NAŽIVO

Stretnutie Putina a Trumpa ešte nebolo zrušené, vyhlásila tlačová tajomníčka Bieleho domu Caroline Levittová.

„Stretnutie Trumpa a Putina zostáva na programe, uskutoční sa v budúcnosti… Prezident je mimoriadne motivovaný úspechom svojej mierovej dohody na Blízkom východe. A chce, aby táto vojna (na Ukrajine, pozn. red.) skončila. Hovorí o tom už deväť mesiacov, odkedy je vo funkcii,” povedala.

Včera 20:19

Poverený generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR Vojtech Ferencz už inicioval prípravu nezávislých auditov v oblastiach predaja dreva, verejného obstarávania a nakladania s majetkom. Výstupy budú po ukončení procesov zverejnené. Popri tom sa pripravuje nový model predaja dreva s preferenciou domácich spracovateľov a s trasovaním pohybu suroviny cez štítkovanie a elektronickú evidenciu.

Včera 19:55

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pripravuje nový zákon o rovnakom odmeňovaní žien a mužov za rovnakú prácu. Povedal to rezortný šéf Erik Tomáš (Hlas-SD) počas Hodiny otázok v Národnej rade SR. Zákon je podľa neho už po medzirezortnom pripomienkovom konaní, pričom na Úrad vlády SR by mal byť predložený do konca októbra. Na rokovanie vlády by sa mal dostať v novembri tohto roka.

Včera 19:54

Donald Trump sa stretne so Si Ťin-pchingom budúci štvrtok, oznámila tlačová tajomníčka Bieleho domu Caroline Levittová.

Včera 19:53

Výroba v hlavnom závode Volkswagenu bude počas nasledujúceho pracovného týždňa pokračovať podľa plánu. A to aj napriek riziku nedostatku čipov v dôsledku sporu medzi Holandskom a Čínou v súvislosti s ich výrobcom Nexperiou. Uviedol to zdroj oboznámený s touto záležitosťou.

Včera 19:52

Koncová cena elektriny sa skladá z viacerých zložiek od ceny komodity, cez tarify za distribúciu, až po náklady na reguláciu sústav. Od roku 2019 je nárast cien výrazne ovplyvňovaný rozhodnutiami Európskej únie , najmä nerozumnou politikou Green Dealu, uviedol predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Jozef Holjenčík. Ďalšou významnou položkou, ktorá ovplyvňuje ceny, je podľa neho aj cena emisných povoleniek.

Včera 19:52

Druhé októbrové stretnutie s generálnymi riaditeľmi útvarov Európskej komisie v Bruseli bolo v znamení diskusií o informatizácii spoločnosti, podpore zamestnanosti a doprave. Uviedol to štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Richard Maraček.

Včera 19:50

Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil, že nové sankcie USA neovplyvnia ruskú ekonomiku. A označil ich za „pokus o vyvíjanie tlaku na Rusko“.

Včera 19:49

Poslanci Národnej rady SR prerušili rozpravu o novele zákona o hazardných hrách. Písomne prihlásení rečníci odmietli vystúpiť, ale neboli prítomní v rokovacej sále a do ústnej rozpravy sa nikto neprihlásil. Podpredseda NR SR Peter Žiga (Hlas-SD) tak prerušil rozpravu do 20.00 h. Poslanci si už predtým schválili, že o novele sa bude diskutovať do úplného prerokovania.

Včera 19:49

Najbližší zjazd vládnucej vietnamskej komunistickej strany bude 19. až 25. januára budúceho roka a jeho delegáti majú na ňom definovať hlavné stratégie a politiky krajiny.

Včera 19:48

Kancelária izraelského premiéra Benjamina Netanjahua odsúdila hlasovanie poslancov za dva návrhy zákonov, ktoré pripravujú pôdu pre anexiu Západného brehu Jordánu. Označila to za „úmyselnú politickú provokáciu“ opozície počas návštevy amerického viceprezidenta J. D. Vancea v Izraeli.

Včera 19:47

Americký prezident Donald Trump omilostil spoluzakladateľa a niekdajšieho generálneho riaditeľa burzy kryptomien Binance Changpenga Zhaa. 

Včera 19:47

Rusko sa nikdy nepodvolí tlaku Spojených štátov alebo ktorejkoľvek inej krajiny, povedal ruský prezident Vladimir Putin. Varoval tiež, že reakcia na útoky hlboko na ruskom území by bola veľmi dôrazná.

Rusko považuje nové sankcie USA za kontraproduktívne, vraj je voči nim imúnne
Na snímke ruský prezident Vladimir Putin / Foto: TASR/AP-Alexander Kazakov, Sputnik, Kremlin
Včera 19:46

Americký minister dopravy Sean Duffy a republikánski lídri v Kongrese varovali pred možnými problémami na amerických letiskách. Hrozí totiž, že odstávka vlády, tzv. shutdown, ktorý sa začal 1. októbra, sa môže natiahnuť do novembra a počet zrušených letov sa môže zvýšiť, keď pracovníci riadenia letov nedostanú výplatu.

Včera 19:45

Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán sa nateraz stal „najvernejším spojencom Kremľa“. Vyhlásil to predseda mimoparlamentnej strany TISZA a najsilnejší Orbánov kritik Péter Magyar v prejave pred davom na preplnenom budapeštianskom Námestí hrdinov a priľahlej Andrássyho triede. Magyar vystúpil pred svojimi priaznivcami pri príležitosti štátneho sviatku výročia vypuknutia revolúcie v roku 1956, jeho prejav vysielali naživo viaceré médiá.

Včera 19:44

Trump oznámil svoju návštevu Gazy a dal Izraelu ultimátum.

Donald Trump bez ďalších podrobností povedal, že chce odísť do Gazy. A varoval Izrael pre prípad, že by sa napriek tomu rozhodol realizovať svoj zámer anektovať Západný breh.

„To sa nestane, pretože som dal slovo arabským krajinám. A teraz sa tak nemôže konať. Mali sme obrovskú podporu Arabov. To sa nestane. Izrael stratí všetku podporu Spojených štátov, ak sa to stane,“ ubezpečil Trump.

Včera 19:27

Argentínsky prezident Javier Milei vymenoval ministra financií Pabla Quirna do funkcie ministra zahraničných vecí. Na pozícií šéfa rezortu diplomacie nahradí Gerarda Wertheina.

Včera 18:40

Na vrchole ikonickej hory Fudži v Japonsku sa po prvýkrát túto zimu objavila typická snehová pokrývka. Sneh napadol o 21 dní neskôr ako je v priemere bežné od začiatku vedenia záznamov v roku 1894.

Včera 18:39

Saudská Arábia vymenovala nového najvyššieho náboženského duchovného v monarchii približne mesiac po smrti jeho predchodcu. Podľa dekrétu kráľa Salmána sa veľkým muftím stal šejk Sálih bin Fauzán al-Fauzán.

Včera 18:10

Svetová zdravotnícka organizácia uviedla, že v Pásme Gazy od uzavretia prímeria medzi Izraelom a militantnými hnutím Hamas nenastalo pozorovateľné zníženie hladu a len minimálne sa zlepšili dodávky humanitárnej pomoci. 

Včera 18:09

Lídri členských krajín Európskej únie na summite v Bruseli podporili plán obrannej pripravenosti do roku 2030, ktorý predstavila Európska komisia pred týždňom. 

Včera 18:08

Francúzski sudcovia vydali v lete 2025 nový zatykač na zvrhnutého sýrskeho prezidenta Bašára Asada v súvislosti so smrtiacimi chemickými útokmi z roku 2013, uviedol súdny zdroj.

Včera 18:07

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v Bruseli vyjadril nádej, že lídri Európskej únie sa posunú vpred s plánom poskytnúť Kyjevu novú finančnú pomoc prostredníctvom takzvanej „reparačnej pôžičky“. Tá by bola financovaná zo zmrazených aktív Ruskej centrálnej banky.

Včera 18:07

Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva potvrdil, že sa plánuje uchádzať o štvrtý prezidentský mandát vo voľbách v roku 2026. 

Lula chce v roku 2026 po štvrtýkrát kandidovať za brazílskeho prezidenta
Na snímke brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva / Foto: TASR/AP-Achmad Ibrahim
Včera 17:59

Včera 17:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Matej Michalička

Miroslav Urban

Michal Durila

Marek Brna

Gustáv Murín

Michal Dunaj

.
.

Červeným denníčkom tečie do topánok, SIS bude konať

Liberálne médiá sa desia predstavy, že by mohli byť brané na zodpovednosť za protištátnu činnosť

23. 10. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Trumpove ego dostalo ďalšiu ranu

Americký prezident Donald Trump zažíva jedno sklamanie za druhým. Po tom, ako jeho ego utrpelo, keď nedostal Nobelovu cenu za…

24. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rajka sa bráni tichému osídľovaniu. Maďarský zákon o miestnej identite ukazuje, čo Slovensko ešte len čaká

Rajka sa rozhodla brániť – nie proti Slovákom, ale proti úpadku miestnej identity a prudkému rastu cudzích vlastníkov. Nový maďarský…

24. 10. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov
24. 10. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov

Kaliňák rozdrvil progresívnu poslankyňu v priamom prenose

„Je mi vás úprimne ľúto”, vyslovil sa na jej adresu

23. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Maďarskí poľnohospodári dôrazne odmietajú dohodu EÚ o voľnom obchode s Ukrajinou

Maďarské poľnohospodárske zväzy dôrazne odmietajú dohodu Európskej únie  o voľnom obchode s Ukrajinou. Podľa NAK a MAGOSZ dohoda ohrozuje budúcnosť európskej výroby…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Napínavý príbeh typu „mačka a myš“. Jo Nesbo je späť s ďalšou strhujúcou knihou

“Fantastické. Poslednú tretinu som nedokázal odlepiť oči od knihy. Prekvapivo dojímavé a emotívne časti…- chudoba, nerovnosť a politika v oblasti…

24. 10. 2025 | Kultúra | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 10. 2025 | Kultúra | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Parlament schválil problémovú novelu o hazarde. SNS sa zdržala

Parlament schválil novelu zákona o hazarde, ktorú predložil minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak

23. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

“Mafia na SAV, mafia v politike, mafia v zdravotníctve.” Splnomocnenec vlády háji svoje vyjadrenia o vakcínach

Splnomocnenec vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár vo štvrtok zopakoval, že si stojí…

23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tentokrát sa Západu vyhrážal priamo Putin

Putin potvrdil Trumpovo vyhlásenie o zrušení ich stretnutia v Budapešti

23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Prívrženci opozície zaútočili na huslistu, ktorý hral pre rezort diplomacie. Asistent progresívneho poslanca prerazil dno

Rezort zahraničnej politiky pod vedením ministra Juraja Blanára v utorok zorganizoval podujatie s názvom „Štefánik a diplomacia“. V publiku sedeli…

23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár zaskočil všetkých pri novele o hazarde. Danko reaguje

Líder koaličnej SNS Andrej Danko chápe postoje poslanca Národnej rady SR Petra Kotlára , ktorý v pléne požiadal o stiahnutie…

23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trumpove kolísanie 2.0. Prečo americký prezident zrušil stretnutie s Putinom?

Včera Trump opäť zmenil názor. Oznámil, že odkladá stretnutie s Putinom, pretože ten zjavne nie je pripravený splniť hlavnú podmienku…

23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Ako by skončili voľby, keby sa konali v októbri? Prezradil najnovší prieskum

Ak by sa voľby do Národnej rady SR konali v októbri, vyhralo by ich opozičné hnutie Progresívne Slovensko . Druhý…

23. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Moskva na výroky poľského ministra o ropovode Družba zareagovala „ostrou rétorikou“

Včera sa na sociálnej sieti X odohrala celkom zaujímavá roztržka medzi poľským ministrom zahraničia Radosławom Sikorskim a jeho maďarským náprotivkom…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Mikloško pre HS: Západ sa topí v dlhoch a chaose, stratil rovnováhu, chýbajú mu lídri a médiá klamú. Slovensko je ešte stále krajina, kde sa dá pokojne žiť

Jozef Mikoško starší patrí k osobnostiam, ktoré sa vymykajú jednoduchému zaradeniu. Je starším bratom politika Františka Mikloška a otcom súčasného komisára…

23. 10. 2025 | Rozhovory | 12 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Rozhovory | 12 min. čítania | 0 komentárov

Milanová si umýva ruky a odmieta zodpovednosť za zoznam firiem s väzbami na „ruské kruhy“

Exministerka kultúry Natália Milanová odmieta, že by počas svojho pôsobenia vydala príkaz na vytvorenie databázy firiem a občanov s prepojením…

23. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rusi hlásia obsadenie ostrova pri Chersone

Ruské médiá s odvolaním sa na ministerstvo obrany RF píšu o obsadení Karanténneho ostrova, ktorý sa nachádza južne od Chersonu,…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Hrozí postup ruskej armády k Limanu, varuje DS

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Aktualizované 23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Pri ďalšej lúpeži vo francúzskom múzeu bolo ukradnutých 2 000 zlatých a strieborných mincí

Približne 2 000 zlatých a strieborných mincí v hodnote okolo 90 000 eur bolo ukradnutých počas krádeže v inom francúzskom…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trump reaguje na výzvy kolumbijského prezidenta, ktorý ho označil za niekoho, koho sa treba „zbaviť“

Americký prezident Donald Trump v stredu reagoval na vyhlásenie kolumbijského prezidenta, po tom, čo latinskoamerický líder vyzval na jeho „zbavenie…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prečo ukrajinské drony stále úspešne zasahujú ruské rafinérie? Odpoveď má dve časti

Jednou z tajomných otázok súčasnej vojny je, prečo ukrajinské drony stále útočia na ruské ropné rafinérie?

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Gašpar navrhuje väzenie za ovplyvňovanie volieb zo zahraničia

Za ovplyvňovanie volieb zo zahraničia by mohlo hroziť väzenie. Počíta s tým prílepok k novele Trestného zákona, ktorá rieši ničenie…

23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Prezident USA udelil milosť zakladateľovi najväčšej kryptomenovej burzy

Prezident USA Donald Trump udelil milosť zakladateľovi najväčšej kryptomenovej burzy na svete Binance Changpengovi Zhaoovi, informovala tlačová tajomníčka Bieleho domu…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj v Bruseli informoval lídrov o situácii na Ukrajine, politici rokujú aj o ďalších otázkach

V belgickom Bruseli sa vo štvrtok koná samit lídrov Európskej únie. Pod vedením predsedu Európskej rady Antónia Costu sa hlavy…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čo sa uvádza v Trumpovom dekrete o sankciách proti spoločnostiam Rosneft a Lukoil?

Obmedzenia sa týkajú nielen materských spoločností, ale aj všetkých ich dcérskych štruktúr, v ktorých Rosneft alebo Lukoil vlastnia päťdesiat percent…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
Mikloško o adopcii

23. 10. 2025

Mikloško o KDH

23. 10. 2025

Mikloško o Bohu

23. 10. 2025


Michal Šipoš: Robert Fico sa obáva prevratu, preto ho chceme pokojnou cestou urobiť

Hnutie Slovensko opakovane registrovalo obavy premiéra SR Roberta Fica z prevratu, preto sa k nemu rozhodlo pokojnou cestou dospieť v…

23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Takto si deti žijú svoje životy po celom svete

Andrea Torrei je talianska fotografka známa zachytávaním ľudí a ich každodenného života po celom svete. Jej práca ukazuje krásu, emócie…

23. 10. 2025 | 0 komentárov

Premiér: S Merzom očakávame revíziu zákazu predaja áut so spaľovacím motorom

Predseda vlády SR Robert Fico sa v stredu (22. 10.) večer v Bruseli stretol s nemeckým kancelárom Friedrichom Merzom a…

23. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Háčkovacie sady Disney na vytvorenie kúzla doma

Čo získate, keď spojíte dva rozkošné nápady? Samozrejme, perfektné hobby! Háčkovacie sady Disney nie sú len nádherne tematické, ale poskytujú…

23. 10. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Stretnutie Putina a Trumpa ešte nebolo zrušené, vyhlásila tlačová tajomníčka Bieleho domu Caroline Levittová.

„Stretnutie Trumpa a Putina zostáva na programe, uskutoční sa v budúcnosti… Prezident je mimoriadne motivovaný úspechom svojej mierovej dohody na Blízkom východe. A chce, aby táto vojna (na Ukrajine, pozn. red.) skončila. Hovorí o tom už deväť mesiacov, odkedy je vo funkcii,” povedala.

Včera 20:19

Poverený generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR Vojtech Ferencz už inicioval prípravu nezávislých auditov v oblastiach predaja dreva, verejného obstarávania a nakladania s majetkom. Výstupy budú po ukončení procesov zverejnené. Popri tom sa pripravuje nový model predaja dreva s preferenciou domácich spracovateľov a s trasovaním pohybu suroviny cez štítkovanie a elektronickú evidenciu.

Včera 19:55

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pripravuje nový zákon o rovnakom odmeňovaní žien a mužov za rovnakú prácu. Povedal to rezortný šéf Erik Tomáš (Hlas-SD) počas Hodiny otázok v Národnej rade SR. Zákon je podľa neho už po medzirezortnom pripomienkovom konaní, pričom na Úrad vlády SR by mal byť predložený do konca októbra. Na rokovanie vlády by sa mal dostať v novembri tohto roka.

Včera 19:54

Donald Trump sa stretne so Si Ťin-pchingom budúci štvrtok, oznámila tlačová tajomníčka Bieleho domu Caroline Levittová.

Včera 19:53

Výroba v hlavnom závode Volkswagenu bude počas nasledujúceho pracovného týždňa pokračovať podľa plánu. A to aj napriek riziku nedostatku čipov v dôsledku sporu medzi Holandskom a Čínou v súvislosti s ich výrobcom Nexperiou. Uviedol to zdroj oboznámený s touto záležitosťou.

Včera 19:52

.

Fínsko vyzýva Trumpa: Nechajte Zelenského zasiahnuť Rusko raketami Tomahawk

Fínsky premiér Petteri Orpo sa v rozhovore pre bruselský denník Politico vyjadril, že „Ukrajina musí byť vybavená tak, aby mohla vyrovnať…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Americký vpád do Venezuely brzdia ruské protilodné rakety

Venezuela, 23. októbra 2025 - Protilodné rakety Ch-31, dodávané Ruskom a odpaľované z stíhačiek Su-30MK2V, naďalej predstavujú nebezpečenstvo pre vojnové…

23. 10. 2025 | 0 komentárov

Aké témy budú dominovať dnešnému samitu EÚ?

27 lídrov Európskej únie sa pripravuje na dnešný napätý samit v Bruseli. Očakáva sa nabitý program venovaný Ukrajine, klimatickým cieľom…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Ministerstvo si umýva ruky, ale kryje cudziu agendu. Britská príručka pre školy vznikla bez zmluvy a bez kontroly

Britská vláda zaplatila, IREX pripravil a slovenské ministerstvo dalo svoje logo. Tak vznikla príručka, ktorá sa dostala do našich škôl…

23. 10. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ako sa nepodaril atentát na Stalina

Rusko, 23. októbra 2025 - 16. októbra 1931 sa nepodaril pokus o atentát na Stalina. V tom čase, rovnako ako…

23. 10. 2025 | 0 komentárov

Trump si myslí, že Putin je pripravený na rokovania a „pripravený uzavrieť dohodu“

„Vždy som mal pocit, že chcel získať celú Ukrajinu, nie len jej časť. Ale myslím si, že teraz je trochu…

23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 10. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Matej Michalička

Miroslav Urban

Michal Durila

Marek Brna

Gustáv Murín

Michal Dunaj

.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov