Svet 12. júla 2018 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Darryl Dyck)
Zástupcovia obranných podnikov v Európe oznámili Sputniku, v akej fáze sa nachádza vývoj stíhačky šiestej generácie. Ruský odborník agentúre vysvetlil, ako by podľa neho mohla vyzerať budúcnosť európskeho letectva.
Niekoľko európskych krajín už na stíhačkách šiestej generácie pracuje. Projekty s názvom Future Combat Air System už spracuvávajú firmy z Veľkej Británie, Francúzska a Nemecka. Sputnik zástupca daných firiem kontaktoval a tiež sa od jedného z odborníkov dozvedel, prečo podľa jeho názoru Európa hľadá náhradu za americké F-35.
Future Combat Air System je bežný názov, ktorý je používaný pre potenciálnu stíhačku šiestej generácie, ako vo Veľkej Británii, tak i pre spoločný francúzsko-nemecký projekt.
Pôvodne išlo o spoločný projekt a spoločnými silami sa na ňom podieľala Veľká Británia spolu s Francúzskom. Avšak rozhodnutie Londýna odísť z EÚ zmenilo vojensko-politickú situáciu a spochybnilo spoluprácu v oblasti obrany, a to i vrátane sľubných projektov.
A tak v apríli 2018 spoločnosti Airbus a Dassault Aviation podpísali dohodu o spolupráci na vývoji projektu FCAS už bez zmienky o Londýne.
Na začiatku júla britská vláda poverila obrannú spoločnosť BAE Systems ročnou zmluvou týkajúcou sa práce na projekte FCAS.
Podľa prvotných plánov by mal byť prvý letový model predstavený predbežne v roku 2025 a k uvedeniu do prevádzky by malo dôjsť v roku 2040.
Presný dátum konečnej realizácie však nebol stanovený, keďže samotný projekt je obklopený neistotou, pokiaľ ide o členské štáty.
„Skutočný európsky projekt”
Sputnik sa na spoločnosti, ktoré sa zaoberajú spracovaním projektu, obrátil s otázkou.
V reakcii na oficiálnu otázku agentúry zástupcovia spoločnosti BAE Systems oznámili, že aktívne spolupracujú s Ministerstvom obrany Spojeného kráľovstva a ďalšími obrannými podnikmi v oblasti vývoja modernej leteckej technológie.
Vo svojom vyjadrení tlačoví hovorcovia spoločnosti uviedli, že spoločnosť BAE Systems naďalej investuje do nových a perspektívnych technológií potrebných k vytvoreniu „lietadla budúcnosti”.
Spoločnosť Airbus v reakcii na otázku Sputniku potvrdila, že prvý let FCAS by sa mal uskutočniť v roku 2040, ale tieto lehoty môžu byť zmenené v závislosti na zložitosti projektu.
„V tejto fáze nebola uzavretá žiadna dohoda a plán projektu nebol predstavený, ale plánuje sa, že bude vypracovaný do konca roku 2018. No sme presvedčení, že by malo skutočne ísť o európsky projekt,” predniesol Florian Taitsch, vedúci oddelenia pre komunikáciu s médiami spoločnosti Airbus Defence and Space.
V oficiálnom liste zástupca spoločnosti Airbus označil Future Combat Air System za nezávislé európske riešenie.
Ďalej potom poznamenal, že ostatné európske krajiny by sa mohli k projektu pripojiť v neskoršej fáze jeho realizácie.
Podľa zástupcu spoločnosti Airbus v súčasnosti neexistuje priamy vplyv Brexitu na realizácii projektu FCAS, keďže v nej Francúzsko a Nemecko pokračujú nezávisle ďalej.
Nájdite náhradu za F-35
Americká stíhačka piatej generácie F-35 (aktívne sa rozvíjajúca na európskom trhu) je vyhlásená za projekt, ktorý USA vyvíja v spolupráci s ďalšími krajinami (vrátane Londýna). No hlavné centrum zisku sa nachádza v spoločnosti Lockheed Martin. Vo svojom vyjadrení to Sputniku oznámil zástupca hlavného redaktora denníka Arsenal Otečestva Dmitrij Drozdenko.
„Vývoj individuálnej techniky pre Európu znamená obnovenie vlastných technologicky vyspelých výrob v oblasti leteckej výroby, ale tiež premiestnenie centra zisku ich smerom. Ide o čisto finančný problém,” poznamenal Drozdenko.
Odborník zdôraznil, že otázka účasti Londýna na francúzsko-nemeckom projekte FCAS je prejavom akéhosi boja za projekt, v ktorom sa budú rozdeľovať peniaze.
„Keď Francúzsko a Nemecko hovorí o svojom lietadle, rozumie sa tým, že ho budú vyvíjať pre seba a že peniaze zostanú v týchto krajinách. Veľká Británia sa podľa môjho názoru nejakým spôsobom pokúša „nastúpiť do rozbehnutého vlaku”. Bez ohľadu na to, že ide o projekt ďalekej budúcnosti, konflikt už je vidieť za rohom,” povedal zdroj.
Drozdenko bol skeptický, čo sa týka avizovaného termínu prvého letu a tiež výroby lietadla. Poznamenal, že vytvorenie takého prístroja je veľmi zložitý proces.
Odborník ďalej doplnil, že je možné, že do roku 2040 sa niektoré lietadlá z danej série do vzduchu dostanú, ale sériová výroba stále zostáva otázkou.
Ďalej nevylúčil účasť ďalších európskych krajín na vývoji projektu, pričom poznamenal, že prerozdeľovanie výroby by mohlo slúžiť k rozvoju technologického potenciálu členských krajín.