NAŽIVO

Zelenskyj uviedol, že Trumpovi je vďačný za jeho pomoc Ukrajine. Vďaku vyjadril aj európskym spojencom a krajinám zo skupín G7 a G20.

Včera 20:15

Starmer a Trump sa v telefonickom rozhovore zhodli, že musia všetci „v tejto kritickej chvíli spolupracovať“, oznámil v nedeľu Starmerov úrad.

Včera 18:48

V dokumente, do ktorého v nedeľu nahliadla agentúra Reuters sa uvádza, že Európania predložili upravenú verziu mierového plánu USA pre Ukrajinu, ktorá pozmeňuje navrhované obmedzenia ozbrojených síl Kyjeva a územných ústupkov.

Včera 18:24

Libanonské ministerstvo zdravotníctva uviedlo, že pri izraelskom útoku na južné predmestia Bejrútu zahynulo najmenej päť ľudí a 28 ďalších utrpelo zranenia.

Včera 17:32

Rustem Umerov uviedol, že najnovšia verzia amerického návrhu plánu na ukončenie vojny na Ukrajine teraz zahŕňa väčšinu „kľúčových priorít Kyjeva“.

Včera 17:21

Zníženie ciel na dovoz do USA zo Švajčiarska na 15 % by mohlo vstúpiť do platnosti začiatkom decembra. Švajčiarsky minister hospodárstva Guy Parmelin uviedol, že všeobecné clo USA vo výške 39 % na dovoz zo Švajčiarska by sa mohlo na začiatku decembra znížiť na 15 %.

Včera 17:11

Alexander Stubb uviedol, že spolu s Giorgiou Meloniovou telefonovali v nedeľu s Trumpom ohľadne USA navrhovanom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine.

Včera 17:08

Zelenskyj uviedol, že kontroverzný americký plán na ukončenie vojny s Ruskom by mohol zahŕňať aj prvky založené na „ukrajinských perspektívach“.

Včera 16:01

Armáda Izraela oznámila, že v Bejrúte podnikla útok na vysokopostaveného člena Hizballáhu.

Včera 16:00

Merz uviedol, že je „skeptický“ ohľadne otázky, či sa podarí dosiahnuť dohodu na Trumpovom 28-bodovom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine do štvrtka 27. novembra. Takúto lehotu totiž Trump stanovil Kyjevu.

Včera 15:00
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Ukáže sa nakoniec štátna karanténa ako protiústavná? Draxler: Dnes je už jasné, že ľudia, ktorí sa do štátnej karantény dostali, od štátu vysúdia slušné odškodné

Povinná štátna karanténa, ktorá je určená pre ľudí vracajúcich sa zo zahraničia a cudzincov, sa stáva v posledných dňoch terčom kritiky. Okrem nevyhovujúcich podmienok a riziku nákazy, ktorému sú vystavení zdraví ľudia, ktorí sú prepravovaní s nakazenými a zdieľajú aj spoločné bunky, mnohí, vrátane právnikov a verejne ochrankyne práv, upozorňujú aj na to, že takéto nariadenie je nezákonné a porušuje základné práva a slobody. Slavomíra Henčeková vypracovala analýzu, ktorá je zameraná na právnu povahu opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ) na zamedzenie šírenia COVID-19

❚❚
.

Ako uviedla v úvode, je otázne, či ÚVZ pri prijatí opatrení konal a koná v rámci medzí zákonnosti a ústavnosti, a teda v súlade s princípmi právneho štátu, ktorým by SR mala zostať aj počas pandémie. V analýze, ktorá je dostupná online, sa zamerala aj na opatrenie o štátnych karanténach (opatrenie ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020).

V závere rozsiahlej analýzy konštatuje, že právna povaha opatrení ÚVZ na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 je nanajvýš problematická. Očividne totiž nie sú vydávané podľa správneho poriadku a nemajú ani materiálne povahu individuálnych správnych aktov.

Opatreniami, ktoré prijal ÚVZ, navyše dochádza v súčasnosti k výrazným zásahom do základných práv a slobôd a ich vzťah k ústavnému zákonu je nejasný, ÚVZ pri vydávaní opatrení vôbec ústavný zákon a jeho limity obmedzovania základných práv a slobôd nespomína. Podľa Henčekovej majú opatrenia ÚVZ aj ďalšie nedostatky ako nedostatočné odôvodnenie, neurčitosť či nezrozumiteľnosť. Preto si myslí, že z hľadiska zachovania záruk právneho štátu je potrebné, aby sa vecou zaoberal Ústavný súd, ktorý ako jediný môže záväzne o ich právnej povahe rozhodnúť.

.

 

Draxler: Ľudia, ktorí sa do štátnej karantény dostali, od štátu vysúdia slušné odškodné

Denník N v stredu upozornil na to, že nariadenie, ktorým polícia uzavrela hranice, zrejme neexistuje, a teda povinná štátna karanténa môže byť protiústavná. K záveru došli potom, ako oslovili ministerstvo vnútra a ministerstvo zahraničných vecí, ktoré im nevedeli poslať dokument, v ktorom sa o týchto nových pravidlách píše. Namiesto dokumentu im poslali len link na dve tlačové správy.

Na túto informáciu zareagoval na sociálnej sieti politológ a bývalý minister školstva Juraj Draxler, ktorý tvrdí, že otázka štátnej karantény je legitímna. Šokuje ho ale to, že vláda Igora Matovičova sa v tejto situácii správa, “akoby boli nejakí gangstri”, ktorí si povedali, že idú vo svojej štvrti urobiť poriadok, po svojom. “Nenamáhali sa nijako s právnymi predpismi. Čo je úplný vrchol, ale zároveň pre túto vládu príznačné, ľuďom ktorí dokonca zákonnou cestou žiadajú vládu, aby im ukázala predpis, na základe ktorého koná, posielajú prepisy z tlačovej konferencie,” reagoval Draxler.

Podľa Draxlera je dnes už jasné, že ľudia, ktorí sa do štátnej karantény dostali, od štátu vysúdia slušné odškodné. “V tejto súvislosti je, len tak pre zaujímavosť, jasné aj to, že keby dnes fungoval zákon o hmotnej zodpovednosti politikov, ako ho Matovič sľuboval, tak minimálne minister vnútra si môže rovno dnes podpisovať žiadosť o osobný bankrot. Náhrady škôd by sa nedoplatil ani do konca života.”

.

Na záver dodal, že o nutnosti štátnej karantény sa vždy dá nejako diskutovať a že v situácii, v akej sa nachádzame, by niekde k nejakým právnym problémom dochádzalo, čo by v niektorých prípadoch väčšina z nás mlčky tolerovala. “Ale úplne drzo sa vykašľať na zákony… Pri Matovičovi sa dalo čakať, že kopu vecí pohnojí, ale až takto a takto rýchlo, to je neuveriteľné,” uzatvára.

 

Analýza právnej povahy opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR na zamedzenie šírenia COVID-19, ktorú vypracovala Slavomíra Henčeková

Opatrenia, ktoré sú predmetom analýzy, vydáva Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ), teda rozpočtová organizácia štátu s pôsobnosťou pre celé územie Slovenska, ktorého právny základ je daný zákonom č. 355/2007 Z. z., o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (ZoOVZ). Riadi ho a za jeho činnosť zodpovedá hlavný hygienik Slovenskej republiky (§ 5 ods. 2 ZoOVZ). Jednou z úloh ÚVZ je aj nariaďovať opatrenia na predchádzanie ochoreniam podľa § 12 ZoOVZ a opatrenia pri ohrozeniach verejného zdravia podľa § 48 ods. 4 ZoOVZ, ak ich treba vykonať v rozsahu presahujúcom územnú pôsobnosť regionálneho úradu verejného zdravotníctva (§ 5 ods. 2 ZoOVZ).

A tak aj koná. Otázka ale je, či tak koná v rámci medzí zákonnosti a ústavnosti, a teda v súlade s princípmi právneho štátu, ktorým by SR mala zostať aj počas pandémie. Verejný záujem na ochrane verejného zdravia totiž nie je absolútnym. Naďalej totiž pretrváva aj verejný záujem na ochrane zákonnosti a ústavnosti, ktoré treba vyvažovať.

.

 

PRÍKLAD – OPATRENIE O ŠTÁTNYCH KARANTÉNACH

Vezmime si jeden príklad za všetky, na ktorom si demonštrujeme problémy právnej povahy týchto opatrení, a to “opatrenie o štátnych karanténach”. Opatrením ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020, ktorým bolo zrušené opatrenie č. OLP/3012/2020 zo dňa 04.04.2020 sa okrem iného nariadila všetkým osobám, ktoré od 20. apríla 2020 od 7.00 hod. vstúpia na územie Slovenskej republiky, izolácia v zariadeniach určených štátom na dobu nevyhnutnú na vykonanie laboratórnej diagnostiky ochorenia COVID-19 a následne po zistení negatívneho výsledku sa tejto osobe nariaďuje domáca izolácia v celkovej súhrnnej dobe 14 dní. Aj toto opatrenie odkazuje na § 12 a 48 ZoOVZ, taktiež na vyhlásenie mimoriadnej situácie na území Slovenskej republiky vládou Slovenskej republiky uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11.03.2020 dňom 12.03.2020 a pandémiu ochorenia COVID-19 vyhlásenej dňa 11.03.2020 generálnym riaditeľom Svetovej zdravotníckej organizácie, ako aj na závery rokovania Ústredného krízového štábu, ktoré nie sú verejne dostupné v žiadnej oficiálnej podobe. Z § 12 a 48 ZoOVZ sa dozvieme akurát to, aké všetky možné opatrenia existujú a že ich môže nariaďovať ÚVZ alebo regionálne ÚVZ, a to je v podstate všetko. V tomto konkrétnom opatrení ÚVZ (skutočne nazvanom „opatrenie“) zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020 boli nariadené opatrenia podľa § 12 ods. 2 písm. b), c) a f) a § 48 ods. 4 písm. l), a teda:

– § 12 ods. 2 písm. b): hlásenie prenosného ochorenia a podozrenia na závažné alebo rýchlo sa šíriace prenosné ochorenie

– § 12 ods. 2 písm. c): odber vzoriek biologického materiálu od ľudí na vykonávanie laboratórneho určovania pôvodcov prenosných ochorení vrátane zisťovania citlivosti na antimikróbne látky
– § 12 ods. 2 písm. f): izolácia v domácom prostredí alebo v zdravotníckom zariadení, prípadne inom určenom zariadení, zvýšený zdravotný dozor, lekársky dohľad, karanténne opatrenia,
– § 48 ods. 4 písm. l): výdaj a používanie špeciálnych osobných ochranných pracovných pomôcok

Opatrenie ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020 ukladá okrem opatrení uvedených vyššie a vychádzajúcich zo ZoOVZ aj ďalšie povinnosti a podmienky nad rámec týchto zákonných opatrení, resp. v ich extenzívnom ponímaní.

 

OPATRENIA ÚVZ AKO INDIVIDUÁLNE SPRÁVNE AKTY?

Opatrenie ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020 (opatrenie o štátnych karanténach), ako aj ďalšie opatrenia ÚVZ vydávané v súvislosti s pandémiou, predstavujú správne akty, keďže ich vydáva orgán verejnej správy – Úrad verejného zdravotníctva. Správne akty možno deliť (okrem iného) na individuálne a normatívne. Veľmi zjednodušene z právno-teoretického hľadiska možno uviesť nasledujúce. Normatívne správne akty sú podzákonné akty, ktoré obsahujú záväzne pravidlá správania vzťahujúce sa na celú skupinu rovnakého druhu a neurčitého počtu a sú určené na opakované použitie. Naproti tomu, individuálne správne akty sú výsledkom aplikácie práva a vyznačujú sa konkretizáciou a individualizáciou subjektu a predmetu, na ktoré sa vzťahujú. Jednoduchšie povedané, individuálne správne akty upravujú práva a povinnosti konkrétnych subjektov v konkrétnej veci a nie sú určené na opakované použitie; sú výsledkom činnosti správneho orgánu v správnom konaní.

Adresátom opatrení Úradu verejného zdravotníctva v boji s koronavírusom, akým je napr. aj opatrenie o štátnych karanténach, je neurčitý počet druho vymedzených osôb – v tomto prípade ide o všetky osoby, ktoré vstúpia od 20. 4. 2020 od 7:00 na územie Slovenskej republiky. Opatrenia nie sú uložené individuálne určeným subjektom, nerozhoduje sa o nich v jednotlivých správnych konaniach. Zároveň je dané opatrenie určené na opakované použitie. Vyplýva z toho teda, že ich povaha je materiálne (obsahovo) normatívna, nie individuálna.

Pritom podľa § 59 ods. 1 ZoOVZ by mali orgány verejného zdravotníctva v konaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, postupovať podľa zákona č. 71/1967 Zb., správny poriadok, ak sám ZoOVZ nestanovuje inak. Ohľadom ukladania opatrení podľa §§ 12 a 48 pritom ZoOVZ nestanovuje žiadne výnimky, prečo by sa nemal aplikovať správny poriadok. Naďalej ale platí, že sa opatreniami ÚVZ, akým je napr. aj opatrenie ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020 o štátnych karanténach, nerozhoduje o individuálnych právach či povinnostiach jednotlivých osôb, teda neprebiehajú žiadne individuálne správne konania, a nie je preto ani možné aplikovať správny poriadok.

Niektoré opatrenia boli ale predsa len vydané ako individuálne správne akty, resp. sa tak na prvý pohľad aspoň tvárili, a to napr. opatrenie vydané formou rozhodnutia zo dňa 6.3.2020, č. OLP/2405/2020, ktorým sa nariadilo opatrenie podľa § 48 ods. 4 písm. e) ZoOVZ (zákaz alebo obmedzenie prevádzky zariadení, v ktorých dochádza k zhromažďovaniu osôb), konkrétne zákaz návštev na lôžkových oddeleniach u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí poskytujú ústavnú zdravotnú starostlivosť. Toto opatrenie nebolo nazvané „opatrenie“, ale „rozhodnutie“ (čo ale samo o sebe nie je rozhodujúce), a bolo doručované verejnou vyhláškou pod § 26 ods. 2 správneho poriadku. V závere tohto rozhodnutia bolo uvedené, že je preskúmateľné súdom po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov. Toto rozhodnutie teda bolo aj jeho tvorcom myslené skôr ako individuálny správny akt vydaný podľa správneho poriadku a následne preskúmateľný v rámci správneho súdnictva. Materiálne (obsahovo) ale opäť ťažko o individuálnom správnom akte hovoriť. Opäť sú totiž adresátmi neurčitý počet druhovo určených subjektov.

.

Ak sa vrátime k opatreniu o štátnych karanténach, teda opatreniu ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020, toto opatrenie je materiálne podobné vyššie uvedenému rozhodnutiu, avšak má úplne inú formu. Nejde už o rozhodnutie, nezdá sa, že by bolo vydané podľa správneho poriadku, nepredpokladá sa súdny prieskum v rámci správneho súdnictva. Zdá sa teda byť normatívnym správnym aktom, nie individuálnym správnym aktom, hoci rozdiel medzi ním a vyššie uvedeným rozhodnutím z materiálneho hľadiska nie je jasný.

OPATRENIA ÚVZ AKO NORMATÍVNE SPRÁVNE AKTY?

Môže byť opatrenie ÚVZ zo dňa 17.04.2020, č. OLP/3172/2020 o štátnych karanténach a ďalšie opatrenia ÚVZ nazvané „opatrenia“ a nepredpokladajúce aplikáciu správneho poriadku a prieskumu v rámci správneho súdnictva normatívnym správnym aktom?

Doc. Peter Kresák pri rozbore časti opatrenia ÚVZ zo dňa 21.4.2020, č. OLP/3461/2020 uviedol, že opatrenie je jeden zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré vydávajú ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy. Jeho základná úprava je podľa neho uvedená v článku 123 Ústavy Slovenskej republiky. Ak by to tak bolo, muselo by ísť o opatrenia v zmysle § 18 zákona č. 400/2015 Z. z., o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoZZ“), ktorý je rekogničnou normou slovenského právneho poriadku. Rekogničná norma je tá, ktorá stanovuje, čo musia spĺňať právne predpisy, aby boli z hľadiska práva považované za právne predpisy. Zdá sa, že opatrenia ÚVZ spĺňajú podmienku podľa § 18 ods. 1 ZoZZ, pretože ide o opatrenia, ktoré vydáva iný orgán štátnej správy (ÚVZ) a týka sa úzkeho alebo druhovo určeného okruhu osôb. Splnená ale nie je podmienka uvedená v § 18 ods. 2 ZoZZ, a síce vyhlásenie opatrenia v zbierke zákonov oznámením o jeho vydaní. Zdá sa to byť drobnosť, ale nie je. Podľa § 19 ods. 1 ZoZZ je totiž podmienka vyhlásenia v zbierke zákonov podmienkou platnosti právnych predpisov, a teda eventuálne aj opatrení, ak ich teda nemožno považovať za individuálne správne akty: Právne predpisy nadobúdajú platnosť dňom ich vyhlásenia v zbierke zákonov. Keďže neboli opatrenia ÚVZ vyhlásené v zbierke zákonov, domnievam sa, že nie sú platné.

Problémom opatrení ako normatívnych správnych aktov, a teda všeobecne záväzných predpisov, nie je len nedodržanie povinnosti ich vyhlásenia formou oznámenia o vydaní v zbierke zákonov, ale aj nedostatok splnomocnenia Úradu verejného zdravotníctva na vydávanie sekundárnych (podzákonných) vykonávacích právnych aktov so všeobecnou pôsobnosťou. Ako má takéto splnomocnenie na vydanie vykonávacieho právneho predpisu vyzerať, stanovujú legislatívne pravidlá vlády, príloha č. 1, bod 24.1.: Ak návrh zákona predpokladá vydanie vykonávacieho právneho predpisu, splnomocnenie na jeho vydanie napríklad znie: „Podrobnosti o … ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo …“. V ZoOVZ, ktorý oprávňuje ÚVZ vydávať opatrenia podľa §§ 12 a 48 ods. 4 ZoOVZ, sa takéto splnomocnenie voči ÚVZ nevyskytuje. Pritom ZoOVZ splnomocňovacie normy obsahuje, ale nie pre vydávanie opatrení ÚVZ – viď § 62 ZoOVZ Splnomocňovacie ustanovenia, ktoré sa týkajú len splnomocnenia pre Ministerstvo zdravotníctva. Legislatívne pravidlá vlády zároveň presne určujú, čo možno nazývať opatrením a stanovujú aj to, že právny predpis, ktorý tieto náležitosti nespĺňa, nemožno opatrením nazývať (príloha č. 1, bod 17).

Ďalšou možnosťou, ako posudzovať opatrenia Úradu verejného zdravotníctva v boji s pandémiou, je, že nejde o opatrenia v zmysle § 18 ZoZZ, a teda ani čl. 123 Ústavy Slovenskej republiky ako vykonávacích predpisov, ale o akési paakty, pseudoakty, t. j. akty, ktoré právny poriadok SR ani nepozná. Pritom platí, že podľa čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, môžu štátne orgány konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Záver o ich platnosti by mal teda byť rovnaký – mali by byť neplatné, a to od samého počiatku, teda nulitné. O ich platnosti ale vždy musí rozhodnúť súd, konkrétne Ústavný súd. Prostriedky obrany sú tak rovnaké ako voči právnym aktom, u ktorých sa namieta rozpor so zákonom.

.

 

ROZHODOVANIE O PLATNOSTI OPATRENÍ ÚVZ

V právnom poriadku Slovenskej republiky platí zásada prezumpcie správnosti správnych aktov. Mám za to, že jediná možnosť, ako zistiť, či sú opatrenia ÚVZ v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky, je konanie o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky a § 74 zákona č. 314/2018 Z. z., o Ústavnom súde Slovenskej republiky. Procesnú legitimáciu na podanie návrhu na začatie konania má podľa čl. 130 Ústavy Slovenskej republiky a § 74 zákona o Ústavnom súde Slovenskej republiky:

a) najmenej pätina poslancov národnej rady,
b) prezident
c) vláda,
d) súd v súvislosti s prejednávanou vecou,
e) generálny prokurátor,
f) predseda súdnej rady, ak ide o právny predpis týkajúci sa výkonu súdnictva,
g) verejný ochranca práv, ak ďalšie uplatňovanie právneho predpisu môže ohroziť základné práva alebo slobody alebo ľudské práva a základné slobody vyplývajúce z medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovenská republika ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom.

Fyzická osoba má teda šancu dostať sa k tomuto konaniu len skrz súd v súvislosti s prejednávanou vecou. Ako jednu z možností je možné zvoliť správnu žalobu proti inému zásahu orgánu verejnej správy podľa § 252 a nasl. zákona č. 162/2015 Z. z., Správny súdny poriadok. Samotné opatrenie ako všeobecne záväzný právny predpis nemožno preskúmať v rámci správneho súdnictva, vyplýva to z § 7 písm. c) Správneho súdneho poriadku. Ak by boli ale opatrenia ÚVZ považované za individuálne správne akty, čo ale materiálne nesedí, ako už bolo uvedené vyššie, existovala by možnosť domáhať sa ich súdneho prieskumu všeobecnou správnou žalobou podľa § 117 a nasl. Správneho súdneho poriadku. Predstaviteľná je aj cesta všeobecnej správnej žaloby, ktorá by mohla smerovať proti sankcii uloženej za nerešpektovanie opatrenia a spolu s ňou podnet súdu na začatie konania o súlade právnych predpisov Ústavnému súdu, keďže by tu bola súvislosť s prejednávanou vecou.

Ďalšou z možností je obrátiť sa na verejnú ochrankyňu práv s podnetom, aby podala návrh na začatie konania o súlade sekundárnych právnych predpisov s právnymi predpismi vyššej právnej sily, či na prezidentku Slovenskej republiky alebo na poslancov (1/5) s podnetom.
V neposlednej rade možno využiť mechanizmy upravené zákonom č. 153/2001 Z. z., o porukratúre, a to protest prokurátora (§ 23 a nasl.) a v prípade jeho nevyhovenia aj správnu žalobu prokurátora podľa Správneho súdneho poriadku (§ 45 ods. 1).

 

.

NÁČRT ÚSTAVNOPRÁVNEJ ARGUMENTÁCIE

Ďalším prostriedkom ochrany je ústavná sťažnosť podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky. Tu je ale možné využiť pre fyzické osoby až po vyčerpaní právnych prostriedkov, ktoré danej osobe priznáva zákon na ochranu jej základných práv a slobôd.

Ďalšou možnosťou by bol prieskum podľa čl. 129 ods. 6 Ústavy Slovenskej republiky: Ústavný súd rozhoduje o tom, či rozhodnutie o vyhlásení výnimočného stavu alebo núdzového stavu a na toto rozhodnutie nadväzujúce ďalšie rozhodnutia boli vydané v súlade s ústavou alebo s ústavným zákonom. Preskúmať v tomto konaní by bolo možné opatrenia ako “ďalšie rozhodnutia nadväzujúce na rozhodnutie o vyhlásení núdzového stavu,” spolu s rozhodnutiami o vyhlásení núdzového stavu, ktoré tiež vykazujú určité nedostatky (niektoré budú uvedené nižšie).
Ústavnoprávna argumentácia ohľadom opatrení ÚVZ a ich zásahu do základných práv a slobôd je samostatná, a nie rozsahovo a obsahovo zanedbateľná kapitola. Uvediem k nej aspoň pár základných poznámok. V Slovenskej republike je od 15. 3. 2020 vyhlásený núdzový stav. Vyhlásila ho vláda uznesením publikovaným v Zbierke zákonov pod číslom 45/2020 Z. z., a následne niekoľkokrát rozšírila. V samotnom vyhlásení núdzového stavu vidím dve hlavné pochybenia (a jedno pomerne bizardné): (i) nebolo spolu s vyhlásením núdzového stavu uvedené, na ako dlho sa núdzový stav vyhlasuje. Pritom ústavný zákon č. 227/2002 Z. z., o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu (ústavný zákon) jasne ustanovuje: Núdzový stav možno vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní (čl. 5 ods. 2). Dikcia je jasná. Núdzový stav možno „vyhlásiť“ na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní. Jazykovým výkladom dospievam k tomu, že je nutné už v okamihu vyhlásenia uviesť, na aký čas sa núdzový stav vyhlasuje, tento čas musí byť nevyhnutný a nesmie prekračovať 90 dní. Nevyhnutnosť musí byť zdôvodnená. Ak by mal byť výklad iný, teda taký, že núdzový stav môže trvať max 90 dní, bolo by vyhlásenie núdzového stavu tak, ako je v súčasnosti vyhlásený v SR, v poriadku. Nie je to ale tak. Obdobná úprava ako je v SR, je pritom aj v ČR, kde bol naopak vyhlásený núdzový stav na presne stanovený počet dní a následne prebiehala pomerne búrlivá debata o tom, na ako dlho bude núdzový stav predĺžený.

(ii) V tom istom ústavnom zákone v čl. 5 ods. 3 je uvedené: V čase núdzového stavu možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas podľa závažnosti ohrozenia obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území, a to najviac v tomto rozsahu: Nasledujú možnosti a) až l), ktoré predstavujú maximálne limity obmedzenia jednotlivých základných práv a slobôd v čase núdzového stavu. Problematická je formulácia „možno“ obmedziť. Nie je totiž jasné, kto môže tieto základné práva a slobody takto obmedziť. Uvažovať by preto bolo možné o výklade, že to môže urobiť len vláda, pretože len ona môže vyhlásiť núdzový stav a toto ustanovenia nadväzuje na odsek 1, v ktorom sa hovorí práve o vláde. Opatreniami ÚVZ ale taktiež dochádza k obmedzovaniu základných práv a slobôd. Vezmime si ešte raz ako príklad opatrenie o štátnych karanténach, ktorým sa obmedzuje sloboda pohybu a pobytu, pretože osoby vracajúce sa zo zahraničia nemôžu voľne vstúpiť na územie SR a pohybovať sa po ňom, ale musia sa podrobiť umiestneniu a testovaniu v štátnej karanténe a následne po negatívnom teste domácej karanténe. Ústavný zákon v čl. 5 ods. 3 písm. g) pritom pre obmedzenie tejto slobody stanovuje jasný mantinel: v čase núdzového stavu možno obmedziť slobodu pohybu a pobytu zákazom vychádzania v určenom čase a zákazom vstupu na postihnuté alebo bezprostredne ohrozené územie. Samotné opatrenie o štátnych karanténach na ústavný zákon vôbec neodkazuje, vôbec sa nezaoberá tým, či bol dodržaný tento maximálny limit obmedzenia slobody pohybu a pobytu a neuvádza k tomu žiadne zdôvodnenie. Mám pritom veľké pochybnosti o tom, či práve opatrenie o štátnych karanténach tento mantinel dodržuje (to si vyžaduje ale samostatnú obsiahlu ústavno-právnu argumentáciu testom proporcionality, ktorá presahuje hlavnú ideovú líniu tejto analýzy).

V neposlednej rade je nutné uviesť, že v úvahu ďalej prichádza zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci podľa zákona č. 514/2003 Z. z., o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov.

Pred záverom spomeniem ešte jeden aspekt. Opatrenia ÚVZ sú v súčasnosti dokonca považované za prameň trestného práva hmotného, a to pri trestných činoch podľa §§ 290a a 290b zákona č. 300/2005 Z. z., Trestný zákon. Podľa § 290a sa trestného činu dopustí ten, kto za krízovej situácie (a teda aj v núdzovom stave) úmyselne odoprie vykonať alebo úmyselne nevykoná povinnosť uloženú orgánmi verejnej moci napríklad na ochranu života osôb. Hrozí mu trest odňatia slobody až na dva roky. Verejne sa vie najmenej o jednom takomto trestnom stíhaní. Právny charakter opatrení ÚVZ je tak dôležitý aj z hľadiska trestného práva. Ak by boli opatrenia ÚVZ neplatné, neexistoval by právny základ na trestné stíhanie za porušenie povinností uloženych týmito opatreniami.

ZÁVER

Právna povaha opatrení ÚVZ na zamedzenie šírenia ochorenia COVID-19 je nanajvýš problematická. Očividne totiž nie sú vydávané podľa správneho poriadku a nemajú ani materiálne povahu individuálnych správnych aktov. Nepodliehajú tak zrejme súdnemu prieskumu v rámci správneho súdnictva. Na to, aby ale boli platné ako normatívne správne akty, pritom nemá ÚVZ zákonné splnomocnenie na vydávanie podzákonných právnych predpisov a nie je ani dodržaná forma ich publikácie v zbierke zákonov, ktorá je predpokladom ich platnosti. Týmito opatreniami dochádza pritom v súčasnosti k výrazným zásahom do základných práv a slobôd a ich vzťah k ústavnému zákonu je nejasný, ÚVZ pri vydávaní opatrení vôbec ústavný zákon a jeho limity obmedzovania základných práv a slobôd nespomína. Opatrenia ÚVZ pritom majú aj ďalšie nedostatky, ktoré by sa dali namietať – nedostatočné odôvodnenie, neurčitosť či nezrozumiteľnosť. Považujem z hľadiska zachovania záruk právneho štátu za potrebné, aby sa vecou zaoberal Ústavný súd, ktorý ako jediný môže záväzne o ich právnej povahe rozhodnúť.

.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

Matej Michalička

.
.
.

Úplné vyhlásenie Rubia po prvom kole rokovaní s ukrajinskou delegáciou

„Podľa môjho osobného názoru sme mali pravdepodobne najproduktívnejšie a najzmysluplnejšie stretnutie za celý čas trvania tohto procesu, do ktorého sme…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Turecký prezident bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan oznámil, že v pondelok bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. To sa stane len…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európania, znepokojení operáciou USA vo Venezuele, obmedzujú zdieľanie spravodajských informácií

Americká vojenská operácia proti údajne drogovým pašerákom vo Venezuele spolu s hrozbami Donalda Trumpa o pozemnej invázii proti prezidentovi Nicolásovi…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump: „Vedenie“ Ukrajiny nevyjadrilo žiadnu vďačnosť za naše úsilie

Trump kritizoval vedenie Ukrajiny a Európy – podľa všetkého za odpor voči jeho mierovému plánu

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nezober loptu, radšej kriedu: Deti v Bratislave mali byť nabádané k aktivizmu

November, Bratislava, školstvo. Trojkombinácia, ktorá neveští nič dobré

23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav mierového plánu Trumpa

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav plánu Trumpa, ktoré budú dnes presadzovať Kyjev a európske krajiny na rokovaniach vo Švajčiarsku

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar politický zásah v zmene Úradu na ochranu oznamovateľov nevidí, Majerský si ním je istý

Ak niekto poukazuje na to, že zmena v prípade Úradu na ochranu oznamovateľov je politickým zásahom, treba povedať, že táto…

23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Erik Tomáš: O predčasných voľbách hovorí v krízových situáciach Smer, nie Hlas

V čase krízových situácií vo vládnej koalícii hovorí o predčasných voľbách strana SMER-SSD, no nie Hlas-SD. V diskusnej relácii Politika…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii, píše The Times s odvolaním sa na britského diplomata

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu

Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu, píše The Washington Post

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Tusk vyjadril pochybnosti o autorstve „Trumpovho plánu“

Poľský premiér Tusk vyjadril pochybnosti o autorstve „Trumpovho plánu“

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Lož západného mýtu o zaostalosti Rusov

„Ukrajina síce naozaj vytvorila množstvo kreatívnych nástrojov a západné médiá tieto inovácie vo veľkom oslavujú, no popritom zamlčiavajú podstatu: z…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Chodia medzi nami a ohlupujú národ

Do regiónov sa tento týždeň opäť vydali nielen opoziční politici, ale aj aktivisti a novinári. Už sa ani nesnažia predstierať…

23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Americký minister zahraničia pricestoval na diskusie na ukončenie vojny na Ukrajine

Americký minister zahraničia Marco Rubio pricestoval do Ženevy na diskusie o americkom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine. Príchod ministra…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kríza spoločnosti Nexperia skončila ponížením Haagu

V súčasnej situácii žiaľ nie je výnimkou, ale už skôr pravidlom, že obchod sa využíva ako nástroj politického nátlaku a…

23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Bývalý britský premiér označil Trumpov plán týkajúci sa Ukrajiny za „úplnú zradu“ a „vojenskú kastráciu“

Bývalý britský premiér Johnson označil Trumpov plán týkajúci sa Ukrajiny za „úplnú zradu“ a „vojenskú kastráciu“, píše Daily Mail

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Nie je žiadna koaličná kríza, zdôraznil minister Takáč

Na Slovensku momentálne nie je žiadna koaličná kríza. Skonštatoval to v diskusnej relácii Na telo televízie Markíza minister pôdohospodárstva Richard…

23. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Takmer 200 tisíc Ukrajincov v USA sa ocitlo v právnej neistote kvôli sprísneniu imigračnej politiky Trumpa

Takmer 200 tisíc Ukrajincov v USA sa ocitlo v právnej neistote kvôli sprísneniu imigračnej politiky Trumpa, píše Reuters

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kellogg vyhlásil, že Washington je „veľmi blízko“ k vyriešeniu vojny na Ukrajine

Trumpov osobitný vyslanec Keith Kellogg povedal pre Fox News, že Washington je „veľmi blízko“ k vyriešeniu vojny na Ukrajine

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na Ukrajine došlo k tektonickým posunom verejnej mienky

Korupčný škandál vyvolal na Ukrajine pocity sklamania a zvyšuje vnútorný tlak na Zelenského, píše The Washington Post

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Zvláštne záhadné predmety, ktoré ľudia zdieľali na internete

Záhadné predmety sprevádzajú ľudskú históriu od nepamäti a práve tieto zvláštne, anonymné či zabudnuté diela nám pripomínajú, aká tvorivá, nevyspytateľná…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Amerika investuje miliardy do „neviditeľných“ jadrových ponoriek

Americké námorníctvo nahradí ponorky triedy „Ohio“ najmodernejšími ponorkami triedy „Columbia“. Sú pre nepriateľa prakticky neviditeľné, poháňané jadrovou energiou a predstavujú…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zaspali dobu: Ukrajinská armáda kritizuje zaostalosť výcviku inštruktorov NATO

Nemecko, 23. novembra 2025 -  Ukrajinskí vojaci, ktorí prechádzajú výcvikom v Poľsku, sa sťažujú na nekompetentnosť poľských inštruktorov. Poliaci nerozumejú…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

USA plánujú v najbližšej dobe zorganizovať stretnutie s Rusmi o Trumpovom mierovom pláne

Informuje o tom CNN s odvolaním sa na zdroj

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Vlhovej expartner si našiel novú lásku

Zatiaľ čo elitná slovenská slalomárka Petra Vlhová sa po vážnom zranení kolena pripravuje na veľký návrat možno aj na februárových…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Grizzly zaútočil v Kanade na skupinu školákov a učiteľov

Grizzly zaútočil na skupinu školákov a učiteľov na turistickom chodníku v Bella Coola v kanadskej provincii Britská Kolumbia. Zranil 11…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

"Je ako Šťastný." Tréner St. Louis zložil veľkú poklonu Dvorskému

St. Louis Blues včera zvíťazili na ľade New Yorku Islanders tesne 2:1 a mladý slovenský center Dalibor Dvorský pri tom…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Hamas informoval USA o pripravenosti vrátiť sa k bojovým operáciám v sektore Gazy

Podľa televíznej stanice Al Hadath zástupcovia hnutia oznámili Trumpovmu osobitnému vyslancovi Witkoffovi, že dohoda o prímerí je v podstate zrušená,…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.


.

Zdieľame lietadlá, ale nie kľúče od hangárov: Paradox údržby medzi USA a Európou v rámci NATO

Slovensko, 23. novembra 2025 - Transatlantická obranná spolupráca medzi Spojenými štátmi a Európou sa opiera o desiatky rokov starú myšlienku…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Premiér odcestoval do Afriky na samit EÚ a Africkej únie

Predseda vlády Robert Fico odcestoval do africkej Angoly, kde sa v pondelok 24. a utorok 25. novembra koná Samit Európskej…

23. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Títo ľudia prerobili svoje domovy na krajšie miesta

Keď ľudia prerobili svoje domovy s maximálnou dávkou kreativity a osobitosti, výsledky boli také pôsobivé, že ich jednoducho museli ukázať…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Málokdy to končí stabilitou…

Pamatujete na ukrajinský výpad do Kurské oblasti v létě 2024? Chtěli dojít ke kurské jaderné elektrárně, což se jim nepodařilo,…

23. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Svätec dňa: Svätá Cecília

Zomrieť pre vieru v Krista, neznamená stratiť mladosť

23. 11. 2025 | Svetonázor | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Svetonázor | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

Matej Michalička

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov