Niekoľko európskych krajín už na stíhačkách šiestej generácie pracuje. Projekty s názvom Future Combat Air System už spracuvávajú firmy z Veľkej Británie, Francúzska a Nemecka. Sputnik zástupca daných firiem kontaktoval a tiež sa od jedného z odborníkov dozvedel, prečo podľa jeho názoru Európa hľadá náhradu za americké F-35.
Future Combat Air System je bežný názov, ktorý je používaný pre potenciálnu stíhačku šiestej generácie, ako vo Veľkej Británii, tak i pre spoločný francúzsko-nemecký projekt.
Pôvodne išlo o spoločný projekt a spoločnými silami sa na ňom podieľala Veľká Británia spolu s Francúzskom. Avšak rozhodnutie Londýna odísť z EÚ zmenilo vojensko-politickú situáciu a spochybnilo spoluprácu v oblasti obrany, a to i vrátane sľubných projektov.
A tak v apríli 2018 spoločnosti Airbus a Dassault Aviation podpísali dohodu o spolupráci na vývoji projektu FCAS už bez zmienky o Londýne.
Na začiatku júla britská vláda poverila obrannú spoločnosť BAE Systems ročnou zmluvou týkajúcou sa práce na projekte FCAS.
Podľa prvotných plánov by mal byť prvý letový model predstavený predbežne v roku 2025 a k uvedeniu do prevádzky by malo dôjsť v roku 2040.
Presný dátum konečnej realizácie však nebol stanovený, keďže samotný projekt je obklopený neistotou, pokiaľ ide o členské štáty.
„Skutočný európsky projekt”
Sputnik sa na spoločnosti, ktoré sa zaoberajú spracovaním projektu, obrátil s otázkou.
V reakcii na oficiálnu otázku agentúry zástupcovia spoločnosti BAE Systems oznámili, že aktívne spolupracujú s Ministerstvom obrany Spojeného kráľovstva a ďalšími obrannými podnikmi v oblasti vývoja modernej leteckej technológie.
Vo svojom vyjadrení tlačoví hovorcovia spoločnosti uviedli, že spoločnosť BAE Systems naďalej investuje do nových a perspektívnych technológií potrebných k vytvoreniu „lietadla budúcnosti”.
Spoločnosť Airbus v reakcii na otázku Sputniku potvrdila, že prvý let FCAS by sa mal uskutočniť v roku 2040, ale tieto lehoty môžu byť zmenené v závislosti na zložitosti projektu.
„V tejto fáze nebola uzavretá žiadna dohoda a plán projektu nebol predstavený, ale plánuje sa, že bude vypracovaný do konca roku 2018. No sme presvedčení, že by malo skutočne ísť o európsky projekt,” predniesol Florian Taitsch, vedúci oddelenia pre komunikáciu s médiami spoločnosti Airbus Defence and Space.
V oficiálnom liste zástupca spoločnosti Airbus označil Future Combat Air System za nezávislé európske riešenie.
Ďalej potom poznamenal, že ostatné európske krajiny by sa mohli k projektu pripojiť v neskoršej fáze jeho realizácie.
Podľa zástupcu spoločnosti Airbus v súčasnosti neexistuje priamy vplyv Brexitu na realizácii projektu FCAS, keďže v nej Francúzsko a Nemecko pokračujú nezávisle ďalej.
Nájdite náhradu za F-35
Americká stíhačka piatej generácie F-35 (aktívne sa rozvíjajúca na európskom trhu) je vyhlásená za projekt, ktorý USA vyvíja v spolupráci s ďalšími krajinami (vrátane Londýna). No hlavné centrum zisku sa nachádza v spoločnosti Lockheed Martin. Vo svojom vyjadrení to Sputniku oznámil zástupca hlavného redaktora denníka Arsenal Otečestva Dmitrij Drozdenko.
„Vývoj individuálnej techniky pre Európu znamená obnovenie vlastných technologicky vyspelých výrob v oblasti leteckej výroby, ale tiež premiestnenie centra zisku ich smerom. Ide o čisto finančný problém,” poznamenal Drozdenko.
Odborník zdôraznil, že otázka účasti Londýna na francúzsko-nemeckom projekte FCAS je prejavom akéhosi boja za projekt, v ktorom sa budú rozdeľovať peniaze.
„Keď Francúzsko a Nemecko hovorí o svojom lietadle, rozumie sa tým, že ho budú vyvíjať pre seba a že peniaze zostanú v týchto krajinách. Veľká Británia sa podľa môjho názoru nejakým spôsobom pokúša „nastúpiť do rozbehnutého vlaku”. Bez ohľadu na to, že ide o projekt ďalekej budúcnosti, konflikt už je vidieť za rohom,” povedal zdroj.
Drozdenko bol skeptický, čo sa týka avizovaného termínu prvého letu a tiež výroby lietadla. Poznamenal, že vytvorenie takého prístroja je veľmi zložitý proces.
Odborník ďalej doplnil, že je možné, že do roku 2040 sa niektoré lietadlá z danej série do vzduchu dostanú, ale sériová výroba stále zostáva otázkou.
Ďalej nevylúčil účasť ďalších európskych krajín na vývoji projektu, pričom poznamenal, že prerozdeľovanie výroby by mohlo slúžiť k rozvoju technologického potenciálu členských krajín.