Vtedy však vznikla nádej, že tento projekt získa nový život a bude vyrobené aj druhé lietadlo An-225. Dnes nie je osud projektu jasný. Odborník v oblasti vojenského priemyslu Alexej Leonkov a bývalý riaditeľ ukrajinskej konštrukčnej kancelárie Antonov Dmitrij Kiva okomentovali pre Sputnik vyhliadky podniku a jeho hlavného diela, superťažkého lietadla An-225 Mrija.
Podľa Leonkovho názoru je Mrija unikátne lietadlo určené pre špeciálne projekty.
“Nebolo určené k preprave nákladov vo vnútri lietadla. Jeho konštrukcia je určená k preprave nákladov na sebe (ako tomu bolo v prípade Burana). Málokto o tomto obmedzení vie, ale bolo to práve tak,” tvrdí odborník.
“Ak sa však Číňania pokúsia urobiť z neho lietadlo určené k preprave nákladov, šliapnu na rovnaké hrable ako konštruktéri Antonovovej konštrukčnej kancelárie, keď sa pokúšali obnoviť jeho výrobu,” vysvetlil.
Leonkov dodal, že predaj lietadla Číňanom môže byť aj prospešné, pretože takto “zostane nažive”. Expert ale upresnil, že existuje veľká pravdepodobnosť toho, že sa Číňanom nepodarí vyvinúť z An-225 nákladné lietadlo.
An-225 môže byť skutočne plne prekonštruovaný na dopravu veľkých a superťažkých nákladov, vyžaduje to však dôkladné technické a ekonomické zhodnotenie, povedal v komentári pre Sputnik bývalý riaditeľ konštrukčnej kancelárie, Hrdina Ukrajiny Dmitrij Kiva.
“Musíme vedieť, čo z toho vzíde, aké prednosti bude mať na trhu v porovnaní s inými lietadlami. Nesmú to byť obyčajné dohady, ale skutočný výskum,” zdôraznil konštruktér.
Kiva pripustil možnosť použitia Mriji v kozmickej oblasti vrátane dopravy raketoplánov typu Buran, inými slovami v tej podobe, ktorú mala pôvodne v sovietskej dobe.
Bývalý riaditeľ Antonovovej konštrukčnej kancelárie si myslí, že druhé lietadlo An-225 môže byť vyrobené v najbližšej budúcnosti, ak budú na to peniaze. Vysvetlil, že sa to môže zdať málo pravdepodobné, pretože agregáty pre existujúce lietadlo modelu Mrija boli vyrobené v Rusku.
“Bez ruskej účasti to bude ťažké… V skutočnosti sa dá urobiť všetko, ale závisí to na vložených prostriedkoch. Dá sa dokonca postaviť nové lietadlo, ktoré bude ešte lepšie, ale na to je potrebné vyčleniť nie milióny, ale miliardy (dolárov),” zdôraznil Kiva.