Mons. Piťha počas svojej kázne v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtecha v Prahe na sviatok národného patróna sv. Václava ostro skritizoval Istanbulský dohovor, ktorý “máme uzákoniť v mene mocnej nátlakovej skupiny genderistov a homosexualistov”.
Podľa Mons. Piťhu sú navrhnuté zákony “zvrátené a namierené proti tradičnej rodine, zo svojej podstaty sú nedemokratické a diktátorské”. Najviac problematickým je definovanie pohlavia ako nie prirodzene, ale “spoločensky konštruovanej kategórie” určujúcej špecifickú rolu a správanie muža aj ženy (viac TU).
Podľa informácií Českého rozhlasu, Mons. Piťhu podporil kardinál Duka, ktorý ako predseda Českej biskupskej konferencie (ČBK) “konštatuje, že sa nič nemení na oficiálnom stanovisku ČBK vo veci Istanbulského dohovoru, ktorý stavia mužov a ženy proti sebe”.
Proti kázni však namietal teológ Tomáš Halík, ktorý ju označil za “skutočne škandálnu a verejne pohoršujúcu”. Jej prednesenie v katedrále dokonca v deň veľkej cirkevnej a štátnej slávnosti “nemožno len ticho obísť a zamiesť pod koberec”, ako sa o tom vyjadril pre server Lidovky.cz.
Za výroky v zmysle “šírenia poplašnej správy” podala na Mons. Piťhu trestné oznámenie Česká ženská lobby. Jej predsedníčka Eliška Kodyšová tvrdí, že “ani jedno zo spomínaných Piťhových tvrdení sa nezakladá na pravde a nič podobné z Istanbulského dohovoru ani z jeho dôvodovej správy nevyplýva” (viac (v článku).
Lobby obhajuje Istanbulský dohovor jeho konštatovaním, že “násilie na ženách vychádza z historicky nerovného pomeru síl medzi mužmi a ženami, a že násilie je zároveň nástrojom udržiavania podriadeného postavenia žien”. Podľa nich by sa mal Dohovor prijať kvôli “zabezpečeniu ochrany žien pred násilím, robiť prevenciu a násilné činy stíhať a potlačiť, prispieť k zrovnoprávneniu žien s mužmi, pripraviť plán s opatreniami na ochranu obetí, podporiť inštitúcie a organizácie, ktoré sa na boj s násilím zameriavajú”.
Ale väčšina opatrení v tomto smere už v legislatíve Českej republiky (a aj Slovenskej republiky – pozn. red) je. V júni minulého roka to uviedli predstavitelia rímskokatolíckej a gréckokatolíckej cirkvi, Jednoty bratskej, adventistov siedmeho dňa, evanjelickej metodistickej, sliezskej evanjelickej a. v. a Bratskej cirkvi vo svojom spoločnom vyhlásení. Takže nový dokument nie je potrebný, navyše by len degradoval vzťah muža a ženy na vzájomné meranie síl, spoločnosť by roztriedil do kategórií a relativizoval by európske kultúrne hodnoty.