Washington 10. marca 2019 (HSP/Sputnik/Foto: TASR/AP- Nicolas Asfouri/Pool Photo via AP)
Hovorca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť USA v sobotu uviedol, že talianska vláda by nemala podporovať čínsku iniciatívu “Jedno pásmo, jedna cesta” a nazval ju “márnym projektom”
“Taliansko je významná globálna ekonomika a veľkým investičným miestom. Nie je potrebné, aby talianska vláda poskytla legitimitu márnemu projektu čínskej infraštruktúry,” uviedol hovorca USA Garrett Marquis na Twitteri.
Italy is a major global economy and great investment destination. No need for Italian government to lend legitimacy to China’s infrastructure vanity project.
— Garrett Marquis (@GMarquis45) 9. marca 2019
Reklama
Tento twít prišiel neskoršie potom, čo taliansky premiér Giuseppe Conte uviedol, že zvažuje podpísanie dohody s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom, a to navzdory správam, že Trumpova administratíva bola znepokojená tým, že sa Taliansko chce pripojiť k tomuto projektu.
Conte zdôraznil tiež plánovanú návštevu čínskeho lídra v Taliansku od 22. do 24. a poukázal na to, že Rím a Peking budú počas tejto návštevy hľadať rámcovú dohodu.
Hovorca USA Marquis už skôr varoval Rím, že projekt by pravdepodobne “nepriniesol žiadne trvalé hospodárske výhody talianskemu ľudu” a že “môže dlhodobo poškodiť celosvetovú reputáciu Talianska”.
Úradník pre vzťahy s verejnosťou v Bielom dome vyzval “všetkých spojencov a partnerov, vrátane Talianska, aby vyvíjali tlak na Čínu, aby globálne investičné úsilie priviedla do súladu s uznávanými medzinárodnými štandardami a zavedenými postupmi”.
Iniciatíva “Jedno pásmo, jedna cesta” bola prvýkrát zverejnená čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom v roku 2013 a zostáva jednou z najambicióznejších zahraničných projektov a ekonomických plánov čínskeho lídra.
Hlavnou myšlienkou “Jedného pásma, jednej cesty” je posilniť spoluprácu medzi euroázijskými krajinami a urýchliť hospodársky rast v regióne. Cieľom projektu je tiež podporiť investície do projektov, ktoré by spájali desiatky krajín v Afrike, v Ázii a v Európe vytvorením infraštruktúrnych sietí, ktoré by boli podobné, ako bola Hodvábna cesta.