet obetí, podľa indických médií pravdepodobne prišli o život desiatky ľudí. Informovala o tom správa agentúry AFP.

10:34

Údajné vyhrážky útokom, ktoré boli rozoslané prostredníctvom viacerých aplikácií na odosielanie správ približne 20 školám v Berlíne, spôsobili v nemeckom hlavnom meste znepokojenie. Polícia v tejto súvislosti prijala najmenej 900 núdzových volaní, potvrdil jeden z jej hovorcov. Informovala o tom správa agentúry DPA.

08:38

Česko si v pondelok pripomína 36 rokov od Nežnej revolúcie. V hlavnom meste i na mnohých ďalších miestach naprieč ČR sa pri tejto príležitosti uskutočnia rôzne diskusie, výstavy, koncerty, ale aj protesty. Najväčšia pozornosť bude už tradične spätá s Pamätníkom Nežnej revolúcie na Národnej ulici v Prahe, kam každoročne prichádzajú tisícky ľudí vrátane najvyšších ústavných činiteľov zapáliť sviečky či položiť kvety.

08:26

Zosuvy pôdy spôsobené silnými dažďami si v strednom Vietname vyžiadali najmenej šesť obetí a vyše desať zranených, uviedli v pondelok predstavitelia miestneho úradu pre riadenie katastrof. Informovala o tom správa agentúry AFP.

zosuvy pôdy Vietnam-jd2025111711
Na snímke zosuv pôdy vo Vietname / Foto: TASR/AP-Dang Tuan/VNA via AP
08:15

Austrálsky premiér Anthony Albanese v pondelok odmietol návrh Turecka zorganizovať spoločne s Austráliou v budúcom roku 31. konferenciu OSN o klíme (COP31). Informovala o tom správa agentúry AFP.

Austrália a Turecko prejavili záujem organizovať budúcoročnú konferenciu a svoju kandidatúru ani jedná z krajín nestiahla, čo viedlo k patovej situácii.

Anthony Albanese
Na snímke austrálsky premiér Anthony Albanese / Foto: TASR/AP-Rick Rycroft
08:10

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) v nedeľu oznámil, že ruší všetky obmedzenia pre komerčné lety, ktoré boli zavedené na 40 veľkých letiskách počas historicky najdlhšieho shutdownu v USA, teda prerušenia financovania federálnych inštitúcií. Informovala o tom agentúra AP.

Šéf FAA Bryan Bedford v spoločnom vyhlásení s ministrom dopravy Seanom P. Duffym uviedol, že letecké spoločnosti môžu obnoviť svoje letové poriadky od pondelka 06.00 h východného času (12.00 h SEČ).

08:08

Ceny ropy v pondelok ráno klesli. Zisky z minulého týždňa vymazali po tom, ako ropný terminál v ruskom meste Novorossijsk na pobreží Čierneho mora v nedeľu (16. 11.) po ukrajinských útokoch obnovil svoju prevádzku. Informovala o tom správa agentúra Reuters a údajoe agentúry Bloomberg.

Barel americkej ľahkej ropy West Texas Intermediate (WTI) s dodávkou v decembri sa v pondelok o 7.02 h SEČ predával po 59,49 USD (51,07 eura).

08:00

Ukrajinský minister zahraničných vecí Andrij Sybiha v nedeľu vyzval podporovateľov Ukrajiny, aby im poskytli financie na rozšírenie produkcie dronov. Informovala o tom správa agentúry DPA.

Andrii Sybiha
Na snímke ukrajinský minister zahraničných vecí Andrii Sybiha / Foto: SITA/AP-Virginia Mayo, Pool
07:27

Americkí federálni agenti začali protiimigračnú operáciu v meste Charlotte v Severnej Karolíne. Podľa amerického ministerstva vnútornej bezpečnosti je tento krok súčasťou ťaženia prezidenta Donalda Trumpa proti nelegálnej migrácií, uvádza správa televízie BBC.

07:26

School of Transnational Governance (Škola nadnárodnej správy, STG) v pondelok v paláci Buontalenti v talianskej Florencii slávnostne otvorí sálu pomenovanú po bývalom československom a českom prezidentovi Václavovi Havlovi, informuje správa Českého rozhlasu.

„Inaugurovať miestnosť venovanú Václavovi Havlovi je silným symbolom,“ uviedla prezidentka EUI Patrizia Nanzová.

Václav Havel
Na snímke Václav Havel / Foto: TASR-Pavel Neubauer
07:23
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Matej Michalička

Elena Šebová

Ivan Štubňa

Marek Brna

Erik Majercak

.
.
.

Avizujú nové povstanie. Bez hanby k tomu zneužijú mládež

Použitie mladých ľudí k vlastnému prospechu pozorujeme naprieč opozično-aktivistickou scénou. Čaká nás v pondelok extrémne dianie?

17. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Odkaz kaviarni k “ich” oslavám výročia 17. novembra

Exminister Juraj Draxler pripomína odkaz sviatku 17. novembra: „Pre niektorých má výročie trpkú príchuť. Niektorí z Vás, z kaviarne, svojou…

17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Putinov zdravotný stav opäť vyvoláva špekulácie

Už roky kolujú povesti o zdravotnom stave ruského prezidenta Vladimira Putina – aktuálne video opäť roznietilo diskusiu

17. 11. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Železnica v Poľsku bola poškodená v dôsledku výbuchu

Železnica v Poľsku bola poškodená v dôsledku výbuchu, informoval premiér Tusk

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Maďarsko sa vzdá pripojenia Zakarpatskej oblasti, ak mu to Rusko ponúkne, vyhlásil Orbán

„Vy, Nemci, ste to už skúsili na iných územiach a nakoniec sme prehrali. Skúsenosti nám teda napovedajú, že sa neoplatí…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Opozícia pradie ako kocúr „Muro“. Ostatní sú „dezoláti v uliciach“

Publicistka Martina Valachová pripomína obdobie spred 5 rokov – Slovensko a prakticky celý svet bojoval s pandémiou COVID-19 a opatreniami, ktoré na nás…

17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vojna medzi NATO a Ruskom môže začať skôr, ako sa predpokladalo

Nemecký minister obrany Boris Pistorius vyhlásil, že vojna medzi NATO a Ruskom môže začať skôr, ako sa predpokladalo – nie…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Miesto heroínu – metadon, miesto generálneho štrajku – kriedová „revolúcia“

Opozícia zase doplatila na svoje velikášstvo a megalomániu, konštatuje Roman Michelko . Jeho príspevok prinášame v plnom znení

17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európsky priemysel „umiera“, varuje šéf belgickej centrálnej banky

Energeticky náročné odvetvia v Európe v podstate „umierajú“, pretože rastúce ceny energie, prílev lacného tovaru z Číny a vedľajšie účinky…

17. 11. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Britská vláda zámerne ukrýva údaje o úmrtiach po podaní vakcíny

Britský orgán dohľadu nad verejným zdravotníctvom bol obvinený z „utajovania“ – odmietol totiž zverejniť údaje, ktoré by mohli spájať vakcínu…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Obzvlášť pre dnešný deň aktuálny rozhovor s Gustávom Murínom o knihe „Od Havla po Pavla – ŽIVOT VE LŽI"

Slovensko, 17. novembra 2025 - Gustáv Murín je skúsený autor literatúry faktu, ktorý v poslednej dobe úspešne mapuje naše novodobé…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinci žijúci v Británii môžu byť vrátení domov

Ukrajinci žijúci v Británii môžu byť vrátení domov, ak bude ich krajina uznaná za bezpečnú

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Smrteľný bozk progresívnej ideológie pre mladých

Podľa prieskumu Gallup je štvrtina mladých amerických mužov „extrémne osamelá”. Samozrejme, existuje viacero príčin: zrejmá je úloha technológií, keďže takmer…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Maďarsko sa stalo najdôležitejším dodávateľom plynu na Ukrajinu

Energetická situácia vo vojne na Ukrajine sa stáva čoraz vážnejšou: v uplynulých týždňoch došlo k najmenej siedmim útokom na ukrajinské…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Tieň Osmanskej ríše

Román Tieň Osmanskej ríše: Medzi dvoma svetmi prenesie čitateľa do 16. storočia a vtiahne ho do príbehu plného bojov, zrady…

16. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Letecká úderná skupina námorníctva USA na čele s lietadlovou loďou USS Gerald R. Ford vstúpila do Karibského mora

Letecká úderná skupina námorníctva USA na čele s lietadlovou loďou USS Gerald R. Ford vstúpila do Karibského mora. Informovala o…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

V Topoľčanoch horí bytový dom, evidujú viacero zranených

V Topoľčanoch v Nitrianskom kraji horí bytový dom. Na mieste je viacero zranených. Aktuálne tam zasahujú štyri ambulancie záchrannej zdravotnej…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Začalo sa disciplinárne pojednávanie v prípade prokurátora GP SR Daniela Lipšica

Na Najvyššom správnom súde SR sa v pondelok začalo disciplinárne pojednávanie vedené voči prokurátorovi Generálnej prokuratúry (GP) SR a niekdajšiemu…

17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Aktualizované 17. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenského korupčná schéma graduje. Mindič je prepojený s americkým ministrom zahraničia Pompeom

USA, 17. novembra 2025 - Takzvané \"Mindičove nahrávky\", ktoré odhaľujú rozsiahlu korupciu na najvyšších úrovniach moci na Ukrajine, poskytujú nové…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Po škandále so Sheinom si Švédsko posvieti na Amazon

Z najväčších lacných čínskych e-shopov putujú do európskych krajín obscénne produkty. Ľudia si môžu zakúpiť dokonca bábiky, ktoré majú sexuálnu…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Jedlá, ktoré budú chutnejšie. Ľudia sa podelili o tieto zaujímavé tipy

Máš chuť na chutnejšie jedlá? Možno ti v tom pomôžu niektoré z nasledujúcich tipov, o ktoré sa ľudia podelili na…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Grécko dodá Ukrajine skvapalnený zemný plyn

Grécko v nedeľu podpísalo dohodu s Ukrajinou o dodávkach skvapalneného zemného plynu amerického pôvodu. Počas náročnej zimy majú pomôcť ťažko…

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zámorské médiá informujú o zranení Honzeka. Môže vynechať olympiádu?

Tréner Calgary Flames Ryan Huska potvrdil, že slovenský útočník Samuel Honzek je zranený po zrážke s vlastným spoluhráčom v poslednom…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Trump vyhlásil, že generáli, ktorí s ním nesúhlasia, prídu o hodnosť a budúcnosť

V prejave pred generálmi americký prezident navrhol tým, ktorí ho nepodporujú, aby „opustili miestnosť“

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

TOP5: Momentov kariéry Petry Vlhovej

Uplynulý víkend sa začal program Svetového pohára v slalome žien pretekmi vo fínskom Levi, ktoré ovládla Američanka Mikaela Shiffrinová. Dlhoročná…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätá Alžbeta Uhorská

Svätá Alžbeta Uhorská, oslavovaná 17. novembra, je uctievaná pre svoju bezhraničnú charitu, pokoru a oddanosť chudobným. Ako šľachtičná, ktorá sa…

17. 11. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

USA pripravujú návrh zákona o sankciách proti krajinám, ktoré obchodujú s Ruskom

USA pripravujú návrh zákona o sankciách proti krajinám, ktoré obchodujú s Ruskom, vyhlásil Trump

17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
17. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Toto sú tie najstaršie rieky na svete

Najstaršie rieky sú fascinujúcimi geologickými archívmi, ktoré existovali dávno pred vznikom moderných pohorí či samotného ľudstva. Tieto pradávne vodné toky…

17. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Z jesennej hospodárskej prognózy Európskej komisie (EK) vyplýva, že ekonomický rast Európskej únie (EÚ) v prvých troch štvrťrokoch 2025 prekonal očakávania a že hospodárska aktivita bude počas rokov 2026 a 2027 rásť miernym tempom.

Jesenné prognózy predpokladajú, že reálny HDP v EÚ vzrastie v rokoch 2025 a 2026 o 1,4 % a v roku 2027 dosiahne 1,5 %.

12:40

Ukrajina podpísala v pondelok dohodu o zámere nakúpiť do 100 stíhačiek Rafale a ďalšieho vybavenia protivzdušnej obrany od Francúzska, oznámilo ukrajinské veľvyslanectvo v Paríži a úrad francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona. Informovala o tom správa agentúr AFP a AP.

Emmanuel Macron
Na snímke francúzsky prezident Emmanuel Macron / Foto: SITA/AP-Emma Da Silva
12:38

Viceprezident Európskej centrálnej banky (ECB) Luis de Guindos varuje pred rizikom korekcie na akciových trhoch, ktorá by mohla vyplynúť z vysokého ocenenia amerických technologických akcií a boomu umelej inteligencie (AI). Informovala o tom správa agentúry DPA.

12:11

Napriek tomu, že vojna na Ukrajine brzdí aj hospodársky rast Maďarska, vláda v Budapešti sa nevzdá svojich sociálnych cieľov vrátane daňových úľav, podpory nového bývania a 14. dôchodku. Na Facebooku to vyhlásil v pondelok predseda maďarskej vlády Viktor Orbán, ktorý avizoval prípravu akčného plánu podpory malých a stredných podnikateľov.

12:09

.

Podľa Orbána Európska únia a aliancia výrazne prevyšujú Moskvu vojenskou a ekonomickou silou

Rusko nemá v úmysle zaútočiť na krajiny EÚ alebo NATO, vyhlásil maďarský premiér Orbán. V rozhovore s nemeckým mediálnym manažérom…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prípad darovania vojenskej techniky Ukrajine ešte nie je ukončený. Minister prezradil viac

Policajný vyšetrovací tím Darca vyšetruje naďalej podozrenia z viacerých trestných činov, pokiaľ ide o darovanie protilietadlového systému S-300, darovanie munície…

16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Saský premiér hovorí o obnovení dodávok plynu z Ruska po nastolení prímeria na Ukrajine

Premiér východonemeckej spolkovej krajiny Sasko Michael Kretschmer uviedol, že Nemecko by malo mať záujem o obnovenie dodávok energie z Ruska…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lajčákova komunikácia s Epsteinom. Skončí ako poradca premiéra? Kaliňák to vidí inak

Šéf zboru poradcov predsedu vlády Roberta Fica a europoslanec Erik Kaliňák zatiaľ nevidí dôvody, prečo by mal skončiť premiérov poradca…

16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ukrajina smeruje k strategickej porážke

Ukrajina smeruje k strategickej porážke, myslí si vojenský komentátor Bild Julian Röpcke

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Matej Michalička

Elena Šebová

Ivan Štubňa

Marek Brna

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov