Otázka biologickej bezpečnosti občanov v najbližších týždňoch a mesiacoch sa mala riešiť razantnejšie už pred mesiacom. Všetky vlády krajín EÚ postupovali v podstate rovnako. Sledovali vývoj situácie a keď sa nákaza vyskytla, tak sa pomaly roztáčalo koleso opatrení, ktoré sú po dnešku také, aké mali byť pred mesiacom. Vtedy by mali preventívny charakter, ale dnes je SR v situácii, keď sa už len minimalizujú škody spôsobené predošlou pasivitou.
Tlačové konferencie premiéra a príslušných ministrov a riadiacich pracovníkov sú doslova magnetom pre divákov a slovenských občanov. Informácie zo strany vládnych predstaviteľov, ktorým končí funkčné obdobie, sú nevyhnutné pre zodpovedné správanie občanov v oblasti ich správania v medziľudskom styku vo verejnom priestore. Realita je však iná: ľudia sa správajú stále rovnako.
Situácia v susedných krajinách sa rapídne zhoršuje, keďže Rakúsko aj Poľsko ohlásilo prvý prípad úmrtia a v ČR pribudlo mnoho prípadov nákazy. Tlak na zdravotnícky personál sa bude zvyšovať exponenciálne, podľa toho, ako budú pribúdať desiatky až stovky nakazených občanov so zdravotnými komplikáciami. Ako je slovenský zdravotnícky systém pripravený na potenciálny nával pacientov, ktorí budú potrebovať akútnu zdravotnú pomoc špecialistov? Sú vypracované odborné a koordinačné postupy a plány činnosti na úrovni okresov, krajov a celého štátu? Ak sú čítal ich niekto z tých, ktorí riadia okres, mesto, kraj a štát?
Lôžkové kapacity zdravotníckych zariadení sa podobne ako v Taliansku relatívne rýchlo zaplnia pacientmi. Je otázkou, ktorú premiérovi a ministrom nikto nepoložil, či je dostatok laboratórnych izolačných oblekov bezpečnostnej triedy 3 a 4 ktoré chránia zdravotnícky personál pred mikrobiologickou kontamináciou vírusmi a baktériami? Obmedzené lekárske a zdravotnícke personálne zdroje SR totiž niet kým nahradiť a teda je dôležitá biologická ochrana zdravotníckeho personálu na úrovni bezpečnosti triedy 3 a 4 bude jedinou možnosťou, ako s istotou zabezpečiť, aby sa Corona vírusom nenakazili.
Táto otázka je dôležitá aj v perspektíve potencionálnej mutácie kolujúcich Corona vírusov v Európe do ešte nebezpečnejšieho vírusu. Koľko biologicky chránených priestorov biologickej bezpečnosti aspoň triedy 2 alebo 3 v slovenských nemocniciach má SR k dispozícii? Koľko ochranného vybavenia lekárov vyššie spomenutej triedy biologickej bezpečnosti 3 a 4 je k dispozícii v SR? Koľko slovenských nemocníc spolu s vyškoleným zdravotníckym personálom má SR k dispozícii v tejto oblasti? Ako sú slovenské nemocnice (ich špeciálne priestory, ktoré sú potrebné pri súčasnej epidémii) vybavené vzduchotechnickými systémami, ktoré vyhovujú kritériám biologickej bezpečnosti triedy 2 až 4, s vlastnou uzavretou cirkuláciou a recirkuláciou vzduchu spolu s bezpečnou biologickou filtráciou a s komplexnými dekontaminačnými protokolmi?
Toto bude dôležité najmä v krajských mestách, kde je veľká koncentrácia obyvateľstva a prenos nákazy s exponenciálnymi následkami nárastu chorobnosti bude evidentný. Postupuje vláda SR podľa dopredu vypracovaných pohotovostných plánov a protokolov a sú vôbec oboznámení príslušní ministri vlády s núdzovými procedúrami a bezpečnostnými protokolmi ako majú konať? Videli títo členovia vlády nejaký všeobecný bezpečnostný manuál ako postupovať v takýchto situáciách? Lebo to, čo má človek možnosť vidieť nasvedčuje skôr záveru, že ani veľmi nie.
Tieto otázky sa na tlačových konferenciách akosi obchádzajú, hoci podľa toho ako sa v európskych krajinách vyvíja situácia, môžu byť veľmi aktuálne. Opatrenia, ktoré vláda SR prezentovala počas dnešného dňa sú správne avšak prísnosť týchto opatrení je nedostatočná. Tu by sa malo zvážiť či neprejsť k ďalším opatreniam napr. k obmedzeniam nekontrolovateľnému pohybu obyvateľstva, ktoré sa správa naďalej tak, ako by sa nič vážne nedialo. Vláda SR stále reaguje ex post (v ostatných krajinách EÚ je to rovnaké) a to sa časom ukáže ako veľká chyba.
Ani hlavní odborníci Ministerstva zdravotníctva alebo Úradu verejného zdravotníctva SR nepôsobia prinajlepšom dojmom odbornej pripravenosti k situácii, ktorú Slovensko zažíva, lebo ich vyjadrenia sú príliš vágne a všeobecné. Skutočne to pôsobí dojmom, že neexistujú žiadne vypracované bezpečnostné postupy ako zabezpečiť biologickú bezpečnosť občanov SR v čo najväčšej miere. Bude asi treba navštíviť vojenské knižnice a otvoriť odborné vojenské publikácie spred 40 – 50tich rokov a začať realizovať to, čo sa malo stať už pred mesiacom. Brať situáciu smrteľne vážne a nielen sledovať vývoj. V tejto súvislosti na záver položím provokačnú otázku: viete si občania SR predstaviť novú vládu na mieste dnešnej vlády? Alebo koho si tam viete predstaviť?
René Balák