NAŽIVO

Veľká Británia sa vzápätí po EÚ rozhodla tiež nevyužiť zmrazené ruské aktíva na pomoc Ukrajine. Kyjevu však neposkytla ani nové úvery.

08:30

Bývalý brazílsky prezident Jair Bolsonaro dostal v piatok povolenie opustiť väzenie kvôli operácii prietrže. Dátum operácie zatiaľ nie je známy. Informuje agentúra AP.

Pripomeňme, že Bolsonaro si od novembra odpykáva svoj 27-ročný trest odňatia slobody za pokus o prevrat v krajine.

07:54

Republikánska kongresmanka Elise Stefaniková včera oznámila, že zastavuje svoju kampaň na post guvernérky štátu New York. Tie oznámila, že nebude sa uchádzať ani o znovuzvolenie do Kongresu. Informovala agentúra AP.

Elise Stefaniková
Na snímke Elise Stefaniková / Foto: TASR/Ap-Jose Luis Magana
07:52

Sudca brazílskeho Najvyššieho súdu včera odmietol nové odvolanie bývalého prezidenta Jaira Bolsonara proti odsúdeniu za pokus o prevrat. Informuje AFP.

07:51

Americké ministerstvo spravodlivosti začalo včera zverejňovať dokumenty týkajúce sa trestného stíhania zosnulého finančníka Jeffreyho Epsteina. Informuje agentúra AP a BBC.

07:50

USA sa v súvislosti s Venezuelou neobávajú eskalácie s Ruskom, povedal americký minister zahraničných vecí Marco Rubio. Informuje agentúra Reuters.

07:49

Americký minister obrany Pete Hegseth oznámil začatie operácie zameranej na „elimináciu bojovníkov Islamského štátu, infraštruktúry a skladov zbraní“ v Sýrii po smrti troch občanov USA. Informuje agentúra AP.

07:48

Ruským leteckým silám boli dodané dva strategické bombardéry Tu-160M, oznámil ruský minister obrany Andrej Belousov. Informuje agentúra TASS.

07:46

Špeciálny predstaviteľ Putina Dmitrijev sa chystá do Miami na stretnutie s Whitkoffom a Kushnerom. Informoval o tom Reuters zdroj, ktorý je oboznámený s prípravami návštevy.

07:31

Zelenskyj oznámil, že nasadenie ruských rakiet Orešnik do Bieloruska sa blíži ku koncu. Ukrajina podľa neho vie, kde bude systém nasadený a tieto informácie poskytla aj svojim partnerom.

Včera 20:07

„Ukázalo sa, že EÚ má v Rusku viac aktív ako objem zmrazených ruských prostriedkov. Ak Rusko odpovie zrkadlovo, Európa prehrá,“ — maďarský premiér Viktor Orbán odhalil, prečo bruselská skupina zmenila názor na expropriáciu ruských peňazí.

Včera 19:32

Súd vo Varšave zrušil európsky zatykač vydaný na poslanca Marcina Romanowského, ktorý sa skrýva v Maďarsku.

Včera 19:31

Vdova po Charliem Kirkovi podporila prezidentskú kandidatúru  J. D. Vancea a sľúbila, že jeho kandidatúru vo voľbách v roku 2028 podporí aj organizácia Turning Point USA založená jej manželom.

Včera 19:30

Rubio vyjadril presvedčenie, že krajiny vyšlú svoje jednotky do Pásma Gazy ako súčasť medzinárodných stabilizačných síl. Vyhlásil tiež, že mier nie je možný, ak sa Hamas neodzbrojí.

Včera 19:29

Vojenský predstaviteľ NATO uviedol, že Česko by napriek zmene vlády v Prahe mohlo pokračovať v iniciatíve získavania veľkokalibrovej munície pre Kyjev od globálnych dodávateľov.

Včera 19:28
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

M. JANČULA: Letisko je bránou, nie dôvodom na vytvorenie spojenia či návštevy

Bratislava 12. augusta (TASR) – Pri otvorení novej linky by mali okrem letiska na celom procese participovať organizácie cestovného ruchu. Nové linky totiž prinášajú prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest. Ako v rozhovore pre TASR upozornil výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava (BTS) Maroš Jančula, letisko je iba bránou pre cestujúcich, nie dôvodom destináciu navštíviť či vybudovať letecké spojenie.

-Aká je aktuálna situácia v leteckej doprave v Európe?-

Ešte pred pár rokmi nastal veľký boom, darilo sa najmä nízkonákladovým leteckým spoločnostiam a dochádzalo k spájaniam, fúziám viacerých dopravcov, vznikli veľké konzorciá ako Air France – KLM. Dokonca niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair ohlásili rekordné historické zisky. Následne sa začalo skloňovať slovo kríza, začali sa prepadávať dovtedy silné ekonomiky ako Taliansko či Španielsko. Tým chcem povedať, že situácia na leteckom trhu sa dnes veľmi mení. Jednoducho to, čo platí jeden rok, nemusí platiť už ten ďalší a akékoľvek predpovede sú veľmi zložité. Toto všetko spôsobuje obavy u leteckých spoločností, pretože ak sa ťažko predpokladá, tak sa aj zle plánuje. Z tohto dôvodu si leteckí prepravcovia nezmerajú dvakrát, ale štyrikrát, než budú raz "rezať" a otvoria letecké spojenie. Mnohé letecké spoločnosti, a to nielen nízkonákladové, uvažujú o "uzemnení" väčšieho počtu lietadiel počas zimnej letovej sezóny. Táto skutočnosť svedčí o snahe efektívne využívať svoju lietadlovú flotilu a uskutočňovať len tie letecké spojenia, ktoré sú ekonomicky výhodné. Otvorenie pravidelného leteckého spojenia je totiž pomerne finančne náročné. Náklady spojené s otvorením a rozlietaním pravidelnej linky môžu pokojne presiahnuť jeden milión eur, pričom najväčšie riziko pri otváraní nových liniek nesie na svojich pleciach letecká spoločnosť. Aerolinka ide s kožou na trh, často bez garancie cestujúcich, a s napätím očakáva, koľko ľudí bude na jej novej linke lietať a či sa jej bude dariť.

.

-Letecká spoločnosť však nebýva jediná pri otváraní liniek, zvyčajne sa na tomto procese zúčastňuje viacero organizácií z oblasti cestovného ruchu…-

V prvom rade sú to letiská, ktoré na prvé roky prevádzky poskytnú výhodné podmienky leteckej spoločnosti. Vyjdú jej v ústrety tým, že poskytnú zľavy z letiskových poplatkov v zmysle motivačných programov. Ďalšími spoluúčastníkmi by mali byť organizácie cestovného ruchu, mestá, regióny, ktoré z nového leteckého spojenia profitujú, a preto by malo byť v ich záujme prispieť k znižovaniu rizika leteckého prepravcu a pomôcť nové spojenie nadviazať. A samozrejme, ešte sú tu cestovné kancelárie, pretože hneď sa leteckým spoločnostiam lepšie dýcha, keď vedia, že 40 sedadiel v lietadle majú vypredaných a už len dopredávajú napríklad zvyšných sto. Takáto spolupráca sa však v súčasnosti rodí veľmi ťažko, pretože všeobecne, v čase krízy je málokto ochotný zainvestovať peniaze rok a pol vopred. Stále však existujú mestá a krajiny, ktoré si uvedomujú obrovský prínos nových leteckých spojení, a to z viacerých dôvodov – prílev turistov, dostupnosť regiónu pre investorov či vytváranie nových pracovných miest, a preto nové spojenia podporujú. Príkladom je poľský Krakov. Prial by som si, aby sa toto dialo aj u nás na Slovensku, aby si organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu hľadali viac ciest, možností, nástrojov, ale i vôle, ako podporiť rozvoj nových či tých existujúcich leteckých spojení. Nedá sa vina hádzať iba na letisko, žiadne letisko samo o sebe nie je dôvodom na uskutočnenie cesty, vždy je to destinácia. Letisko je bránou, prostriedkom, nie dôvodom destináciu navštíviť či letecké spojenie vybudovať.

-Čo sa deje v letectve tento rok? Aký to má vplyv na bratislavské letisko?-

.

Všeobecne sa dá povedať, že v Európe dochádza k striedmejšiemu rozvoju leteckej dopravy. Medzinárodná asociácia leteckých spoločností (IATA) oznámila nelichotivú prognózu na rok 2012, ktorá hovorí o celkovej strate 1,1 miliardy eur pre európske letecké spoločnosti. Ide o vážne číslo, pretože až do predchádzajúceho roka sme hovorili najmä pri veľkých a silných hráčoch o vysokých ziskoch. Pokiaľ ide o Slovensko, až doteraz boli ukazovatele počtu predaných leteniek optimistické. Ešte minulý rok sme sa pýšili dvojciferným percentuálnym číslom rastu, ktoré ale v podstate od apríla tohto roka zaznamenáva pokles a k júnu tohto roka predstavuje mínus 5,5 % pri medziročnom porovnaní.

-Čo za tým stojí? Cestujú Slováci menej?-

.

Ide skôr o to, že viac prispôsobujú svoje potreby a snažia sa možno lepšie plánovať svoje cesty, správajú sa striedmejšie. Sú však aj rodiny, ktoré si v tomto roku dovolenku dovoliť nemôžu. Zo všetkých strán sa ozýva, že je kríza a bude iba horšie.

-Týka sa prepad a predikcie leteckého trhu rovnako všetkých hráčov?-

-Airport Council International Europe, ktorý zastrešuje veľkú väčšinu európskych letísk, vo svojich správach konštatuje, že za január až máj tohto roka boli krízou postihnuté najmä malé letiská v Európe, teda letiská do 5 miliónov cestujúcich. Tam patrí aj Bratislava. Ide o letiská, ktoré často nemajú transferovú zložku a nie sú sídlami národných či veľkých leteckých spoločností, ktorých sa kríza dotýka iba okrajovo. Nie sú tepnami, cez ktoré tečú obrovské toky cestujúcich a ktoré v súčasnosti zaznamenávajú mierny nárast, na ktorom kapitalizujú silní hráči. Práve silní hráči totiž dokážu pomerne výrazne stláčať ceny. Svojím produktom rozhodne dokážu konkurovať nízkonákladovým spoločnostiam omnoho lepšie ako kedykoľvek predtým a v podstate si dokážu naďalej udržať stabilnú pozíciu na trhu. Je to paradoxné, ale v súčasnosti naozaj veľký hráč so svojou silnou pozíciou dokáže prežiť mnohé veci, ktoré malé letecké spoločnosti prežiť nedokážu. Toto možno vidieť na letisku vo Viedni či Frankfurte, ktoré rastú. Tieto letiská sú veľkými dopravnými uzlami, pričom, povedzme, na letiskách ako sú Záhreb, Graz a Ľubľana dochádza za porovnateľné obdobie k poklesu až takmer dvojcifernému. Dôvodom je, že tieto letiská slúžia na prepravu z bodu do bodu, a tak podobne ako Bratislava nie sú primárne prestupnými bodmi. Rovnako zaujímavou situáciou prechádza napríklad letisko v Prahe, ktoré zaznamenáva výrazný pokles najmä transferových cestujúcich, a to takmer o 50 %. Pražské letisko sa čím ďalej, tým menej profiluje ako dopravný uzol.

-Ako je to s ČSA, prečo vlastne z nášho trhu v minulom roku tak náhle odišli?-

Produkt, ktorý ČSA priniesli, bol síce dobrou myšlienkou, ale zle realizovanou. Český národný dopravca prišiel minulý rok s myšlienkou bázovania jedného lietadla v Bratislave a s ponukou šiestich destinácií. Z tých boli štyri veľkými dopravnými uzlami – Amsterdam, Paríž, Rím a Brusel. Avšak ani z jednej z týchto veľkých destinácií neponúkali ČSA možnosť prestupu ďalej do sveta, ako dnes úspešne od nás ponúkajú letecké spoločnosti Norwegian či UTair Aviation. Nadväzné lety na ponuku ČSA z Bratislavy paradoxne ponúkali iné letecké spoločnosti, ktoré mali s ČSA dohodu a kapitalizovali na tom, napríklad Aeromexico. Avšak vzhľadom na to, že ČSA ponúkali do iných dopravných uzlov len niekoľko letov týždenne, a nie denne, a že neexistoval tzv. code-share, aby sa dalo lietať ďalej iba na jednu letenku, výrazne to limitovalo využitie daného produktu. Dnes, keď niekto zainvestuje do letenky, nechce ísť do rizika, že priletí možno o hodinu či dve neskôr do prestupnej destinácie a nestihne tak svoj nadväzujúci spoj. Najmä, ak letí do zámoria. Toto bolo veľkým handicapom práve spojení ČSA. Napriek tomu cestujúci tento produkt uvítali. Celkovo ČSA cez Bratislavu minulý rok prepravili približne 20.000 cestujúcich. Stále si myslím, že to bola veľmi dobrá informácia pre trh. Pozitívnou správou bolo aj to, že si ČSA ako svoju druhú bázu, oproti jednej jedinej báze, akú v histórii kedy mali v Prahe, zvolili práve Bratislavu. Na druhej strane, tento produkt pri takom riadení, plánovaní, limitoch a nevyužitom potenciáli nemal veľmi veľké šance na ďalší rozvoj.

.

-Čo iné okrem už spomínaných dôvodov stálo podľa vás za neúspechom ČSA?-

Myslím si, že ČSA nedali rozvoju v Bratislave dostatok času, priestoru a potrebnú starostlivosť. Treba tiež povedať, že v čase odchodu od nás odišli ČSA z celého Slovenska, teda aj z Popradu, Žiliny a čiastočne aj z Košíc. Dnes lietajú vlastne už len do Košíc. Otázka takéhoto spojenia je však veľmi diskutabilná. Otáznik by visel aj nad zmyslom najstaršej linky z Bratislavy do Prahy, ak by dnes bola prevádzkovaná, keďže transferová preprava v Prahe klesá práve pre ďalšie redukcie a úpravy letového poriadku ČSA. Potenciál linky pre lietanie z bodu do bodu je v tomto prípade veľmi obmedzený, nakoľko aj vlaky a autobusy sa vďaka konštantnému inovovaniu produktu a atraktívnym cenám stávajú na kratšie vzdialenosti vážnym konkurentom klasickým leteckým prepravcom. V konečnom dôsledku sme však radi, že to s ČSA dopadlo tak, ako to dopadlo, pretože nezanechali za sebou žiadne dlžoby a ani iné nevysporiadané záväzky. Cestujúcim obohatili leto o možnosti priameho letu do šiestich destinácií – Larnaky, Bruselu, Paríža, Amsterdamu, Ríma a Barcelony. Tieto linky takmer bez propagácie dokázali prilákať toľko pasažierov, že zaplnili lietadlá až do polovice a ukázali tak existenciu potenciálu na našom trhu.

-ČSA sa z trhu stiahli, na letisku však stále dominuje Ryanair, ktorý je svojou politikou a zameraním úplne odlišný od klasických prepravcov. Aj napriek tomu rušil linky na letisku…-

.

Ryanair v tomto roku zastavil dodávky svojich lietadiel. Nie preto, že by sa mu nedarilo, ale jednoducho vyčerpal kvóty, ktoré mal dohodnuté, a v tomto roku dovezie posledných pár kusov lietadiel oproti niekoľkým desiatkam v predchádzajúcich rokoch. Prípadné ďalšie dodávky možno očakávať najskôr o dva roky. Okrem toho Ryanair čelí v Európe zvláštnej situácii. Napríklad v Španielsku dochádza k plošnému zvyšovaniu letiskových poplatkov. Keďže v Španielsku patria letiská pod jedného prevádzkovateľa, môžu sa dohodnúť a predstaviť zmenu poplatkov naraz. Nie je tak možné, aby Ryanair využil svoju klasickú politiku – "Keď mi dáte vyššie poplatky, prejdem na vedľajšie letisko". Jednoducho musí tieto zmeny akceptovať, ale potom dochádza k redukcii letov, pričom paralelne hľadá iné možnosti na iných trhoch. Toto sa však nedá robiť nelimitovane, pokiaľ niekde nemáte lietadlá vhodne rozmiestnené – zabázované. Nedá sa všade len lietať, treba aj odniekiaľ lietať. Rovnako, na jednej strane je dobré disponovať flotilou 300 lietadiel, na druhej strane je veľké umenie ich správne nastaviť tak, aby všetko čo najúspornejšie fungovalo, aby lietadlá mohli lietať medzi určenými bodmi. Letisko Bratislava je z tohto pohľadu pre Ryanair len destináciou, nie základňou. Cez letisko však prechádzajú spojenia označované ako W. V prípade "dvojitého véčka" napríklad lietadlo priletí ako jedna linka do Bratislavy zo svojej základne, z Bratislavy ďalej letí do inej destinácie ako ďalšia linka a vracia sa na svoju základňu opäť cez Bratislavu.

-Pri zakladaní báz však Ryanair zlyhal napríklad minulý rok v Maďarsku na letisku v Budapešti…-

.

Ryanair sa boril s tým, že otvoril minulý rok niekoľko nových báz. Veľkým vstupom na stredoeurópsky trh bol práve príchod do Budapešti, kde otvoril doslova pár hodín po krachu Malévu svoju základňu. Veľké plány vystriedala striedmejšia realita, keďže Malév bol národným prepravcom, ktorý ponúkal transferové spojenia, produkt i pre biznis pasažierov a lety do celého sveta. Produkt Ryanairu je úplne odlišný. Ryanair je dnes možno trochu opatrnejší. O tom svedčí aj skutočnosť, že zahedžoval palivo na obdobie ďalších dvoch rokov, čo je dôležité najmä z hľadiska ďalšieho plánovania. Palivo totiž tvorí z nákladového koláča pre leteckú spoločnosť jednoznačne najväčšiu časť. Ryanair tak tiež upravil letový poriadok aj podľa vzdialeností destinácií, na ktoré lieta. Napríklad Kanárske ostrovy, ktoré sa z Bratislavy tešili veľkej popularite a lietadlá dobrej obsadenosti, jednoducho Ryanairu nezapadali ďalej do konceptu, nakoľko nedokázal vhodne rotovať svoje lietadlá. Let na Kanárske ostrovy trvá takmer päť hodín, na ktorom pri obmedzenom počte miest môžete otočiť lietadlo len povedzme dvakrát za deň. Naopak, pri obsluhovaní destinácií na kratšie vzdialenosti, dokáže dopravca za rovnaký čas využiť svoje kapacity niekoľkonásobne viac. V prípade Kanárskych ostrovov išlo o destináciu, ktorá sa u nás tešila obrovskému záujmu rakúskych cestujúcich. Cestovali k nám za touto linkou aj klienti z Poľska, Česka a Maďarska. Lietadlá boli plné, Ryanair nelieta s obsadenosťou lietadiel menšou ako 80 % snáď nikam. Bohužiaľ, ale svojím typom nezapadala destinácia do stratégie a ďalšieho rozvoja Ryanairu.

-Stojí za zrušenými Kanárskymi ostrovmi iba tento dôvod?-

Správanie leteckých spoločností nie je vždy závislé len a len od dopytu cestujúcich. Jednoducho, niekedy napriek tomu, že dopyt je veľký, náklady nie sú také zaujímavé, aby linku prepravca pri zaujímavých cenách leteniek dokázal prevádzkovať. Pokiaľ nemá inú možnosť, ako znížiť náklady, a palivová zložka predstavuje stále veľký podiel, jednoducho linku ďalej neprevádzkuje.

-Správa sa takto Ryanair v celej Európe?-

.

Ryanair takýmto spôsobom upravil kapacity v celej Európe. Najmä dôsledkom úpravy kapacity Ryanairu zaznamenalo bratislavské letisko za prvý polrok tohto roka medziročný pokles cestujúcich o 12 %. Pokles cestujúcich Ryanairu u nás však nie je daný nezáujmom o jeho linky. Je riadený tvrdo komerčným správaním írskej leteckej spoločnosti a v závislosti od úprav kapacít Ryanairu na iných trhoch. Keďže dopravca nemá v Bratislave bázu, tak to, čo k nám lieta, je priamo nadväzujúce a závislé od druhých trhov. Napríklad, vzhľadom na nepriaznivú situáciu v Alicante, tam Ryanair obmedzil svoju prevádzku, stiahol svoje lietadlá a zrušil desiatky liniek. Jednoducho sa nedohodol na poplatkoch v Španielsku a redukoval spojenia. Treba tiež povedať, že Ryanair nemá nekonečné disponibilné kapacity, ktoré dokáže prerotovať cez Bratislavu. Keby kapacita Ryanairu alokovaná na Bratislavu zostala v tomto roku na rovnakej úrovni ako minulý rok a zároveň tu lietali i ČSA, tak sme za prvý polrok tohto roka v medziročnom raste v objeme vybavených pasažierov. Samozrejme sa snažíme zabrániť poklesu cestujúcich. Nie vždy je však vhodné tieto počty vnímať ako absolútne čísla, pretože v konečnom dôsledku čísla môžu byť fantastické, no odtiaľto sa nebude dať lietať do žiadnych zaujímavých destinácií. Cestujúci potrebuje v prvom rade produkt. Zároveň je kľúčové, aby Bratislava bola zaujímavou destináciou a vstupnou bránou do stredoeurópskeho regiónu. Akýkoľvek pohyb smerom nahor či nadol v cestovnom ruchu sa, samozrejme, prejaví i na počte prepravených cestujúcich.

-Dlhodobo sa však nedá stavať pozícia letiska na jednom dominantnom prepravcovi, aj keby bol národným. Čo robí letisko pre to, aby tomu tak nebolo?-

Cieľom letiska Bratislava je presviedčať letecké spoločnosti a vytvoriť fungujúce letecké spojenia s kľúčovými dopravnými uzlami. Keďže sme letisko, ktoré je svojou kapacitou pod piatimi miliónmi vybavených cestujúcich, sme letisko regionálneho charakteru. Máme veľmi špecifické postavenie voči Viedni, v Európe doslova unikátne, ak sa na obe letiská pozeráme ako na hlavné letiska dvoch krajín. Nikde inde v Európe sa takýto systém nenachádza. Je preto veľmi naivné si myslieť, že bez domáceho leteckého prepravcu bratislavské letisko samo vytvorí a príde s paletou 20 nových liniek, z toho polovicou transferových, ak je susedná Viedeň veľkým dopravným uzlom s množstvom klasických a silných dopravcov. Z tohto dôvodu sme sa začali orientovať na trhy, ktoré sú pre nás potenciálne zaujímavé. Ide o oblasť Blízkeho východu, Ázie, východnej a severnej Európy či Ruska. Pomaly sa nám začína v tejto oblasti dariť. Len za obdobie jedného roka sme pripravili nový moderný motivačný program pre leteckých prepravcov. Podarilo sa nám otvoriť pravidelné letecké spojenia s európskymi dopravnými uzlami Oslo, Kodaň a Moskva a rozšíriť tak paletu destinácií, do ktorých možno letieť na jednu letenku s priamo zaregistrovanou batožinou, na viac ako 190. Odpoveďou na nový motivačný program bolo i umiestnenie lietadla ČSA do Bratislavy, hoci len na jedno leto. Viaceré európske letiská so sofistikovanými komerčnými štruktúrami sa nechali inšpirovať naším motivačným programom. Nejde však len o letisko, nevyhnutná je spolupráca s kľúčovými hráčmi v cestovnom ruchu, ktorých priamym poslaním je rozvíjať, zveľaďovať a propagovať Bratislavu ako turistickú destináciu, ponúkať kvalitné dôvody, prečo k nám lietať a pomáhať leteckým spoločnostiam znášať riziko otvorenia nových liniek. U nás je tento proces, žiaľ, zatiaľ len v plienkach a všetky očakávania sa upierajú na letisko. To však na rozvoj a otvorenie novej linky nestačí. Treba i druhé letisko, leteckého prepravcu…

.

-Spomínali ste orientáciu na Rusko. Ako sa darí linke do Moskvy?-

Pred vyše rokom začal z Bratislavy lietať druhý najväčší ruský prepravca UTair Aviation do Moskvy štyrikrát týždenne, dnes lieta na dennej báze. Snažíme sa o posilnenie tohto spojenia na dvakrát denne. Veľmi dobrou správou je, že v prvom polroku tohto roka počet cestujúcich letiacich do Moskvy z UTair predstihol tých, ktorí lietajú s Austrian Airlines z Viedne.

-Čo za tým podľa vás stojí?-

Jedným z dôvodov môže byť nastavenie časov. Je tiež pravda, že Austrian Airlines má rozhodne v porovnaní s Aeroflotom a UTair azda najslabší produkt na palube. Ruský cestujúci je bonitný klient, ktorý si potrpí na servis. Ruský klient je zároveň aj klient, ktorý je viac národne založený a uprednostňuje domáceho prepravcu. V tomto sa nám dobre súťaží s Austrian Airlines. Okrem toho, moskovské letisko Vnukovo, kam UTair lieta, je veľmi atraktívnym letiskom pre transfer ďalej do Ruska. Presúva naň svoje kapacity aj samotná Star Aliance. Letisko má veľmi dobrú polohu, keďže mesto je z neho dostupné do pol hodiny až hodiny.

.

Rozhovor s Marošom Jančulom je súčasťou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myšlienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobností slovenského, európskeho i svetového politického, spoločenského, ekonomického, športového a kultúrneho života.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Marek Brna

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.

Kto kryje Igora Matoviča

Ako prepojený svet ESETu, Denníka N a Nadácie Zastavme korupciu formuje obraz korupcie na Slovensku

20. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Ceny potravín v novembri 2025 klesli prvýkrát od mája 2021

S dobrou správou, že ceny potravín po prvýkrát za takmer 5 rokov klesli, prišiel minister financií Ladislva Kamenický. Pokles cien…

20. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Radosť z víťazstva “V3” nemusí trvať dlho

Pôžička kyjevskému režimu teda prešla aj bez nás, a reakcie nenechali na seba dlho čakať…

20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Trump nevylúčil vojnu s Venezuelou. Konečne priznal pravý dôvod

Americký prezident Donald Trump v piatok v rozhovore pre NBC News pripustil možnosť vojenského konfliktu s Venezuelou. Vyhlásenie prišlo po…

20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čo znamená neúspech reparačnej pôžičky Ukrajine pre vojnu a mier?

Včera v noci EÚ zamietla projekt poskytnutia reparančného úveru Kyjevu. Zamietla ho napriek výzvam Zelenského, Európskej komisie, Mertza a mnohých…

20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Kým Orbán je čoraz silnejší, maďarská opozícia upadá

Podpora kandidátnej listiny strany Fidesz medzi rozhodnutými voličmi dosiahla 49 percent - v porovnaní so 40 percentami strany Tisza -,…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Za slová do basy, za násilie práca. A že kto má zlý trestný zákon

Britské trestné právo umožnilo aplikáciu dvojakého metra. Hrozí väzenie za vyjadrovanie aj u nás?

20. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Už niekoľko dní prebieha na X výmena obvinení medzi ukrajinským a maďarským vedením

„Obchádzajúc Maďarsko a porušujúc európske právne predpisy za bieleho dňa, Bruselčania podnikajú kroky na zabavenie zmrazených ruských aktív – to…

20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dárek na odchodnou…

Jednání na Evropské radě se protáhlo dlouho do noci a skončilo až v pátek nad ránem. Nepřekvapivě nejdéle trvala záležitost…

20. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

20. 12. 2025 | Aktualizované 20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Aktualizované 20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

"Pravda sa na Slovensku nenosí!" Golonka sa vyjadril negatívne na adresu SZĽH. Komentoval aj Slafkovského

Legendárny česko-slovenský reprezentant Jozef Golonka sa vyjadril k téme líderstva a výberu kapitána národného tímu pre blížiace sa olympijské hry…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinci zasiahli ruskú vojenskú loď a ropnú plošinu

Generálny štáb ukrajinskej armády oznámil nové útoky na Rusov v Kaspickom mori

20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko začína šetriť. Teraz na nezamestnaných

V Nemecku sa od 1. júla 2026 zavádza nový systém dávok pre nezamestnaných – Grundsicherung, ktorý bude prísnejšie trestať za…

19. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Michael Chazin: Trumpove nové geopolitické koncepcie a preformátovanie svetového poriadku

USA, 19. decembra 2025 - Za posledný týždeň Donald Trump predstavil dva zásadne nové geopolitické koncepty, ktoré môžu radikálne zmeniť…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Vincent Romano

Patrón trpiacich rakovinou hrdla

20. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci strácajú Guljajpole, rozviedka hovorí o "vnútornej sabotáži"

Rusko, 19. decembra 2025 - Ukrajinské zdroje píšu o zvýšenom riziku straty Guljajpole pre Ozbrojené sily Ukrajiny.     Hlavné…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Mít pořádek v politických režimech

Alexis de Tocqueville v knize Starý režim a revoluce pojednal rozdíly mezi francouzskou monarchií a systémem, který ji nahradil. Název…

20. 12. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 12. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Otrasné jedlá, ktoré nevyzerali ako fotografie z ponuky

Otrasné jedlá sú presne tým, čo nikto nechce vidieť, keď je hladný a teší sa na dobrý obed alebo večeru.…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Počas Vianoc rastie potreba akútnej psychiatrickej pomoci, najmä u ľudí v produktívnom veku

Hoci sú Vianoce tradične vnímané ako čas pokoja, rodinnej pohody a oddychu, pre mnohých ľudí predstavujú jedno z najnáročnejších období…

19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

V stredu bol hrdinom finále Interkontinentálneho pohára. Rus Safonov z PSG si pre zlomeninu ruky istý čas nezachytá

Hviezda penaltového rozstrelu v stredajšom finále Interkontinentálneho pohára si už v tomto roku nezachytá. Ruský brankár Matvej Safonov z francúzskeho…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Prokurátor Špirko je pripravený podať voči premiérovi Ficovi žalobu na ochranu osobnosti

Prokurátor Vasiľ Špirko je pripravený podať voči premiérovi Robertovi Ficovi žalobu na ochranu osobnosti. Informuje o tom Denník N s…

19. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Lítium - kov budúcnosti, ktorý poháňa moderný svet

Lítium je dnes považované za kov budúcnosti vďaka jeho kľúčovej úlohe v batériách, elektromobilite a obnoviteľných zdrojoch energie. Tento ľahký…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Rím zavedie poplatok za vstup k Fontáne di Trevi, turisti zaplatia dva eurá

Turisti budú musieť od 1. februára zaplatiť dvojeurový poplatok, ak sa budú chcieť priblížiť k slávnej rímskej Fontáne di Trevi,…

19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Maresca vyvracia špekulácie o možnom odchode do Manchestru City, naďalej sa hlási k FC Chelsea

Tréner Enzo Maresca z anglického futbalového klubu FC Chelsea vyvrátil dohady spájajúce ho s pozíciou trénera konkurenčného Manchestru City. Označil…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Koncoročná tlačová konferencia Putina: Rusko nebude zasahovať do iných krajín, ak „budete k nám pristupovať s rešpektom“

Dnes prebehla koncoročná priama linka ruského prezidenta Vladimira Putina, keď niekoľko hodín odpovedá na zvedavé otázky prítomných novinárov ale aj…

19. 12. 2025 | Aktualizované 19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Aktualizované 19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov

.

Zdravý rozum nie je samozrejmosť. Dokazujú to tieto vtipné fotografie

Rozum je schopnosť, ktorú berieme ako samozrejmosť - až kým ju niekto verejne neodloží bokom a neurobí rozhodnutie, nad ktorým…

20. 12. 2025 | 0 komentárov

Prieskum: Voľby by v decembri vyhralo PS, Prepadla sa Republika

Voľby do Národnej rady SR by v decembri vyhralo hnutie Progresívne Slovensko (PS) so ziskom 23,6 percenta hlasov. Druhá by…

19. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fico okomentoval fotku svojho poradcu so sexuálnym predátorom Epsteinom

Premiéra Roberta Fica mrzí, že keď už nie je čo, vytiahne sa téma spojenia Lajčáka s Epsteinom. Zareagoval tak na…

19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zákulisné rokovania, ultimátá a tajné dohody. Ako sa rozpadol plán na konfiškáciu ruských aktív

Zákulisné rokovania, ultimátá a tajné dohody. Noviny Politico s odvolaním sa na 23 súčasných a bývalých úradníkov EÚ opisujú, ako…

19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Veľká Británia sa vzápätí po EÚ rozhodla tiež nevyužiť zmrazené ruské aktíva na pomoc Ukrajine. Kyjevu však neposkytla ani nové úvery.

08:30

Bývalý brazílsky prezident Jair Bolsonaro dostal v piatok povolenie opustiť väzenie kvôli operácii prietrže. Dátum operácie zatiaľ nie je známy. Informuje agentúra AP.

Pripomeňme, že Bolsonaro si od novembra odpykáva svoj 27-ročný trest odňatia slobody za pokus o prevrat v krajine.

07:54

Republikánska kongresmanka Elise Stefaniková včera oznámila, že zastavuje svoju kampaň na post guvernérky štátu New York. Tie oznámila, že nebude sa uchádzať ani o znovuzvolenie do Kongresu. Informovala agentúra AP.

Elise Stefaniková
Na snímke Elise Stefaniková / Foto: TASR/Ap-Jose Luis Magana
07:52

.

Kauza Epstein: Čo indikuje fotografia miliardára s Lajčákom?

Jedna vec je udržiavať dobré vzťahy s vlastníkmi globálneho finančného kapitálu, druhá vec je nechať si od nich radiť. Zástupca…

19. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Jeffrey Sachs adresoval Merzovi otvorený a poriadne kritický list: „Naučte sa históriu, pán kancelár!“

Americký ekonóm a profesor Jeffrey Sachs napísal nemeckému kancelárovi Friedrichovi Merzovi otvorený list, v ktorom mu ponúka spôsoby, ako by diplomacia mohla…

19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Fico: SR odmietla závery o Ukrajine, aby ju nikto nespájal s vojenskou pôžičkou

Slovensko prvýkrát odmietlo podporiť závery Európskej rady o Ukrajine. Dôvodom je, aby Bratislavu nikto nespájal s tým, že bude súčasťou…

19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar: Zákon na zmenu Úradu na ochranu oznamovateľov na nový úrad považujem za prioritu

Zákon, ktorým sa mal Úrad na ochranu oznamovateľov pretransformovať na nový úrad, považuje podpredseda Národnej rady (NR) SR Tibor Gašpar…

19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Generál Ševčík reaguje na Púchovského: „Pseudopolicajt, karikatúra…“

Krotiteľ hoaxov Dávid Púchovský, asistent poslanca PS Jaroslava Spišiaka,  pred nedávnom zverejnil príspevok, v ktorom si rýpol do generála a poslanca Ivana…

18. 12. 2025 | Z domova | 9 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 9 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Marek Brna

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov