Bratislava 26. apríla 2023 (HSP/Foto:Screenshot Twitter/XPENG)
Podpredseda skupiny výrobcov elektrických vozidiel vyzýva čínskych výrobcov, aby expandovali aj mimo domáceho trhu, informuje Financial Times
Svetový automobilový priemysel sa v najbližšom desaťročí zmenší len na 10 spoločností, uviedol čínsky konkurent spoločnosti Tesla Elona Muska, keďže intenzívna konkurencia na čínskom trhu s elektromobilmi sa prenáša na globálnu scénu.
Brian Gu, podpredseda spoločnosti Xpeng so sídlom v Kuang-čou, uviedol, že na to, aby sa čínske spoločnosti dostali medzi popredných výrobcov automobilov, by museli mať ročný predaj aspoň 3 mil. vozidiel, podporený globálnym vývozom. Najväčšia svetová automobilka Toyota predala v roku 2022 10,5 mil. vozidiel, zatiaľ čo Tesla 1,3 mil.
Varovanie prichádza v historickom okamihu pre globálny automobilový priemysel. Čína je na prahu toho, aby predbehla Japonsko ako najväčší svetový vývozca automobilov podľa objemu po tom, ako minulý rok predbehla Nemecko. Spomaľujúci sa rast a intenzívna cenová vojna zároveň tlačia výrobcov lacných automobilov v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, na pokraj krachu.
“Ak chcete byť v tomto “trojmiliónovom klube”, nemôžete byť hráčom len v Číne, musíte byť globálnym hráčom. Myslíme si, že v tomto scenári možno takmer polovica vášho objemu pochádza z krajín mimo Číny,” povedal Gu v rozhovore pre Financial Times.
“Za päť až desať rokov to bude oveľa koncentrovanejší trh. Myslím si, že počet hráčov sa na globálnej úrovni pravdepodobne zníži na menej ako 10,” povedal Gu.
Spoločnosť Xpeng, ktorá bola založená v roku 2014 a v roku 2020 získala 1,5 miliardy dolárov v rámci primárnej verejnej ponuky v New Yorku, bola v Číne zasiahnutá intenzívnou konkurenciou.
V prvých troch mesiacoch tohto roka sa umiestnila na 12. mieste podľa predaja medzi výrobcami elektrických vozidiel v Číne. Spoločnosť, ktorá v roku 2022 predala viac ako 120 000 vozidiel, zasiahol takmer 50-percentný pokles predaja v prvom štvrťroku tohto roka po tom, ako Tesla znížila ceny. V januári bola spoločnosť Xpeng nútená nasledovať jej príklad a znížiť ceny troch zo svojich štyroch modelov až o 13 %.
Gu, bývalý výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva JPMorgan v Ázii, sa v súvislosti s poklesom predaja vyjadril obranným tónom a obvinil z toho načasovanie uvedenia nových modelov spoločnosti na trh. Predpovedal však, že trh sa v druhej polovici tohto roka stabilizuje.
“Myslím si, že tento rok budeme čeliť veľmi konkurenčnému prostrediu,” povedal. “Je zrejmé, že existuje tlak na znižovanie cien… čo spôsobuje nielen konkurenciu, ale aj váhanie spotrebiteľov.”
Gu priznal, že zhoršujúce sa vzťahy medzi USA a Čínou komplikujú plány spoločnosti na expanziu do zahraničia.
Spoločnosť Xpeng, ktorú podporuje Alibaba a ktorá výrazne investovala do autonómneho riadenia, sa tento rok zameriava na rast v Európe, ale nemá bezprostredné plány na predaj automobilov v USA.
Vstup čínskych značiek do USA “môže byť dnes ťažký”, povedal Gu. “Musíme si vziať čas na jeho preštudovanie a nájsť spôsob, ako sa na tento trh dostať.”
Napriek výzvam Gu uviedol, že spoločnosť vidí “veľa príležitostí na rast mimo Číny”.
Spoločnosť Xpeng, rovnako ako všetci čínski výrobcovia elektromobilov, je v oblasti pokročilých polovodičov závislá od amerických výrobcov čipov vrátane spoločností Nvidia a Qualcomm. To vyvolalo obavy, že čínski výrobcovia automobilov by mohli byť vystavení riziku, keďže vláda USA rozširuje obmedzenia prístupu Číny k špičkovým americkým čipovým technológiám.
“Žiadne z našich partnerstiev zatiaľ nebolo ovplyvnené politickým hlukom,” povedal a dodal, že ak by obmedzenia začali mať vplyv na spoločnosť, “celý čínsky priemysel nájde riešenie”.