Kasperskij podľa informácií českého servera Lidovky.cz upozornil, že dnešné autá sú vďaka mnohým novinkám, ako napríklad bezpečnostné senzory, GPS, vysokorýchlostné pripojenie na internet, omnoho bezpečnejšie. Avšak ich bezpečnosť sa týka bežného používania automobilu. V súvislosti s hrozbami kybernetických útokov sú podľa neho menej bezpečné.
Automobilky do svojich áut pridávajú stále viac technológií s možnosťou pripojenia k internetu. Tým sa podľa popredného odborníka otvárajú palubné počítate kybernetickým útočníkom a dávajú im nové možnosti, ako napadnúť súkromné autá. Kasperskij zároveň dodal, že vládam a automobilkám bude trvať roky, kým sa im podarí zaviesť spôsoby ochrany vozidiel pred hackermi.
50 až 60 počítačov
Podľa výskumnej spoločnosti Gartner bude v priebehu desaťročia na internet napojených až 250 miliónov automobilov.
Väčšina moderných áut má medzi 50 až 60 počítačov, ktoré majú na starosti rôzne procesy, ako napríklad hudbu, teplotu, posilovač riadenia či ovládanie bŕzd. Komunikujú spolu cez platformu nazvanú Controller Area Network, alebo zbernica CAN. Táto prepojenosť však znamená, že hackeri, ktorí sa napoja na časť auta, sú schopní získať kontrolu aj nad ďalšími časťami.
Útok „hackerov“ si na vlastnej koži vyskúšal novinár Andy Greenberg (viac TU). Test sa začal nevinne – došlo k zmene hlasitosti rádia, zobrazením fotografie Valaska a Millera na displeji Uconnectu či zapnutím stieračov a ostrekovačov. Nasledoval “vážnejší level” – odstavenie motora v mieste bez odstavného pruhu.
Následne auto znova naštartovalo a odišlo na prázdne parkovisko. Tu výskumníci prevzali moc nad riadením a brzdami. Novinár šliapal na brzdový pedál a auto vôbec neragovalo.
Podľa Kasperskijho vláda a automobilky už konečne chápu problém. Sú už blízko, aby navrhli riešenie, ktoré je potrebné aplikovať. Ale to, podľa odborníka bude bohužiaľ trvať roky.