“Predkladaný návrh zákona má za cieľ doplnenie dôvodov možného odvolania tak, aby bolo možné reagovať na prípadné porušenie zákona alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisov v súvislosti s výkonom funkcie komisára a nespôsobilosť komisára vykonávať funkciu nezávisle a nestranne,” uviedlo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR v predkladacej správe k zákonu.
Podstatou činnosti komisárov je podľa rezortu sociálnych vecí špecializovaná verejná ochrana práv detí v prípade komisára pre deti a práv osôb s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) v prípade komisára pre osoby so zdravotným postihnutím. Je teda zrejmé, že na tieto inštitúty sú kladené mimoriadne vysoké nároky, a to na odbornosť, ako aj na morálne a osobnostné predpoklady.
Kumulatívne splnenie týchto predpokladov na výkon funkcie sa má okrem samotnej schopnosti efektívne hájiť práva detí, respektíve práva osôb so zdravotným postihnutím premietnuť aj v schopnosti vykonávať funkciu nezávisle a nestranne.
Aktuálna právna úprava nemá podľa MPSVR dostatočný mechanizmus pre prípady, že niektorý z vyššie uvedených predpokladov nie je napĺňaný. Navrhuje sa preto doplnenie dôvodov, pre ktoré je možné na návrh príslušného výboru Národnej rady (NR) SR , teda Výboru NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny, odvolať komisára z jeho funkcie.
Dôvody sú podľa rezortu práce naformulované jasne – porušenie zákona o komisároch alebo súvisiacich právnych predpisov výlučne spojené s výkonom funkcie komisára alebo nespôsobilosť vykonávať funkciu nezávisle. V záujme dodržania Parížskych princípov, teda zabezpečenia miery nezávislosti potrebnej na výkon funkcie, sa tiež navrhuje, aby počet hlasov potrebný na odvolanie komisára z funkcie bol vyšší ako počet hlasov potrebný na jeho voľbu.