Nemecko 12. januára 2018 (HSP/reflex/Foto: TASR/AP- Michael Probst)
V nemeckom Hannoveri si jeden čitateľ českého denníka Reflex všimol v reštaurácii jedálny lístok, na ktorom bola väčšina jedál za svojím názvom označená preškrtnutím maličkého piktogramu prasaťa, čo znamená, že dané jedlo neobsahuje bravčovinu, aby si ho mohli dať aj moslimovia. K prehnanej otvorenosti voči nim sa redaktor Jiří X. Doležal patrične vyjadril
“Súčasná generácia Nemcov vrátane osôb vyššieho veku už totiž nemá vôbec nič spoločné s druhou svetovou vojnou, nemôže za holokaust a je vcelku zbytočné, aby za to cítila vinu. Napriek tomu je výchova v nemeckých školách tak neblahým dedičstvom zaťažená, že indoktrinuje mladých ľudí k celkom samovražednej otvorenosti k čomukoľvek cudziemu,” píše Doležal.
Podľa neho ide o riadenie sa princípom: “My sme kedysi ubližovali (nejako) odlišným, teraz sa musíme k všetkým odlišným správať viac ako pohostinne.” No v realite “to robí strašnú paseku a je len otázkou času, kedy ono bezbrehé vítačstvo prestane ľudí baviť”.
Nemci si totiž tradične zvyknú pochutnať na bravčovine, je to jednoducho nedeliteľnou súčasťou ich kultúry. Ale na jedálnom lístku v istej hannoverskej reštaurácii, kde moslimovia nie sú rozhodujúcou časťou klientely, sa až na jednu výnimku nachádzajú jedlá s označením, že neobsahujú bravčovinu. Aj tá výnimka (typický bravčový rezeň) je výrazne čierno orámovaná, “aby sa náhodou nejaký moslim nepoplietol”. Doležal to komentuje ako “hlbokú nemeckú vítačskú zblbnutosť”.
“Hannoverský hostinský je jednoducho tak hyperkorektný, že celkom dobrovolne nechal z jedálnička vymiznúť v Nemecku populárne bravčové, a celé menu potom vyzerá tak, ako by bolo v Bagdade či v Mekke v nejakej drahej reštaurácii, kde majú pohostinne pre náhodne prichádzajúceho Európana jedno jedlo také, aké má rád on u seba doma,” pokračuje Doležal.
“Nemecký jedálniček ukazuje, že i u seba doma sme ochotní obmedzovať samých seba, aby sme uspokojili vkus moslimských hostí. Jedálniček s preškrtnutým prasaťom je marginália, ale vypovedá. Nemecko sa vzdáva vlastnej identity, aby sa javilo dostatočne dobrým a ústretovým k prichádzajúcim nepozvaným hosťom,” dodáva Doležal nakoniec.