Bratislava 17. augusta (TASR) – Medzinárodné japonsko-švédske konzorcium Taisei Corporation – SKANSKA D.S. odovzdalo 23. júna 2007 do užívania verejnosti diaľničný tunel Sitina v Bratislave.
Tunel budovali 3,5 roka a stál 149,37 milióna eur. Meria 1440 metrov a je súčasťou úseku Lamačská cesta – Staré grunty na diaľnici D2. Tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi. V každej tunelovej rúre je jeden núdzový záliv. Rúry sú prepojené únikovými chodbami na piatich miestach. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 m, po oboch stranách sú chodníky 1 m široké. V čase spustenia do prevádzky sa očakávala vyťaženosť 20.000 vozidiel za 24 hodín v oboch smeroch.
TASR prináša výberovú chronológiu výstavby tunela Sitina v Bratislave.
rok 1995-1996 – Začiatok projektovej prípravy časti diaľnice Lamačská cesta – Staré Grunty v Bratislave štúdiou trasy a výberom optimálneho variantu v procese EIA. Náročnú projektovú dokumentáciu pripravoval takmer sedem rokov Dopravoprojekt Bratislava, a. s., v spolupráci s investorom novej diaľnice Slovenskou správou ciest (SSC).
rok 1998-1999 – Projektová príprava pokračovala spracovaním Dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a Dokumentácie pre vydanie stavebného povolenia (DSP).
rok 2002 – Uskutočnilo sa výberové konanie na zhotoviteľa stavby. Spomedzi troch záujemcov vybrala príslušná komisia napokon medzinárodné konzorcium Taisei Corporation – SKANSKA D.S.
2. júna 2003 – Položením základného kameňa sa v Mlynskej doline v Bratislave začala výstavba diaľničného úseku D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, na ktorom takmer 60 % prác predstavovala výstavba unikátneho tunela Sitina.
30. októbra 2003 – Začiatok razenia tunela od juhovýchodného portálu.
4. decembra 2003 – Metropolita Slovenska arcibiskup Ján Sokol posvätil diaľničný tunel Sitina. Tunel pri tejto príležitosti pomenovali podľa dávnej tradície po manželke vtedajšieho primátora Bratislavy Františke Ďurkovskej – Tunel Františka.
leto 2004 – Začiatok razenia tunela od severozápadného portálu.
7. novembra 2004 – Razenie približne 1,5 km dlhého bratislavského tunela Sitina, ktorý ako subdodávatelia konzorcia Taisei-Skanska realizovali Banské stavby, a. s., Prievidza, spomalili zložité geologické podmienky.
10. marca 2005 – Budovaný diaľničný tunel Sitina slávnostne prerazili za účasti predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu.
27. júla 2005 – Konzorcium zložené z japonskej firmy Taisei Corporation a českej spoločnosti Eltodo EG získalo časť zákazky na poslednom nedostavanom úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré grunty, spájajúcej ČR, SR a Maďarsko. Išlo o dodávku technológie pre tunel Sitina v Bratislave s dĺžkou 1470 metrov.
8. novembra 2005 – Dodávateľ stavby tunela Sitina informoval, že v tuneli je už hotová vozovka. Jej cementobetónový povrch je oproti tradičnému asfaltu odolný proti zaťaženiu pri každej teplote.
31. januára 2006 – Japonská firma Taisei, jeden z budovateľov tunela Sitina, oznámila, že na stavbu tunela chýba približne 23,23 milióna eur. Tento schodok zapríčinil priveľký výkyv kurzu spôsobený silnou korunou a slabnúcim japonským jenom. Japonci zamýšľali vymáhať tieto peniaze od SR súdnou cestou.
5. júna 2006 – Diaľničným tunelom Sitina v oboch smeroch autom prvý raz prešiel minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. Stalo sa tak v rámci kontrolného dňa na stavbe južného diaľničného obchvatu Lamačská cesta – Staré grunty v Bratislave.
19. apríla 2007 – Dodávateľské konzorcium tunela Sitina požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) o navýšenie rozpočtu o niekoľko sto miliónov korún a pohrozilo žalobou. Konzorcium utrpelo škody prudkým posilnením koruny. Druhým problémom bolo navýšenie objemu prác na stavbe.
20. apríla 2007 – Dodávatelia tunela Sitina potvrdili, že v tuneli ukončili inštaláciu a úspešné skúšky technologických zariadení.
28.-29. apríla 2007 – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vykonala skúšky dopravných stavov tunela Sitina v Bratislave.
11.-16.júna 2007 – Uskutočnila sa oficiálna kolaudácia tunela Sitina.
23. júna 2007 – Bratislavský tunel Sitina bol slávnostne otvorený. Celý deň bol výnimočne sprístupnený aj pre pešiu verejnosť. Prvým motoristom, ktorý sa previezol cez nový tunel, bol škótsky pilot Formuly 1 David Coulthard.