NAŽIVO

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier dnes spolu s manželkou Elke Büdenbenderovou pricestoval do Spojeného kráľovstva na oficiálnu trojdňovú návštevu.

Ide o prvú cestu nemeckého prezidenta do Británie za posledných 27 rokov. Informujú agentúry DPA a Reuters.

Steinmeier Starmer
Na snímke nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier (vpravo) a britský premiér Keir Starmer / Foto: TASR/AP-Thomas Krych
Včera 20:07

Ukončenie vojny Ruska na Ukrajine by malo byť v súlade s medzinárodným právom, uviedol generálny tajomník OSN António Guterres.

Podľa vlastných slov si myslí, že riešenie je ešte stále ďaleko. Informuje agentúra Reuters.

Včera 20:06

Wikipédia zverejnila zoznam najnavštevovanejších odkazov v tomto roku, pričom na jej anglickej verzii bol najpopulárnejší článok o Charliem Kirkovi. Informuje web Euronews.

Včera 20:05

Maďarsko na Ukrajinu nedodá žiadne zbrane, neposkytne jej ani žiadne finančné prostriedky a plne podporuje mierové úsilie amerického prezidenta Donalda Trumpa. Vyjadril sa tak maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó po zasadnutí ministrov zahraničných vecí NATO v Bruseli. Informuje agentúra Reuters.

Včera 20:03

Iránska vláda plánuje nakúpiť vodu od susedných krajín v dôsledku celonárodného sucha.

Ďalším z cieľov Teheránu je dovoz produktov, pri ktorých výrobe sa spotrebúva veľa vody. Informuje  agentúra DPA.

Včera 20:02

Český prezident Petr Pavel privítal dohodu Rady EÚ a Európskeho parlamentu na postupnom ukončení dovozu ruského plynu do Európy.

Podľa neho k tomuto kroku malo dôjsť skôr, pretože krajiny EÚ mali dosť času pripraviť sa na tento stav. Povedal to dnes po skončení prezidentského summitu Vyšehradskej štvorky v Ostrihome.

Podľa neho štáty EÚ by si nemali naivne myslieť, že sa vrátia „staré dobré časy“ lacných energií a priateľských vzťahov s Ruskom.

Včera 20:00

Poslanci izraelskej vládnej koalície sa dnes nezúčastnili na hlasovaní o uznesení, ktoré vyjadruje podporu plánu amerického prezidenta Donalda Trumpa na ukončenie vojny v Pásme Gazy.

Za jeho prijatie preto hlasovala iba tretina poslancov izraelského parlamentu (Knesetu). Informujú agentúry Reuters, DPA a portál Times of Israel.

Včera 19:58

Bývalý majiteľ PornHub sa zaujíma o zahraničné aktíva spoločnosti Lukoil, informuje agentúra Reuters.

Podľa informácií agentúry sa bývalý majiteľ MindGeek (materská spoločnosť porno portálu PornHub), rakúsky podnikateľ Bernd Bergmair, obrátil na americké ministerstvo financií so žiadosťou o povolenie na nákup časti zahraničných aktív spoločnosti Lukoil.

„Je zrejmé, že Lukoil International GmbH je vynikajúca investícia a každý by bol rád, keby mal možnosť vlastniť tieto aktíva,“ povedal Bergmair pre agentúru Reuters a dodal, že „nekomentuje potenciálne transakcie“.

Včera 18:59

NATO nemá plán „B“ pre prípad zastavenia dodávok amerických zbraní na Ukrajinu, vyhlásil generálny tajomník aliancie Rutte.

Novinár sa spýtal Ruttea, či má NATO náhradný plán pre prípad zlyhania rokovaní a zastavenia dodávok amerických zbraní na Ukrajinu.

„Nemám ho. Nemyslím si, že by sme mali uvažovať o pláne „B“, odpovedal generálny tajomník aliancie.

Pripomíname, že západné médiá skôr písali, že v prípade odmietnutia Kyjeva podpísať Trumpov mierový plán, Spojené štáty môžu prestať dodávať zbrane Ukrajine aj za peniaze.

Včera 18:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.

Najväčší korupčný škandál v EÚ v súčasnosti. Nad Leyenovou sa opäť zmráka, problémov je viac. Môžu spustiť reťazovú reakciu

Najväčší korupčný škandál v EÚ v 21. storočí s diplomatickou akadémiou zasiahne pozíciu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej,…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Zvrat v kauze kontroverzného nákupu NITC Voderady. Zasiahol Drucker

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR poverený vedením Úradu podpredsedu vlády SR pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku Tomáš…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Srbská vláda schválila zatvorenie jedinej ropnej rafinérie v krajine v dôsledku amerických sankcií proti Rusku

Srbsko nedostalo od Spojených štátov kladnú odpoveď ohľadom licencie na pokračovanie dodávok ropy do rafinérie srbskej ropnej spoločnosti NIS v…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rumunsko zničilo ukrajinský námorný dron

Rumunsko zničilo ukrajinský námorný dron Sea Baby v Čiernom mori, informuje ministerstvo obrany krajiny

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár: Odďaľujem predloženie správy o pandémii, chcem dokončiť objasňovanie

Splnomocnenec vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár odďaľuje čas predloženia svojej správy o…

03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Situácia je vážna. Tisíc ukrajinských vojakov sa ocitlo v obkľúčení v Mirnograde

Tisíc ukrajinských vojakov sa ocitlo v obkľúčení v Mirnograde a žiada o pomoc, píše Bild s odvolaním sa na jedného…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vláda posúdila možnosti žaloby v prípade ukončenia dovozu plynu z Ruska

Pokiaľ budú po prijatí nariadenia o postupnom ukončení dovozu zemného plynu z Ruska pretrvávať relevantné právne výhrady, ktoré by mohli…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Dokonalý darček: Svetové hity v jednom balíčku

Prinášame vám zaujímavú ponuku. Svetové hity pri ktorých kúpe ušetríte viac ako 5 eur a máte poštovné zadarmo

03. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Brutálna vražda syna ukrajinského politika. Vo Viedni našli jeho upálené telo

Pod traťou Ostbahn vo Viedni bolo v spálenom tmavom Mercedese s ukrajinskými značkami nájdené telo muža.  Len 21-ročný muž bol mučený…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Predstaviteľky opozície chcú vyvodenie dôsledkov voči Lajčákovi, zaslali otvorený list Ficovi a spustili petíciu

Predstaviteľky opozície zaslali otvorený list premiérovi Robertovi Ficovi so žiadosťou, aby prestal chrániť kamarátov sexuálneho predátora Jeffreyho Epsteina. Veronika Remišová…

03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyhlásenia Ušakova po stretnutí Whitkoffa a Kushnera s Putinom

Vyhlásenia Ušakova po stretnutí Whitkoffa a Kushnera s Putinom:

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Ukrajinskí poslanci si zvýšili platy trojnásobne

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Európska komisia tlačí na použitie ruských zmrazených aktív

Európska komisia oficiálne predložila svoj návrh na poskytnutie Ukrajine „reparačného úveru“, ktorý ešte pred stretnutím odmietlo Belgicko

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Nemecké ozbrojené sily okradli

Nemecké ministerstvo obrany informovalo, že koncom novembra došlo k rozsiahlej krádeži. Neznámi páchatelia ukradli tisíce nábojov z nákladného vozidla na…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Bude radšej hrať golf ako byť dvojkou v reprezentácii? Znovu ožíva konflikt Calzona - Greif

Slovenská futbalová reprezentácia zažila rozpačitý rok 2025. Najskôr sa síce nedostala do B-divízie Ligy národov, no v jeseni si napravila…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Nový riaditeľ Slovenského rozhlasu: Čo od neho môže verejnosť očakávať?

Peter Janků prichádza do čela Slovenského rozhlasu v čase, keď rozhlasová aj televízna časť STVR stoja pred úlohou naplniť verejnoprávne…

03. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Taliansky profesor: Bez mieru Európa prehrá, ale nechce, aby vojna zmizla z obzoru

Taliansko, 3. decembra 2025 - „Kompromisy zatiaľ neboli dosiahnuté,“ vyhlásil poradca ruského prezidenta Jurij Ušakov po stretnutí Vladimíra Putina s…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Slovensko a Česko obnovujú priateľské vzťahy. Progresívci sa môžu aj hádzať o zem

Po nástupe Andreja Babiša do kresla premiéra českej vlády získa Vyšehradská štvorka na sile. Hnacím motorom je slovensko-maďarsko-česká spolupráca, čo…

03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Výstavba, ktorá sa vymkla kontrole

Výstavba sa niekedy uberie smerom, ktorý nedáva logiku, a výsledkom sú architektonické riešenia, pri ktorých máte pocit, že plánovanie dorazilo…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Kremeľ pre zákaz dovozu ruského plynu predpovedá Európskej únii úpadok

Kremeľ v stredu vyhlásil, že rozhodnutie Európskej únie pristúpiť k úplnému zákazu dovozu ruského plynu do jesene 2027, Úniu len…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Návrat roka? Serena šokovala zápisom do testov, potom fanúšikov uzemnila jednou vetou

Vráti sa Serena Williamsová na tenisové kurty? Otázka, ktorá v utorok obletela svet po tom, čo sa meno legendárnej Američanky…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Záujem o úvery Štátneho fondu rozvoja bývania rastie. Obnova bytových domov aj naďalej dominuje

Záujem o výhodné úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania má v roku 2025 rastúcu tendenciu. Do konca 3. kvartálu tohto…

03. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ruský Iskander sedemkrát inak: nové typy munície menia pravidlá hry

Rusko, 3. decembra 2025 - Rusko dramaticky rozširuje svoj arzenál operačno-taktických rakiet Iskander-M.   Z dokumentácie vyplýva objednávka stoviek striel,…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

Ozbrojenci na motorke vypálili „osem alebo deväť“ rán na SUV, ktoré šoféroval peruánsky prezidentský kandidát

Peruánsky prezidentský kandidát Rafael Belaúnde vyviazol v utorok z útoku ozbrojencov na svoje auto zakrvavený, ale nie vážne zranený, uvádza…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Muži, ktorí nikdy nedospejú. Dieťa z nich nezmizne ani v dospelosti

Muži sú často dôkazom toho, že dospelosť automaticky neznamená koniec hravosti, a ich správanie neraz ukazuje, že vnútorné dieťa si…

03. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Zákulisné tlaky: Ferenčák sa zastrája, vláde hrozí oslabenie

Poslanec Ján Ferenčák mal rušný deň. Hlasovanie o jeho odvolávaní z postu šéfa eurovýboru bolo napokon preložené o týždeň

03. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Čínske úrady vyšetrujú výrobcov sexuálnych bábik s detskými črtami

Čínske orgány v stredu oznámili, že továreň v juhočínskej provincii Kuang-tung, ktorá mala údajne vyrábať sexuálne bábiky s „detskými črtami“,…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

V NATO neexistuje konsenzus ohľadom vstupu Ukrajiny

V NATO neexistuje konsenzus ohľadom vstupu Ukrajiny, vyhlásil generálny tajomník aliancie Rutte

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Požiar zasiahol večer byt v Kráľovskom Chlmci, evakuovali deväť ľudí

Požiar zasiahol v utorok večer byt v bytovom dome v meste Kráľovský Chlmec v okrese Trebišov. Príslušníci Hasičského a záchranného…

03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Aktualizované 03. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier dnes spolu s manželkou Elke Büdenbenderovou pricestoval do Spojeného kráľovstva na oficiálnu trojdňovú návštevu.

Ide o prvú cestu nemeckého prezidenta do Británie za posledných 27 rokov. Informujú agentúry DPA a Reuters.

Steinmeier Starmer
Na snímke nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier (vpravo) a britský premiér Keir Starmer / Foto: TASR/AP-Thomas Krych
Včera 20:07

.

Rastúci problém „zabíjania zo cti“ v Európe

V máji minulého roka dvaja bratia údajne zviazali svoju 18-ročnú sestru lepiacou páskou, zapchali jej ústa a utopili ju v…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Rubio potvrdil, že Rusko požaduje stiahnutie ukrajinských vojsk z Donbasu

„To, o čom sa práve teraz hádajú, je územie s rozlohou približne 30 – 50 kilometrov a 20 % Doneckej…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nemeckí učitelia bijú na poplach

Podľa vedúceho odborového zväzu nemeckých pedagógov stále viac žiakov základných škôl v Nemecku nevie vykonávať tie najzákladnejšie úlohy, ako je…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európska komisia predstaví novú doktrínu ekonomickej bezpečnosti

Európska komisia predstaví novú doktrínu ekonomickej bezpečnosti. Má ísť o usmernenia, ktorých cieľom je predvídať obchodné hrozby a zaujať strategickejší…

03. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Dvaja mladiství migranti prepustení po útoku mačetou na majiteľa stánku v Dortmunde v Nemecku

Sýrsky majiteľ kiosku utrpel zranenia, ktoré mu zmenili život potom, čo v sobotu dvaja mladíci, 13-ročný Sýrčan a 13-ročný Nemec…

03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
03. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov