NAŽIVO

Ukrajina uvalila sankcie na 56 lodí, ktoré v rokoch 2022 až 2025 nelegálne vstúpili do ukrajinských prístavov kontrolovaných ruskými silami a vyvážali ukrajinské potravinárske produkty. Dekrét o zavedení týchto sankcií podpísal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

06:53

Francúzske bezpečnostné zložky zadržali tri osoby podozrivé z ekonomickej špionáže v prospech Ruska a zo spolupráce s cudzou mocnosťou. Štvrtá osoba bola obvinená z poškodzovania majetku v záujme cudzieho štátu. Traja zo štyroch podozrivých boli vzatí do väzby.

06:53

Talianski poslanci jednomyseľne podporili návrh zákona, na základe ktorého bude femicída – úmyselné zabitie žien alebo dievčat – osobitným trestným činom. Páchateľom hrozí doživotný trest odňatia slobody.

06:52

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj povedal, že princípy upraveného amerického plánu na ukončenie vojny s Ruskom by mohli viesť k „hlbším dohodám“ a že „veľa závisí od Washingtonu“. 

06:51

Ruské sily podnikli masívny útok dronmi na mesto Záporožie na juhovýchode Ukrajiny. Útok spôsobil požiare, poškodil budovy a autá a podľa oblastného gubernátora Ivana Fedorova je zranených 12 osôb.

06:50

V kalendári pripomienkových dní Organizácie Spojených národov má svoje miesto aj Svetový deň udržateľnej dopravy. Valné zhromaždenie OSN ho ustanovilo v máji 2023 s cieľom uznať dôležitú úlohu bezpečných, cenovo dostupných, prístupných a udržateľných dopravných systémov pri zlepšovaní sociálneho blahobytu a podpore trvalo udržateľného hospodárstva.

06:49

Americký minister obrany Pete Hegseth navštívi Dominikánsku republiku, kde bude s tamojšími predstaviteľmi krajiny rokovať o nelegálnom obchodovaní s drogami v Karibiku v čase napätej situácii medzi USA a Venezuelou. Potvrdil Pentagón.

06:48

V akomkoľvek historickom prehľade najvplyvnejších jazzmanov nemôžu chýbať mená Charlie Parker, Miles Davis a Dizzy Gillespie. Títo traja velikáni spolu s ďalšími dvoma, podľa niektorých zdrojov tromi špičkovými muzikantmi sa pred 50 rokmi zišli na improvizovanom nahrávaní, ktoré v tom čase médiá označili za “najväčšiu jazzovú nahrávaciu seansu všetkých čias”. V princípe to ani dnes nikto nespochybňuje. Okrem hviezdnej zostavy udalosť zanechala produkciu definujúcu nastupujúci populárny subžáner bepop.

06:46

Organizácia Spojených národov upozornila, že náhle a dramatické škrty vo financovaní majú zničujúce následky pre globálne úsilie v boji proti vírusu HIV a chorobe AIDS.

06:45

Americký prezident Donald Trump už netrvá na tom, aby Ukrajina odpovedala na mierový plán do štvrtka, tak ako to pôvodne žiadal. Trump zároveň vyhlásil, že Rusko súhlasilo s určitými ústupkami.

06:44

Holandský verejnoprávny vysielateľ NOS prestal uverejňovať príspevky na platforme X, pretože nechce uľahčovať šírenie dezinformácií.

Včera 20:11

Vznikajúca koalícia hnutí ANO, SPD a strany Motoristi sebe schválila personálne nominácie na ministrov do budúcej českej vlády.

Včera 20:02

Polícia uviedla, že neznámi ozbrojenci uniesli desať žien a detí z dediny na západe Nigérie.

Včera 20:01

Jermak uviedol, že Zelenskyj sa chce s Trumpom stretnúť „čo najskôr“, aby finalizovali americko-ukrajinskú dohodu o podmienkach ukončenia vojny na Ukrajine.

Včera 19:59

Ministerstvo financií uviedlo, že Európska komisia vyhodnotila Slovensko pri plnení pravidiel – rastu čistých výdavkov bez obrannej únikovej doložky – ako najlepšie v EÚ.

Včera 19:20

Odvolávanie ministra dopravy zaradil Richard Raši na pondelok (1. 12.) o 10.00 h. Raši to povedal na utorkovej tlačovej konferencii strany Hlas-SD.

Včera 19:19

Delegácie z Egypta, Kataru a Turecka, ktoré sú spolu s USA sprostredkovateľmi dohody o prímerí v palestínskom Pásme Gazy, sa stretli v Káhire, aby prediskutovali druhú fázu tejto dohody.

Včera 19:17

Szijjártó povedal, že Trumpov ierový plán by už viedol k mieru na Ukrajine, keby ho európski lídri nesabotovali.

Včera 19:17

Vatikán zverejnil dokument, ktorý vyzdvihuje hodnotu manželstva, vyzýva veriacich, aby sa snažili uzavrieť manželstvo s jedným partnerom na celý život a nemali by mať viaceré sexuálne vzťahy.

Včera 19:15
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.

Kauza Balogh – Žilinka: keď generálny prokurátor rozhoduje aj o tom, kto môže svedčiť proti nemu

Maroš Žilinka síce pred poslancami vystúpil, no odmietol konfrontáciu s prokurátormi, ktorí naňho podali podnet a po prednese svojho stanoviska…

26. 11. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Protislovenské kroky progresívneho lídra

Líder opozičnej strany Progresívne Slovensko Michal Šimečka prišiel s ďalším protislovenským nápadom a vyhlásil, že zvrchovanosť Slovenskej republiky nie je potrebná.…

26. 11. 2025 | Z domova | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Z domova | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump nečakal, že Čína zahrá týmto tromfom

Musk priamo vyhlásil: „USA sa v podstate už nedajú zachrániť!“ Čína zasadila trojitý strategický úder USA na najzraniteľnejších miestach, uviedol

26. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Epstein mal so záhadným mužom riešiť ženu z mimovládky, ktorá sa má stať hlavou štátu

V elektronickej pošte zosnulého amerického miliardára s kriminálnym pozadím sa objavilo aj meno Zuzany Čaputovej

26. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Oznamovatelia, protesty, a Čurilla

V utorok prebiehalo rokovanie NR SR o zmenách na Úrade oznamovateľov protispoločenskej činnosti za rušných okolností. Kým vonku mokli protestujúci…

26. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Nech to stojí, čo to stojí

Nech to stojí, čo to stojí. Alebo čím horšie, tým lepšie. Asi tak možno hodnotiť návrh najzvrhlejšieho politického subjektu na…

26. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

V mierovom návrhu sa zmenil bod o početnosti ukrajinskej armády

V upravenom návrhu mierového plánu boli odstránené slová o „obmedzení“ počtu ukrajinskej armády na úrovni 600 tisíc – namiesto toho…

26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Pohyb jedným smerom“: Trump predpovedá ďalší ruský pokrok

Prezident Donald Trump v rozhovore s novinármi na palube Air Force One povedal, že situácia na Ukrajine sa „pohybuje len…

26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Monako sa postavilo na ochranu najzraniteľnejších. Monacký Princ: Potrat nemôže byť nikdy označovaný za „právo“, pretože priamo ničí prvé zo všetkých práv

Monacké knieža Albert II. potvrdil začiatkom tohto mesiaca, že v Monaku nezlegalizuje potraty, informuje spravodajský portál Aleteia

26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Tajná zbraň Bruselu proti Slovensku a Maďarsku

Za poslednými útokmi proti Maďarsku a Slovensku stojí koordinovaná sieť zahraničných organizácií, ktoré svojím financovaním a mandátmi jednoznačne sledujú záujmy…

26. 11. 2025 | 0 komentárov

Balogh bol v pondelok v budove parlamentu, vystúpiť na brannobezpečnostnom výbore mu však Žilinka zakázal

Žilinský krajský prokurátor Tomáš Balogh a prokurátor Martin Kováč boli v čase konania zasadnutia brannobezpečnostného výboru parlamentu v pondelok 24.…

25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Viac než polovica Nemcov hovorí „Nie!“ a odmieta vedúcu vojenskú úlohu svojej krajiny

Väčšina Nemcov odmieta vedúcu vojenskú úlohu v Európe. Dokazuje to nový prieskum inštitútu Forsa. Obzvlášť na východe krajiny prevláda skeptický postoj…

26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
26. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

NHL má v pláne expandovať v Európe. Mohla by údajne vzniknúť celá nová divízia

V médiách sa tento týždeň znovu rozšírili špekulácie o tom, že v elitnej zámorskej hokejovej lige by do niekoľkých rokov…

26. 11. 2025 | 0 komentárov

Nepredstaviteľný za zásah do výlučných vnútroštátnych právomocí štátov EÚ!

Rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie o povinnosti členských štátov Európskej únie (EÚ) uznať manželstvo osôb rovnakého pohlavia uzavreté v inom…

25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Som si takmer istý, že Šimečka junior sa zbláznil, reaguje generál

A spolu s ním každý, kto mu poradil jeho najnovšiu aktivitu – zastaviť platnosť Benešových dekrétov. Túto iniciatívu treba okamžite…

25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Je Mirnograd úplne obkľúčený?

Ukrajinský 7. zbor DŠV dnes oznámil, že Rusi sa snažia prerušiť pozemné spojenie medzi Mirnogradom a Pokrovskom

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Komu platila ukrajinská vojnová mafia v rámci kauzy „Mindič“? Hovorí sa o menách z najvyšších európskych kruhov

Korupčný škandál z Kyjeva v hodnote sto miliónov dolárov okolo spoločnosti Energoatom môže siahať až do prezidentského centra moci –…

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Výmeny na postoch začínajú. Ferenčák sa nateraz nebude prezentovať pri hlasovaniach v parlamente

Poslanec parlamentu Ján Ferenčák avizuje, že kým sa nerozhodne o jeho predsedníctve vo výbore pre európske záležitosti, nebude sa prezentovať…

25. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Ruskí vojaci už vstúpili do Severska

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov

Danko vyzval politické strany vrátane PS, aby neriešili Benešove dekréty

Predseda SNS Andrej Danko vyzval všetky politické strany vrátane Progresívneho Slovenska , aby neriešili tému Benešových dekrétov. Ak bude v…

25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Demokrati: Šéf finančnej správy dal príkaz na lustrovanie rodiny Marty Šimečkovej, podávame trestné oznámenie

Šéf finančnej správy dal príkaz na lustrovanie rodiny Marty Šimečkovej. Informovali o tom Demokrati, ktorí súčasne podávajú trestné oznámenie. Na…

25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Len dve veci neznesiem – feministky a margarín… Japonský bestseller inšpirovaný skutočným príbehom sériovej vrahyne

Len dve veci neznesiem – feministky a margarín…. Knihu, ktorá sľubuje napätie, zvraty a záhady, nájdete TU

25. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj má po rokovaniach v Ženeve len dve možnosti

Po ženevských rokovaniach viacerí európski lídri vyjadrili opatrný optimizmus ohľadom mierového procesu. Zelenskyj teraz stojí pred dvomi možnosťami

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Sneh vyvrátil v košickej zoo vyše 200 stromov, zostáva zavretá

Zoologická záhrada Košice zostáva pre verejnosť zatvorená, ťažký sneh vyvrátil v jej areáli vyše 200 stromov, pričom naďalej padajú. Ako…

25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Britský novinár hanil Djokoviča za postoj k očkovaniu. Teraz sa hlboko ospravedlňuje

Známy britský novinár Piers Morgan, ktorý bol v minulosti šéfredaktorom Daily Mirror a dnes usporadúva na YouTube podcasty o politike…

25. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Štáty EÚ musia uznať manželstvá rovnakého pohlavia uzavreté v Únii, rozhodol súdny dvor

Členský štát Európskej únie je povinný uznať manželstvo dvoch občanov Únie rovnakého pohlavia, ak bolo zákonne uzavreté v inom členskom…

25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čína robí opatrenia, aby natrvalo predbehla USA

Čína urýchlene zavádza umelú inteligenciu do výroby a logistiky, snažiac sa upevniť svoju pozíciu svetovej továrne na desaťročia dopredu a…

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Heredoš podáva trestné oznámenie na Naďa. Politik a aktivisti žiadajú detailné vyšetrovanie jeho krokov

Aktivista Miroslav Heredoš z OZ Voľná zóna informoval, že podáva trestné oznámenie na exministra obrany Jaroslava Naďa kvôli darovaniu slovenskej zbrojnej…

25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rusko zatiaľ nedostalo skrátenú verziu mierového plánu, vyhlásil Lavrov

Rusko zatiaľ nedostalo skrátenú verziu mierového plánu, vyhlásil minister zahraničných vecí Ruskej federácie Lavrov

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Ukrajina uvalila sankcie na 56 lodí, ktoré v rokoch 2022 až 2025 nelegálne vstúpili do ukrajinských prístavov kontrolovaných ruskými silami a vyvážali ukrajinské potravinárske produkty. Dekrét o zavedení týchto sankcií podpísal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

06:53

Francúzske bezpečnostné zložky zadržali tri osoby podozrivé z ekonomickej špionáže v prospech Ruska a zo spolupráce s cudzou mocnosťou. Štvrtá osoba bola obvinená z poškodzovania majetku v záujme cudzieho štátu. Traja zo štyroch podozrivých boli vzatí do väzby.

06:53

Talianski poslanci jednomyseľne podporili návrh zákona, na základe ktorého bude femicída – úmyselné zabitie žien alebo dievčat – osobitným trestným činom. Páchateľom hrozí doživotný trest odňatia slobody.

06:52

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj povedal, že princípy upraveného amerického plánu na ukončenie vojny s Ruskom by mohli viesť k „hlbším dohodám“ a že „veľa závisí od Washingtonu“. 

06:51

Ruské sily podnikli masívny útok dronmi na mesto Záporožie na juhovýchode Ukrajiny. Útok spôsobil požiare, poškodil budovy a autá a podľa oblastného gubernátora Ivana Fedorova je zranených 12 osôb.

06:50

.

Slovensko má spojenca aj na severe. Získa skupina V4 opäť na sile?

Vzhľadom na zosúladenie postojov Maďarska, Slovenska a novej českej vlády vedenej Andrejom Babišom sa poľský prezident Karol Nawrocki snaží vrátiť…

25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Aktualizované 25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Brusel by nás chcel vydierať už aj investíciami

Na najnovší útok bruselských byrokratov upozornil v pondelok maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó. Podľa predstáv Bruselu by o tom,…

25. 11. 2025 | 0 komentárov

Šutaj Eštok: Súčasný Úrad na ochranu oznamovateľov nie je nezávislý, je hlasnou trúbou opozície

Súčasná podoba Úradu na ochranu oznamovateľov nemá s nezávislosťou nič spoločné. Je „hlasnou trúbou opozície“. Nedostatky má aj zákon, ktorý…

25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia zlyhala: „Naliala stovky miliárd do vojny, ktorá smeruje k prehre a ku kapitulácii Ukrajiny“

Spojené štáty americké vypracovali spoločne s Moskvou podmienky mierového plánu pre Ukrajinu. Európa ostala opäť bokom. Šéfka Európskej komisie bola nielenže…

25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










V Indii vyvinuli mechanizmy nákupu ruskej ropy v podmienkach amerických sankcií

V Indii vyvinuli mechanizmy nákupu ruskej ropy v podmienkach amerických sankcií, informuje Bloomberg s odvolaním sa na zdroje

25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov