Veľkým problémom sa ukázala prísna emisná legislatíva, ktorá si vyžaduje drahý vývoj aj homologizáciu, a to všetko pri neistých predajoch a konkurencii, ktorá dokázala v konečnom dôsledku predávať za nižšie ceny.
Teraz sa automobilka so storočnou históriou sústredí iba na servisné služby.
“Samotná automobilka Avia má v tejto chvíli desiatku zamestnancov, ale časť pracovníkov prešla do sesterskej spoločnosti Truck Service Group, ktorá sa na zabezpečovaní služieb pre užívateľov vozidiel Avia podieľa,” poskytol informácie Právu hovorca skupiny Czechoslovak Group, ktorá je majiteľom přeloučskej automobilky, Andrej Čírtek.
Dodal, že projekt nákladných vozidiel na elektrický pohon bol pripravovaný niekoľko mesiacov.
“Teraz je zmrazený a s anglickým partnerom, ktorý by sa na ňom podieľal, sa v súčasnosti nejedná,” poznamenal hovorca skupiny.
Na komplikáciách podniku sa negatívne podpísala aj koronavírusová pandémia.
Čírtek tiež uviedol, že podnik sa v súčasnosti zameriava na obchodovanie s náhradnými dielmi.
Podľa slov hovorcu si Avia zachováva zákazkovú výrobnú schopnosť, ktorá môže byť v budúcnosti využitá podľa situácie na trhu.
“Ďalej zabezpečuje homologáciu pre užívateľov Avie tak, aby im toto vozidlo mohlo efektívne slúžiť ešte niekoľko rokov. Avia má pre nás hodnotu aj ako tradičná česká značka a do budúcnosti nie je vylúčené, že ju využijeme aj v inej oblasti než automotive,” zdôraznil Čírtek.
Pripomeňme, že skupina Czechoslovak Group po kúpe vtedy letňanskej automobilky Avia v roku 2016 investovala do vzniku novej výrobnej linky v Přelouči a pokračovala vo výrobe malých nákladných áut. Tento rok túto produkciu zastavili a kvôli nutným novým homologáciám sa malosériová výroba už neoplatí.
“Avia má stále schopnosť kusovej výroby špeciálnych vozidiel na podvozkoch 4×4 a 4×2 a tiež výroby náhradných dielov. Popri tom držíme zásoby náhradných dielov, ktoré zaistia prevádzku Avie na cestách po celú dobu životnosti vozidiel,” vyslovil presvedčenie Čírtek.
Závod Avia bol zriadený v roku 1919 vo vtedajšom Československu a pôvodne vyrábal lietadlá. K produkcii nákladných áut došlo po vojne v roku 1946. V 80. rokoch dosahoval ročný objem výroby 19-tisíc áut. Na prelome tisícročí prišiel úpadok a v pražských Letňanoch sa vystriedalo niekoľko majiteľov, vrátane juhokórejského koncernu Daewoo alebo indickej spoločnosti Ashok Leyland.