NAŽIVO

Louvre od januára 2026 zvýši vstupné pre návštevníkov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru o 45 percent. Od 14. januára 2026 budú musieť občania mimo EHP, ktorý zahŕňa členské krajiny EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko, zaplatiť za prehliadku Louvru 32 eur.

Včera 20:20

Babiš na mimoriadnej schôdzi Poslaneckej snemovne českého parlamentu vyhlásil, že ho chce údajne opäť niekto zabiť. České médiá podľa jeho slov vytvárajú atmosféru ako médiá na Slovensku a pripomenul atentát na Fica. Ďalej uviedol, že Agrofert sa stal terčom politického boja a strany končiacej vlády o ňom klamú.

Včera 20:10

Maďarský minister vnútra Sándor Pintér povedal, že maďarskí občania a cudzinci, ktorí navštevujú Maďarsko, sú v bezpečí a cítia sa bezpečne.

Včera 19:49

Rokovania o bezpečnom odchode bojovníkov Hamasu, ktorí sa ukrývajú v podzemných tuneloch na juhu Pásma Gazy, pokračujú.

Včera 19:49

Európske krajiny sa nezhodujú v otázke vyzbrojenia Ukrajiny bez finančnej podpory zo strany USA, píše The Washington Post.

„EÚ je rozdelená. V oblasti zahraničnej politiky musí 27 rozdelených subjektov (štátov) koordinovať každý svoj krok,“ cituje noviny europoslanca Branda Benifeya.

Včera 19:48

Spotová cena zlata dosiahla do 14.15 h SEČ 4156,89 USD za troyskú uncu. V porovnaní so záverom predchádzajúceho obchodovania to predstavuje pokles o 0,2 %.

Včera 19:35

Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Británia vyzvali Izrael, aby zastavil narastajúce násilie osadníkov voči palestínskym civilistom na okupovanom Západnom brehu Jordánu.

Včera 18:58

Martin Kuba oznámil, že po 22 rokoch odchádza zo strany ODS a zakladá nový politický subjekt.

Včera 18:49

Šéfka diplomacie EÚ Kaya Kallasová vyhlásila, že „veľmi rýchla cesta k mieru nie je pre Ukrajinu výhodná“.

Včera 18:13

Ukrajinca podozrivého zo sabotáže na plynovode Nord Stream vydali z Talianska do Nemecka. Očakáva sa, že súd vydá príkaz na jeho vzatie do väzby.

Včera 17:58

Podľa Fialu dosiahli celkové výdavky Česka naprieč jednotlivými ministerstvami a ďalšími úradmi na pomoc Ukrajine od začiatku vojny 91,3 miliardy korún. Suma zahŕňa humanitárnu aj vojenskú pomoc či projekty ekonomickej diplomacie.

Včera 17:57

FBI začala rozsiahle vyšetrovanie „teroristického útoku“ po streľbe na príslušníkov Národnej Gardy USA v blízkosti Bieleho domu vo Washingtone.

Včera 17:56

Europoslanci podporili návrh na zvýšenie transparentnosti v súvislosti s vplyvom tretích krajín na tvorbu politík EÚ. Pozíciu EP podporilo 392 europoslancov, 88 bolo proti a 133 sa zdržalo hlasovania.

Včera 17:55

Namíbijský politik Adolf Hitler Uunona si nechal zmeniť meno. Zo svojich oficiálnych dokumentov si dal odstrániť meno Hitler.

Včera 17:20

Orbán povedal, že Srbi sa v týchto ťažkých časoch môžu spoľahnúť na pomoc Maďarov.

Včera 16:56
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.

Na čo čaká Zelenskyj, keď odmieta ústupky požadované USA v rámci mierového plánu?

V súčasnosti sa rokovania o ukončení vojny na Ukrajine, ktoré sa zintenzívnili po zverejnení Trumpovho mierového plánu, opäť dostali do…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Ako streliť vlastný gól? Progresívci majú návod

Prinášame Vám postoj Mariána Kéryho, predsedu Zahraničného výboru NR SR zo SMER-u, ktorý píše o tom, ako si progresívci otvorením…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kremeľ sa konečne vyjadril: Čo vieme o stretnutí Putina a Orbána?

Kremeľ sa konečne vyjadril – denník Mandiner zverejnil, čo je známe o stretnutí maďarského premiéra Viktora Orbána a prezidenta Ruskej…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vo väzbe počas predošlých vlád zomierali ľudia. „Pokrytci z Matovičovej éry nás nebudú učiť o spravodlivosti,“ reaguje minister vnútra

Včerajšia parlamentná debata sa pôvodne niesla v pietnom duchu. Pri požiari v rómskej osade zahynula matka a jej tri dcéry.…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Putin sa vyjadril k americkým sankciám pre energetické spoločnosti aj k mierovému plánu

Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil, že americké sankcie uvalené voči spoločnostiam Lukoil a Rosneft sú pre neho “prekvapením”.  Vyjadril sa…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Za bombový útok na Krymský most pôjde osem ľudí do väzenia na doživotie

Ruský súd poslal vo štvrtok do väzenia na doživotie osem ľudí, ktorí boli uznaní za vinných v súvislosti s výbuchmi…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Veľké prekvapenie na Tehelnom poli. Slovan zdolal španielskeho favorita

Slovan Bratislava zaznamenal prvé víťazstvo v Konferenčnej lige UEFA v aktuálnej sezóne, keď vo štvrtok večer na domácej pôde zdolal…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Driscoll do Kyjeva, Witkoff do Moskvy. Ako to teraz vyzerá s rokovaniami?

Vedúci kancelárie prezidenta Ukrajiny Andrij Jermak potvrdil, že ďalšie rokovania s americkou delegáciou o mierovom pláne sa uskutočnia “do konca…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Glück pre HS: Je otázne, či má byť generálny prokurátor absolútne nedotknuteľný. Podozrenia z ovplyvňovania politicky citlivých vecí musia byť vysvetlené

O čo ide v prípade údajného zasahovania GP Maroša Žilinku do živých vecí na Krajskej prokuratúre v Žiline? Porušil prokurátor Balogh mlčanlivosť tým,…

27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

„Európsky štít demokracie“ je v skutočnosti operačný systém cenzúry

Obhajcovia slobody prejavu už mesiace varujú, že iniciatíva „Európsky štít demokracie“ , ktorú predstavila Európska komisia, nie je ani tak…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov zástupca na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov: Pozor na Rusko!

Trumpov zástupca Driscoll na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov, že Rusko dosiahlo taký objem výroby diaľkových rakiet, ktorý…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pročko prehral súd so Sujom. Teraz bude musieť platiť

Miroslav Suja z hnutia Republika prostredníctvom sociálnej siete informuje, že vyhral spor s poslancom Jozefom Pročkom a ten sa mu…

27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Za múrmi Zimného paláca: Tento krásny príbeh úspešnej slovenskej autorky je inšpirovaný skutočnými udalosťami

Tri Tatiany – jeden príbeh. A jeden muž, ktorý na krku nosí anch a myslí si, že ovláda osud. Knihu…

27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

The Economist: Rokovania o mieri na Ukrajine sú stále živé

Napriek korupčnému škandálu, ktorý zasiahol Ukrajinu, stále prebiehajú rokovania o mieri. Na fronte sa však situácia zhoršuje, píše The Economist

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“

Bieloruský prezidnet Alexandr Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“ ak chce, aby Ukrajina zachovala svoje zostávajúce územia a nestratila Odesu…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Keď verejnoprávnosť uhne z cesty: TASR zamlčala podstatu kauzy Balogh a Žilinka

Verejnoprávna agentúra má stáť nad politickým konfliktom. Ak však prestane opisovať, čo sa skutočne stalo, a začne ponúkať len rámec,…

27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Europoslankyňa: „Je cieľom Európskej únie zmariť každý pokus o mier?“

Europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová v Európskom parlamente vyzvala, aby sa jej kolegovia  “zamysleli a prestali sa správať ako urazení tínedžeri,…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na scénu vstúpil nový dezinfokanál – lenže pozor! Šíri sofistikovanú propagandu

Do slovenského mediálneho priestoru vstúpil ďalší informačný, respektíve dezinformačný kanál – lenže pozor! Nejde o neškodný profil, práve naopak. Šíri…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Nekonečná ľahkosť Šimečkovho oportunizmu

Zneužije v nekalom politickom boji prvé posledné. Dobre ho vyškolili, nech už to bol ktokoľvek…

27. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kto zničil blahobyt Západu? Názor globalistu na príklade Poľska

Rusko, 27. novembra 2025 - \"Poľsko podporilo Ukrajinu s 45 balíkmi pomoci so zbraňami a muníciou, a pracujeme na ďalších\"…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Členstvo v EÚ pre Srbsko áno, pre Ukrajinu nie

Členstvom Srbska by Európska únia získala, tento proces však Brusel brzdí, zatiaľ čo Ukrajina, ktorá prevádzkuje korupčný aparát na najvyššej…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Pred rodinným domom v Martine došlo k explózii, zasahuje tam polícia

Pred rodinným domom v Martine došlo k explózii. Pre TASR to potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Zuzana…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dezinformácia ako zbraň hromadného ničenia

Rusko, 27. novembra 2025 - Faktov na analýzu je prekvapivo málo a na pokojnú a štruktúrovanú analýzu ich nie je…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Tomáš Taraba podáva podnet na GP za nekonanie jeho predchodcov pri Istrocheme

Minister životného prostredia Tomáš Taraba podáva podnet na Generálnu prokuratúru (GP) SR pre nekonanie svojich predchodcov pri ochrane zdrojov pitnej…

27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Muž, ktorý podstúpil tetovanie očí, odhaľuje nebezpečenstvo celého procesu

Tetovanie očí jedného britského nadšenca tetovaní prerástlo do takého extrému, že podstúpil zákrok, ktorý odborníci označujú za mimoriadne nebezpečný -…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Minister obrany sa v kauze darovania stíhačiek MiG-29 na Ukrajinu nevzdáva

Minister obrany Robert Kaliňák sa v kauze darovania stíhačiek MiG-29 na Ukrajinu nevzdáva. Rezort obrany podal proti zastaveniu stíhania sťažnosť.…

27. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kríza Liverpoolu sa prehlbuje, kouč Slot sa o budúcnosť zatiaľ neobáva

Tréner futbalistov anglického klubu FC Liverpool nemá obavy o svoju budúcnosť na Anfielde, a to ani napriek nedávnym nepriaznivým výsledkom…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Úrad boja proti organizovanej kriminalite zasahuje v Košiciach, vyšetruje škodu z eurofondov za 9,7 mil. eur

V Košiciach zasahuje protikorupčná jednotka Úradu boja proti organizovanej kriminalite Prezídia Policajného zboru. V rámci akcie s krycím názvom Bioplyn…

27. 11. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Louvre od januára 2026 zvýši vstupné pre návštevníkov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru o 45 percent. Od 14. januára 2026 budú musieť občania mimo EHP, ktorý zahŕňa členské krajiny EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko, zaplatiť za prehliadku Louvru 32 eur.

Včera 20:20

Babiš na mimoriadnej schôdzi Poslaneckej snemovne českého parlamentu vyhlásil, že ho chce údajne opäť niekto zabiť. České médiá podľa jeho slov vytvárajú atmosféru ako médiá na Slovensku a pripomenul atentát na Fica. Ďalej uviedol, že Agrofert sa stal terčom politického boja a strany končiacej vlády o ňom klamú.

Včera 20:10

Maďarský minister vnútra Sándor Pintér povedal, že maďarskí občania a cudzinci, ktorí navštevujú Maďarsko, sú v bezpečí a cítia sa bezpečne.

Včera 19:49

Rokovania o bezpečnom odchode bojovníkov Hamasu, ktorí sa ukrývajú v podzemných tuneloch na juhu Pásma Gazy, pokračujú.

Včera 19:49

Európske krajiny sa nezhodujú v otázke vyzbrojenia Ukrajiny bez finančnej podpory zo strany USA, píše The Washington Post.

„EÚ je rozdelená. V oblasti zahraničnej politiky musí 27 rozdelených subjektov (štátov) koordinovať každý svoj krok,“ cituje noviny europoslanca Branda Benifeya.

Včera 19:48

.

V Poprade zmeny vo vedení. Končia Bohunčák aj Koval, vzniká Správna rada ako poradný orgán vedenia

V hokejovom klube HK Poprad sa v tomto týždni len tak hemží novinkami. Po oznámení Ivana Droppu ako nového asistenta…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Farebná matematická skladačka: Hlavolam pre tých najšikovnejších

Farebná matematická skladačka preverí vašu logiku, postreh aj schopnosť rýchlo myslieť - a kto ju dokáže vyriešiť, patrí medzi najschopnejších…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Šéfka fínskej diplomacie chce do mierového plánu o Ukrajine zahrnúť zredukovanie ruskej armády

Fínska ministerka zahraničných vecí Elina Valtonenová sa domnieva, že ak mierový plán počíta s obmedzeniami pre ukrajinské ozbrojené sily, potom…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Víťazka súťaže Najsilnejšia žena sveta prišla o titul, keď organizátori zistili, že je muž

Súťaž Najsilnejšia žena sveta 2025 v texaskom Arlingtone vyvolala kontroverziu po tom, ako americká súťažiaca Jammie Bookerová, ktorá cez víkend…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










"Ku škodlivým ideológiám je potrebné sa vyjadrovať": Poslanec Djordjevič podporil protest proti progresivizmu

Slovensko, 27. novembra 2025 - “Mesto Košice sa najprv rozhodlo natvrdo zamedziť nášmu Protest proti progresivizmu, ktorý sa má konať…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Dostupnosť bývania sa zhoršila, no hypotéky stúpajú. NBS vysvetľuje prečo

Cenová dostupnosť bývania na Slovensku sa v posledných rokoch výrazne menila a jej vývoj sa často rozchádzal s aktivitou na…

27. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov