Trenčín 3. júla 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Milo Fabian)
Investičné zámery Železníc Slovenskej republiky v Trenčianskom samosprávnom kraji by mali pomôcť regiónu hornej Nitry aj Považia. Vyplynulo to z pracovného stretnutia predstaviteľov krajskej samosprávy a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR)
Nosnou témou bola modernizácia tratí v kraji. Informovala o tom Lenka Kukučková z kancelárie predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja. Vedenie železníc sa chce pravidelne stretávať so zástupcami miestnej a regionálnej samosprávy po celom Slovensku.
Pomocou pre región hornej Nitry, ktorá úzko súvisí s Akčným plánom transformácie uhoľného regiónu a rozvoja infraštruktúry v tejto časti kraja, bude modernizácia zabezpečovacieho zariadenia na regionálnej trati z Prievidze do Jelšoviec. Tento zámer si podľa generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča vyžiada investičné náklady približne 50 miliónov eur, železnice sa budú o peniaze uchádzať z európskych fondov. Dokončenie tejto investície by podľa trenčianskeho župana Jaroslava Bašku znamenalo skrátenie časov, ktoré sú potrebné pri zostavovaní nových cestovných poriadkov z Prievidze smerom na Jelšovce. Ďalším investičným zámerom ŽSR v hornonitrianskom regióne je vybudovanie novej železničnej zastávky v mestskej časti Handlovej Morovno.
Na stretnutí obidve strany deklarovali záujem aktívne spolupracovať na pláne udržateľnej mobility, ktorý aktuálne trenčianska župa pripravuje, a tiež na pláne dopravnej obslužnosti. Keďže železničná doprava by mala tvoriť kostru dopravnej infraštruktúry v kraji chcú obe strany hľadať riešenia, ktoré by mohli pomôcť presunúť časť automobilovej dopravy na lacnejšiu a ekologickejšiu železničnú dopravu. Železnice SR tiež prisľúbili opraviť deväť železničných priecestí na cestách II. a III. triedy, ktoré sú v najhoršom technickom stave.
Najväčšou investíciou Železníc SR na území Trenčianskeho samosprávneho kraja je momentálne modernizácie železničnej trate Púchov – Považská Bystrica za 365 miliónov eur. „Modernizáciu úseku Púchov – Považská Bystrica na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sme si spoločne s generálnym riaditeľom ŽSR Jurajom Tkáčom a zhotoviteľom stavby boli pozrieť na vlastné oči. Potešila nás informácia, že po dokončení bude možné na starom zvršku trate z Milochova smerom do Púchova cez Nosice vybudovať cestu II. triedy. Následne trenčianska župa postaví posledný úsek Vážskej cyklomagistrály medzi Nosickou priehradou a Považskou Bystricou v dĺžke 10 kilometrov,“ informoval župan Baška.